Facts m.b.t. geluidsnorm, boetes en invordering kent.bewijs

Trixz

MF veteraan
20 jul 2005
6.505
303
Voor sommige wellicht correcte of nieuwe info inzake geluidsnorm, boetes en invordering kentekenbewijs. Een reactie van de pliesie en RDW zelf .....

Je krijgt 2 dB(A) 'kado' wettelijke marge :)

Concreet:

Met geluidswaarde
Waarde uit het register van de RDW of van de typeplaat op de motorfiets zelf (vaak een typegoedgekeurd voertuig) + 2 dB(A) = :W fijne reis

Waarde hoger dan 2 dB(A) máár tot maximaal 4 dB(A) boven de registerwaarde = € 180,-
(zogenaamd 'mulder'-feit/administratieve afhandeling)

Vanaf 4 db(A) betreft het een OM-feit, wat inhoud dat er door de politie een proces-verbaal opgemaakt moet worden en het Openbaar Ministerie het boetebedrag vaststelt, afhankelijk van de mate van overschrijding. Hierbij wordt over het algemeen ook het kentekenbewijs ingevorderd en de gelegenheid gegeven dat terug te krijgen na herkeuring (in principe door politie). Maakt men hier geen gebruik van dan wordt het kentekenbewijs doorgestuurd naar RDW.


Zonder geluidswaarde
Geen waarde (in het register) geeft de volgende informatie:

Cyl.inhoud - max. waarde in dB(A)
500 - 97
750 - 100
1000 - 103
>1000 - 106

Waarbij toerental bij max. vermogen
a) <= 5000 tpm dan 3/4 van dit toerental
b) > 5000 tpm dan 1/2 van dit toerental

c) toerental bij max. vermogen niet bekend
* in gebruik genomen voor 1960: 2 takt meten bij 2250 tpm/ 4 takt bij 2000 tpm
* in gebruik genomen na 1959: 2 takt meten bij 4500 tpm/ 4 takt bij 4000 tpm

De sancties die al eerder genoemd zijn, blijven ook voor het bovenstaande van kracht helaas :/

Kortom, je hebt voordeel als er géén geluidsgegevens in het register van de RDW of op je motor staan (zie gegevens hierboven). Bij twijfel bellen met de RDW!

Greetz :W
Gerben



Met dank aan Paul_K :) voor de onderstaande info!


De normen voor motorfietsen van of voor 1998:
(na dit jaartal is er sprake van een Europese Type Goedkeuring en is dit vaak op te vragen via kenteken én zichtbaar op je constructieplaat op het frame)

Geluid op het net


Manier van meten (niet geheel 'up to date' maar wel in grote lijnen gelijk) aan de situatie nu.

MAG actieve geluidscontroles in aantocht


Let hierbij op een aantal punten waarop je een meting ongeldig zou kunnen laten verklaren:

- Afstand tot geluidsreflecterende objecten en/of overige (draaiende) motoren.
- Positie meetmicrofoon.
- Minimaal 10dB(A) verschil tussen omgevingsgeluid en motorgeluid.
- Wettelijke marge van 2dB(A).

En de MAG heeft ook al een aantal motoren laten meten als voorbeeld.
Dit was een vrijblijvende meting, resultaten staan onder het kopje 'Gevarenzone':

(dit is een stuk iets gedateerd, omdat er nog gesproken wordt in 'guldens')

Geluidsnormen




Met dank aan Bikefreak :) voor de onderstaande link van het Openbaar Ministerie!
(Het is een tekstbundel in pdf voor misdrijven, overtredingen en Muldergedragingen)

http://www.om.nl/onderwerpen/boetebase/tekstenbundel_voor/
 
Laatst bewerkt:
Ik zou mijn motor graag eens laten meten zonder sancties te riskeren. Ik vind het geluid niet asociaal hard, maar het is waarschijnlijk niet voor niets dat mijn demper alleen een e-keur heeft met de dB-killer erin ;)
 
Hoe meten ze het eigenlijk bij een motor zonder toerenteller?

Goeie vraag, maar dat zijn er niet zoveel gok ik. Ik denk dus gewoon niet?

Verder krijg je die 2 dBA niet cadeau, dat is gewoon de wettelijk verplichte correctie. De pliesie in Nederland geeft namelijk nooit cadeautjes.
 
Ik had een two brothers einddemper op mijn gsx-r 600 k7. ECHT EEN VET DIK GELUID!! helaas was meneer de politieagent hier niet zo blij mee...Ik moest meerijden naar politiebureau waar ze hem zouden testen, helaas ( voor hun ) wist niemand hoe dat moest. kreeg een toonregeling van hem...kreeg een week de tijd om hem eraf te halen en hem dan te laten zien!!! scheelt mij heeeeeeeeel veel geld :D:D...
 
Hoe meten ze het eigenlijk bij een motor zonder toerenteller?

Ik geloof dat ze sowieso niet naar de toerenteller kijken. Ze zetten sensoren op het blok die het toerental meten.

Tijdje geleden een filmpje gezien waarbij iemand aan een controle ontsnapte omdat hij een motor had waarbij de sensoren niet bevestigd konden worden (of niet werkten ofzo).
 
Goeie vraag, maar dat zijn er niet zoveel gok ik. Ik denk dus gewoon niet?

Verder krijg je die 2 dBA niet cadeau, dat is gewoon de wettelijk verplichte correctie. De pliesie in Nederland geeft namelijk nooit cadeautjes.

Wat ook niet hun taak is, geloof ik :?
 
Hoe meten ze het eigenlijk bij een motor zonder toerenteller?

Diverse mogelijkheden, bougiekabel, trillingen, magneetopnemer.


Goeie vraag, maar dat zijn er niet zoveel gok ik. Ik denk dus gewoon niet?

Verder krijg je die 2 dBA niet cadeau, dat is gewoon de wettelijk verplichte correctie. De pliesie in Nederland geeft namelijk nooit cadeautjes.

Was ook maar een (andere) positieve benadering, want het ligt wettelijk vast de 2 dB(A), klopt!
 
Maareh, waar zou je je geluid kunnen laten meten? OF, op welke manier gebeurt dit exact? (afstand tot uitlaat e.d.) Je hoort toch dat er steeds vaker wordt gecontroleerd en 180+ euro is niet mis, geloof nooit dat ik safe zit namelijk :P
 
Maareh, waar zou je je geluid kunnen laten meten?

Of, op welke manier gebeurt dit exact? (afstand tot uitlaat e.d.)

Uitlatenfabrikant, politie, iemand anders die een geluidsmeter heeft waarschijnlijk.

Volgens de RDW/politie:

- op 50cm achter de uitlaat onder een hoek van 35 - 55 graden
- maximaal 20cm van het midden uitlaat naar beneden.

De politie en RDW hebben hetzelfde meetapparaat, 3 maal meten noodzakelijk daarna resultaat. Stond laatst in het MAGazine een artikel (Motorrijders Actie Groep).
 
Maareuh, dit houd dus in dat een motor met een inhoud van 1001 cc meer "herrie" mag maken dan een 600'tje?
Ben ik de enige die dit vreemd vind of lees ik ergens overheen?
 
Maareuh, dit houd dus in dat een motor met een inhoud van 1001 cc meer "herrie" mag maken dan een 600'tje?
Ben ik de enige die dit vreemd vind of lees ik ergens overheen?


Klopt, en ik vind het niet vreemd.

Mag trouwens ook best wel veel meer herrie maken.
 
hmm en hoe zit dat dan bij auto's?
Mag een 2 liter meer herrie maken dan een 1.6je?
Dat betekent dat ik nog 23db meer herrie mag maken trouwens... mooi :)
 
Nou ik zit weleens op het terras en dan hoor ik soms Harley's die worden gestart...... Daar komt pas echt een pleurisherrie uit, de kinderkopjes trillen van het plein af maar ik heb de politie er nog nooit iets aan zien doen.

Het is ook een beetje selectief allemaal, ik ben nog nooit gepakt op geluid en ik rijd niet anders rond dan met open uitlaten, vooral uit die Duc komt echt een tyfusherrie.

Sommigen hebben gewoon pech dat oom agent net een rustige dag heeft en zijn pet verkeerd staat en dan ben je aan de beurt, maar zolang je tijdens evenementen gewoon je db killer erin propt is de pakkans zo verschrikkelijk klein.
 
Nog wat handige informatie (voor in de start post?)

De normen voor motorfietsen van of voor 1996 (na dit jaartal alleen nog op te vragen via kenteken):
Geluid op het net

Manier van meten:
MAG actieve geluidscontroles in aantocht:

Let hierbij goed op een aantal punten waarop je een meting ongeldig zou kunnen laten verklaren:
-Afstand tot geluidsreflecterende objecten
-Positie meetmicrofoon
-Minimaal 10dB(A) verschil tussen omgevingsgeluid en motorgeluid
-Marge van 2dB(A)

En de MAG heeft ook al een aantal motoren laten meten als voorbeeld. Dit was een vrijblijvende meting, resultaten staan onder het kopje 'Gevarenzone':
Geluidsnormen
 
Maareuh, dit houd dus in dat een motor met een inhoud van 1001 cc meer "herrie" mag maken dan een 600'tje?
Ben ik de enige die dit vreemd vind of lees ik ergens overheen?

Meer bewegende massa, dus meer herrie.
 
Nog wat handige informatie (voor in de start post?)

a) De normen voor motorfietsen van of voor 1996 (na dit jaartal alleen nog op te vragen via kenteken):
Geluid op het net

Manier van meten:
b) MAG actieve geluidscontroles in aantocht:

Let hierbij goed op een aantal punten waarop je een meting ongeldig zou kunnen laten verklaren:
-Afstand tot geluidsreflecterende objecten
-Positie meetmicrofoon
-Minimaal 10dB(A) verschil tussen omgevingsgeluid en motorgeluid
-Marge van 2dB(A)

En de MAG heeft ook al een aantal motoren laten meten als voorbeeld. Dit was een vrijblijvende meting, resultaten staan onder het kopje 'Gevarenzone':
c) Geluidsnormen


Ik zal de links toevoegen, maar met de volgende kanttekeningen:

a) Betreft een lijst met voertuigen met een Nederlandse typegoedkeuringsnummer!
Geleverde motorfietsen dus door de importeur zelf en m.i. moet het 1998 zijn ;) .

b) Dit is een ietwat gedateerde tekst, maar komt grotendeels overeen met de situatie nu.

c) Ook deze link is iets gedateerd, gezien er gesproken wordt in 'guldens'

Maar zeker bedankt voor deze informatie :Y



:W
 
Maareuh, dit houd dus in dat een motor met een inhoud van 1001 cc meer "herrie" mag maken dan een 600'tje?
Ben ik de enige die dit vreemd vind of lees ik ergens overheen?

Het is natuurlijk wel zo "volgens mij" dat een 1300CC om 120km/ph te rijden lager in zijn toeren zit ( ik 3700rpm ) en een 600CC zit toch wat horen, dus denk dat de 600CC dan toch meer geluid moet maken om zelfde snelheid te halen...

De testen worden op rpm gedaan terwijl in het echt een 1300CC met 120kmph stiller langs rijd dan een 600CC
 
Terug
Bovenaan Onderaan