F650 GS slaat af bij stationair lopen

Gilles

MF veteraan
21 okt 2002
32.427
130
Gotham City
Mijn F650 GS (1 cilinder) slaat sinds vanmorgen steeds af bij stationair lopen. Verder loopt ie prima.
Vlak daarvoor zat ik bij het opschakelen ineens tussen de versnellingen :? (Kan ook gewoon tussen 1 en 2 geweest zijn, dus hoeft niks te betekenen) maar direct daarna heeft hij nog wel even goed stationair gelopen bij de volgende twee stoplichten. Daarna sloeg hij bij het optrekken af, en sindsdien vertoont hij deze kuren. Ik kan hem wel aanhouden door het toerental rond de 1500 of hoger te houden, dus ik dacht: misschien de stationairschroef iets opdraaien? Maar heeft deze motor wel een stationairschroef? :X en zo ja, hoe kan dat ineens nodig zijn? En waar zit ie dan?

Iemand enig idee?
 
Laatst bewerkt:
De motor heeft geen stationairschroef, om daar maar mee te beginnen. :) Het stationaire toerental wordt geregeld door een servomotor op het gasklephuis (4polige stekker) die wordt aangestuurd door de ECU onder het zadel.

Een bekend probleem is de inlaatluchttemperatuursensor (scrabble!), deze wil nogal eens stuk gaan en rare waardes door gaan geven, maar zonder een diagnoseunit is het enige wat je kan doen onderdelen op de gok vervangen todat ie wel goed loopt.

Even langs de dealer dus.
 
Haal de accupool eens los en laat hem even staan, wil dit niet helpen toch uitlezen bij de dealer. Deze motoren hebben vaker het probleem dat ze stationair niet willen blijven lopen.
Lijkt erop dat dit de truc was!! Morgen de echte test, maar net liep ie een minuutje zoals ie hoort te lopen! Hartstikke bedankt, ook @MasterTommy :)

edit: yes, test vanmorgen geslaagd, motor loopt als een zonnetje *D
 
Laatst bewerkt:
Is dat de befaamde "BMW-reset" van €180 bij de dealer O-)
"We hebben uw hele systeem nagemeten en nagezien, en gereset. Hij loopt nu weer goed."

of mag ik dat zo niet zeggen? :$
 
Is dat de befaamde "BMW-reset" van €180 bij de dealer O-)
"We hebben uw hele systeem nagemeten en nagezien, en gereset. Hij loopt nu weer goed."

of mag ik dat zo niet zeggen? :$
Zou zomaar kunnen, en van mij mag je alles zeggen; ik ben geen fanboy, ik heb er gewoon toevallig een *D
jaja, goed bezig honda tuning.!

je kan zo in een service team van bmw!
:^
 
Ik weet dat je probleem is opgelost, toch nog een handigheidje (scheelt weer arbeid)

Resetten is ook mogelijk op de volgende manier:

"tijdens het starten de startknop ongeveer 10 seconden ingedrukt houden"
Dan worden er een geheugendumpje uitgevoerd.

gr.
mp76
 
10 seconden doorstarten .... lijkt me dat de accu niet blij mee is en ook de (met de motor meedraaiende?) startmotor(koppeling) niet.

:?

Zie het niet als doorstarten. Het is de knop ingedrukt houden nadat de motor gestart is. Is geen aanslag op wat dan ook. Is puur het uitvoeren van een geheugendump.

De computer van, oa de 650, slaat, helaas teveel meuk op in zijn geheugen. Deze raakt na verloop van tijd vol. Net zoals een gewone computer. De gewone computer schoon je af en toe ook op omdat deze anders te traag wordt.

Bovenstaande handeling is niets anders en belast ook niet anders

gr.
MP76
 
Laatst bewerkt:
Zie het niet als doorstarten. Het is de knop ingedrukt houden nadat de motor gestart is. Is geen aanslag op wat dan ook. Is puur het uitvoeren van een geheugendump.

De computer van, oa de 650, slaat, helaas teveel meuk op in zijn geheugen. Deze raakt na verloop van tijd vol. Net zoals een gewone computer. De gewone computer schoon je af en toe ook op omdat deze anders te traag wordt.

Bovenstaande handeling is niets anders en belast ook niet anders

gr.
MP76

Euhm, er zit geen harde schijf in ofzo... Het enige schrijfbare geheugen is de Eprom, waar eenmaal de mapping en de grenswaardes in worden vastgelegd en die vervolgens de rest van zn levensduur enkel wordt gelezen. De enige uitzondering is een stukje flashgeheugen waar de adaptiewaardes in worden opgeslagen...
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan