fabrieken gaan samenwerken om accus uitwisselbaar te maken.

Ja en nee, ontwikkeling nieuwe accu techniek krijgt een beetje een klap hoewel daar ook op ander vlak dan motorfietsen genoeg ontwikkeling in is. Voor ontwikkeling van electriche motorfietsen wordt de bereikbaarheid en bruikbaarheid vergroot, zal vast verkoopcijfers terug te zien zijn straks
 
ik denk juist positief,
accu's kunnen alleen maar kleiner/ lichter worden.
uitwisselbaarheid komt de kosten ten goede..
 
ik denk juist positief,
accu's kunnen alleen maar kleiner/ lichter worden.
uitwisselbaarheid komt de kosten ten goede..
dat is een positief uitgangspunt waarvan nog niet zeker is of die positief is voor ons als consument, of voor de fabrikanten.

de reden voor deze gedachtegang is een trend die ik zie bij kleinere EV's (auto's scooters en e-bikes).
naar gelang re-gen-braking meer en meer standaard werd, werden de prijzen hoger, en tegelijkertijd de accupakketten kleiner.
ik krijg soms het idee dat het feit dat een ev over re-gen beschikt, word gebruikt als excuus voor een hogere prijs t.o.v. ev's die dat nog niet hadden, en ook als excuus dient voor een (te)kleine (en voor de fabrikant goedkopere) accu.
middels re-gen kun je er ´wel mee toe´ in de stad, maar krijg je het nadeel hiervan op langere tour ritten buiten de bebouwde kom te zien.

een wisselsysteem voor accu's klinkt op zich niet gek, maar:
- wat word dan het vermogen??
- hoe gaat dat werken met motoren die verschillen in wat ze van de accu's vergen??
- hoe voorkom je dat je betaalt voor een accu die kort daarvoor afgebeuld is door een ander, en als gevolg daarvan mogelijk net in jouw EV besluit om tot zelfontbranding over te gaan???

als a.g.v. de gestandaardiseerde output van de accu's de motoren vrijwel gelijke spec's krijgen qua vermogen, klinkt dat hier in de oren als
meer eenheidsworst, en als je een beetje van verschil tussen de motoren houd i.p.v. uiterlijkheden als kuip/naked/chopper, vraag ik me af of dit toekomst heeft...
 
- hoe voorkom je dat je betaalt voor een accu die kort daarvoor afgebeuld is door een ander, en als gevolg daarvan mogelijk net in jouw EV besluit om tot zelfontbranding over te gaan???
Als de ontwikkelingen de goede kant op blijven gaan dan hebben we met twee, drie jaar een niet ontvlambare vaste stof accu.
Die is dan natuurlijk nog wel een stuk duurder. :+
 
Jij pleit dus voor een nieuw type verbrandingsmotor, de zelfontbrander. :+
 
Jij pleit dus voor een nieuw type verbrandingsmotor, de zelfontbrander. :+
Nou eigenlijk ben ik wel een voorstander van vergroening en elektrificatie van voertuigen,des te meer er komen des te minder CO2,
dan kan ik lekker blijven vervuilen met m,n verbrandingsmotor,een win win situatie*O*
:]
 
Ik zie hier de voordelen wel van in, ipv tanken of een half uur laden sta je bij een station je klont accu er uit, plaatst hem in de lader, krijg een nieuwe die je er in kunt douwen en je rijd binnen 5 minuten weer door. Je ondervangt 2 van de nadelen van een accu voertuig, de veroudering en de laadtijd als je onderweg bent.

db
 
Ik zie hier de voordelen wel van in, ipv tanken of een half uur laden sta je bij een station je klont accu er uit, plaatst hem in de lader, krijg een nieuwe die je er in kunt douwen en je rijd binnen 5 minuten weer door. Je ondervangt 2 van de nadelen van een accu voertuig, de veroudering en de laadtijd als je onderweg bent.

db
Veroudering is volgens mij niet echt een issue meer
 
Dat gaat niets worden voor motorfietsen. Wel voor scooters, ten koste van de bagageruimte. Dat is marketingtechnisch ook logisch. Zeker in Azië rijdt er een veelvoud aan scooters in verhouding tot motorfietsen.
 
Voor motortaxi's (ook driewielers) die ik Uganda en Peru heb zien rijden kan dit wel iets zijn tóch. Afhankelijk van de prijzen natuurlijk.
 
Volgens mij is het uitwisselen van accu's al iets van 10 jaar terug, het idee iig wel.
met brandstof heb je snel veel range en met accu andersom, ff kort gezegd.

Dus in 1 keer een blok vol stroom in je voertuig schuiven ( aan de foto in het artikel te zien) en je kan weer verder.
Als de blokken dan ( het hele punt van het artikel) universeel zijn kan je in theorie elk voertuig van stroom voorzien mits men de pakketten kan combineren tot het juiste voltage en amperage/hr , de daadwerkelijke 'inhoud'

Voor wie wil weten hoe dat werkt, er zijn genoeg filmpjes op youtube die vertellen hoe je een accupakket kan maken van 18650 en andere, cellen.

voor wat betreft die altijd terugkerende brandbaarheid , ik heb sterk de indruk dat het merendeel van de filmpjes ervan , zijn van stepjes en fietsen met goedkope onbeschermde pakketten. Als er dan ook nog een paar keer brand komt bij de E motogp is het voor de gemiddelde petrolhead natuurlijk topamusement..
En nee het is niet leuk als je Tesla opgaat in vlammen, net zo min als een aantal supersport auto als die aventador waar al meerdere in brand gevlogen zijn door de vlammen uit de uitlaat.

Met eerder genoemde 18650 cellen zijn al vaker tests gedaan en hebben na een jaar stil liggen met volle lading , geen schade en nog ruim 95 % lading.
elk fatsoenlijk accupakket zou moeten uitgerust zijn met een BMS, Battery Managment System wat het pakket dan ook gelijk niet meer vergelijkbaar maakt met andere accu omdat die mini computer dus beveiligd tegen over beladen en ontlasten . Dus 'afgeragde' accu's zijn dan in theorie ook niet mogelijk.

ik probeer verder niemand over te halen hoor, maar al dat geëxperimenteer van mensen om zelf een electrische R1 te maken en daar circuit mee te rijden vind ik erg leuk om te zien , misschien wel mijn 2e brommertijd / midlife crisis, maar dan zonder de benzinestank en vastlopers ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan