Fabrieksgarantie

NoiZ

MF'er
15 jul 2003
189
0
Leeuwarden
ey,

ik had een vraagje over fabrieksgarantie, als je bijvoorbeeld een motor(kawasakie) koopt van een particulier/handelaar en daar zit nog fabrieksgarantie op hoe ziet het dan als bijvoorbeeld de motor in de soep draait kun je dan gewoon naar de een dealer toe stappen en zeggen dat er fabrieksgarantie op ziet en dan zeggen dat ze hem moeten maken of hoe gaat dat dan?
of zitten daar nog verdere kosten aan ?

alvast bedankt?
 
Fabrieksgatantie blijft gewoon geldig.
Het is tenslotte de fabriek die voor de kosten opdraait en niet importeur,dealer of handelaar.
mocht er wat mee zijn wel naar de dealer brengen want alleen de dealer krijgt de onderdelen + arbeidsloon vergoed
 
Ja, alleen zal de dealer je écht niet zonder slag of stoot helpen.....

Hij heeft er nooit iets aan verdiend (tenzij het de dealer is die de motor heeft verkocht of in onderhoud had) en zal dus niet zo happig zijn, omdat hij er nu ook weer niks aan verdient.
Ik heb begrepen dat er standaard bedragen zijn voor garantiegevallen. Vaak legt de dealer daar zelfs nog wat op toe, omdat sommige reparaties nu eenmaal meer tijd kosten.

Bovendien: wie zegt dat het een fabricagefout is als je blok in de soep draait?

Of je geld toe moet betalen hangt af van het probleem. Bepaalde slijtagedelen zijn uitgezonderd van de garantie (banden, remmen, koppeling) Soms is de schade (deels) te wijten aan de eigenaar. In dat soort gevallen moet je zelf dokken of wordt er een regeling getroffen ("deelgarantie" of soms "coulance"), waarbij je een deel zelf betaalt.
 
Laatst bewerkt:
De dealer krijgt dat allemaal netjes vergoed van de desbetreffende importeur, dus die ziet je net zo graag komen als elke andere klant.
 
Dealer ziet je waarschijnlijk niet zo lief snel komen als een andere klant. Punt bij fabrieksgarantie is dat de onderdelen vergoed worden als deze onder de garantie vallen, echter de arbeids-uren krijgt een dealer niet vergoed en komen voor kosten van de dealer. Daarnaast als ze dealer zijn van een bepaald merk dan zijn ze min of meer vanuit hun dealerschap verplicht reparaties uit te voeren in een betreffend garantie geval.
Gevolg van bovenstaande is dat een dealer nog al eens de boel probeerd af te schuiven en niet altijd onderste uit de kan wil halen om "dubieuze" mankementen te verhelpen omdat dit aardig in de arbeidsuren kan lopen.
 
Nog geen jaar geleden is het blok van mijn toenmalige SV650S in de soep gedraaid. 2 Weken uit de garantie. 25% korting kreeg ik van de Suzuki importeur, verder kon ik zelf lekker voor de kosten opdraaien (heb het bedrag verdrongen :P maar het was 1000+)
 
Dealer ziet je waarschijnlijk niet zo lief snel komen als een andere klant. Punt bij fabrieksgarantie is dat de onderdelen vergoed worden als deze onder de garantie vallen, echter de arbeids-uren krijgt een dealer niet vergoed en komen voor kosten van de dealer. Daarnaast als ze dealer zijn van een bepaald merk dan zijn ze min of meer vanuit hun dealerschap verplicht reparaties uit te voeren in een betreffend garantie geval.
Gevolg van bovenstaande is dat een dealer nog al eens de boel probeerd af te schuiven en niet altijd onderste uit de kan wil halen om "dubieuze" mankementen te verhelpen omdat dit aardig in de arbeidsuren kan lopen.

Ik weet niet hoe je aan je kennis komt, maar van alle merken waar ik ervaring mee heb krijgt de dealer ook de reparatietijd gewoon vergoed, (weliswaar precies de tijd die er voor staat, maar een beetje ervaren monteur kan het vaak zelfs sneller).
Ook zijn ze nooit "verplicht" om een reparatie aan te nemen.
 
Nog geen jaar geleden is het blok van mijn toenmalige SV650S in de soep gedraaid. 2 Weken uit de garantie. 25% korting kreeg ik van de Suzuki importeur, verder kon ik zelf lekker voor de kosten opdraaien (heb het bedrag verdrongen :P maar het was 1000+)

Waardoor is je blok kapot gelopen dan?
Lijkt me erg vreemd dat het zo geregeld is als jou niets te verwijten viel?
 
Ik weet niet hoe je aan je kennis komt, maar van alle merken waar ik ervaring mee heb krijgt de dealer ook de reparatietijd gewoon vergoed, (weliswaar precies de tijd die er voor staat, maar een beetje ervaren monteur kan het vaak zelfs sneller).
Ook zijn ze nooit "verplicht" om een reparatie aan te nemen.

Uit eigen ervaring en horen zeggen van anderen.
Als ze niet verplicht zijn om het te herstellen dan zou je in theorie dus nergens je garantie kunnen claimen.
Wellicht is de arbeidstijd dan per merk anders. Bij mij betrof het Yamaha met vage problemen. Als ze de tijd vergoed hadden gekregen hadden ze er dus net zo goed wel tijd in kunnen steken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan