Falco vs Firestorm

Je dashbord reset wanneer er te weinig stroom is tijdens het starten, echt uitvallen heb ik nog nooit gezien.

Heb nu de afgelopen 2 weken weer wat woon-werk gereden met de falco, maar met al dat lage snelheid en voor de stoplicht staan was dat niet zo'n groot succes. Heel de tijd de koppeling erbij om het goed te doseren en dan de warmte erbij. Eenmaal op de snelweg is een ander verhaal, lekker met 140 cruisen :)

Hoop nog een nieuwe eigenaar voor de Falco te vinden en terug te gaan naar een 4 cil.


Met woon-werk verkeer zat ik overigens op een verbruik van 1:17, niet zo slecht.
 
Hallo MFers

Heb nu een paar kunnen rijden en bij deze mijn 1ste bevindingen:

Positief;
- Het is een motor met veel pit
- De motor is redelijk stug maar toch comfortabel genoeg
- De looks (modern uiterlijk voor zn leeftijd)
- Brandstofverbruik valt reuze mee
- Sinds kort een nieuwe achterband (pilot power) en veel betere wegligging in de bochten nu.

Nadelen;
- Onder de 4000 toeren schokt hij nogal
- Enorme remkracht met gas loslaten
- Motor is moeilijk op een constante snelheid te houden (gevoelig op het gas)

Ben laatst in de Eifel geweest en was toch wel gebroken toen ik thuis aan kwam. Ik heb snel last van mijn rechterpols, omdat ik het gas constant probeer te houden, maar dit lukt mij moeilijk. Ook moet ik nog steeds wennen aan de 2-cilinder, vooral met schakelen. In de Eifel zijn veel korte bochtjes dus 1e of 2e versnelling is soms moeilijk te kiezen welke het beste is. Mijn vriendin heeft snel last van haar polsen door de remkracht op het gas loslaten. Verder heeft ze van de zitpositie geen last!

Ik denk dat ik nog moet wennen aan het 2-cilinder idee, want een 4-cilinder is toch wel een stuk makkelijker rijden. Ik ben eraan het denken om een kleiner tandwiel voor te monteren om het schokken onder de 4000 toeren toch iets te verminderen.

Ik wil iets gaan doen aan het origineel grasmaaier geluid (maar dat geldt natuurlijk voor elke motor), want een beetje geluid maakt het motorrijden toch net wat leuker. :+

Ik heb tot nu toe het spatbord vervangen, achterband vervangen en velgenlint toegepast.
Ik wil graag wat foto's erop zetten maar ik krijg steeds een error B|. Heb de foto's verkleind tot 25% op fotoverkleinen.com maar nog steeds error.

Wat ook leuk aan de motor is dat je veel mensen denken dat de motor van het bouwjaar 2004-2005 is en dat de aanschaf van een Falco veel duurder is. Ik ben zeker tevreden met deze motor *O*

Wellicht al een keer gezegd, maar een 1 tands kleiner voortandwiel dan standaard doet wonderen voor het bokkige gedrag onder de 4d toeren. Had het op m'n RSV en Tuono's ook gedaan, en is de beste investering die je kunt doen, qua verbetering/prijs.
Ding rijdt er veel soepeler door.

Edit; zie dat je er zelf al aan denkt om te doen....
 
Laatst bewerkt:
Ik had helemaal geen stroom meer. Als ik het contact weer uitzette sloeg het naaldje vd toertenteller 4 a5 x op en neer. Dat was het enige leven wat er nog was.

Het langzaam rijden herken ik ook terug. Zolang je een beetje vaart in de Falco kan houden rijdt het lekker, maar zodra het traag wordt begint het toch een beetje te irriteren. Dan is een 4-cilinder toch wat beter rijden. Maar dat is gewoon het karakter van een 2-cilinder. Een v4 lijkt me trouwens ook wel lekker, leuk geluid maar toch het comfort van de 4-cilinder.

Als ik voor een kleiner tandwiel wil hebben, moet ik dan alles vervangen? Dus voorste en achterste tandwiel en ketting? En waar kan ik dat het beste bestellen of kan dat overal.

Of-topic: iemand tips hoe ik mijn foto's erop kan zetten?
 
Hey Johnson

Ik heb mijn Falco inmiddels omgebouwd tot Falcuono. Dus de uitlaten blijven ook definitief ;)

Schokken wordt een stuk minder met een iets rijkere afstelling bij lagere toeren. Ik heb zelf een andere chip geplaatst, en daar werd het karakter al wat vriendelijker van. Ook kreeg ik iets meer top power... Al met al een prima optie.

Foto plaatsen is het makkelijkst met een accountje (gratis) bij picasa of mijnalbum.

Picasa van mijn falcuono:
2012-06-15%252018.18.32.jpg


Ciao!
 
Ik had helemaal geen stroom meer. Als ik het contact weer uitzette sloeg het naaldje vd toertenteller 4 a5 x op en neer. Dat was het enige leven wat er nog was.

Het langzaam rijden herken ik ook terug. Zolang je een beetje vaart in de Falco kan houden rijdt het lekker, maar zodra het traag wordt begint het toch een beetje te irriteren. Dan is een 4-cilinder toch wat beter rijden. Maar dat is gewoon het karakter van een 2-cilinder. Een v4 lijkt me trouwens ook wel lekker, leuk geluid maar toch het comfort van de 4-cilinder.

Als ik voor een kleiner tandwiel wil hebben, moet ik dan alles vervangen? Dus voorste en achterste tandwiel en ketting? En waar kan ik dat het beste bestellen of kan dat overal.

Of-topic: iemand tips hoe ik mijn foto's erop kan zetten?

Ligt eraan. Als je ketting+atandwiel nog aardig goed is, zou ik lekker alleen het voortandwiel vervangen. Zit je ketting al op 75% slijtage, dan kun je net zo goed alles doen. V-tandwiel kun je overal wel bestellen, of gewoon effe naar de aprilia dealer. Die hebben ze wel op voorraad. Ben je met 2,3 tientjes klaar, en je fiets knapt er geweldig van op!
 
Ligt eraan. Als je ketting+atandwiel nog aardig goed is, zou ik lekker alleen het voortandwiel vervangen. Zit je ketting al op 75% slijtage, dan kun je net zo goed alles doen. V-tandwiel kun je overal wel bestellen, of gewoon effe naar de aprilia dealer. Die hebben ze wel op voorraad. Ben je met 2,3 tientjes klaar, en je fiets knapt er geweldig van op!
De Falco vreet letterlijk voortandwielen, voor als als die een tandje kleiner is. Gewoon vervangen, ook als de kettingset bijna aan zijn einde loopt. En bij vervangen kettingset een grotere (2 tot 3 tands) achtertandwiel nemen.
 
Bokkenm onder de 4000 rpm is gedeeltelijk goed te krijgen door synchronisatie van de carburatie(injectie maar goed). Indien je dit nooit eerder gedaan hebt ga dan naar een goede Aprilia dealer met dyno bank en meter om het benzine / lucht mengsel te meten (niet te verwarren met CO2 meting).
Ik heb daarmee op al mijn Aprilia een goed resultaat gehad, hoewel het natuurlijk een v twin is en blijft. Mijn ervaring is dat een 16t. voor tandwiel een veels te korte 1 oplevert het bokkige blijft als de motor niet mooi is afgesteld. Met mijn Capo (is wel tammer dan een Falco) kan ik in de stad 40km/h rijden in de 3 en het gas openen zonder hikken of proesten. Deed ie in het begin ook niet en is dus te verbeteren. DeRSV Mille en de Faqlco dus ook staat bekend om een wat bruuske gas afname, als je erg te keer gaat kan je in bochten wel eens een stapje opzij doen. Bij circuit of erg bochtige trajecten (bergewegen en passen) stelde ik het stationair toerental altijd hoger af meteen stelknopje links onder de tank, ik hield dan de motor minimaal op 1800 tot 2000 rpm. Dan is de sterke remwerking wat minder en is de gasafname iets minder abrupt. Als je van een 4 cilinder komt moet je je rijstijl veranderen, rij in de bochten 1 versnelling hoger dan je zou doen met de 4l. en begin al een beetje gas te geven (ketting trekt) voor de apex. en laat die motor rollen, dus niet laat remmen, stoppen, draaien en gas maar, iest eerder remmen op een oor leggen en met een klein beetje gas de hoek om en dan progressief openen. Met een 4 cilinder gaat het allemaal wat geleidelijker. het Api blok heeft erg veel koppel en maakt harde klappen. Effe wennen, maar je weet precies wat er onder je gebeurt.
 
@husky: Goed advies: ik ga hem denk ik ga mijn falco ook maar eens na laten kijken denk ik.
Ik vind de heftige gasafname wel prettig, maar ik ben ook alleen maar 2 cilinders gewend, ik heb al uitstapje 1 keer een 4 cilinder gehad, maar 2000km verder kon ik het toch maar niet prettig vinden. met dat 'beetje gas geven' moet je bij de Falco wel voorzichtig zijn want hij zet wel vrij snel een stapje naar de buitenkant van de bocht, mijn monster had dat niet zo, maar dat zal het verschil in koppel wel zijn.
Ik heb nu 3000km op de falco gereden en hij voelt steeds vertrouwder aan in een bocht, steeds kleinere schaamrand, ritje door de eifel doet wonderen met je bochtenwerk.
Eigenlijk ben ik wel benieuwd hoe een firestorm rijdt en dan vooral het bochtenwerk, ik kan me bijna niet voorstellen dat hij nog fijner door de bocht trekt. Alhoewel ik de falco echt niet in zou willen ruilen voor een firestorm. ik vind het wel een nadeel dat het bijvoorbeeld moeilijk onmogelijk is om een mooie betaalbare 2e hands sportuitlaat te vinden voor de falco.
 
Ik heb een falco, en rij ook geregeld met duo...erg zijn moet ik zeggen! de Falco heeft een groot duozadel en door de toch wel forse kunststof tank kan de persoon zich goed afzetten en de hendels achter idem.

het is een mooie combi tussen sport en tour..

Rij er nu 2 jaar mee..op wat kleine probleempjes na geen problemen gehad (koppelingsplaten)
GroteFoto-8BXHVQWQ.jpg
 
Je dashbord reset wanneer er te weinig stroom is tijdens het starten, echt uitvallen heb ik nog nooit gezien.

Heb nu de afgelopen 2 weken weer wat woon-werk gereden met de falco, maar met al dat lage snelheid en voor de stoplicht staan was dat niet zo'n groot succes. Heel de tijd de koppeling erbij om het goed te doseren en dan de warmte erbij. Eenmaal op de snelweg is een ander verhaal, lekker met 140 cruisen :)

Hoop nog een nieuwe eigenaar voor de Falco te vinden en terug te gaan naar een 4 cil.


Met woon-werk verkeer zat ik overigens op een verbruik van 1:17, niet zo slecht.

Ja het is echt een bepaalde techniek die je jezelf moet aanleren om met een 2 cilinder te rijden. Stedelijk verkeer is inderdaad een crime om met een pittige 2 cilinder te rijden. Echter vond ik het altijd heerlijk om dat koppel te gebruiken in de Eifel. Waar ik gelukkig een paar keer per jaar mag vertoefen (mijn schoon broertje woont er dus mooi excuus :P )

Ik heb afgelopen winter mijn Firestorm ingeruild bij de dealer voor een CBR Fireblade. Maar mijn volgende word toch weer een dikke twin. Ik had er toch wat meer plezier mee. (echt werken op een 2-cilinder)
 
Laatst bewerkt:
@husky: Goed advies: ik ga hem denk ik ga mijn falco ook maar eens na laten kijken denk ik.
Ik vind de heftige gasafname wel prettig, maar ik ben ook alleen maar 2 cilinders gewend, ik heb al uitstapje 1 keer een 4 cilinder gehad, maar 2000km verder kon ik het toch maar niet prettig vinden. met dat 'beetje gas geven' moet je bij de Falco wel voorzichtig zijn want hij zet wel vrij snel een stapje naar de buitenkant van de bocht, mijn monster had dat niet zo, maar dat zal het verschil in koppel wel zijn.
Ik heb nu 3000km op de falco gereden en hij voelt steeds vertrouwder aan in een bocht, steeds kleinere schaamrand, ritje door de eifel doet wonderen met je bochtenwerk.
Eigenlijk ben ik wel benieuwd hoe een firestorm rijdt en dan vooral het bochtenwerk, ik kan me bijna niet voorstellen dat hij nog fijner door de bocht trekt. Alhoewel ik de falco echt niet in zou willen ruilen voor een firestorm. ik vind het wel een nadeel dat het bijvoorbeeld moeilijk onmogelijk is om een mooie betaalbare 2e hands sportuitlaat te vinden voor de falco.

Firestorm kan je echt super door de bocht jassen. (vergelijking met Falco weet ik niet) Maar met de storm heb ik zo'n 26000 km weg gereden door weer en wind, door de Eifel, polders en landweggetjes. Maar ik heb eigenlijk nog geen moment meegemaakt dat de Storm mij onzeker maakte. Ik vond de respons vrij goed en het gewicht-balans zat schuin onder de knieën wat behoorlijk prettig was in de kortere bochten. Relatief korte grondspeling was wel wat lastig omdat je bij langere bochten snel met het stepje aan de grond zat. Nou ben ik ook geen circuit-held dus zal er aan mijn houding wel het nodige te verbeteren zijn.

Nadelen van de Storm:
- Weinig waardevast
- Uitlaten prijzig (net als de Falco) en carbon uitlaten waren geen succes
- Bij het afbeulen van de Storm kan het onderhoud aardig in de papieren lopen in de vorm van banden, aandrijfsetjes en ik had het idee dat mijn big-end ook aardig weg was op het last. Behoorlijk toenemende vibratie.
- Onverklaarbaar terugkerend bokkend gedrag, na het afstellen was het binnen 8000 km weer feest.
- Behoorlijk dorstig (was erg irritant als je 170 km per dag moest rijden voor het werk, wel goed voor je sociale contacten want bij de pomp was je vaste klant.)
 
Firestorm kan je echt super door de bocht jassen. (vergelijking met Falco weet ik niet) Maar met de storm heb ik zo'n 26000 km weg gereden door weer en wind, door de Eifel, polders en landweggetjes. Maar ik heb eigenlijk nog geen moment meegemaakt dat de Storm mij onzeker maakte. Ik vond de respons vrij goed en het gewicht-balans zat schuin onder de knieën wat behoorlijk prettig was in de kortere bochten. Relatief korte grondspeling was wel wat lastig omdat je bij langere bochten snel met het stepje aan de grond zat. Nou ben ik ook geen circuit-held dus zal er aan mijn houding wel het nodige te verbeteren zijn.

Nadelen van de Storm:
- Weinig waardevast
- Uitlaten prijzig (net als de Falco) en carbon uitlaten waren geen succes
- Bij het afbeulen van de Storm kan het onderhoud aardig in de papieren lopen in de vorm van banden, aandrijfsetjes en ik had het idee dat mijn big-end ook aardig weg was op het last. Behoorlijk toenemende vibratie.
- Onverklaarbaar terugkerend bokkend gedrag, na het afstellen was het binnen 8000 km weer feest.
- Behoorlijk dorstig (was erg irritant als je 170 km per dag moest rijden voor het werk, wel goed voor je sociale contacten want bij de pomp was je vaste klant.)

Ik heb deze week mijn Storm ingeruild op een andere Honda.
En ik durf best te stellen dat de Storm me geen moment teleur heeft gesteld qua rijden en handling dus ergens vind ik het jammer dat ik afscheid van hem ga nemen.
Toegegeven, toen ik laatst weer met een 4-pitter reed viel me weer op dat een 2-pitter echt heel anders reageert. (ook dat een 4-pitter bij gas los nauwlijks op de motor afremt. Oeps, bijna een bocht gemist :$ )
M.a.w., het went snel en sommige punten zijn zeker te waarderen.

Mijn beleving van de Storm is alsvolgt;
Het is een werkfiets; Hiermee bedoel ik dat je hem echt moet rijden, je kunt er best gezapig mee rondpruttelen maar in bochten e.d. geeft hij continue aan "Kom op joh, oude sok.....dat kan echt veel harder!".
Mja, binnen de bebouwde kom heb je nu eenmaal wat beperkingen.
Hoe dan ook, hij nodigt je uit om een lekker robbertje te gummen en je moet snelheid houden en hem met vertrouwen een bocht in smijten.
Dus je moet met hem werken en dat is best een fijne samenwerking.
Met een koude motor een minirotonde nemen is overigens ook even onthouden waarop je rijdt (anders bokt hij je van de rotonde af :+ ).
Op snelwegen e.d. evenmin een probleem, lekker wegduiken achter de kuip en lange stukken 160+ bol je zo onder de wielen door zonder moe te worden.
Kramp in je benen kun je zo ook niet krijgen omdat hij door zijn beperkte tankinhoud al snel aangeeft dat hij meer dorst heeft |( => Tanken dus, en niet te lang wachten want als het lampje gaat branden heb je absoluut geen honderd kilometers de tijd meer.

O.a. de redenen waarom ik hem ingeruild heb op een andere is dat ik zelf een vrij gezapige rijder ben en de Storm daagde mij altijd een beetje uit. Het is gewoon een heerlijke knalfiets.
Verder begon ik me steeds meer te storen aan de beperkte actieradius, het ontbreken van een klokje en brandstofmeter.
Geen cruciale zaken maar ja.....je moet toch voor jezelf redenen bedenken om afscheid te nemen van iets wat je nauw aan het hart ligt. :$

Afijn, geen spijt gehad van de Storm.
Ben blij dat ik hem gehad heb, nu weer een relatie opbouwen met zijn vervanger de Honda Blackbird.
 
Firestorm kan je echt super door de bocht jassen. (vergelijking met Falco weet ik niet) Maar met de storm heb ik zo'n 26000 km weg gereden door weer en wind, door de Eifel, polders en landweggetjes. Maar ik heb eigenlijk nog geen moment meegemaakt dat de Storm mij onzeker maakte. Ik vond de respons vrij goed en het gewicht-balans zat schuin onder de knieën wat behoorlijk prettig was in de kortere bochten. Relatief korte grondspeling was wel wat lastig omdat je bij langere bochten snel met het stepje aan de grond zat. Nou ben ik ook geen circuit-held dus zal er aan mijn houding wel het nodige te verbeteren zijn.

Nadelen van de Storm:
- Weinig waardevast
- Uitlaten prijzig (net als de Falco) en carbon uitlaten waren geen succes
- Bij het afbeulen van de Storm kan het onderhoud aardig in de papieren lopen in de vorm van banden, aandrijfsetjes en ik had het idee dat mijn big-end ook aardig weg was op het last. Behoorlijk toenemende vibratie.
- Onverklaarbaar terugkerend bokkend gedrag, na het afstellen was het binnen 8000 km weer feest.
- Behoorlijk dorstig (was erg irritant als je 170 km per dag moest rijden voor het werk, wel goed voor je sociale contacten want bij de pomp was je vaste klant.)

Ik denk dat de falco de firestorm niet ver zal ontlopen dan, want dat zou de falco ook wel redelijk kunnen omschrijven. Geen nieuwsgierige firestormrijders in de 070 regio die een ruiltestritje willen maken?
- de waardevastheid van de falco is ook slecht, ik kocht de mijne voor 2500 euro(2001 en 25000km)
-ik denk dat ik ongeveer 6000km met een band doe (bridgestone bt0020)
-met open uitlaten(ALS je ze al kan vinden) rijdt hij beter, minder bokkig, goed lezen: minder. minder is relatief, want hij blijft bokkig op lage toeren.
-verbruik is een grote +, 1 op 18 is goed te doen bij beheerste erchterhand. 250km op een tank.
 
Terug
Bovenaan Onderaan