FAQ over 25kw *eerst hier lezen graag*

Roy "R"acing

MF huisraad
Donateur
10 aug 2003
84.564
36.064
Doetinchem (om en nabij)
Facebook
Instagram
Oke, na topic nr 83752473 over de 25kw regels heb ik Superkris zijn topic maar voor de 2e keer op de schop genomen en een nieuwe geopend. Dus lees eerst hier eens of je antwoord er niet al tussen staat voor je topic nr 83752474 opent met dezelfde vragen... B|

(De nieuwe regelens zullen er tzt nog bij komen daar moet eerst nog maar eens echt duidelijkheid over komen.)



Wanneer krijg ik een 25kw rijbewijs en hoe lang zit ik daar aan vast???
Als je afrijdt voordat je 21 bent krijg je altijd een 25kw rijbewijs! Hier zit je vervolgens 2 jaar aan vast. Nog even voor degene die het nog steeds niet snappen: Dus als je je rijbewijs 1 dag voor je 21e haald, zul je als nog 2 jaar 25kw moeten! Wel kan je naturlijk nog een 2e keer afrijden zodra je 21 bent, maar dat kost geld.
Wat ook kan is dat als je op je 18e je motor rbw haalt je dus op je 20e al zwaar mag rijden! Of je nu wel of geen motor hebt in je 25kw periode maakt niets uit, het gaat erom hoelang je je RBW hebt.



Tot hoeveel cc mag je met 25kw?
25kw. KiloWatt is een vermogen, dit heeft dus niets met het aantal cc's te maken. Een 1000cc chopper heeft misschien minder dan 25kw terwijl een opgevoerde RS125 misschien wel meer heeft. Nog even voor de goede orde 25kw staat gelijk aan +-34pk.
Overigens zijn er 2 eisen aan een 25kw fiets: Hij mag niet meer dan 25kw zijn én hij mag niet meer dan 0.16kw per kg ledig of rijklaar (mij onbekend) gewicht hebben!



Welke motoren zijn allemaal standaard 25kw?
Er zijn er zat. Teveel om hier ff neer te zetten. Voor racers zijn dit meestal 125cc 2t en 250cc 4t. Choppers en crossers leveren vaak wat minder vermogen bij meer cc's.



Welke motoren kunnen allemaal op 25kw gezet worden?
MF topic: Database: Welke motor kan 25kw en hoe?
Voel je vrij om jouw motor en de wijze van begrenzing in dat topic te melden.

Lijst van motoren met 2e typegoedkeuring of std 25kw of minder
Lijst is inmiddels al veroudert, maar vraag je dealer/inporteur en deze kan je zo zeggen of jouw motor officieel op 25kw kan.



Kan je elke motor "terugvoeren"?
Ja, elke motor kan je terugvoeren. Alleen stom genoeg kan je het bij de veel motoren niet officieel krijgen. M.a.w er is voor bijna elke motor een 25kw kitje verkrijgbaar (veel in Duitsland, "drosselsatz"), maar om het allemaal 100% legaal te maken moet er op je kenteken papieren vermeld worden: "Het betreft hier een lichte motor".
Om het op je kenteken te krijgen zijn er een paar mogelijkheden om het 100% netjes te doen. Hierna is hij ook zonder problemen weer op volvermogen te krijgen.
1. Er is een 2e type goedkeuring, dit is na te vragen bij de importeur.
2. Je motor laten keuren in Lelystad als zijnde 25kw.

1. Als deze 2e type goedkeuring er is, kan je motordealer je motor terugvoeren en de papieren opsturen naar de RDW waar vervolgens je kentekenbewijs wordt aangepast en je een mooie 25kw vermelding erop krijgt, waarna je zo bij elke verzekeringsmaatschapij je motor kan verzekeren. LET OP: het kan per bouwjaar verschillen of jouw motor een 2e typegoedkeuring heeft. Wil je weten of jouw motor die typegoedkeuring heeft, moet je even met de importeur belllen. Zij zijn de enige die met zekerheid daar op kunnen antwoorden.

2. Als je motor aan de volgende eisen voldoet kan je hem ter keuring aanbieden in Lelystand (alleen daar) en ook zonder 2e type goedkeuring de juiste vermelding krijgen.
- Hij heeft standaard max 60kw.
- Hij is op een degelijke manier (dus niet iets wat eenvoudig te verwijderen is) begrenst.
- Ik zoek hier nog een linkje voor waar alle eisen in staan.



Kan ik een motor die officieel niet op 25kw te krijgen is, toch op 25kw krijgen en verzekeren?
Ja, gelukkig wel. Je kan élke motor op 25kw kijgen (al is dat niet bij elke motor aan te raden een Hayabusa zal er niet beter op worden). Hier zijn 5 methoden voor.
1. De testbank uitdraai.
2. Importeren van een fiets die al op 25kw staat.
3. Frame met 25kw kenteken uit het buitenland halen en alles overzetten en dan dus eigenlijk ook importeren.
4. Uitdraai en papieren opsturen naar RDW met verzoek het vermogen te wijzigen
5. Een motor kopen die al op 25kw staat.


1. Testbank uitdraai.
Je kan elke motor op 25kw krijgen, het probleem is alleen dat je hem ook nog moet verzekeren en tegen oom agent moet kunnen vertellen, dat hij idd 25kw is, en dus niet vol vermogen zoals nog steeds in je kentekenbewijs zal staan. Wat je kan doen is dus de 25kw kit er in zetten en hem vervolgens op de testbank laten zetten. Dan krijg je een mooi grafiekje mee waarmee je vervolgens naar verschillende verzekeringsmaatschapijen kan om aan te tonen dat jouw motor idd 25kw is en je motor verzekeren. Persoonlijk advies is wel om hier een schriftelijke bevestiging van te vragen en die ten allertijde bij je te hebben!
NOTE: Dit is natuurlijk niet legaal. Alhoewel ik denk er zeer veel 25kw-ers op deze manier zijn motor heeft verzekerd en er geen gevallen bekent zijn waarbij de verzekerings maatschapijen weigerde te betalen, blijft het illegaal. In theorie zou de verzekeringsmaatschapij kunnen weigeren uit te betalen. En je kan een boete van oom agent kunnen krijgen omdat je papieren niet kloppen en je "zonder RBW rijd". Zorg dus altijd dat je de uitdraai bij je verzekeringspapieren en kentekenbewijs hebt als je gaat rijden! Maar nogmaals: er zijn geen verhalen bekent van mensen die hun motor zo terug gevoerd hebben en gezeik met de verzekering gehad. Onder andere de KNMV gaat akkoord met deze methode.
Wél over een bekeuring:
Base, die zijn bandit 600 op deze manier teruggevoerd had, is hiermee gepakt. Zie het topic: En toen was ik dus de lul. Het risco dat je gepakt wordt blijf je houden, maar het risco is relatief klein met schriftelijke bevestiging van de verzekering.


2. Invoeren.
In andere landen zoals Duitsland zijn ze niet zo moeilijk met typegoedkeuringen. In Duitsland kan je elke motor door de TüV op 25kw laten zetten. Dit wordt dan vermeld in de fahrzeugbrief. Dat is een soort van Duits kentekenbewijs. Je kan dus gewoon een motor in Duitsland kopen, bijv. een ZXR400, die daar laten terugtunen en de fahrzeugbrief laten aanpassen. Vervolgens importeer je hem dan naar Nederland, en de 25kw wordt dan overgenomen op het nederlandse kentekenbewijs (dit moet wel echt op de fahrzeugbrief staan!). Je betaald hier natuurlijk allemaal flink voor. BPM en keuringskosten zijn nogal afhankelijk van de motor, maar motoren zijn in Duitsland over het algemeen wel goedkoper. Bedenk hierbij ook dat als je de motor weer op volvermogen wil hebben je de motor eerst moet exporteren dan in Duitsland importeren, opbouwen en keuren. En dan weer naar Nederland om hem ook weer opnieuw in te voeren. Je kan hem natuurlijk dan wel ook mooi als legale 25kw fiets aan een volgende nieuwe motorrijder verkopen en zelf een nieuwe fiets kopen.

3. Frame uit buitenland halen en ombouwen.
Deze tip kwam van joebar. Goed uitvoerbaar zoals bovenstaand eigenlijk maar goedkoper als je in NL al een leuke fiets gevonden hebt en je hem niet "vast" op 25kw wil hebben.

In Duitsland zijn zat motorslopen en eBay is je vriend... en daar zou je een frame met 25kw kenteken kunnen kopen (Frame is Rahmen in het Duits). Dan bouw je thuis alles over van je eigen fiets en dan voer je hem dus in als zijnde 25kw. Oude frame bewaar je zodat je na 2 jaar het spul weer kan terug bouwen en je weer kan rijden. Wel eraan denken je je volvermogen frame 2 jaar moet schorsen zodat je geen belasting en verzekering hoeft te betalen. Ook niet vergeten dat die schorsing een jaar geldig is want anders krijg je een gepeperde bekeuring dat je motor onverzekerd is.

4. Uitdraai en papieren naar RDW sturen met verzoek om het om te zetten.
Ik kwam deze optie 3x tegen in het vorige topic dat ik het toch maar vermeld.
eline078 in "25kW: de veelgestelde vragen"
Gh0stry in "25kW: de veelgestelde vragen"
Gerben. in "25kW: de veelgestelde vragen"
Dit zou betekenen dat elke motor netjes op 25kw kan!
Je laat de motor netjes afvoeren en laat een vermogensuitdraai maken. Deze stuur je samen met alle kentekenpapieren naar het RDW met het verzoek het vermogen aan te passen naar 25kw. Deze zullen de papieren en alles terug sturen en klaar!
Hoe het gaat als dit weer terug gedraaid moet worden is nog niet bekend... En aangezien nu de mogelijkheid tot keuring in Lelystad er is twijfel ik persoonlijk enigzins aan deze methode.

5. Een motor kopen die al op 25KW staat.
Iemand heeft dus de moeite al voor je gedaan. Die heeft dan 1 van bovenstaande methoden toegepast en je bent klaar om te rijden. Bedenk wel dat wil je hem weer op vol vermogen zetten dat die mogelijkheid er wel moet zijn. Alleen op de 100% legale wijze is het een kwestie van dealer vragen de papieren op te sturen en klaar. Of een motor ingevoerd is kan je zien aan de datum eerste toelating en de datum eerste afgifte Nederland. Als die verschillen is het import. Zijn ze hetzelfde dan is het een NL motor.

Het terugvoeren zelf stelt over het algemeen trouwens niet veel voor. Dit komt er meestal op neer dat ze een paar stalen plaatjes met een gat er in, in de rubberen "slangen" van je carburateurs naar je blok doen (en nog wat aan de afstelling). Dit voorkomt als het ware dat de volle mep aan mengsel in je carbs komt. Sommige motoren worden ook op de CDI teruggevoerd. Bijvoorbeeld de RS250. Het is trouwens niet aan te raden een 2t terug te voeren omdat dan een verhoogde kans op problemen mogelijk zijn.
De kosten van het op 25kw zetten verschillen nogal van 150-600 euro! Dit is afhankelijk of het gedaan word met een simpel schroefje die je gashendel blokkeert of door een CDI.



Is het handig om een hayabusa op 25kw te zetten?
Nee, al zijn er simpele zielen zat op het forum die dat wel een goed idee vinden. Over het algemeen kan je alles tot zo'n 600(-750)cc goed terugvoeren. Motoren als de R1, ZX10R, ZX12R, Hayabusa, GSXR1000, GSXR1100, enz zijn dus niet aan te raden als een 25kw motor. Technisch gezien kan het wel, maar waarschijnlijk rijd het niet echt lekker. Het staat ook een beetje lullig als jij met je R1 voor het stoplicht staat te posen en de buurman met zijn 2.0 Audi je eruit trekt.
(Ik persoonlijk heb het liefst een fiets die gewoon standaard 25kw is heb je nergens gedoe mee om hem wel of niet op 25kw te zetten en je slaat ook geen gek figuur als je met een GSX-R600 een snelle auto niet bij kan houden. Dan denken ze juist "Die is vlot voor zo'n lichte fiets.")



Hoe hard gaat 25kw?
Snelheid is relatief. Leer eerst maar eens bochten maken...
Maar om je even een idee te geven zul je met een 25kw racer een top van tussen de 160 en de 190 hebben. Dit is natuurlijk afhankelijk van de stroomlijn van je motor en je eigen postuur. Nakeds zullen zo tussen de 140 en 160 als top hebben. Qua optrekken zullen de meeste 25kw motoren iig de meeste auto's achter zich laten. Reken zo op rond de 5sec? naar de 100. Ook is het gelul dat je niet met 25kw met het verkeer mee kan rijden, dan leer eerst eens sturen en het verkeer inschatten voor je gaat klagen. Ik rij nog steeds met dergelijke lichte motoren en kan sommige 600's zelfs voor blijven.



Hoe kom ik er achter of mijn droommotor op 25KW kan?
Heb je een bepaalde motor op het oog en wil je weten of het mogelijk is hem op 25kw te zetten? Als het om een nieuwe gaat kan elke dealer je dat zo vertellen, maar als het om een 2ehands ouder model gaat, moet je zowel particulier als bij de dealer het niet direct geloven als de verkoper roept dat hij zonder probleem officieel op 25kw te krijgen is. De meeste dealers weten dit namenlijk zelf niet eens. Opzich ook niet zo verwonderlijk omdat je bijvoorbeeld de ene ZXR400 wel officieel op 25kw kan krijgen en de andere niet. De enige manier waarop je er achter kan komen is even bellen met de importeur van jouw merk motorfiets. De importeur kan die vraag zo voor je beantwoorden aan de hand van het framenummer of merk/type/bouwjaar.



Kan ik een 25kw setje zelf in en uitbouwen en op kenteken laten zetten?
Ja en nee...
Officieel moet de set door een erkende zaak ingebouwd worden en die sturen de papieren dan op en regelen het verder. Zij staan dan zeg maar garant voor de juiste inbouw.
Wat soms wel kan, is dat de dealer het oke vind dat je het zelf inbouwt en dat zij alleen even kijken of het er juist in zit of het op de testbank controleren en dat ze dan alleen de papieren regelen. Dit kan je weer een paar centen sparen.

Wat betreft weer op vol vermogen kan jezelf de papieren regelen:
Op uw kentekenbewijs staat een vermogen van 25 kW en u wilt het oorspronkelijke hogere vermogen terug op het kentekenbewijs? Dit kan als eerder in Nederland een hoger vermogen geregistreerd heeft gestaan.

Wat moet u hiervoor doen?
U stuurt een verzoek samen met het Voertuigbewijs (deel 1A) naar de RDW.
Het adres is:
RDW
Unit VRD,
Postbus 30.000,
9640 RA Veendam.

Deze administratieve aanpassing van het kentekenbewijs is gratis



Ik heb een teruggevoerde fiets, maar die wil ik weer op vol vermogen omdat ik geen 25kw meer hoef. Het kenteken wil ik zo laten.
Om heel eerlijk te zijn weet ik niet heel precies hoe verzekeringsmaatschapijen enzo hier mee omgaan. Ik raad je aan om als je dit van plan bent je kit er dan ook gewoon uit te (laten) halen en dit aan je verzekering te melden met als vraag of ze in de polis een notitie willen maken dat het ze bekend is dat het kenteken op 25kw staat maar de motor volvermogen is en dat ze hier mee akkoord gaan.




Ik moet 25kw rijden en doe/wil het niet, verstandig?
Nee. Ik vind het gelul dat je je niet ff 2 jaar aan 25kw kan houden. Als je niet in de 2 jaar op een zware motor gaat rijden mis je het niet! Ik heb 2 jaar lang met veel plezier (en nog steeds) op 25kw gereden. Ja op rechte stukken kom je niet mee, maar in de bochten kan je prima meekomen en die zijn leuker dan rechtuit knallen!
En als je me wijs probeert te maken dat 25kw gevaarlijk is omdat je dan niet kan inhalen ofzo dan moet je eens leren rijden en vooral... leren inschatten.

Er zijn verschillende varianten op het "niet 25kw rijden":
[*]De motor is 25kw maar niet op kenteken.
Zie hierboven wat je kan doen. En iig kans op een boete voor een niet kloppend kenteken.
[*]De motor is geen 25kw maar wel op kenteken.
Kans op boete voor niet kloppend kenteken, kans op boete rijden zonder geldig RBW en bij een ongeval kans dat je een misdrijf aan je broek hebt hangen en dus een strafblad én de kans dat je verzekering de betaalde schade op JOU verhaald!
[*]De motor is geen 25kw en ook niet op kenteken.
Kans op boete rijden zonder geldig rbw en bij een ongeval kans dat je een misdrijf aan je broek hebt hangen en dus een strafblad én de kans dat je verzekering de betaalde schade op JOU verhaald!

Denk nu niet dat dit toch nooit gecontroleerd word:
~[/quote]
Alphen - Eenzijdig motor ongeval
Alphen aan den Rijn, 22-04-2009 • Een nog onbekende motorrijder werd woensdagochtend om omstreeks 05:15 op de rijweg aan de Gnephoek gevonden.

Hij ging met zijn motor onderuit, die vervolgens in het water belandde. Het slachttoffer is met letsel aan zijn rug, buik en nek naar het Leids Universitair Medisch Centrum gebracht. Er waren geen andere voertuigen of personen bij het ongeluk betrokken.

De motorrijder was niet in bezit van een juist rijbewijs. Hij had een AL (motor tot 25kw rijbewijs) terwijl de motor die hij bestuurde een vermogen had van 52kw.

http://www.politie.nl/hollands-midden/nieuws/090422motoralphen.asp



Heb je dit allemaal gelezen en heb je nog steeds geen antwoord op je 25kw vraag, maak dan gerust een nieuw topic aan.

Verder veel plezier met je 25kw fiets :) en veel plezier op dit forum *D



Zitten er fouten in mijn uitleg, mis je nog iets, of heb je ook handige info? Post het hier zodat ik deze pagina kan bijwerken. Ik zal de boel hier regelmatig aanvullen!
Met dank aan SuperKris voor de eerste opzet: Deel 1 van de faq
 
Laatst bewerkt:
Er mogen geen sites vermeld worden of wel?

naja, dan maar via deze weg. Een handige site waar (naar mijn weet) alle kenteken goedgekeurde 25KW motoren opstaan: tik bij google 25kilowatt in. de site naam die je dan krijgt zegt al meer dan genoeg.;)

Toen ik op zoek was voor informatie vond ik alles maar wazig beschreven over het 25KW begrenzen. voor vragen hoe en waar je alles kunt vinden sta ik open, heb er al wat vrienden hiermee geholpen, dus twijfel niet!
 
de lijst mist de honda VTR 250

deze lijkt erg op een ducati monster, als iemand de VTR 250 heeft staan wil ik deze graag kopen trouwens
 
Hallo,

Ik heb zelf een CBR600F '00, welke ik wil terugvoeren middels een vermogensbank uitdraai ( de slag op je gas ).

Echter ben ik op zoek naar de nadelen van deze methode; afgezien van de verzekeringstechnische problematieken.

Is het schadelijk voor de motor ? Hoe makkelijk is dit weer ongedaan te maken ?

Is er iemand die hier ervaring mee heeft ?
 
Laatst bewerkt:
Hallo,

Ik heb zelf een CBR600F '00, welke ik wil terugvoeren middels een vermogensbank uitdraai ( de slag op je gas ).

Echter ben ik op zoek naar de nadelen van deze methode; afgezien van de verzekeringstechnische problematieken.

Is het schadelijk voor de motor ? Hoe makkelijk is dit weer ongedaan te maken ?

Is er iemand die hier ervaring mee heeft ?

Je wil hem terug voeren middels een schroef in je gashendel en er dan een vermogensuitdraai bij doen ;)

Maar je hebt maar een kleine slag in je hendel dus je kan hem niet af en toe "op zijn donder" geven.
En hoe moeilijk denk je dat een schroefje uit je hendel te halen is? En dat wil je doen omdat je geen 25kw wil rijden?
 
Ik was nog verder wat info aan het zoeken over het 25kw gebeuren en toen kwam ik deze site van de knmv tegen, hier staat ook een deel van jouw verhaal nog eens uitgelegd. Is wel een wat ouder artikel maar neem aan dat de knmv het wel up to date houdt als er echt veranderingen zijn.

We kunnen even niet verder... - KNMV
 
Ik was nog verder wat info aan het zoeken over het 25kw gebeuren en toen kwam ik deze site van de knmv tegen, hier staat ook een deel van jouw verhaal nog eens uitgelegd. Is wel een wat ouder artikel maar neem aan dat de knmv het wel up to date houdt als er echt veranderingen zijn.

We kunnen even niet verder... - KNMV

Laatste update is al van 10-2009 dus denk niet dat die bijgewerkt word. Maar de KNMV zal vast nog wel nieuwe stukken plaatsen.
 
Ligt ook nog aan bouwjaar van de motor. Voor 16 juni 1999 wordt gewogen met een half volle tank, daarna met een lege tank.

Daarnaast is nog altijd de vraag of die 25kW nou op krukas of achterwiel wordt gemeten. Eigenlijk zou je een motor met 2e typegoedkeuring op een testbank moeten zetten om te zien of daar nou precies 25kW uit komt op het achterwiel. Anders valt daar misschien nog wel wat mee te spelen bij de RDW.

En om nog even terug te komen op de VTR250.. de nieuwe (nouja, dat model is ook al 12 jaar oud) heeft zeker wel wat weg van de Ducati Monster.
 
Laatst bewerkt:
Wat ook kan is dat als je op je 18e je motor rbw haalt je dus op je 20e al zwaar mag rijden!

Dit lees ik in de FAQ, maar tijdens m'n avb examen vertelde de examinator dat je pas vanaf 21 op een zware motor mag, ongeacht of je op je 18e al je A haalt. Nu zit ik dit ff op te zoeken op internet, maar ik kan er bar weinig over vinden.

Iemand hier die z'n A al had gehaald voor z'n 19e en me hier duidelijkheid over kan geven?
 
Wat ook kan is dat als je op je 18e je motor rbw haalt je dus op je 20e al zwaar mag rijden!

Dit lees ik in de FAQ, maar tijdens m'n avb examen vertelde de examinator dat je pas vanaf 21 op een zware motor mag, ongeacht of je op je 18e al je A haalt. Nu zit ik dit ff op te zoeken op internet, maar ik kan er bar weinig over vinden.

Iemand hier die z'n A al had gehaald voor z'n 19e en me hier duidelijkheid over kan geven?

Ik zelf niet, was 19,5 toen ik hem haalde en reed dus op mijn 21,5 pas zwaar. Maar weet wel zeker dat het gewoon 2jaar 25kw is. Heb nog nooit van iemand gehoord die langer dan 2 jaar 25kw gereden heeft.

Maar als het er verkeerd staat hoor ik het graag en zie ik een link/bron en dan pas ik het aan.
Maar maakt het eigenlijk ook uit? Ga je hem pas op je 19e halen als je op je 18e idd 3 jaar 25kw zou moeten rijden?
 
Nee, want ik moet voor m'n 19e al afrijden. Het is maar 9 dagen voor m'n verjaardag, maar toch wil ik het wel ff weten, omdat ik altijd in de veronderstelling ben geweest dat het 2 jaar was, ook als je hem voor je 19e zou halen.
 
Ik heb mijn motorrijbewijs op mijn 18e gehaald, en er staat op het rijbewijs:
A1 geldig 1 - 9 - 2009
A2 geldig 1 - 9 - 2011

Ofwel dus gewoon na 2 jaar mag je zware motor rijden.
(Laatste maandjes geklooi met 25kw! :D)
 
Laatst bewerkt:
op het kentekenbewijs van mijn Bandit staat 25 KW, maar toen ik (had de motor net) een keer per ongeluk een wheelie deed, wist ik "dit is van je never nooit 25 KW". Maar geen probleem voor mij, want ik ben niet verplicht 25 KW te rijden.
Toch even uitkijken...
 
op het kentekenbewijs van mijn Bandit staat 25 KW, maar toen ik (had de motor net) een keer per ongeluk een wheelie deed, wist ik "dit is van je never nooit 25 KW". Maar geen probleem voor mij, want ik ben niet verplicht 25 KW te rijden.
Toch even uitkijken...

Maar je hebt wel een kenteken bewijs die niet klopt bij je motor.
Als je Bandit een 2e typegoedkeuring heeft is er niet meer nodig dan een briefje naar het RDW om je kenteken om te zetten.
 
Ik ben nieuw hier op het forum, maar zijn er al enige topics met mensen die een CBR RR600 (2003-2008) Op 25kw hebben?? zodat ik wat informatie er uit kan halen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan