F1 test ruitewisser voor helm

Ryser

MF veteraan
11 dec 2001
1.507
0
Goor
Op Fok! las ik het volgende bericht:

Britse neuro-wetenschappers van de British Board of Medical Science hebben in samenwerking met helmenfabrikant Arai en Trico, de grootste fabrikant van ruitenwisserbladen, een systeem ontwikkeld voor de Formule 1, waardoor de huidige tear-off vizieren vervangen worden door een minuscule ruitenwisser.

Veel coureurs klagen erover dat de huidige tear-offs(kleine plastic vliesjes op het vizier van de helm), zo goed als nutteloos zijn, omdat ze tijdens een race meestal alle tear-offs eraf trekken, in plaats van één tegelijk.

Trico heeft een supercompacte, lichtgewicht ruitenwisser ontwikkeld van carbonfiber, titanium en teflon coated rubber. Een piepklein, door high intensity micro zonnecellen aangedreven motortje wordt net onder de opening van de helm geplaatst. Dit motortje drijft een wisser aan, dat door middel van een zogenaamd "rail-slide" systeem, het gehele oppervlak van het vizier schoonmaakt. Dit gebeurd in een tijdsbestek van slechts 50 millisecondes.

De wisser werkt niet door een druk op een knop, en dat is waar het geniale van het ontwerp in ligt. Wetenschappers van de Board of Medical Science hebben een systeem ontwikkeld, waardoor de rijder alleen maar hoeft te denken dat het vizier schoongemaakt moet worden, en het is al gebeurd. Kleine receptoren worden op het hoofd van de coureur geplaatst, die signalen uit de hersenen opvangen, waardoor het wissertje in werking treed.

Ook de bedrading is heel ingenieus, omdat er van flinterdunne draden gebruik wordt gemaakt. Sommige zijn maar een fractie van een haar dun.

Uit eerste tests is gebleken dat het een groot succes is. Coureurs die het systeem getest hebben, zijn zeer enthousiast. Het is comfortabel, ook op langere afstanden. Later dit jaar zal het worden gedemonstreerd aan officials van de F.I.A., onder andere door een topcoureur van het huidige rijdersveld. Echter wil men nog niet zeggen door welke rijder. Men hoopt het syteem al in 2003 te kunnen gebruiken.


Het zal nu nog wel een lieve duit kosten, maar ik zie dit op termijn zeker in motorland terrechtkomen. Laatst heb ik ook al gelezen dat Schuberth (hoe schrijf je dat ook al weer? ;) ) met een verwarmt vizier op de markt komt, dus over een jaar of tig zijn onze vizierproblemen voorgoed verleden tijd :)
 
Karters hebben wel een snel draaiend doorzichtig schijfje wat droog blijft. Net zoiets als die ronde draaiende raampjes uit de scheepvaart. Je rijdt ermee voor aap, maar het werkt natuurlijk wel!
 
Op Fok staat Dailyf1.com als bron vermeld, als je kijkt wanneer daar het nieuws bekend is gemaakt:
You are here: Home > News > 2002 > April > 1st - 8:05 GMT
Beetje verdacht, op 1 april...
 
Onderaan http://www.dailyf1.com/en/news/news.php?id=768 staat:

Executives working on the project, which at the moment is being dubbed “Y.U.V.B.I.N.H.A.D”, are hoping the FIA will be receptive to the idea and possibly allow it to be used during the 2003 season.

You have been had.

Dat krijg je dus als je klakkeloos nieuws overneemt. |( |( |( Slotje :?
 
Laatst bewerkt:
Ik heb m'n signature maar weer even aangepast aan de situatie ;) Let vooral op het eerste gedeelte!! *D *D
 
Ach die van het besuur van de fazerclub was ook goed... melden op het fazerforum dat het bestuur vanwege interne conficten opstapt (één van de leden had een harley gekocht). Hoop serieuse reakties op geweest :)
 
Op woensdag 03 april 2002 10:18 schreef Ryser het volgende:
Op Fok! las ik het volgende bericht:

Wetenschappers van de Board of Medical Science hebben een systeem ontwikkeld, waardoor de rijder alleen maar hoeft te denken dat het vizier schoongemaakt moet worden, en het is al gebeurd. Kleine receptoren worden op het hoofd van de coureur geplaatst, die signalen uit de hersenen opvangen, waardoor het wissertje in werking treed.

Als ze het nu ook nog konden maken dat het stoplicht op groen springt als ik eraan denk, werkt ook bij bussen (erg hinderlijk als je weer een kwartier moet wachten als er zo'n bus met de stoplichten gaan manipuleren).
 
Terug
Bovenaan Onderaan