Falco vs Firestorm

Okee duidelijk verhaal en en handig om te weten. Vandaar dat het oliepeil dan ook tussen min en max staat ;). Maar voor de koppeling en voor het motorblok heb je dus aparte vloeistoffen? Welke olie moet dan voor de koppeling, die Motul 5100? Ik ben jappen gewend dus dit is ff iets anders voor mij haha, gewoon motorolie erin en klaar ;). Heeft iemand misschien een link met een handboek voor de Falco? Hoe het dashboard werkt weet ik inmiddels :D.

Dan trek ik mij niks aan van het geluid van de koppeling. Ik wist dat deze blokken iets meer herrie maken, maar ik vond het een duidelijk hoorbaar geluid. Liever safe dan sorry zal ik maar zeggen!
 
Okee duidelijk verhaal en en handig om te weten. Vandaar dat het oliepeil dan ook tussen min en max staat ;). Maar voor de koppeling en voor het motorblok heb je dus aparte vloeistoffen? Welke olie moet dan voor de koppeling, die Motul 5100? Ik ben jappen gewend dus dit is ff iets anders voor mij haha, gewoon motorolie erin en klaar ;). Heeft iemand misschien een link met een handboek voor de Falco? Hoe het dashboard werkt weet ik inmiddels :D.

Dan trek ik mij niks aan van het geluid van de koppeling. Ik wist dat deze blokken iets meer herrie maken, maar ik vond het een duidelijk hoorbaar geluid. Liever safe dan sorry zal ik maar zeggen!
Dat potje links op je stuur is voor je hydraulische koppeling (ervan uitgaande dat de Falco die heeft). Daar moet dus gewone remvloeistof in. Deze dient dus alleen maar voor de bediening van je koppeling, i.p.v. kabel.
De koppeling zelf (de platen) zitten in hetzelfde oliebad als het carter. vandaar dat je ook beter geen motorolie voor de auto kan gebruiken, omdat die slecht is voor de koppelingsplaten.

En uiteraard gefeliciteerd met de Falco
 
Laatst bewerkt:
Helaas wel een totaal ander motorkarakter dan een Falco.

Kon je dat ook niet vrij eenvoudig aanpassen? Net als bij de Milles ook epromdraadje doorknippen, toch?
En er staat me iets bij dat dat bij de Falco ook kon, voor wat meer pk's/Nm?
Maar ik kan er ook zomaar helemaal naast zitten ;)
 
Laatst bewerkt:
Thnx! Ik had me al geinformeerd vandaag en kreeg inderdaad hetzelfde verhaal te horen :).. Gewoon dot 4 dus ;).. Ik gebruik altijd Castrol olie, neem aan dat deze wel goed is????? Normaal 10W 40, maar weet niet of fit goed is voor de aprilia.

Futura is opzicht niet heel lelijk, maar mooi is anders. Wel een apart uiterlijk en mooie kleuren. De Falco heeft idd restricties, ik moet nog ff checken of deze bij mij eruit zijn. Vindt t beestje in ieder geval nu al mooi lopen :D
 
Ik lees net het volgende op het motor-forum:

Als laatste zie je tegenwoordig steeds vaker dat het lager in de drukplaat van de koppeling het begeeft. Iets om even in de gaten te houden. Voel je de koppeling pulseren als je hem inknijpt, en hoor je wat gekke (knarsende) geluiden uit de koppeling, dan staat het lager het op het punt te begeven. Ik controleer nu maar even elk jaar het lager van de Falco van mijn vriendin, Just in case. Nieuw lagertje kost je de kop ook niet. Euro of 5 bij www.onderdelenbalie.nl. Ding vervangen kun je waarschijnlijk ook zelf. je kunt, als de motor op de zijstandaard staat, de drukplaat zo demonteren, zonder dat je olie hoeft af te tappen.

Dus kan het lagertje nu wel of geen kwaad? En wat kunnen de gevolgen zijn als het gebeurd, ijzerdeeltjes in het blok?
 
Kon je dat ook niet vrij eenvoudig aanpassen? Net als bij de Milles ook epromdraadje doorknippen, toch?
En er staat me iets bij dat dat bij de Falco ook kon, voor wat meer pk's/Nm?
Maar ik kan er ook zomaar helemaal naast zitten ;)


Het motormanagement van de Falco (en de RSV's t/mt 2003) is totaal anders dan van de Futura (en Capo Nord).
De Futura heeft een Sagem systeem wat via een "tuneboy" kan worden aangepast, de Falco een systeen van Nippo Denso met een eprom die je kunt uitwisselen. Afhankelijk van de gebruikte eprom worden dan ook de trimpotjes op de ECU geactiveerd en daarmee in combinatie van goede synchroon afstelling van de gaskleppen kun je goede resultaten bereiken.
Denk erom dat het de-limieteren niet alleen maar het eprom kabeltje is, er zit een begrenzer in de luchtfilterkast (en conussen in de bocht bij de RSV maar ik geloof niet bij de Falco) en, die moeter er ook uit. Hier is een leuke link met tips voor de
Falco.

http://home.comcast.net/~sl_mille/

Je kunt niet simpel een van de 2(drie) doen, het is alles of niets. Het scheelt wel.

Olie 10W40 is mogelijk ok bij koeler weer. Op erg warme zomerdagen en op vakantie naar het zuiden zou ik zulke dunne oile niet gebruiken. Ik zelf zoek altijd een zo groot megelijke spreiding er rij daarom syntehtische 5 W 50 (er is een 0 W 60 op de markt maar da's niet te betalen)
Aprilia schrijft 15 W 50 minerale olie voor.

Een 5 W 50 gedraagd zich bij koude motor als een SAE 5 monograde en bij warme motor als een SAE 50 plus alle waarden daartussen.

Ik heb met de RSV altijd goede ervaring gehad met de Castrol GPS 15 W 50 half synthetisch, daarna probeerd ik Castrol R4 volsynthetisch 10W50 en dat kon de koppeling niet aan. Daarna terug naar halfsynthetisch en ook Motorex half 15 W 50 en geen problemen meer gehad.
Die RSV had wel 119 pk (gemeten) aan het wiel. Met mijn Capo, die dus zo rond de 100 pk zit kan ik wel 100 syntetisch stoken zonder problemen. Het kan goed zijn dat je met 10 W 40 er net geen last van hebt maar zoals gezegd vind ik die olie te "dun" voor dit soort motor zeker bij lekker blazen.
Dat zo'n 10 W 40 iets minder "smeert", blijkt dus wel uit het feit dat er meerdere mensen zijn die geen problemen hebben met de koppeling ondanks het feit dat dit 100 synthetisch is.

Er zijn trouwens veel "verhalen" en geruchten over motor oliën in de wereld die meestal nergens op gebaseerd zijn.
Er zijn in onafhankelijk laboratoria olie testen uitgevoerd met heel verrassende resultaten.
Het bleek dat duurder zeker niet altijd beter betekend.
 
Laatst bewerkt:
Je kunt er snel achterkomen als het het lager is. Bij half ingetrokken koppeling zal je een soort trillen of schuren moeten horen. Het lawaai zal ook nauwelijks afnemen.

Als het lawaai wel afneemt er er geen vreemde trillingen optreden dan zou ik het gewoon toewijzen aan de rechte vertanding van de primaire overbrenging. Dat is nu eenmaal zo.
Bij motoren met minder vermogen gebruiken ze schuin vertanding, dat loopt stil maar kost iets vermogen en geeft axiale krachten op de lagers, en da's niet goed.

Pas bij het eventuele demonteren er wel op dat het een "slipper" clutch is die vacuum ondersteund wordt. Er zit dus een membraan in waarmee je zorgvuldig moet omgaan.
Je kunt soms voelen hoe dat membraan werkt, bij ingetrokken koppeling een dot gas en je voelt een lichte reactie in het handel. Dit heeft verder niets te maken met de druklager.

succes
 
Futura geen ervaring mee :x.

Dan gooi ik er voor de zekerheid 15W 50 in, weinig zin in een slippende koppeling!

Ik dacht vandaag een lekker stukje te gaan rijden(voor het eerst sinds zaterdag) maar helaas. Choke helemaal erop gezet, ding start niet. Choke helemaal eraf, helaas. Choke halverweg, het mocht niet baten. Ik moest op een gesprek dus had weinig tijd, op een gegeven moment begon de accu te haperen. Niet genoeg power meer. Waarschijnlijk is het mijn eigen schuld en heb ik de motor verzopen (rook benzinelucht). Ik ben 4 cilinder jap gewend en heb nog nooit moeite gehad met starten, toen nu dan. Ik heb de motor nu aan de lader hangen en ik hoop dat hij het morgenvroeg weer doet. Maar de vraag is, hoe kan ik de Falco het beste starten?????

Trouwens iemand kwam om hem over te laden via de auto, maar dat risico heb ik maar niet genomen. Lijkt me niet echt fijn voor de motor!

1 Ding weet ik zeker, morgen eerst proberen te starten ZONDER choke!

Hoe starten jullie de Falco zonder problemen? Morgen is goed weer dus wil niet weer zo'n heel gedoe zoals vandaag :(
 
Heel weinig choke indien koud.

Voor het starten contact aan en even wachten tot dat het hele electronische "check out" verricht is. Als je direct start wil de motor zich wel eens verslikken.

De accu kan het dan inderdaad erg moeilijk krijgen want het zijn 2 dikke potten die de 900 W. startmotor moet rondkrijgen en er zit geen automatische decompressor op.

Als ie erg verzopen is, niet het gas open en dicht draaien want bij iedere draai krijgt de motor een extra spuit benzine. Je kunt dan enkel nog proberen met het gas helemaal open te starten om er meer lucht in te krijgen totdat ie begint te "hoesten" of starten zonder het luchtfilter en de kast open. Bougies eruit is een behoorlijke K..klus, moet je de halve motor voor slopen en je hebt er dan ook nog eens 2 per cilinder.
 
Ik zet altijd de choke vol open (injectie is niet echt de ouderwetse "choke").
Tikje op de startknop en hij loopt, mits de accu goed is.
 
Blijkbaar werkt de choke vol open bij mij niet :0, is dit met koud weer of ook met het weer van dit moment?

Wat is weinig choke Husky250?
 
Heb m'n motor een paar weken geleden nog naar m'n nieuwe appartementje gereden. Stond al een maand of 3-4 stil. Accu bijgeladen, choke open, 1 druk op de knop en lopen. Toen was her rond de 6/7 graden, net voor het ijs kwam.
 
Laatst bewerkt:
Hmmm okee dat is wel raar dan! Klinkt dan toch als de accu :(.

Een update:
Een jumpstarter geleend, op de accu aangesloten. zonder choke wou ie niet aan. Toen het gas vol open (geen choke) en toen sprong hij aan. Ik wou morgen met de motor naar het werk dus ik laat mij maar verrassen. En anders deze week de accu laten doormeten.

Wel weer een stukje kunnen rijden :)
 
Op aanraden van Roke heb ik 5w60 van Belray, volsyntheet, gebruikt in mijn RSV. Minder mechanisch geluid en geen koppelingsproblemen. :)
 
in al mijn aprilia's zat 10w50 half syntheet , nooit problemen gehad.

mocht de koppeling een beetje slippen moet je hem op de slave ontluchten.
ik had altijd dot 5.1 erin ivm hoge temperatuur in de slave !!!

voor verdere informatie gewoon aanmelden op het aprilia forum daar zijn ook de handboeken
te vinden www.aprilia-riders.nl :W
 
mocht de koppeling een beetje slippen moet je hem op de slave ontluchten.
ik had altijd dot 5.1 erin ivm hoge temperatuur in de slave !!!

:W

de slip waar ik het over heb is beslist niet te wijten aan een slecht ontluchte koppelings pomp/cilinder. De eerste type RSV's en dus ook de Falco's kunnen last hebben van slip bij overschakelen met vol vermogen erop. Vooral als de olie niet de voorgeschrevene is.

Bij latere modellen zou dit verholpen zijn.

WBt. choke, je hebt al gezien dat er sommige de voll choke erop gooien, ik gebruikte bij koude motor 1/4 to 1/3, kun je zelf proberen, beter te weinig dan te veel.

Ik zet altijd de choke vol open (injectie is niet echt de ouderwetse "choke").
Tikje op de startknop en hij loopt, mits de accu goed is.

Bij de eerste RSV's en alle Falco's is het inderdaad geen choke maar een handeltje waarme je de gaskleppen verder open zet.

Koude motor en gaskleppen open betekend te hard stationair bij weinig tot geen smering en koude motor. De olie moet eerst nog doorgepompt worden en vooral de nokkenassen vinden het niet prettig om zonder olie te draaien, al is het maar van korte duur.

De latere modellen hebben een iets geraffineerder electronisch systeem wat o.a. een automatisch choke systeem heeft, en die o.a op buitenlucht temp. en motor temp regelt.

Toch heb ik liever het "oude" grove en primitieve Nippon Denso systeem dan de latere Sagem systemen, die m.i. te veel parameters meten. Ik hou van het KISS principe
(Keep It Simple, Stupid)

succes met je Falco
 
Het belangrijkste met de olie lijkt mij dat deze gewoon niet te dun is? Het liefste blijf ik gewoon castrol gebruiken, ben hier verder tevreden over en ook niet onbelangrijk: de korting! Maar olie verversen komt pas volgende maand, ook nog ff een olie filter online zien te scoren en waarschijnlijk het druklagertje meenemen (preventief). Ik heb op dit moment geen last van een slippende koppeling, maar goed ook ;). Was er niet iets met vol syntheet naar half-syntheet, of andersom? Dat het niet goed is om te wisselen, helaas weet ik niet welke olie er nu in zit.

Ik woon bij de duitse grens en de achterband is langzaam aan vervanging toe. Vandaag geinformeerd: Pilot power -> 114 euro als ik de velg daarheen breng. Dat zijn nog eens mooie prijsjes :)..

Vanmorgen de motor aan gekregen. Eerst geprobeerd met alleen de startknop en geen choke, ging niet aan. Toen het gas open en toen ging ie. Moet de komende tijd gewoon ff uitzoeken wat de beste manier van starten is. Maar waarschijnlijk is de accu gewoon goed en lag het probleem bij mij. Maar moet daarbij zeggen dat ik nog nooit een motor met vol gas heb moeten starten haha.

Maar de motor rijdt heerlijk, alleen heb ik wel vaak last van een zoekend achterwiel met beetje pittig rijden. Maar dat koppel!!! Paar auto's inhalen is zo gedaan. Zolang ik hem boven de 3500 toeren rijdt dan rijdt hij soepel, onder dat toerental toch minder en allerlei geluiden (ketting denk ik). Dus probeer hem toch rond de 4000 toeren te houden, vooral voor het soepel rijden.

Ik zal mij eens aanmelden op het aprilia forum ;). Iedereen bedankt voor alle reacties! Best leuk zo'n forum!
 
Het belangrijkste met de olie lijkt mij dat deze gewoon niet te dun is? Het liefste blijf ik gewoon castrol gebruiken, ben hier verder tevreden over en ook niet onbelangrijk: de korting! Maar olie verversen komt pas volgende maand, ook nog ff een olie filter online zien te scoren en waarschijnlijk het druklagertje meenemen (preventief). Ik heb op dit moment geen last van een slippende koppeling, maar goed ook ;). Was er niet iets met vol syntheet naar half-syntheet, of andersom? Dat het niet goed is om te wisselen, helaas weet ik niet welke olie er nu in zit.

Ik woon bij de duitse grens en de achterband is langzaam aan vervanging toe. Vandaag geinformeerd: Pilot power -> 114 euro als ik de velg daarheen breng. Dat zijn nog eens mooie prijsjes :)..

Vanmorgen de motor aan gekregen. Eerst geprobeerd met alleen de startknop en geen choke, ging niet aan. Toen het gas open en toen ging ie. Moet de komende tijd gewoon ff uitzoeken wat de beste manier van starten is. Maar waarschijnlijk is de accu gewoon goed en lag het probleem bij mij. Maar moet daarbij zeggen dat ik nog nooit een motor met vol gas heb moeten starten haha.

Maar de motor rijdt heerlijk, alleen heb ik wel vaak last van een zoekend achterwiel met beetje pittig rijden. Maar dat koppel!!! Paar auto's inhalen is zo gedaan. Zolang ik hem boven de 3500 toeren rijdt dan rijdt hij soepel, onder dat toerental toch minder en allerlei geluiden (ketting denk ik). Dus probeer hem toch rond de 4000 toeren te houden, vooral voor het soepel rijden.

Ik zal mij eens aanmelden op het aprilia forum ;). Iedereen bedankt voor alle reacties! Best leuk zo'n forum!

Ook van mij van harte gefeliciteerd met je Falco. Daar zul je heeeeeel veel plezier van hebben :Y .
Ik heb mijn Falco nu voor het 4e seizoen en er zo'n 25.000 mee gereden (kmstand nu 56.000). Onder andere Dolomieten en de Pyreneen, en heel regelmatig tripjes naar de Eifel.
Het is een super betrouwbare motor, maar wel met wat nukken:

- Ik heb (ook) koppelingslip gehad (nieuwe koppeling geplaatst en Motul 5100, en een aangepaste drukplaat).
- Trillende remmen: ik heb de remblokken vervangen en het is nu gelukkig weg.
- Slecht starten: plaats een zwaardere accu (Yuasa 14 ipv 12) en het is wat minder kritisch, toch heb ik nog regelmatig dat de motor verzuipt door een combinatie van wat minder accuspanning en teveel choke (stationair verhoging).
Truc: VOLGAS starten. Dan komt er lucht bij de verbrandingskamer en plof je het teveel aan benzine eruit. Na een paar ploffen gaslos en normaal starten (wees dus niet bang voor een koude-motor+ toerenbegrenzer :9


Ik heb nu steeds na een paar weken niet rijden het idee dat misschien de Falco eens ingeruild moet worden (een Tuono >2005 lonkt :9~ ), maar na een dagje sturen ben ik weer helemaal verliefd op de Falco, en die mooie kuip is zo fijn op lange afstanden.

VTR liefhebbers, sorry.. maar da's echt een motor van 10 jaar ouder (qua ontwerp en techniek). Een waggelframe en een drankprobleem... Wat mij betreft niet echt een vergelijking. :j

De reden dat de Falco commercieel geflopt is, heeft er dacht ik vooral mee te maken dat mensen in de showroom een krabbel zetten onder een koopcontract waar RSV op stond.
Met mooie goodies en Superbike roots, was dat natuurlijk dé trekpleister.
Mensen die de Falco een kans gaven wisten: dit is eigenlijk het betere compromis voor straatgebruik. Dezelfde power, een even goed frame, en na upgrade van de achtershock (ik heb een RSV shock geplaatst, zoekend achterwiel is daarmee veel minder) even goede vering (als de standaard RSV). Houding: sportief, maar niet slopend.

Kortom: een gekleurd relaas van een man die nog steeds verliefd is op zijn Falco :Y

GroteFoto-PUN7D3QH.jpg

GroteFoto-4CJBCRYB.jpg

GroteFoto-F3JWPZOS.jpg

GroteFoto-TRI38STO.jpg

GroteFoto-ULRJDHX7.jpg

GroteFoto-87N6HXYB.jpg


:W
 
Hallo MFers

Heb nu een paar kunnen rijden en bij deze mijn 1ste bevindingen:

Positief;
- Het is een motor met veel pit
- De motor is redelijk stug maar toch comfortabel genoeg
- De looks (modern uiterlijk voor zn leeftijd)
- Brandstofverbruik valt reuze mee
- Sinds kort een nieuwe achterband (pilot power) en veel betere wegligging in de bochten nu.

Nadelen;
- Onder de 4000 toeren schokt hij nogal
- Enorme remkracht met gas loslaten
- Motor is moeilijk op een constante snelheid te houden (gevoelig op het gas)

Ben laatst in de Eifel geweest en was toch wel gebroken toen ik thuis aan kwam. Ik heb snel last van mijn rechterpols, omdat ik het gas constant probeer te houden, maar dit lukt mij moeilijk. Ook moet ik nog steeds wennen aan de 2-cilinder, vooral met schakelen. In de Eifel zijn veel korte bochtjes dus 1e of 2e versnelling is soms moeilijk te kiezen welke het beste is. Mijn vriendin heeft snel last van haar polsen door de remkracht op het gas loslaten. Verder heeft ze van de zitpositie geen last!

Ik denk dat ik nog moet wennen aan het 2-cilinder idee, want een 4-cilinder is toch wel een stuk makkelijker rijden. Ik ben eraan het denken om een kleiner tandwiel voor te monteren om het schokken onder de 4000 toeren toch iets te verminderen.

Ik wil iets gaan doen aan het origineel grasmaaier geluid (maar dat geldt natuurlijk voor elke motor), want een beetje geluid maakt het motorrijden toch net wat leuker. :+

Ik heb tot nu toe het spatbord vervangen, achterband vervangen en velgenlint toegepast.
Ik wil graag wat foto's erop zetten maar ik krijg steeds een error B|. Heb de foto's verkleind tot 25% op fotoverkleinen.com maar nog steeds error.

Wat ook leuk aan de motor is dat je veel mensen denken dat de motor van het bouwjaar 2004-2005 is en dat de aanschaf van een Falco veel duurder is. Ik ben zeker tevreden met deze motor *O*
 
Owja Erwin ik heb op jou advertentie gereageerd mbt de uitlaten. Zag dat jij ook gereageerd had als laatste :)

Als je ze apart verkoopt, I'm interested!
 
Nog een klein probleempje wat ik tegen ben gekomen, mijn dashboard is 2x uitgevallen. Dus geen stroom op het dashboard. Paar minuten later wel weer stroom en kon ik starten. Waarschijnlijk slechte min ergens?
 
Terug
Bovenaan Onderaan