F650, Pegaso of Transalp?

Ik zal morgen wat foto's plaatsen.
Nu een aantal dagen gereden te hebben valt het mij op dat hij vrij snel begint te bokken bij een laag toerental. Ik heb mij laten vertellen dat dit een beetje een funduro/strada eigenschap is maar zijn er manieren om dit te minimaliseren?
 
Dat ligt een beetje aan de eencilinder. Ik heb een diversion600 gehad (4 cil) en dat liep met dezelfde inhoud als een naaimachientje. De funduro vraagt wat meer om spelen met de koppeling en zorgen dat je niet in de lage toerentallen komt met bokken tot gevolg. Kwestie van wennen.

Verder was ik op de div ook gewend om bij afremmen op de motor terug te schakelen en de koppeling direct los te laten. Dat ging prima met de div, met de funduro heb je zoveel compressie dat je dat beter niet kan doen (al twee leuke schuivers gemaakt en inmiddels wat voorzichtiger hiermee).

Alles went, de funduro is een leuke fiets voor woon/werk en af en toe spelen buiten het asfalt.
 
Ik zal morgen wat foto's plaatsen.
Nu een aantal dagen gereden te hebben valt het mij op dat hij vrij snel begint te bokken bij een laag toerental. Ik heb mij laten vertellen dat dit een beetje een funduro/strada eigenschap is maar zijn er manieren om dit te minimaliseren?

Dat is geen specifieke Funduro eigenschap, dat is een 1-cilinder eigenschap. Meestal hebben ze maar een beperkt toerenbereik waarin ze lekker lopen, dus dat betekend veel schakelen en wat hogere toeren rijden.
 
En eigenlijk heeft een Funduro er maar heel weinig last van ten opzichte van andere 1 cilinders.
Ik heb ook een Dr650 en die gooit je er bijna vanaf als die begint te bokken.
 
Het is inderdaad een een-cilinder ding, je kan bij afremmen op de motor de koppeling wat trager op laten komen, om inhouden of uitbreken van het achterwiel te voorkomen.

Ik heb ook een Suzuki DR gehad, een 750, als je die agressief op de motor afremde, kon je mooie lange Motogp slides maken, maar dat doe ik nu niet meer...

Over het algemeen rijd een 650 eencilinder a la Funduro het lekkerst tussen 3500 tot 5500 toeren, daar tussen, kan je het mooist met je gas doseren.
Als je beter aan een eencilinder gewend bent, zal je zien, dat je hiermee de beste fun bij legale snelheden hebt.

Als je remmend op de motor, een bocht in/door gaat, kun je ongewenst bokken stoppen, door de koppeling een klein beetje aan te laten grijpen.

Ik denk dat de eencilinder het beste leermiddel is, om met een gas-handle om te gaan.
Als het met een eencilinder lekker gaat, gaat het met meer-cilinder-motoren ook lekker, andersom is een ander verhaal.

Veel funduro-fun!
 
Bedankt voor jullie reacties wat betreft het bokken. Het is gelukkig dus geen mankement maar een eigenschap :) Het is mijn eerste motor dus het enige wat ik gewend ben is een Yamaha XJ6 lesmotor uit 2016 :P
 
Hierbij nog de foto die ik zou plaatsen. Morgen worden de zijkoffers gemonteerd.
Ik heb alleen wel een groot probleem ontdekt. De motor rijdt super maar na 1 uur rijden slaat hij af als hij onder 2000rpm komt :( Behoorlijk irritant. Weet iemand wat dat zou kunnen zijn? Het rare is dat ik de volgende dag gewoon weer een uur goed kan rijden en het na 1 uur weer begint.

full
 
Hierbij nog de foto die ik zou plaatsen. Morgen worden de zijkoffers gemonteerd.
Ik heb alleen wel een groot probleem ontdekt. De motor rijdt super maar na 1 uur rijden slaat hij af als hij onder 2000rpm komt :( Behoorlijk irritant. Weet iemand wat dat zou kunnen zijn? Het rare is dat ik de volgende dag gewoon weer een uur goed kan rijden en het na 1 uur weer begint.

[afbeelding]

Allereerst: Die ziet er nog strak uit, proficiat met je aankoop :)

2000 rpm is niet echt veel voor deze eencilinder. Het is even wennen in het begin (ook de lange eerste versnelling) maar probeer ongeveer 3000 toeren aan te houden. Daaronder is het (persoonlijke mening) moeilijker de controle te houden over de motor.

We hebben ook een F650 topic op het forum, ook is er een Nederlandse facebook groep voor BMW single-rijders (klik)

Ik wens je veel plezier met deze mooie machine :)

PS: Wat voor zijkoffers worden het? "normale" of aluminium?
 
Dank je. Ziet er inderdaad nog goed uit, heeft ook maar 18000 km gelopen :)

Ik begrijp dat je hoog in de toeren moet blijven met dit beestje en dat doe ik ook en dan loopt hij lekker. Maar je moet wel gewoon stil kunnen staan voor een stoplicht onder dat hij uitvalt ;)

Het worden "normale" Givi koffers :)

Dat plezier gaat zeker lukken! Maar eerst even dit probleempje verhelpen ;)
 
Ooh ik snap wat je bedoeld nu. Zolang hij niet in de versnelling staat/vrij is moet hij inderdaad 2000 toeren kunnen lopen.

Kijk even naar hoe je stationair afgesteld staat en anders even de choke goed zetten. Heb hetzelfde vorige zomer meegemaakt inderdaad. De choke vereist wat "gevoel", tenminste dat is bij mijne het geval :P, maar goed die heeft inmiddels pas 1500 op de teller staan :P (101.500)
 
Terug
Bovenaan Onderaan