Fazer 1000 bouwj 2003, stottert bij rustig optrekken

ronaldhorn57

Rookie
10 sep 2009
3
0
Assendelft
Heb sinds 3 jaar een BOSS uitlaatdemper. Tot nu toe nooit problemen. Sinds een aantal weken slaat de toerenteller uit naar 3000 toeren zodra ik het contact omdraai. Tijdens het rustig optrekken stottert de motor. Het uitslaan van de toerenteller is opgelost. Een nieuwe glasklepsensor, maar het stotteren is niet verholpen. Monteur geeft aan dat dit aan de sportuitlaat ligt en dat de motorfiets opnieuw afgesteld moet worden met een andere naald en sproeier. Kan iemand bevestigen dat dit het uivel verhelpt of dat er ook nog goedkopere alternatieven zijn. Alvast bedankt voor jullie reactie.
Gr. Ronald
 
Dat je tacho naar 3000 toeren fietst wil zeggen dat die een foutcode aangeeft.

3000 TPM wil zeggen dat er een probleem is met je throttle position sensor (TPS). Dat kan je klachten ook verklaren, omdat het motormanagement overstapt op een standaard instelling, volgens mij de "wijd open" positie. Dat verklaart waarom ie stottert bij lagere toeren en een kleine gasopening, vrijwel zeker loopt ie wel goed als het gas verder open gaat?
De TPS is een zwart kunststof klein rond kastje aan de rechterkant van je fiets. Er komen 2 draden vandaan. Controleer de bedrading eens, mogelijk heb je ergens corrosie of een draadbreukje.
Ik heb nog niet gehoord dat een TPS kapot ging, al is dat uiteraard ook mogelijk.

Edit: niet goed gelezen..... :o
Mogelijk moet het motormanagement gereset worden? De klacht lijkt me gelijk aan een defecte TPS.
 
Laatst bewerkt:
JanB bedankt voor je toelichting. TPS is al vervangen. Ik neem aan dat de motorzaak het motormanagement ook reset en afstelt Echter bij het wegtrekken met lage toeren stottert de motor. De motorzaak geeft de demper hiervan de schuld. Terwijl ik hier 3 jaar zonder problemen mee heb gereden. Zal een ander naald en sproeier het probleem kunnen verhelpe????
 
JanB bedankt voor je toelichting. TPS is al vervangen. Ik neem aan dat de motorzaak het motormanagement ook reset en afstelt Echter bij het wegtrekken met lage toeren stottert de motor. De motorzaak geeft de demper hiervan de schuld. Terwijl ik hier 3 jaar zonder problemen mee heb gereden. Zal een ander naald en sproeier het probleem kunnen verhelpe????

Dat zou ik niet zonder meer aannemen. Vraag het ze eens. Kan je een hoop geëmmer schelen......
 
Terug
Bovenaan Onderaan