Fake news? Artikel De Standaard

CDA441

MF veteraan
26 feb 2014
2.404
183
24
Belgiek
www.cda441.wordpress.com
Pfft, dat is weer typische belgenpraat. Gewoon omdat ze motoren niet kunnen belasten op basis van uitstoot enzo zeggen ze gewoon dat motorrijders de meeste overlast bezorgen. Maar toch hoor je ze niet klagen in de winter. Dan is koning auto weer de baas :')
In het kort: ze zijn gewoon jaloers :+
 

SLIJKMOTO

Proleet-Estheet
Donateur
Lees het artikel ook verder :

Die opmerkelijke vaststelling staat in een nieuwe studie die een consortium van zeven onafhankelijke onderzoeksbureaus, waaronder het Nederlandse CE Delft, voor de Europese Commissie heeft gemaakt. Brussel wil het principe dat ‘de vervuiler betaalt’ (nog) sterker laten doorwegen in haar toekomstige transportstrategie. Daarom wou de Commissie in kaart brengen wat de belangrijkste transportmodi – te land, ter zee en in de lucht – kosten en in welke mate de gebruiker zelf opdraait voor de kostprijs van zijn verplaatsing.
 

Dryhte

MF'er
28 jan 2016
61
11
Gent
Aan de files dragen ze niet bij, maar motorfietsen kosten de samenleving meer geld dan eender welk ander vervoersmiddel door ongevallen, lawaai en luchtvervuiling.

Bij een verplaatsing met de motor lopen de externe kosten voor ons land – onder meer als gevolg van lawaai, ongevallen, luchtvervuiling en de uitstoot van broeikasgassen – per reizigerskilometer op tot 33,4 cent. Dat is bijna twee keer zoveel als voor een benzinewagen (17,1 cent per reizigerskilometer) en ook een pak meer dan voor een dieselwagen (18,1 cent).

Die opmerkelijke vaststelling staat in een nieuwe studie die een consortium van zeven onafhankelijke onderzoeksbureaus, waaronder het Nederlandse CE Delft, voor de Europese Commissie heeft gemaakt. Brussel wil het principe dat ‘de vervuiler betaalt’ (nog) sterker laten doorwegen in haar toekomstige transportstrategie. Daarom wou de Commissie in kaart brengen wat de belangrijkste transportmodi – te land, ter zee en in de lucht – kosten en in welke mate de gebruiker zelf opdraait voor de kostprijs van zijn verplaatsing.

Meer ongevallen

In totaal ramen de onderzoekers de externe kosten van het personenvervoer in de 28 EU-lidstaten op 685 miljard euro, waarvan het leeuwendeel (625 miljard) door het wegtransport wordt veroorzaakt. Die externe kosten, gebaseerd op cijfers uit 2016, zijn wat de samenleving betaalt voor accidenten, luchtvervuiling, de uitstoot van broeikasgassen, geluidshinder, verkeerscongestie en schade aan de omgeving.

Dat motorrijders daarvan een relatief groot deel voor hun rekening nemen (41 miljard euro), is opvallend, want ze dragen niet bij tot files, wat doorgaans een sterk negatieve impact voor de samenleving en economie heeft. De hoge externe kosten hebben twee belangrijke oorzaken, zegt Arno Schroten, coördinator Transporteconomie bij CE Delft. ‘Motorrijders zijn relatief vaak betrokken bij ongevallen met slachtoffers. En van alle transportmodi veroorzaken ze ook veruit de meeste lawaaihinder (tot bijna tien keer meer dan wagens, red.).’

Treinen doen het beter

Van alle transportmodi veroorzaken hogesnelheidstreinen (hst) het minst overlast. Een passagier een kilometer met een hst vervoeren, kost de samenleving gemiddeld maar 1,3 eurocent, berekenden de onderzoekers. Ook geëlektrificeerde treinen komen goed uit de vergelijking met het wegvervoer.

Maar daartegenover staat wel dat het spoor veel meer investeringen vergt dan wegtransport. Infrastructuur inrichten voor treinen is (per kilometer) zo’n tien keer duurder dan wegen bouwen voor wagens. Vooral de vaste investeringskosten, voor de aanleg van sporen, lopen hoog op, maar eenmaal de rails er liggen, daalt de kostprijs om extra treinen te laten rijden snel.

Gebruiker/vervuiler betaalt

Hoewel er afwijkingen kunnen zijn tussen landen, is de mate waarin transportmodi externe kosten veroorzaken voor de samenleving gelijklopend in alle EU-lidstaten. ‘Maar er zijn wel grote verschillen tussen landen in welke mate de gebruiker betaalt voor die externe kosten, via belastingen (accijnzen op brandstoffen bijvoorbeeld, red.) of heffingen’, zegt Schroten.

In absolute cijfers kosten personenwagens veruit het meeste geld aan de samenleving, maar ze brachten in 2016 ook het meeste geld in het laatje: 267 miljard euro in totaal voor de EU. Daarmee dragen autobestuurders zelf ongeveer de helft (51 procent) van de kosten die hun wagengebruik veroorzaakt. Dat is ruim meer dan motorrijders, die slechts voor een vijfde van de werkelijke verplaatsingskosten opdraaien, en treinreizigers, die maar 16 procent vergoeden.

‘Europa draagt het principe van de gebruiker die betaalt al langer hoog in het vaandel’, besluit Schroten. ‘Maar bij geen enkele vervoerswijze worden de werkelijke kosten gedekt door de gebruiker. Deze studie laat zien dat er in Europa nog heel wat stappen kunnen worden gezet voor eerlijker en efficiënter transport.’
 

Clank

MF veteraan
25 okt 2016
1.220
248
Helmond
Ik vind het dan weer wel erg leuk om te zien dat dit soort artikels richting de zomer constant verschijnen, maar je in de winter er niks over hoort. Dan zijn we ook op de weg te vinden hoor ^^
 

supervaags

( ͡👁️͜ʖ 👁️͡ )
26 mrt 2006
798
219
Backcorner
Wat is hier fake news aan dan..?

Kwetsbare verkeersdeelnemers zijn in verhouding sowieso vaker betrokken bij (ernstige) ongelukken, dat is op zich vrij logisch.
Alleen als ze dat willen belasten kunnen ze fietsers en voetgangers ook gaan belasten..

Beter kijken ze naar de oorzaak van die ongelukken..

Staat er in dat artikel een link naar een rapport?
 

ex-motorloos

Die hard MF'er
28 aug 2013
370
60
Deventer
Andersom geredeneerd: ik schat in dat er verhoudingsgewijs weinig ongevallen gebeuren met rolls royces. Zullen we die dan maar gratis uitdelen aan verkeersdeelnemers?
 

Dryhte

MF'er
28 jan 2016
61
11
Gent
Hier is alvast de ontkrachting van MAG:

Het feit dat de kosten worden toegewezen aan het slachtoffer in plaats van aan de veroorzaker van het ongeval is echter vreemd en verkeerd, het feit dat motorrijders deze manier van transport ‘kiezen’, doet er niet toe. Fietsers en voetgangers kiezen er ook voor om te fietsen of te lopen, maar krijgen geen kosten toegewezen. Dit is een inconsistentie die we niet kunnen accepteren.
 

Mister Vogezen

Prov Antwerpen.
14 jan 2019
291
301
Prov Antwerpen
Jaaaaren geleden promootte ook een regering in dit kloteland de volgende slogan , met een flits door de spits.
De 2 wieler was Het voertuig bij uitstek .
Velen jaren later blijkt het, het een voertuig te zijn wat velen hun ogen uitsteekt dat nog wel wat extra kan bijdragen aan de schatkist die constant aan het infuus hangt omdat ze meer uitgeven dan ontvangen.
Ik walg en ik ben zeker niet alleen van de Vlamingen hier hoe ze omgaan met ons belastinggeld.
Alle drogredenen zijn goed voor het milieu !
 
  • Like
Waarderingen: CDA441