Fabrieksgarantie vervalt bij een niet officiele dealer ?

Nocer

MF veteraan
13 mrt 2006
34.248
5
Er is hier ( ik heb al gezocht ) erg veel onduidelijk over en ik vroeg of iemand hiermee ervaring had ( anders moet ik weer de importeur bellen morgen ;) )
Het lijkt mij enigzins sterk.... maar aan de andere kant kan ik het me wel voorstellen.

Het gaat om een Honda motor die ik nieuw bij een tussenhandelaar kan kopen ( wel een dealer... maar meer 2e hands spul daar ).
Is het verstandig om het onderhoud daar ook te laten doen of daarvoor een officiele Honda dealer aan te doen ?
 
Ik heb zelf een allround garagebedrijf en lever ook nieuwe auto`s van elk merk als de mensen dat willen.
Onderhoud reparatie geen probleem en ook met de importeurs/fabrikanten nooit problemen gehad.
Er wordt door de dealers alleen gedreigd dat de garantie vervalt,maar je kan gewoon aanspraak maken op de fabriieksgarantie.
 
Ik heb zelf een allround garagebedrijf en lever ook nieuwe auto`s van elk merk als de mensen dat willen.
Onderhoud reparatie geen probleem en ook met de importeurs/fabrikanten nooit problemen gehad.
Er wordt door de dealers alleen gedreigd dat de garantie vervalt,maar je kan gewoon aanspraak maken op de fabriieksgarantie.

Eventuele garantie-werkzaamheden moeten dan wèl door een officiële dealer van het betreffende merk worden uitgevoerd..................
 
Dat zeggen ze wel maar volgens de wet mag dat helemaal niet.
Althans, dat is de info die ik heb ;)
 
Grote kul, want fabrieksgarantie is iets wat de fabriek aan de dealer geeft en niet aan de consument. Helaas leeft dit fabeltje bij zowel consumenten als retail.
Jij als consument hebt namelijk enkel een contract met de dealer en niet met de fabriek. De dealer is ook degene die jou een deugdelijk product moet garanderen en aansprakelijk is voor garantie.

Lees bijvoorbeeld >>dit stuk<< op www.staiksterk.nl
 
He Bart waar heb je eigenlijk je motor scooter euuh... (water)snorfiets gepakereerd?
 
Jij als consument hebt recht op een garantie dat een product die jij koopt voor een te verwachtte termijn vrij van gebreken blijft. dat is in de wet zo geregeld.
De verkoper is jouw garantieverstrekker, en daar kun je eventueel afspraken mee maken die de wettelijke garantie vervangen..... b.v. een hoge korting, maar dan afzien van garantie, een extra garantie icm een extra betaling, enz enz
Fabrieksgarantie word in principe gegeven door de fabriek aan de detaillist, en daar sta jij als consument buiten... jouw detaillist moet bij de fabriek eventuele gebreken weer claimen, maar die hebben vaak standaard overeenkomsten met elkaar met uitgebreide voorwaarden.
Het is dus nooit zo dat als jij een product bij x koopt, y deze voor jouw MOET repareren, maar omdat Y daar ook weer aan verdiend mag hij dat wel.
Dus jouw verkoper moet jouw de garantie verstrekken
 
Jij als consument hebt recht op een garantie dat een product die jij koopt voor een te verwachtte termijn vrij van gebreken blijft. dat is in de wet zo geregeld.
De verkoper is jouw garantieverstrekker, en daar kun je eventueel afspraken mee maken die de wettelijke garantie vervangen..... b.v. een hoge korting, maar dan afzien van garantie, een extra garantie icm een extra betaling, enz enz
Fabrieksgarantie word in principe gegeven door de fabriek aan de detaillist, en daar sta jij als consument buiten... jouw detaillist moet bij de fabriek eventuele gebreken weer claimen, maar die hebben vaak standaard overeenkomsten met elkaar met uitgebreide voorwaarden.
Het is dus nooit zo dat als jij een product bij x koopt, y deze voor jouw MOET repareren, maar omdat Y daar ook weer aan verdiend mag hij dat wel.
Dus jouw verkoper moet jouw de garantie verstrekken
:^
 
Jij als consument hebt recht op een garantie dat een product die jij koopt voor een te verwachtte termijn vrij van gebreken blijft. dat is in de wet zo geregeld.
De verkoper is jouw garantieverstrekker, en daar kun je eventueel afspraken mee maken die de wettelijke garantie vervangen..... b.v. een hoge korting, maar dan afzien van garantie, een extra garantie icm een extra betaling, enz enz
Fabrieksgarantie word in principe gegeven door de fabriek aan de detaillist, en daar sta jij als consument buiten... jouw detaillist moet bij de fabriek eventuele gebreken weer claimen, maar die hebben vaak standaard overeenkomsten met elkaar met uitgebreide voorwaarden.
Het is dus nooit zo dat als jij een product bij x koopt, y deze voor jouw MOET repareren, maar omdat Y daar ook weer aan verdiend mag hij dat wel.
Dus jouw verkoper moet jouw de garantie verstrekken

Ah, bedankt! :)
Probleem is dat X niet zelf reparatie's verzorgt.
Ik kan nl mijn motor in een zeer moeilijk leverbare kleur krijgen bij X die niet zoveel service kan verlenen als bij Y die officieel dealer is van het merk maar dan wel een andere kleur moet nemen :)
Y is ook veel meer service gericht en kan veel meer regelen dan X :)
Moeilijk iets, dus het is kleur tegen service ;)
 
Laatst bewerkt:
Hoe kan een officiele dealer nou moeilijk aan een bepaalde kleur komen en een andere - niet-offciele - dealer juist wel?

Dan is die officiele dealer of een prutser die er geen moeite in wil steken, of de motor is een special edition of oud model die niet meer bestelbaar is...
Want een officiele dealer moet toch juist makkelijk toegang hebben tot de fabrikant en diens aanbod?
 
Hoe kan een officiele dealer nou moeilijk aan een bepaalde kleur komen en een andere - niet-offciele - dealer juist wel?

Dan is die officiele dealer of een prutser die er geen moeite in wil steken, of de motor is een special edition of oud model die niet meer bestelbaar is...
Want een officiele dealer moet toch juist makkelijk toegang hebben tot de fabrikant en diens aanbod?

Nah, wil een Honda CBR 600F en die worden niet meer gemaakt :)
Dus het is nu eigenlijk tot het op is ;)
En de zilver/zwarte zijn bijna op en de rood/zwarte is nog verkrijgbaar ;)
 
Ah, bedankt! :)
Probleem is dat X niet zelf reparatie's verzorgt.
Ik kan nl mijn motor in een zeer moeilijk leverbare kleur krijgen bij X die niet zoveel service kan verlenen als bij Y die officieel dealer is van het merk maar dan wel een andere kleur moet nemen :)
Y is ook veel meer service gericht en kan veel meer regelen dan X :)
Moeilijk iets, dus het is kleur tegen service ;)

maar levert x dan wel de garantie, dan kun je afspreken dat je bij y het onderhoud laat doen, of bij een door x bepaalde dealer
 
De garantie die een fabrikant geeft kent meestal als voorwaarde dat de motor bij een officiële dealer het voorgeschreven onderhoud heeft gehad..............
Lijkt me ook trouwens vrij logisch 8-) .
 
De garantie die een fabrikant geeft kent meestal als voorwaarde dat de motor bij een officiële dealer het voorgeschreven onderhoud heeft gehad..............
Lijkt me ook trouwens vrij logisch 8-) .
Lees even een paar postings terug... De fabrikant mag en kan geen voorwaarden stellen aan deze garantie. Ten eerste heeft de koper in deze niets te maken met de fabrikant, maar alleen met de verkoper. Deze moet het verder maar uitzoeken met de fabrikant, maar dat heeft geen invloed op waar de koper recht op heeft.

Er wordt vaak een hoop beweerd over garantie, vooral door verkopers en fabrikanten, meestal als het zo in hun straatje uitkomt. Een en ander is echter vrij duidelijk geregeld in de wet.
 
Terug
Bovenaan Onderaan