Fairing repareren

jroorda

Rookie
29 apr 2017
19
9
Arnhem
Hi MF'ers,

Vannacht is mn fiets omgewaaid. :(
Gelukkig stond hij naast een hekje, daar is hij tegen aan gevallen, dus niet helemaal op de grond.
Ik zeg gelukkig, maar is niet helemaal zonder consequenties geweest, zie foto:

0960CAC9-AA91-4109-916B-63D3F17F1DE9_1_105_c.jpeg


Ik had al gezien dat een nieuwe kap erg prijzig is: 505 dollar bij CMSNL.

Hebben jullie tips om dit zelf te repareren, of anders adresjes om een tweedehandsje te verkrijgen?

Groeten!
 
Tweedehansje op motorpartsonline.nl

Als je het onderdeelnummer weet is google ook al een stuk vriendelijker

Repareren met stucband en bruislijm (aan de achterkant B| ) of lassen met ABS lastoevoeging en hete lucht
 
Laatst bewerkt:
Allereerst moet ik even zeggen dat ik geen expert ben o.i.d. en zelf ook maar wat uitvogel met behulp van MF topics en youtube. :+

Ikzelf heb ook een project liggen met beschadigde kappen. (dit betreft wel kappen gemaakt van ABS, ik geloof dat je jouwe ook van ABS zijn?)

Na wat research heb ik uitgevonden dat het word afgeraden om te lijmen, omdat veel producten niet hechten aan ABS.
Ook polyester reparatie kits helpen niet omdat dit een ander soort plastic is wat niet hecht op ABS. (er zijn wel succesverhalen maar je weet niet hoe het er dan na 5 jaar nog op zit)

Wat je inderdaad kan doen zoals word aangegeven in dit topic is lassen met een soldeerbout en dan weer schuren en lakken. let in elk geval op dat je wel goed je lak van te voren weg schuurt, want die mag niet mixen met het plastic.

Ikzelf heb een probleem dat bij mij wat plastic stukjes missen. Hiervoor ga ik ABS plastic week maken met Methylethylketon (let op, is gevaarlijk spul dus ga er niet zomaar mee aan de slag zonder goede research en PBM's!!)
Hierna hou ik een soort pap over welke ik kan gebruiken. Ik heb een fijn metalen gaas over het gat aangebracht en daar smeer ik de pap op. Vervolgens moet de MEK hier uit verdampen en hou ik hard plastic over wat ik kan schuren en lakken.

Ik heb hier ergens een topic op MF over gelezen, maar deze kan ik niet zo gauw meer vinden.

Succes met je project! ;)
 
Lijkt me ook een mooie optie. De kuipdelen die ik heb gerepareerd met bruislijm en stucband zijn trouwens nog steeds heel. Met MEK kan je ook lassen/lijmen. Lost ABS van je kuipdelen (kappen zitten op een scootâh) dan ook net zo makkelijk op. Niet eerst op een proefdingetje proberen?

Plexiglas sierdingetjes deden we geloof ik met mek lijmen
 
Hi MF'ers,

Vannacht is mn fiets omgewaaid. :(
Gelukkig stond hij naast een hekje, daar is hij tegen aan gevallen, dus niet helemaal op de grond.
Ik zeg gelukkig, maar is niet helemaal zonder consequenties geweest, zie foto:

Bekijk bijlage 1464904

Ik had al gezien dat een nieuwe kap erg prijzig is: 505 dollar bij CMSNL.

Hebben jullie tips om dit zelf te repareren, of anders adresjes om een tweedehandsje te verkrijgen?

Groeten!
@FZRene is aardig handig met kuipwerk reparen en spuiten, misschien heeft hij nog een gaatje in de agenda?
 
Legoblokjes klein maken en in aceton zacht laten worden. Is een goed vul en lijmmiddel. Ik heb het bij mijn vfr 750 aan de achterzijde van de kuipen veel toegepast. Eventueel eerste wat weg slijpen/ scheuren of een ijzertje in smelten voor extra stevigheid. Goed laten uitharden.
 
Of ff bij de hornbach wat and staafjes kopen, Lego omsmelten is niet meer nodig tegenwoordig


Mek werkt echt heel mooi, als het echt stevig moet zijn dan doe ik er een stukje glasvezel weefsel achter (van dat polyester-repareer-spul)

Niet te grote klodders in 1 keer aanbrengen maar in laagjes opbouwen, anders zakt het te veel uit.

Met een soldeerbout werkt ook, bijna hetzelfde principe

Succes!
 
Ik denk dat inmiddels wel bekend is wat ik van een MEK reparatie vind, namelijk niks, voornamelijk vanwege het feit dat die chemische troep eruit moet verdampen en er dus een groot risico is op gasbellen in de lak, soms zelfs na maanden nog.

En aangezien ik veel voor klanten spuit kan ik me het risico niet veroorloven dat hij een maand later weer voor mijn deur staat.

En het duurt veel te lang voordat die troep droog genoeg is om verder te bewerken.

Als je een scheurtje in je kuip hebt waarbij de lak vrijwel onbeschadigd is kan ik het me nog voorstellen dat je de scheur aan de achterkant lijmt en dan een klein zichtbaar scheurtje in de voorkant voor lief neemt zodat je niet hoeft te spuiten. Soort low budget oplossing dus. Maar scheuren ontstaan meestal op belastte delen en die moet je sowieso door-en-door hechten anders scheurt het gegarandeerd weer open als je het alleen aan de achterkant plakt. Kan ik ook niks aan doen, natuurkunde...

Geldt zo te zien niet voor deze VFR, dat hoekje van de zijkuip doet niet zoveel lijkt me, als er tenminste niet stiekem een bevestigingspunt achter zit.

Maar waarom dan toch MEK? Die troep moet je ook kopen, niet veel zaken verkopen dat los (*) en voor hetzelfde geld koop je een veel betere ABS lijm bij iedere Gamma die daar speciaal voor geschikt is en wél na een uur droog is. En je hoeft geen Lego blokjes van je kinderen te gaan stelen ook, scheelt weer een paar jeugdtrauma's.... Lego is trouwens veel harder dan een ABS kuip, en wat gebeurd er met dat ABS nadat het chemisch doorweekt is met dat MEK?

(*) polyester zaken zoals Polyservice verkopen het, aangezien MEK de verharder is voor polyester hars, voor degenen die dat nog niet wisten.


En bij deze schade is het helemaal onzin.

Ik zie een flinke scheur, vervorming, van alles. Dat wordt dus sowieso spuiten en vullen. Ga je dat met MEK plakken en opvullen dan is het over een maand nog niet uitgedampt in de kern.

Plamuur gebruik je om kleine oneffenheden op te vullen, niet om er gigantische vervormingen mee weg te boetseren. Als je meer dan 3 mm moet plamuren moet je eerst wat aan de vorm doen, want die is dan niet goed, simpel.

Ik zou de naadjes van de scheur met een dremel lichtjes openslijpen en alle punten weer met een hetelucht fohn terugdrukken in de juiste vorm. Dan is de spanning er ook uit en blijft het plastic weer in die vorm staan want vergis je niet in de sterkte van plastic wat terug wil kruipen in een spanningsloze toestand.

Dan met een soldeerbout en wat ABS toevoegmateriaal (van kuipwerk, geen Lego, koffieroerstaafjes of andere ongeschikte meuk) dichtsmelten en straktrekken met een DUN laagje flexplamuur.

Een smeltlas is na het stollen van het materiaal meteen weer op sterke en bewerkbaar, duurt een minuut, en de gelaste plek bestaat volledig uit het originele materiaal en niets anders. Solderen en MEK reparatie is dus totaal NIET hetzelfde of zelfs maar vergelijkbaar.

Daarna zal er toch gespoten moeten worden met uitwaaieren in de rest van de kuip en een nieuwe laag blanke lak eroverheen.

Ik snap die MEK discussie nooit hier. Het McGuyver gehalte is natuurlijk erg hoog en dus aantrekkelijk, maar uiteindelijk ben je een toepassing van een stof aan het verzinnen waar het totaal niet voor bedoeld is. Dat is geen ramp, maar het is wel onzin als er veel betere alternatieven zijn die er wél voor zijn gemaakt, en ook goedkoper, beter en sneller zijn, met spullen die makkelijker te verkrijgen zijn, ook voor een particulier.
 
Laatst bewerkt:
Ts vraagt om tips. En met de antwoorden kan hij volop kiezen.
Wegbrengen naar een schadespecialist is volgens mij duurder dan de nieuwe kap zoals hij gevonden heeft.
Ben benieuwd naar het eindresultaat en hoe het opgelost is.
Succes!
 
Ook dat is een optie.
@FZRene het mooiste is natuurlijk wat jij voorstelt en om dat door jou te laten doen. Maar omdat we niet in TS zn portemonnee willen kijken is een MEK uitvoering dan wel iets minder proffesioneel en neemt het wat meer tijd en geduld. Buiten dat niemand het warm terugvormen heeft genoemd wat absoluut essentieel is om mee te beginnen. Belangrijke factor is ook hoe het er uit moet komen zien.
Kuipdelen van mijn nieuwe motor zouden zonder meer naar Rene gaan.
 
Het hoeft niet duur te zijn hoor, ik heb mijn hele leven al low-budget of no-budget reparaties gedaan.

Alleen ik wil een alternatief geluid laten horen tegenover die MEK discussies hier wat zowat een cult status gekregen heeft en ik begrijp niet waarom.

Een soldeerbout heeft iedereen dus het aan elkaar smelten kost niks, en een beetje flexplamuur ook niet. Dan gebruik je materiaal wat voor die functie gemaakt is.



Ik snap het gevoel echt wel hoor, het is natuurlijk altijd gaaf als je een goedkoop alternatief kunt verzinnen met spullen waar je normaal niet op zou komen, maar is MEK nou echt een besparing?

Spuiten is een ander verhaal natuurlijk, dat kan je zo duur maken als je maar wilt.

Maar als dat geel een uni kleur is en geen metallic durfde ik een spuitbus ook nog wel aan.
 
Ik heb al heel wat kuipen gerepareerd. Lassen met abs. Jaren terug heb ik een keer mek geprobeerd. Omdat het hier steeds over ging. Waardeloos gesmeer en gestink. Als je toch wilt smeren, koop de 2 componenten plasticlijm in de bouwmarkten. Is ook gesmeer maar werkt uitstekend en hecht prima. En is snel droog. Kun je ook ev matje mee inlijmen. Lassen blijft mijn favoriet maar soms is lijmen een prima oplossing. Wel met de dremel voor het lijmen even de verf eraf halen. Hecht beter.
 
Terug
Bovenaan Onderaan