Fan switch, onvoorstelbaar duur

Ik merk dat mijn motortemperatuur bij lage snelheid vrij snel te hoog op loopt, zo hoog zelfs dat ie koelvloeistof lekt. Ook merk ik dat de ventilator pas opspringt wanneer het koelwater begint te lekken. Nu heb ik reeds het koelcircuit gereinigd en van nieuwe koelvloeistog voorzien. Probleem bleef, dus thermostaat nagekeken en deze was ok. Dan de fan switch gecontroleerd en die geeft slechts kontakt wanneer het testwater kookt, dus ongeveer bij 100°C. Normaal zou deze moeten schakelen om en bij de 80°C, niet?
Er staat op de fan switch "100 - ON" dus denkt ik dat dit een verkeerde fan switch is. Betekent die "100 - ON" dat die pas bij 100°C schakelt?
Ik dus naar de winkel en vermits ik pas een nieuwe fan switch had geplaatst in de auto had ik slecht 20 € mee en dat is dus ruim het dubbele van wat deze me had gekost. Ik de winkel zeiden ze me dat de fan switch voor mijn motor 64 € zou kosten. Dit vindt ik echt overdreven veel.
Nu stel ik mij de vraag, past een fan switch van een auto niet op mijn motor? Zijn er nog mensen die dit al geprobeert hebben en zo ja, wat moet je dan weten voordat je naar de winkel stapt en er één bestelt? Draadspoed, lengte, ....
 
ik zou de oude gewoon ff meenemen :?
en ff bij een dealer navragen wat de juiste temp is .
lijkt erop dat je systeem geen druk opbouwd en daardoor gaat koken.
normaal zal een systeen onder druk rond de 105/11o graden gaan koken.
dus kan ook aan je dop liggen .
 
iemand op dit forum heeft dit al eens gedaan ja en het werkte in zijn geval prima! gebruik dde zoekfuncktie eens
 
Eigenlijk heb je al je vragen al beantwoord, en idd, normaal is dat de sw tussen 100 en 110 graden sluit
 
ik kan me vergissen maar het kookpunt van koelvloeistof is toch hoger dan 100 C. Zit toch een overloop vat wat de extra vloeistof opvangt als het uitzet door de hitte :? bij m`n R6 sprint de ventilator pas bij 105 C aan.
 
wat zou het nadeel zijn als je de draadjes van die fanswitch gewoon doorverbindt en de fan gewoon altijd laat draaien? behalve dat constante geblaas als je stilstaat.
 
ik kan me vergissen maar het kookpunt van koelvloeistof is toch hoger dan 100 C. Zit toch een overloop vat wat de extra vloeistof opvangt als het uitzet door de hitte :? bij m`n R6 sprint de ventilator pas bij 105 C aan.
:^
 
Somigen maken er een schakelaar mee parallel aan de switch. Altijd de switch laten zitten voor als je de schakelaar eens vergeet
 
duur? Weet je wat een gasklepsensor voor een thundercat kost? 265 euro... tweehonderdenvijfenzestigeuro'tjes voor een lullig potmetertje van een euro en twee draadjes :(
 
wat zou het nadeel zijn als je de draadjes van die fanswitch gewoon doorverbindt en de fan gewoon altijd laat draaien? behalve dat constante geblaas als je stilstaat.

Dan heb je veel kans op een lege akku, omdat de alternator niet berekend is op dat extra vermogen. De schakeltemperatuur is volgens mij ook juist, dus moet je die thermostaat niet vervangen.
Als die al bij 80°C zou schakelen, dan draait de ventilator bijna altijd.
Op de thermometer in het dashboard kan je goed zien dat de temperatuur altijd hoger gaat dan de normale bedrijfstemperatuur als je bijvoorbeeld in de file staat. Dat is bij een motor zo, en ook bij een auto. De ventilator schakelt altijd pas in bij een hogere temperatuur dan de bedrijfstemperatuur.
Het kookpunt van koelvloeistof ligt hoger dan dat van water, en bovendien zit het koelcircuit nog onder druk, waardoor de kooktemperatuur nog stijgt.
Als die ventilator constant draait, en de alternator zou daarvoor genoeg stroom kunnen leveren, dan zal ook het verbruik stijgen, omdat de alternator zwaarder belast wordt. (Dan verlies je zelfs wat motorvermogen.)
 
het kookpunt van de koelvloeistof in je motor is hoger dan 100 graden, omdat de druk hoger dan 1 bar. daardoor zal de vloeistof pas gaan koken bij ongeveer 110-115 graden. ik denk dat de 100 graden die op de klixon staat, wel kan kloppen.
als je goedkoper uit wilt zijn, ga dan met de orginele klixon naar een automateriaalenzaak om deze te vergelijken met een andere. motoronderdelen zijn vaak belachelijk duur.
 
Terug
Bovenaan Onderaan