Trixz
MF veteraan
- 20 jul 2005
- 6.505
- 303
Voor sommige wellicht correcte of nieuwe info inzake geluidsnorm, boetes en invordering kentekenbewijs. Een reactie van de pliesie en RDW zelf .....
Je krijgt 2 dB(A)'kado' wettelijke marge
Concreet:
Met geluidswaarde
Waarde uit het register van de RDW of van de typeplaat op de motorfiets zelf (vaak een typegoedgekeurd voertuig) + 2 dB(A) = fijne reis
Waarde hoger dan 2 dB(A) máár tot maximaal 4 dB(A) boven de registerwaarde = € 180,-
(zogenaamd 'mulder'-feit/administratieve afhandeling)
Vanaf 4 db(A) betreft het een OM-feit, wat inhoud dat er door de politie een proces-verbaal opgemaakt moet worden en het Openbaar Ministerie het boetebedrag vaststelt, afhankelijk van de mate van overschrijding. Hierbij wordt over het algemeen ook het kentekenbewijs ingevorderd en de gelegenheid gegeven dat terug te krijgen na herkeuring (in principe door politie). Maakt men hier geen gebruik van dan wordt het kentekenbewijs doorgestuurd naar RDW.
Zonder geluidswaarde
Geen waarde (in het register) geeft de volgende informatie:
Cyl.inhoud - max. waarde in dB(A)
500 - 97
750 - 100
1000 - 103
>1000 - 106
Waarbij toerental bij max. vermogen
a) <= 5000 tpm dan 3/4 van dit toerental
b) > 5000 tpm dan 1/2 van dit toerental
c) toerental bij max. vermogen niet bekend
* in gebruik genomen voor 1960: 2 takt meten bij 2250 tpm/ 4 takt bij 2000 tpm
* in gebruik genomen na 1959: 2 takt meten bij 4500 tpm/ 4 takt bij 4000 tpm
De sancties die al eerder genoemd zijn, blijven ook voor het bovenstaande van kracht helaas
Kortom, je hebt voordeel als er géén geluidsgegevens in het register van de RDW of op je motor staan (zie gegevens hierboven). Bij twijfel bellen met de RDW!
Greetz
Gerben
Met dank aan Paul_K voor de onderstaande info!
De normen voor motorfietsen van of voor 1998:
(na dit jaartal is er sprake van een Europese Type Goedkeuring en is dit vaak op te vragen via kenteken én zichtbaar op je constructieplaat op het frame)
Geluid op het net
Manier van meten (niet geheel 'up to date' maar wel in grote lijnen gelijk) aan de situatie nu.
MAG actieve geluidscontroles in aantocht
Let hierbij op een aantal punten waarop je een meting ongeldig zou kunnen laten verklaren:
- Afstand tot geluidsreflecterende objecten en/of overige (draaiende) motoren.
- Positie meetmicrofoon.
- Minimaal 10dB(A) verschil tussen omgevingsgeluid en motorgeluid.
- Wettelijke marge van 2dB(A).
En de MAG heeft ook al een aantal motoren laten meten als voorbeeld.
Dit was een vrijblijvende meting, resultaten staan onder het kopje 'Gevarenzone':
(dit is een stuk iets gedateerd, omdat er nog gesproken wordt in 'guldens')
Geluidsnormen
Met dank aan Bikefreak voor de onderstaande link van het Openbaar Ministerie!
(Het is een tekstbundel in pdf voor misdrijven, overtredingen en Muldergedragingen)
http://www.om.nl/onderwerpen/boetebase/tekstenbundel_voor/
Je krijgt 2 dB(A)
Concreet:
Met geluidswaarde
Waarde uit het register van de RDW of van de typeplaat op de motorfiets zelf (vaak een typegoedgekeurd voertuig) + 2 dB(A) = fijne reis
Waarde hoger dan 2 dB(A) máár tot maximaal 4 dB(A) boven de registerwaarde = € 180,-
(zogenaamd 'mulder'-feit/administratieve afhandeling)
Vanaf 4 db(A) betreft het een OM-feit, wat inhoud dat er door de politie een proces-verbaal opgemaakt moet worden en het Openbaar Ministerie het boetebedrag vaststelt, afhankelijk van de mate van overschrijding. Hierbij wordt over het algemeen ook het kentekenbewijs ingevorderd en de gelegenheid gegeven dat terug te krijgen na herkeuring (in principe door politie). Maakt men hier geen gebruik van dan wordt het kentekenbewijs doorgestuurd naar RDW.
Zonder geluidswaarde
Geen waarde (in het register) geeft de volgende informatie:
Cyl.inhoud - max. waarde in dB(A)
500 - 97
750 - 100
1000 - 103
>1000 - 106
Waarbij toerental bij max. vermogen
a) <= 5000 tpm dan 3/4 van dit toerental
b) > 5000 tpm dan 1/2 van dit toerental
c) toerental bij max. vermogen niet bekend
* in gebruik genomen voor 1960: 2 takt meten bij 2250 tpm/ 4 takt bij 2000 tpm
* in gebruik genomen na 1959: 2 takt meten bij 4500 tpm/ 4 takt bij 4000 tpm
De sancties die al eerder genoemd zijn, blijven ook voor het bovenstaande van kracht helaas
Kortom, je hebt voordeel als er géén geluidsgegevens in het register van de RDW of op je motor staan (zie gegevens hierboven). Bij twijfel bellen met de RDW!
Greetz
Gerben
Met dank aan Paul_K voor de onderstaande info!
De normen voor motorfietsen van of voor 1998:
(na dit jaartal is er sprake van een Europese Type Goedkeuring en is dit vaak op te vragen via kenteken én zichtbaar op je constructieplaat op het frame)
Geluid op het net
Manier van meten (niet geheel 'up to date' maar wel in grote lijnen gelijk) aan de situatie nu.
MAG actieve geluidscontroles in aantocht
Let hierbij op een aantal punten waarop je een meting ongeldig zou kunnen laten verklaren:
- Afstand tot geluidsreflecterende objecten en/of overige (draaiende) motoren.
- Positie meetmicrofoon.
- Minimaal 10dB(A) verschil tussen omgevingsgeluid en motorgeluid.
- Wettelijke marge van 2dB(A).
En de MAG heeft ook al een aantal motoren laten meten als voorbeeld.
Dit was een vrijblijvende meting, resultaten staan onder het kopje 'Gevarenzone':
(dit is een stuk iets gedateerd, omdat er nog gesproken wordt in 'guldens')
Geluidsnormen
Met dank aan Bikefreak voor de onderstaande link van het Openbaar Ministerie!
(Het is een tekstbundel in pdf voor misdrijven, overtredingen en Muldergedragingen)
http://www.om.nl/onderwerpen/boetebase/tekstenbundel_voor/
Laatst bewerkt: