Faalangstexamen CBR

Mr. McDuc

MF veteraan
25 jul 2006
12.075
504
's-Hertogenbosch
Goed idee, mensen met faalangst een rijbewijs geven?

Speciaal faalangstexamen CBR

RIJSWIJK - Mensen die door hun faalangst grote problemen ondervinden bij het afleggen van hun rijexamen, kunnen vanaf 1 januari terecht bij het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR) voor een speciaal faalangstexamen. Dat zei Theo van Rijt, manager examenontwikkeling bij het CBR dinsdag.

Het examen is speciaal ontwikkeld voor mensen die zo angstig zijn tijdens het afrijden dat ze keer op keer zakken. In de huidige situatie kunnen deze mensen pas na vier keer zakken een speciaal examen afleggen. Het faalangstexamen kan in overleg met de rijinstructeur ook de eerste keer dat iemand wil afrijden, worden aangevraagd.

Het nieuwe faalangstexamen duurt 90 minuten, in plaats van de normale 55 minuten, en begint met een uitgebreid gesprek met de examinator. “Het begint met een uitgebreide kennismaking, zodat angstdrempels worden weggenomen”, aldus Van Rijt. ,,Een faalangstige ziet overal bedreigingen, dat kan ook de examinator zijn. Het gesprek is erop gericht mensen op hun gemak te stellen.

Ook kunnen examenkandidaten tijdens het afrijden een time-out aanvragen. Ook de examinator, die speciaal wordt opgeleid om met dit soort kandidaten te werken, kan de auto even aan de kant zetten als hij ziet dat iemand te veel last van zijn angst heeft. Verder is de inhoud van het examen exact hetzelfde als die van het normale rijexamen.

Het CBR begint in januari met een proef met het faalangstexamen, voor maximaal een jaar. In februari worden de eerste examens afgenomen. Er kunnen maximaal tienduizend mensen meedoen. Wat zij gaan betalen is nog onduidelijk. Volgens Van Rijt moet minstens gerekend worden op het dubbele van de normale prijs, die 90 euro bedraagt

Binnenland | Het laatste nieuws uit Nederland leest u op Telegraaf.nl

crash51.jpg
 
Ligt eraan, als het puur om de examenvrees gaat kan het een prima bestuurder zijn, misschien zelfs wel beter als iemand die bij de eerste keer met een gewoon examen slaagde.

Het 1 hoeft niet per se in relatie te staan tot het ander.
 
Ligt eraan, als het puur om de examenvrees gaat kan het een prima bestuurder zijn, misschien zelfs wel beter als iemand die bij de eerste keer met een gewoon examen slaagde.

Het 1 hoeft niet per se in relatie te staan tot het ander.
Inderdaad.

Heeft gewoon te maken met angst om examen te doen. Toen ik vroegâh mijn rijbewijs ging halen zat er bij de theorielessen iemand die alle proefexamens bijna foutloos deed, maar bij het echte examen hopeloos faalde. Puur vanwege de angst, niet omdat ze het niet wist.
 
Inderdaad.

Heeft gewoon te maken met angst om examen te doen. Toen ik vroegâh mijn rijbewijs ging halen zat er bij de theorielessen iemand die alle proefexamens bijna foutloos deed, maar bij het echte examen hopeloos faalde. Puur vanwege de angst, niet omdat ze het niet wist.

Toch vind ik dat moeilijk.... kun je dat nog 's langzaam uitleggen ???
 
In 90 minuten heb je anders meer kans om iets fouts te doen dan in 55 minuten. gevolg men is 90 minuten lang onzeker ipv 55 minuten.
Conclusie onzekere paniekerige mensen zijn levensgevaarlijk op de weg, zeker voor motorrijders.
 
In 90 minuten heb je anders meer kans om iets fouts te doen dan in 55 minuten. gevolg men is 90 minuten lang onzeker ipv 55 minuten.
Conclusie onzekere paniekerige mensen zijn levensgevaarlijk op de weg, zeker voor motorrijders.

:N
de fouten die ze anders in 55 minuten maken kunnen ze nu 90 minuten overdoen.

Per minuut/kilometer dus veel minder kans op een fout = veiliger !!!
 
Laatst bewerkt:
Zolang het puur vrees om het examen is moet het geen probleem zijn.
Als ze het maar niet doen voor de onzekere mensen zoals hierboven ergens al gezegd is.

Baksteen schreef op 09 december 2008 @ 19:42
de fouten die ze anders in 55 minuten maken kunnen ze nu 90 minuten overdoen.

Per minuut/kilometer dus veel minder kans op een fout = veiliger !!!

Ware het niet dat ze van te voren eerst een uitgebreid gesprek gaan voeren...
kom je uiteindelijk toch weer terug op het zelfde aantal kilometers per minuut.
 
Laatst bewerkt:
Inderdaad.

Heeft gewoon te maken met angst om examen te doen. Toen ik vroegâh mijn rijbewijs ging halen zat er bij de theorielessen iemand die alle proefexamens bijna foutloos deed, maar bij het echte examen hopeloos faalde. Puur vanwege de angst, niet omdat ze het niet wist.

Heel lang geleden lestte ik voor koekblik. Omdat ik naar Leiden moest en nog studeerde was de oplossing om te delen. Ik het eerste uur er naar toe met een ander achterin en na een uur wisselen. Dan de ander rijden en ik achterin. Bijna al de tijd met de zelfde dame. Als zij reed, en ik achterin, zat de instructeur achterstvoren met mij te praten en te roken. Af en toe een opmerking als: einde links, hier rechts etc, Ze reed als de beste. Tot er een examinator bij zat. dan reed ze als een beginneling. Ze is geslaagd. Uiteindelijk dan!
 
Ligt eraan, als het puur om de examenvrees gaat kan het een prima bestuurder zijn, misschien zelfs wel beter als iemand die bij de eerste keer met een gewoon examen slaagde.

Het 1 hoeft niet per se in relatie te staan tot het ander.

Heb het ook gehad met mijn auto.... gaat niet lekker op school, dus hekel aan examens en proefwerken. Dan zie je op tegen elke examen. Ook nog zo'n enge waar je dik voor moet betalen. Paar nachten al slecht slapen van tevoren e.d.

3 jaar later examen voor motor... dus iets ouder. School gehaald en meer zelfvertrouwen en motor in 20 lessen gehaald en alles in 1x gehaald.

En ach... wees eerlijk, je leert pas rijden nadat je het rijbewijs binnen hebt.

Auto eindelijk onder de knie, nu de motor nog :X
 
Had het ook met de auto, man echt blij toen ik dat roze velletje eindelijk kon ophalen.
Met de motor was ik eigenlijk net zo zenuwachtig maar het scheelt gewoon dat de examinator op dat moment je ogen niet ziet, geen trillend lichaam kan waarnemen en je transpiratie ook niet kan "ruiken" :)

Als je dan 5 minuten onderweg bent ga je je wat meer op je gemak voelen en ebben die symptomen vanzelf weg.
 
Laatst bewerkt:
Beetje suggestieve inleiding. Het gaat om examenvrees, dus alles gaat goed totdat ze beseffen dat het een examen is. Bovendien geef je ze geen rijbewijs, maar moeten ze die gewoon halen. Enige verschil is dat je ze wat meer op hun gemak laat voelen. Waardoor hopelijk het examen verloopt op de manier waarop de kandidaat normaal ook zou rijden. Zodra ze grove foute maken krijgen ze echt dat rijbewijs niet mee hoor.
 
Faalangstert ziet een motor in de verte aankomen... Zit in zijn koekblik en denkt, haal ik dat of haal ik dat niet ? Toch proberen... Pats :X

Slecht idee dit.

Die mensen zijn onzeker als de tering. Als het een keertje druk is in het verkeer gaat het geheid fout.
 
Laatst bewerkt:
Prima plan.

Sterker nog; eigenlijk zou zo'n examen de norm moeten worden.

Ik ben zelf geen examenvreesfiguur maar heb al eens bij testen lichtelijk gepanikeerd vanwege norse/arogante/etc examinator. Weliswaar gaat het niet zover dat ik dan dichtklap maar mijn hartslag gaat wel 10% of zo omhoog.

En voor alle mopperaars over "onzekere losers" etc. Liever iemand die zicht bewust is van eigen falen dan een rossi-wannabee die rondrijdt met het idee in "godmode" een PS3 spel te spelen of zo......

8-) 8-) 8-) 8-) 8-)
 
Prima plan.

Sterker nog; eigenlijk zou zo'n examen de norm moeten worden.

Ik ben zelf geen examenvreesfiguur maar heb al eens bij testen lichtelijk gepanikeerd vanwege norse/arogante/etc examinator. Weliswaar gaat het niet zover dat ik dan dichtklap maar mijn hartslag gaat wel 10% of zo omhoog.

En voor alle mopperaars over "onzekere losers" etc. Liever iemand die zicht bewust is van eigen falen dan een rossi-wannabee die rondrijdt met het idee in "godmode" een PS3 spel te spelen of zo......

8-) 8-) 8-) 8-) 8-)


:+
 
Prima plan.

Sterker nog; eigenlijk zou zo'n examen de norm moeten worden.

Ik ben zelf geen examenvreesfiguur maar heb al eens bij testen lichtelijk gepanikeerd vanwege norse/arogante/etc examinator. Weliswaar gaat het niet zover dat ik dan dichtklap maar mijn hartslag gaat wel 10% of zo omhoog.


En voor alle mopperaars over "onzekere losers" etc. Liever iemand die zicht bewust is van eigen falen dan een rossi-wannabee die rondrijdt met het idee in "godmode" een PS3 spel te spelen of zo......
8-) 8-) 8-) 8-) 8-)
:} deze is mag wat mij betreft vermeld worden bij de quotes :Y *O*
 
In 90 minuten heb je anders meer kans om iets fouts te doen dan in 55 minuten. gevolg men is 90 minuten lang onzeker ipv 55 minuten.
Conclusie onzekere paniekerige mensen zijn levensgevaarlijk op de weg, zeker voor motorrijders.
Wat heeft examenvrees te maken met al dan niet goed kunnen rijden :?
 
Faalangstert ziet een motor in de verte aankomen... Zit in zijn koekblik en denkt, haal ik dat of haal ik dat niet ? Toch proberen... Pats :X

Slecht idee dit.

Die mensen zijn onzeker als de tering. Als het een keertje druk is in het verkeer gaat het geheid fout.
:? :? Dat heeft niks te maken met faalangst maar met een verkeerde inschatting :P
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan