F650, Pegaso of Transalp?

BobbyHill

MF'er
19 jan 2017
107
15
Baarn
Hallo allemaal!

Ik heb sinds gister mijn motorrijbewijs en ben voornemens een tweedehands motor aan te schaffen van rond de 3500 Euro.
Het afgelopen jaar heb ik mij georiënteerd en het wordt een enduro model.
De vraag is alleen welke. Ik heb de mogelijkheden terug gebracht naar:

Aprilia Pegaso
BMW F650
Honda Transalp.

Welke zouden jullie kiezen en wat zijn jullie overwegingen daarbij? Aangezien het budget beperkt is zou ik ook graag een idee willen krijgen bij welk model ik de meeste kwaliteit krijg voor die prijs.

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Groet! Bobby
 
Honda transalp! Mijn man en ik hebben er allebei een (PD10model)
We kochten ze om een trip naar de noordkaap te maken in 2010, als we tetug zijn verkopen we ze gewoon weer....niet dus...we hebben ze nog steeds. Heel betrouwbaar en een 2 cylinder V twin loopt veel rustiger dan een 1 cylinder van BMW of Pegaso. Succes!
Ps dit zijn zgn all-road motoren en geen enduro.
 
Vanaf 2008 is de BMW F650 GS ook een tweecilinder geworden...

In theorie rijdt hij dus even fijn als de Transalp.

Voor het budget van € 3.500 gaat TS echter wel een frissere HONDA dan een BMW op de kop kunnen tikken...

Een APRILIA van die prijs riskeert betrouwbaarheids issues te hebben...
 
ik heb als eerste motor ooit 12 jaar op een (2e of 3e hands) transalp gereden en geen moment spijt van gehad. ook nooit problemen. Lijkt mij de beste keuze.
 
Een APRILIA van die prijs riskeert betrouwbaarheids issues te hebben...

Waarop is deze gebaseerd? Als je de nieuwe pegaso hebt is dit gewoon een XT blok, de modellen daarvoor een rotax blok. Dit blok is hetzelfde als de f650 1 cilinder.

Mijn zoektocht destijds was ook ongeveer hetzelfde als TS, ik ben uitgekomen op een pegaso juist door het rotax blok en de betrouwbaarheid van deze fietsen. Dus ik ben erg benieuwd hoe je aan je uitspraak komt.

Verder zijn het alle 3 dezelfde modellen qua zithouding, je kan eigenlijk alleen maar even proefrijden. De f650 en de pegaso zijn echter niet bepaald enduro maar meer all-road. Je kan er best een zandpad mee pakken maar verwacht echte enduro rit hier mee te maken. Hoe de Transalp zich hier in verhoud durf ik niet te zeggen.
 
Ik heb mijn f650St licht verbouwd. Een gs schokbreker, 19 inch voorwiel, hoog voorspatbord. Zie filmpje rond 1:35.
Ik ben er heel tevreden over, de afgelopen zomer 8200km en de zomer daarvoor 7400km. Het meeste gewoon asfalt.. offroad is wel te doen.
 
Waarop is deze gebaseerd? Als je de nieuwe pegaso hebt is dit gewoon een XT blok, de modellen daarvoor een rotax blok. Dit blok is hetzelfde als de f650 1 cilinder.

Mijn zoektocht destijds was ook ongeveer hetzelfde als TS, ik ben uitgekomen op een pegaso juist door het rotax blok en de betrouwbaarheid van deze fietsen. Dus ik ben erg benieuwd hoe je aan je uitspraak komt.

Verder zijn het alle 3 dezelfde modellen qua zithouding, je kan eigenlijk alleen maar even proefrijden. De f650 en de pegaso zijn echter niet bepaald enduro maar meer all-road. Je kan er best een zandpad mee pakken maar verwacht echte enduro rit hier mee te maken. Hoe de Transalp zich hier in verhoud durf ik niet te zeggen.

Mijn HONDA-dealer indertijd, was ook APRILIA-dealer geworden...

De grote meerderheid der probleemgevallen in zijn atelier waren de Italianen... en hoe ouder de motorfiets, hoe frequenter.

Een fiets van € 3.500 is per definitie geen jonkie meer... hier haal ik dus mijn wijsheid vandaan, maar ik kon reeds op voorhand voorspellen dat er wel een Pegasobezitter wél tevreden is van zijn vehikel en dus zou gaan protesteren... QED. ;)
 
Laatst bewerkt:
Sinds afgelopen zomer rijd ik een Alp uit 2005, en heb van elke kilometer genoten!
Je budget is toereikend, alpjes worden veel aangeboden, als je een beetje zoekt in showroom-staat.
Na wat zoeken en uitzoeken van prijs/kwaliteit/bertouwbaarheid ben ik voor een XL650 gegaan.
Succes met het maken van de keuze!
 
Waarop is deze gebaseerd? Als je de nieuwe pegaso hebt is dit gewoon een XT blok, de modellen daarvoor een rotax blok. Dit blok is hetzelfde als de f650 1 cilinder.

Mijn zoektocht destijds was ook ongeveer hetzelfde als TS, ik ben uitgekomen op een pegaso juist door het rotax blok en de betrouwbaarheid van deze fietsen. Dus ik ben erg benieuwd hoe je aan je uitspraak komt.

Verder zijn het alle 3 dezelfde modellen qua zithouding, je kan eigenlijk alleen maar even proefrijden. De f650 en de pegaso zijn echter niet bepaald enduro maar meer all-road. Je kan er best een zandpad mee pakken maar verwacht echte enduro rit hier mee te maken. Hoe de Transalp zich hier in verhoud durf ik niet te zeggen.
De Pegaso is een vijfklepper, de F650 een vierklepper. Hierdoor heeft de Pegaso zo weinig vlees over dat regelmatig de koppakking er uit klapt. Allebei van Rotax maar toch heel verschillend.
 
Hallo!
Wat nuttige reacties, bedankt!
Zoals ik het nu zie is men meer gecharmeerd van de Transalp. Ik ga dit zeker meenemen in mijn zoektocht die momenteel voornamelijk op Marktplaats plaatsvindt. Ben trouwens niet voornemens off road te gaan 
Hoe kijken jullie tegen de variabelen Bouwjaar en kilometerstand aan in relatie tot de Transalp en mijn budget? Welke vinden jullie het belangrijkst en waar zouden jullie de grens trekken voor 3500 euro?
 
Hallo!
Wat nuttige reacties, bedankt!
Zoals ik het nu zie is men meer gecharmeerd van de Transalp. Ik ga dit zeker meenemen in mijn zoektocht die momenteel voornamelijk op Marktplaats plaatsvindt. Ben trouwens niet voornemens off road te gaan 
Hoe kijken jullie tegen de variabelen Bouwjaar en kilometerstand aan in relatie tot de Transalp en mijn budget? Welke vinden jullie het belangrijkst en waar zouden jullie de grens trekken voor 3500 euro?

Check ook ff speurders want daar is adverteren voor motoren gratis en dus ander aanbod :)
 
De XL650V is wat duurder in onderhoud als je het laat doen. Het demonteren van de kunststof delen is meer werk dan dat van de XL600V modellen die je weer kunt opdelen in modelPD06 (enkele rem schijf voor) bj tot '97 dacht ik en de PD10 (dubbele rem schijf voor) De zgn 'wereldreizigers' nemen vaak een 600. Let bij aanschaf vooral op de velgen die nog wel eens slechtt kunnen zijn en een originele uitlaat is ook al moeilijk verkrijgbaar. Je kunt ook eens een kijkje nemen op de site van de TCN (transalp club nederland) Persoonlijk koop ik het liefst een motor met weinig km op de teller. Hoewel er vaak gezegd wordt dat je probleemloos een transalp kunt kopen met een ton op de teller zou ik dit niet doen. Waarom zou je? Succes!
 
Ik heb ook ooit voor dezelfde keuze gestaan en ben uiteindelijk bij een kawasaki KLE 500 uitgekomen. Betrouwbaar, simpel, 2 cilinder en kan tot 10k rpm. Tank wel klein maar verder echt een prima fiets. En voordeliger als een transalp, bmw of pesago.

Ik heb deze tot op heden in mijn bezit en ben langzaam voor iets anders aan het kijken en kom daarbij ook vaak de transalp 650 tegen. Echter 5 versnellingen, lagere topsnelheid maken hem voor mij persoonlijk geen betere opvolger. Qua uiterlijk vind ik een 650 transalp wel mooier.

Kortom die zou ik zeker in je overweging meenemen.

Tip, model na 99 (magneten vliegwiel modificatie)

Succes!
 
Vergeet het slap gelul over de Pegaso, ik heb de mijne 10 jaar geleden nieuw gekocht, 70000km mee gereden en ben er zeer tevreden over!

Voor iemand die net zijn rijbewijs heeft, is dit een perfecte motor!

Er zijn twee generaties Pegaso, de oude (Rotax-blok) en de huidige (Yamaha-XT-blok-4-klepper).
Ook de electronica is Japans op de huidige versie.

Als de koppakking een zwak punt is, had ik hem er al honderd keer uitgeblazen, want ik draai elke rit het gas wel een aantal keer tot de stuit toe open en hou die dan ook open, er gaat niks kapot.

Mijn Pegaso is een Trail-versie, zeer betrouwbaar en handelbaar.
De Strada versie heb ik destijds ook mee proef gereden, maar die vond ik wat zwaarder sturen, de trail is all-rounder als de Strada.

Ik ben er mee op vakantie geweest naar Noorwegen, Franse Alpen en Spanje, verder nog weekenden in de Ardennen, Eiffel en Vogezen.
Verder rij ik er dagelijks mee naar mijn werk.

Het is een zeer makkelijk te sturen motor, waarvan gezegd wordt dat hij zo goed stuurt dat hij van elke bocht een recht stuk maakt en ik kan dit bevestigen.

Als je wil kan je er ook heel sportief mee rijden.
Hij heeft minder vermogen als de tweecilinders van Honda en BMW, maar de 50PK van de Pegaso is ruim voldoende. De oudere BMW's zijn trouwens ook één-cilinders.

Over de Honda en BMW kan ik niet oordelen, dus dit ga ik ook niet doen.
Wel verwacht ik dat de Honda een betere wind bescherming heeft en dat de BMW ook erg goed stuurt.

Ik heb wel ervaring met andere Honda's en een BMW, ook zeer goede motoren, Aprilia doet er niet voor onder!

Laat je keuze bepalen door zaken die voor jou persoonlijk van belang zijn, zoals windbescherming, handelbaarheid, gewicht van de motor, hoe lang zijn je ritten, passen je knieen goed in de uitsparingen van de tank, verbruik, betrouwbaar zijn alle drie door jou genoemde merken sowieso.

In ieder geval wens ik je veel plezier met je toekomstige motor, welke het ook mag zijn.






full
 
Excuses voor de late reactie maar er is al een keuze gemaakt! Een Funduro uit 95 met maar 20dkm op de teller! Nu nog opzoek naar handkappen die zitten er niet op :)
 
Gefeliciteerd met je keuze, ik heb ook handkappen, maar geen Aprilia handkappen, die zijn veel te duur en ook niet mooier.

De mijne zijn KTM handkappen, die veel mooier en goedkoper zijn.

Ook zijn er fabrikanten, zoals Acerbis, die ze verkopen.

Het scheelt een berg, tegen kou en regen!
 
De originele F650 handkappen zijn erg duur.
Ik heb ze wel maar bij mij zaten ze er al op. Als ik jou was zou ik inderdaad naar aftermarket kijken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan