Falco vs Firestorm

Ik ben ook voorzichtig aan het kijken naar een andere fiets.
Ik heb nu een CBF600, maar ik heb nu al moeite met het bijhouden van mijn broertje in de eifel.
Hij heeft een Ténéré éénpitter. En nee, dat ligt niet aan mij, want als ik de Ténéré overneem rijd ik hem er weer uit.
Ook wil ik een iets sportievere fiets met meer vermogen onderin.
Zo te horen moet dit dus een perfecte match zijn.
 
Ook wil ik een iets sportievere fiets met meer vermogen onderin.
Zo te horen moet dit dus een perfecte match zijn.

Welke fiets is de perfecte match, Firestorm of Falco?

Das wel handig van die standaard van de Firestorm! Altijd handig om te weten ;)..

Ik geloof best dat de Futura ook heel fijn is, maar het oog wilt ook wat. Futura is misschien een optie voor over een paar jaar, zeker als een Falco goed zou bevallen! En idd, een hoger stuur is ook nog altijd een optie. Al met al heeft de Falco nog altijd mijn voorkeur :).
 
Ik weet niet wat het is, maar iets weerhoudt me ervan een italiaanse motor te kopen.

Dat heb ik ook een lange tijd gehad. :Y
Maar de aprilia RSV1000r die ik nu heb is de betrouwbaarste fiets die ik tot nu toe heb gehad
De Firestorm heeft me bijvoorbeeld € 600.- gekost aan een koprevisie omdat de nokkenaskettingspanner het begaf, B| ondanks dat die 4000km eerder preventief vervangen was :X
Spanningregelaars willen bij Honda ook nog wel eens sneuvelen
 
Laatst bewerkt:
De Firestorm heeft me bijvoorbeeld € 600.- gekost aan een koprevisie omdat de nokkenaskettingspanner het begaf, B| ondanks dat die 4000km eerder preventief vervangen was :X
Spanningregelaars willen bij Honda ook nog wel eens sneuvelen

Die spanner is bij mij ook geknapt :X Bij mij was gelukkig echter niets kapot. :) Later ook de spanningsregelaar kapot gehad. Ver wel een super fijne fiets. Vooral dat koppel is verslavend
 
Even over dat de Honda een allemansvriendje zou zijn. Dat vond ik (ik heb een 1999 Firestorm gehad) wel meevallen. Mijn RSV (2000, zelfde blok als de Falco?) loopt soepeler dan de Honda deed, die trilde meer, bokte ook weleens en knalde bij gas los in de uitlaat (vond ik allemaal mooi). De RSV vind ik genuanceerder rijden, wel met een veel betere wegligging en dergelijke, dat zal bij de Falco wellicht ook wel zo zijn. Overigens vond ik de wegligging van de Firestorm na een paar kleine ingrepen (andere voorvering en hem van achter iets hoger zetten) ook best, zeker goed genoeg voor op straat (alleen de uitlaten zaten tegen de grond op het circuit).
 
Laatst bewerkt:
FF een update! Ik zou gister een proefrit maken op een firestorm en een falco. Ik heb op de Falco gereden en was gelijk verkocht! Ik vond het nog niet een s de moeite om nog op de firestorm te gaan rijden, rede was het vebruik en de kleine tank. Dat vond ik toch wel een groot nadeel. Ik kan de fietsen niet vergelijken helaas, ma de Falco is zeker ok!

Je merkt dat hij ook op toer is ingesteld dus wat logger. Het vermogen is heerlijk, 180 zit je zo op zonder dat je het in de gaten hebt. De tank is wel best lang, daarom dat je zeker sportief zit. De remmen zijn prima! Mooi uiterlijk, degelijk gebouwd, leuk geluid! Ik vind het een prima fiets!

Ik mag dan nu ook zeggen dat ik de bezitter ben van een zwarte Falco uit 2000, 37.500 gelopen, heeft wat gebruikers sporen maar het is dan ook geen nieuwe! Ben er zeer tevreden over :D..

Wel hoor ik het druklager van de koppeling een beetje, verschil tussen koppeling inknijpen en los laten? Kan dit kwaad? en iemand misschien een idee wat zo'n druklagertje kost en of het veel werk met vervangen is?

Falco is zeer zeker een aanraderrrrrrr, heerlijk die V-twin! Ik vind de motor trouwens best soepel lopen ;)
 
D..Wel hoor ik het druklager van de koppeling een beetje, verschil tussen koppeling inknijpen en los laten? Kan dit kwaad? en iemand misschien een idee wat zo'n druklagertje kost en of het veel werk met vervangen is?

Falco is zeer zeker een aanraderrrrrrr, heerlijk die V-twin! Ik vind de motor trouwens best soepel lopen ;)


Van mijn rsv1000r uit 2004 hoor ik ook verschil met koppeling inknijpen of niet
Kan geen kwaad, bij die rotax blokken hoorje zo wie zo wat meer mechanisch geluid dan bij de gemiddelde fiets

oh, ja nog gefeliciteerd! :)
Ik denk dat je de beste keus hebt gemaakt :Y
 
Van mijn rsv1000r uit 2004 hoor ik ook verschil met koppeling inknijpen of niet
Kan geen kwaad, bij die rotax blokken hoorje zo wie zo wat meer mechanisch geluid dan bij de gemiddelde fiets

oh, ja nog gefeliciteerd! :)
Ik denk dat je de beste keus hebt gemaakt :Y
Kan mij ook zoiets herinneren.

Je moet ook oppassen met het oliepeil. Zo'n drysump is verrekt verraderlijk. Ik dacht dat ik een oliezuiper had, maar ik checkte op het verkeerde moment het oliereservoir. Had er na de eerste smeerbeurt een halve liter olie teveel in zitten :$

Je moet je dealert eens vragen wanneer je moet kijken. Warm of koud. Ik ben het vergeten...
 
Gefeliciteerd!

Over olie checken is al veel geschreven. Olie checken doe je met een warme motor. 10 / 15 km rijden zodat hij goed warm is, motor stationair of uit en dan (rechtopstaand) na ongeveer 1 minuutje aflezen.
 
Bedankt iedereen!! Volgende week komt de lente, dus dan kan ik pas echt eens kijken wat de motor kan. Proefrit was in de regen helaas en terug rijden ook. Dus heb het rustig aan gedaan ;)..

Mocht het geluid erger worden van de koppeling dan kan ik hem altijd vervangen. Ik heb altijd jappen gehad maar bij deze motor heb je aparte olie voor de koppeling? Links aan het stuur (deze staat trouwens tussen min en max in).

En ik zag dat er wel wat olie bij mocht, dus deze maar gelijk vervangen met de oliefilter. Verder wil ik nog een keer kijken of de restricties eruit zijn en op zoek naar een vervanging van dat lelijke spatbord :p. En s ff uitvogelen hoe de cockpit werkt haha.

En uiteindelijkkkkkkk 2 leuke uitlaatjes scoren met ec keurmerk :) en de chip natuurlijk.
 
Merci! Foto zal ik nog erop zetten, eerst maar eens goed poetsen. Regen is niet fijn!

Jaa gelukkig zat deze erbij :).

Heef iemand toevallig een aangepast spatboard liggen van de Falco? Ik wil liever niet zagen! Of weet iemand ze uit te halen? Ik dank U!
 
Gefeliciteerd met de keuze. Iets lawaai in de koppeling is normaal, heeft niks met het druklager te maken, is de vertanding die wat klappert en bij het intrekken van de koppeling is dat minder.

Olie peil; pas op de RSV,FALCO, etc... blokken. De meest gemaakte fout is bij deze motoren het foutive oliepeil. Deze Rotax blokken kun je alleen bij warme motor peilen, dwz. na een rit van mintsens 15 km. Bij draaiende (of net na het uitzetten) motor beide wielen op de grond en de motor rechtop, iets over het midden tussen min en max is prima. Nooit tot aan de max vullen. Alles wat je er meer in gooit verdwijnt in je luchtfilterhuis en vervuilt het filter. Bij koude motor vooral na een paar nachtjes staan zul je zien dat het peil zo ver zakt dat het lijkt dat er niets meer in zit. Dat is niet zo, het een "dry sump" systeem en je kunt daarbij alleen bij warme motor het olie peil controleren. De motor draait mooier indien je halverwege max en min blijft zitten. Er zijn nogal wat mensen die beweren dat die Rotax blokken olie verbruike, dat is te wijten aan het feit dat ze bij onvoldoende warm gereden motor peilen en dan constant bijvullen. Zoals gezegd, alles wat er te veel in gaat verdwijnt in je luchtfilter. Veel dealers (zelfs meegemaakt met Api specialisten in het begin van dealership) weten/wisten dit ook niet. Mijn Capo Nord met 66.000 kms verbruikt 1/8 liter op de 3000 km
en dat terwijl ik er (tegen advies) 100% syntehtische 5W50 in stop. De RSV en de Falco zal met vol syntehtische olie waarschijnlijk koppelingsproblemen krijgen. Bij volgas en snel opschakelen vooral in lange versnellingen kan er wat slip optreden. Dat heb je veel minder met minerale 20W50 zoals trouwens wordt voorgeschreven. Met de Capo heb ik daar net geen last van want die is ca 15 pk minder sterk. Met mijn RSV lukte dat niet.
 
Gefeliciteerd met de keuze. Iets lawaai in de koppeling is normaal, heeft niks met het druklager te maken, is de vertanding die wat klappert en bij het intrekken van de koppeling is dat minder.

Olie peil; pas op de RSV,FALCO, etc... blokken. De meest gemaakte fout is bij deze motoren het foutive oliepeil. Deze Rotax blokken kun je alleen bij warme motor peilen, dwz. na een rit van mintsens 15 km. Bij draaiende (of net na het uitzetten) motor beide wielen op de grond en de motor rechtop, iets over het midden tussen min en max is prima. Nooit tot aan de max vullen. Alles wat je er meer in gooit verdwijnt in je luchtfilterhuis en vervuilt het filter. Bij koude motor vooral na een paar nachtjes staan zul je zien dat het peil zo ver zakt dat het lijkt dat er niets meer in zit. Dat is niet zo, het een "dry sump" systeem en je kunt daarbij alleen bij warme motor het olie peil controleren. De motor draait mooier indien je halverwege max en min blijft zitten. Er zijn nogal wat mensen die beweren dat die Rotax blokken olie verbruike, dat is te wijten aan het feit dat ze bij onvoldoende warm gereden motor peilen en dan constant bijvullen. Zoals gezegd, alles wat er te veel in gaat verdwijnt in je luchtfilter. Veel dealers (zelfs meegemaakt met Api specialisten in het begin van dealership) weten/wisten dit ook niet. Mijn Capo Nord met 66.000 kms verbruikt 1/8 liter op de 3000 km
en dat terwijl ik er (tegen advies) 100% syntehtische 5W50 in stop. De RSV en de Falco zal met vol syntehtische olie waarschijnlijk koppelingsproblemen krijgen. Bij volgas en snel opschakelen vooral in lange versnellingen kan er wat slip optreden. Dat heb je veel minder met minerale 20W50 zoals trouwens wordt voorgeschreven. Met de Capo heb ik daar net geen last van want die is ca 15 pk minder sterk. Met mijn RSV lukte dat niet.
Yep, dat bedoel ik dus 8-)

Wat die volsynthetische olie betreft. Ik heb 63000km met de RSV op 5w40 volsyntheet gereden en nooit koppelingsproblemen gehad.
 
Terug
Bovenaan Onderaan