Fading of kokend remvloeistof?

Hanzzzz

MF veteraan
3 dec 2002
5.497
181
Soest
Afgelopen dagen getourt in de Eifel. Op een gegeven moment bij heftig bochten werk. Leek het wel of ik veel meer kracht nodig had om te remmen. Later (na afkoelen?) was het weer weg.

Heb ik dan last gehad van fading of van kokend remvloeistof of nog iets anders?
 
Kokende remvloeistof geeft gasvorming in je vloeistof en daardoor totaal geen druk meer op je remhendel.
Fading is dat je wel volle remdruk op kan bouwen maar nauwelijks nog remkracht hebt.
Waarschijnlijk ben je vaak en slepend aan het remmen geweest en zijn je remblokken dusdanig warm geworden dat ze uit het voering materiaal zijn gaan gassen want dat gebeurt er met fading
 
Volgens mij eerder iets anders. Met beide symptomen die jij beschrijft gaat het remmen juist extra licht doordat je iets aan het samendrukken gaat (belletjes gas/lucht in de vloeistof), al moet je daarbij je hendel wél verder inknijpen. Dat laatste gaat overigens ook maar totdat je remhendel tegen je stuur zit.... daarna is het gewoon "over en uit".

Fading is meestal ook een gevolg van kokende en/of oude vloeistof.

Heb je toevallig "el-cheapo" aftermarket remhendels gemonteerd waardoor het één en ander bij de pomp dicht gaat zitten?

Verglaasde remblokken zou eventueel ook nog kunnen, maar dat veranderd eigenlijk niet terug naar normaal nadat 't spul afgekoeld is.
 
Laatst bewerkt:
Volgens mij eerder iets anders. Met beide symptomen die jij beschrijft gaat het remmen juist extra licht doordat je iets aan het samendrukken gaat (belletjes gas/lucht in de vloeistof), al moet je daarbij je hendel wél verder inknijpen. Dat laatste gaat overigens ook maar totdat je remhendel tegen je stuur zit.... daarna is het gewoon "over en uit".

Heb je toevallig "el-cheapo" aftermarket remhendels gemonteerd waardoor het één en ander bij de pomp dicht gaat zitten?

Nee, alles standaard en carbone lorraine gestinterde remblokken.
 
Sooooww voor de eigenwijsjes onder ons maar even opgezocht wat brake fading is.
Hebben we daar ook geen onduidelijkheid meer over

http://ebcbrakes.com/articles/what-is-brake-fade/

Is dus volle druk op je systeem maar nauwelijks remkracht
Het lijkt er dus op dat je over de maximale werktemperatuur van je blokken bent gegaan zoals ik al gezegd had maar ja Er zijn er altyd bij die menen te denken dat ze het beter weten.
 
Laatst bewerkt:
Of goed leren remmen want carbone lorraine zijn nou niet echt hele slechte zeg maar.
Wordt veel mee geraced en dat gaat ook goed.

Of beter onderhoud aan de remklauwen want misschien blijven ze nu wel de hele tyd slepen en worden ze daardoor nu al onnodig te warm.
 
Sooooww voor de eigenwijsjes onder ons maar even opgezocht wat brake fading is.
Hebben we daar ook geen onduidelijkheid meer over

http://ebcbrakes.com/articles/what-is-brake-fade/

Is dus volle druk op je systeem maar nauwelijks remkracht
Het lijkt er dus op dat je over de maximale werktemperatuur van je blokken bent gegaan zoals ik al gezegd had maar ja Er zijn er altyd bij die menen te denken dat ze het beter weten.
:^
 
Of goed leren remmen want carbone lorraine zijn nou niet echt hele slechte zeg maar.
Wordt veel mee geraced en dat gaat ook goed.

Of beter onderhoud aan de remklauwen want misschien blijven ze nu wel de hele tyd slepen en worden ze daardoor nu al onnodig te warm.

Of betere remblokken monteren, want dit gebeurt alleen bij de wat, mja, goedkopere blokken. Maargoed, ik hou er dan ook niet van om mijn rijstijl aan te gaan passen aan de kwaliteit van mijn materiaal. Ik pas liever mijn materiaal aan aan mijn rijstijl.
 
Of betere remblokken monteren, want dit gebeurt alleen bij de wat, mja, goedkopere blokken. Maargoed, ik hou er dan ook niet van om mijn rijstijl aan te gaan passen aan de kwaliteit van mijn materiaal. Ik pas liever mijn materiaal aan aan mijn rijstijl.
carbone lorraine gesinterde remblokken, dat zijn best goede remblokken hoor ;)
deze kunnen best een hoge temperatuur hebben.. dus of TS zijn remblokken lopen constant aan door niet goed terugkomende remzuigers of houdt zelf de rem constant een fractie aanlopen / slepen
 
Laatst bewerkt:
Of betere remblokken monteren, want dit gebeurt alleen bij de wat, mja, goedkopere blokken. Maargoed, ik hou er dan ook niet van om mijn rijstijl aan te gaan passen aan de kwaliteit van mijn materiaal. Ik pas liever mijn materiaal aan aan mijn rijstijl.

Ik denk dat iedere remblok kapot te remmen is, als je maar lomp genoeg bent.
Ik vind het een dooddoener om maar te roepen: het materiaal kan mijn rijstijl niet aan.
Goed kunnen rijden is ook de grenzen van jouw materiaal kennen.
 
Er bestaan wel verschillende compounds van Carbone Lorraine.
Het zijn net banden: sommige hebben hitte nodig om goed te werken, andere juist niet.
 
Laatst bewerkt:
En helling af niet teveel geremd? Je weet dat je op je snelheid bergaf moet regelen door de juiste versnelling te kiezen, en niet door steeds even te remmen? Of nog erger, door de hele tijd zachtjes te remmen.

In dat geval zijn deze blokken kennelijk niet opgewassen tegen wat je ervan verlangt.
 
En helling af niet teveel geremd? Je weet dat je op je snelheid bergaf moet regelen door de juiste versnelling te kiezen, en niet door steeds even te remmen? Of nog erger, door de hele tijd zachtjes te remmen.

In dat geval zijn deze blokken kennelijk niet opgewassen tegen wat je ervan verlangt.

Nee, bergaf reed ik toen wel maar ik gaf daarvoor gas bij i.p.v. af te remmen. *D

Ik weet het nu wel duidelijk gevalletje fading bedankt voor de reakties.
 
remkracht wordt omgezet in warmte, meer remmen is meer warmte. Betere blokken remmen beter = meer warmte. Zou het eerder in de remvloeistof zoeken. Tenzij betere remblokken de warmte uit de remklauw weten te houden?
 
Ik zelf zou de remvloeistof vervangen voor dot 5.1 en andere blokken gaan uitzoeken.
Deze CL blokken zijn prima maar niet om te racen en in de bergen te knallen. Heb je hogere eisen pas dan je materiaal er op aan.
Ik zou kiezen voor een sportremblok.

En fading is eigenlijk niet meer dan een hittelaag tussen de frictiematerialen.
 
Laatst bewerkt:
remkracht wordt omgezet in warmte, meer remmen is meer warmte. Betere blokken remmen beter = meer warmte. Zou het eerder in de remvloeistof zoeken. Tenzij betere remblokken de warmte uit de remklauw weten te houden?

Er hoeft geen warmte uit de remklauw gehouden worden.
Het probleem zijn de remblokken die te warm worden. De oplossing moet je dan zoeken in andere remblokken en/of -schijven.
 
wat gebeurt er dan met de remblokken die te heet worden? Ze zijn blijkbaar niet verglaasd want de remprestaties zijn na afkoelen weer OK.

Blijkbaar dalen de prestaties als de blokken boven een bepaalde temperatuur komen. Dit hoeft geen verglazing te zijn. Onder een bepaalde temperatuur presteren raceblokken ook niet goed. Waarom zouden blokken geen bovenlimiet hebben?

Het is in elk geval geen vapour lock, aangezien de remdruk wel blijft.
 
Terug
Bovenaan Onderaan