Familie Gais en het zijspan-avontuur

Gais

MF veteraan
11 jun 2001
4.762
1
Hilversum
Jaja, eindelijk is het zover. Vandaag een bakkie opgehaald en wel een echte Duna!
Zit nog wel wat werk aan maar vorige eigenaar was er al aan begonnen, inclusief wat laswerk. Zit nog 1 twijfelachtig puntje aan maar voorderest een leuke aanwinst.

Bedoeling is om hem aan de Harley Sportster te knopen.

full
 
Laatst bewerkt:
Jaja, eindelijk is het zover. Vandaag een bakkie opgehaald en wel een echte Duna!
Zit nog wel wat werk aan maar vorige eigenaar was er al aan begonnen, inclusief wat laswerk. Zit nog 1 twijfelachtig puntje aan maar voorderest een leuke aanwinst.

Bedoeling is om hem aan de Harley Sportster te knopen.

[afbeelding]

Mooie bak!
Staat ook goed aan deze fiets :p


Ik vraag me wel af of een Duna niet te licht is voor een Sportster....
 
Jah, maar dat valt wel op te lossen met een paar stoeptegels erin :P
Dat lijkt me niet verstandig. Als je eens over een hobbel stuurt kunnen die tegels flinke deuken in de bodem slaan. Een zak zand is beter, een standaard 25 kg-zak brengt meestal genoeg gewicht in de strijd en die kan bij een flinke hobbel hooguit openscheuren.

Duna aan sportster lijkt me geen lelijke combinatie, al zou ik aan de fiets dan niet te kleine spatborden hangen aangezien die van de bak erg volumineus oogt. En wel even navragen of de voorvork het aankan en zonodig aanpassen, andere kroonplaten t.b.v. een betere naloop zal waarschijnlijk wel te krijgen zijn.
 
Mooi bakkie! kan wat moois worden met een sportster -O-

ik zou het frame wat verzwaren en de accu in de bak monteren, evnetueel een auto accu.
als je extra gewicht mee moet nemen doe dan nuttig gewicht zou ik zeggen, en de motor wordt zelf weer iets lichter.
 
mooie zijspan, Wallace and Grommit wel eens gezien?

full


Zou zo in de film passen :)
 
Laatst bewerkt:
Er zijn nog vele details waar we op moeten letten, moet ook nog eens info gaan zoeken mbt het uitlijnen van de bak.

Dat het bakkie eigenlijk te licht voor de sportster is wisten we al, maar dit is een van de weinige die we mooi vinden. En die sportster hebben we ook al tijden (in onderdelen) liggen, mijn pa ziet dit bakkie als een excuus om ook daar eens mee te beginnen (en minder te gaan werken :P) Ik weet wel zeker dat het een leuk ding gaat worden! Ookal zal het niet zo snel gaan....
 
Er zijn nog vele details waar we op moeten letten, moet ook nog eens info gaan zoeken mbt het uitlijnen van de bak.

Dat het bakkie eigenlijk te licht voor de sportster is wisten we al, maar dit is een van de weinige die we mooi vinden. En die sportster hebben we ook al tijden (in onderdelen) liggen, mijn pa ziet dit bakkie als een excuus om ook daar eens mee te beginnen (en minder te gaan werken :P) Ik weet wel zeker dat het een leuk ding gaat worden! Ookal zal het niet zo snel gaan....

Ja, minder werken! Ongelooflijk dat ik ooit tijd had om te werken! :X Nogmaals ook hier ff getuigen van de schoonheid van die Duna. Ook al zijn er best nog wel wat meer fraaie oude bakjes op de markt. Ik ga dit volgen tot in .........de lengte van dagen! :+ ;)
 
ik stond even op het verkeerde been, ik dacht dat ting-ting de vader van gais was _O- _O-

het duna bakje kan je best aan een sportster hangen, dan moet je het originele frame weglaten en een ural onderstel nemen.
dat is zwaarder en ook stijver als het duna frame.

dat heb ik niet zelf bedacht, let maar eens op als je een harlie met een duna ziet, altijd een ural/dnepr onderstel.
 
ik stond even op het verkeerde been, ik dacht dat ting-ting de vader van gais was _O- _O-
_O- Dat zou wat zijn, had ik een mooie Guzzi om op rond te ploffen :P

het duna bakje kan je best aan een sportster hangen, dan moet je het originele frame weglaten en een ural onderstel nemen.
dat is zwaarder en ook stijver als het duna frame.

dat heb ik niet zelf bedacht, let maar eens op als je een harlie met een duna ziet, altijd een ural/dnepr onderstel.
Hmm, goeie tip. Zal het in mijn achterhoofd houden. Zijn die onderstellen echt zoveel zwaarder?
 
Een dunnabak kan heel leuk zijn en hoeft niet te licht te zijn. Een sportster is ook geen zware motor.

Hier een met een zelfbouw frame

full
 
Laatst bewerkt:
nog een fotoke
full


en we hebben nog 2 dunnabakken liggen dus we kunnen nog meer combinaties maken :P
 
Laatst bewerkt:
Een dunnabak kan heel leuk zijn en hoeft niet te licht te zijn. Een sportster is ook geen zware motor.

Hier een met een zelfbouw frame

een duna is ontworpen voor oostbloktweetakten van zo'n 20pk en 160 kilogram.
je maakt me toch niet wijs dat een sportster minder als 200 kilogram weegt?
die 20 pk geloof ik wel :Y

met zo'n zelfbouwframe met een autowiel gaat het ook wel goed.
moet je alleen een wielophanging maken.
 
Sportster weegt ca 230Kg en heeft zo'n 45Pk.
heeft wel een zeer laag zwaartepunt, daardoor kan hij redelijk goed overweg met een wat lichter zijspanbakkie.
 
230kg valt me eigenlijk reuze mee :Y
dan zou ik nog voor een ural onderstel met een autowiel gaan.
gewoon om het bestuurbaar te maken.
een originele duna is dan nog wel te rijden maar lang niet zo veilig en leuk.
 
ik ben van plan om t.z.t. een duna bakkie aan een enfield dieseltje te knopen.!
je ziet wel vaker zware fietsen aan deze leuke bakkies -O- .
Het frame staat bekend als 'zwak'. :X
ik moet er niet aan denken als je dat onder het rijden heel erg merkt zeg maar.. :X Ik heb al verschillende malen gehoord dat bij de verbindingspunten in het frame scheurtjes te zien waren an het stralen..
Een dergelijk span aan een harley knopen vinnik dan ook weer zowat :$
Je harley heeft power genoeg voor een ural bak! (en daar kun je veel meer onderdelen in kwijt?

frameversteviging was ik dan ook van plan als het er van komt, evenals verlaging en verbreding.. *O*
(dat verlagen gaat het makkelijkst met een kleiner wiel denk ik. weet iemand wat voor maar er origineel onder zit?)
 
Een dergelijk span aan een harley knopen vinnik dan ook weer zowat :$
Je harley heeft power genoeg voor een ural bak! (en daar kun je veel meer onderdelen in kwijt?

jij hebt het helemaal niet begrepen sam!
een harlie rijdt je niet uit praktische overwegingen, het gaat om het geluid en de looks!
vandaar ook dat ik geen harlie rijd.
een duna bakje heeft fantastische looks, past uiterlijk dus heel goed aan een harlie.
ik zou alleen het frame vervangen of aanpassen.
 
jij hebt het helemaal niet begrepen sam!
een harlie rijdt je niet uit praktische overwegingen, het gaat om het geluid en de looks!
vandaar ook dat ik geen harlie rijd.
een duna bakje heeft fantastische looks, past uiterlijk dus heel goed aan een harlie.
ik zou alleen het frame vervangen of aanpassen.

Precies, op dat laatste, zoals je in de tekst wel begrepen hebt, doelde ik...
maarre, jij rijd dus louter op lelijke motoren? :}

(nee, effe, je ziet de laatste tijd fietsen rondrijden waarvan je denkt, jemig.. die wil wel heel zeker weten dat zijn fiets niet gejat wordt :N )
 
(nee, effe, je ziet de laatste tijd fietsen rondrijden waarvan je denkt, jemig.. die wil wel heel zeker weten dat zijn fiets niet gejat wordt :N )

Dat is beter dan een hele mooie fiets hebben en er niet me durven rijden vanwege de diefstalgevoeligheid.
 
Terug
Bovenaan Onderaan