fazer 1000 slaat soms over in versnellingsbak

spoelie

Rookie
19 apr 2006
18
0
assen
hallo, wie kan mij helpen. mijn fazer 1000 van 2001 slaat soms over. ik heb het idee dat als je terug schakelt en dan op het gas gaat dat de versnelling er dan even uit schiet en direkt er weer in. en in de vierde met gas los laten rammelt het ook. wie kan mij vertellen wat het allemaal is. '( '(
 
Da's lastig te zeggen hiervandaan........

Ik hoor vrijwel nooit over problemen met de versnellingsbak van de Fazert. Dat betekent dat er ook weinig info over zal zijn. Zoek hier eens:
FZ1OA Message Board - Powered by vBulletin

Als eerste verdachte komen uiteraard de schakelwals en de -vorken in aanmerking, maar dat weet je pas als ie open ligt......
 
Da's dus gewoon een standaard gevalletje afgeronde schakelnokken en een kromme schakelvork, heb het slechts een keer of 20 eerder gerepareerd.

Ga 's bij een dealer informeren naar de kosten van het blok verwijderen en geheel demonteren om bij de bak te komen.

ik denk dat je meteen aan de hartbewaking kan.
 
jammer genoeg voor je denk ik dat FZRenee gelijk heeft
ben opt moment een blade blok terug aant zetten na ongeveer dezelfde revisie

(4 afgeronde tandwielen, aantal circlips,pakkingen en bussen)
is die jongen straks een 7 a 8 hondertjes vakantiegeld kwijt '(

dit heb ik ook al vaak gedaan, komt toch nog vrij regelmatig voor, kan verschillende oorzaken hebben (voet opt schakelpookje houden,slecht schakelen,enz)

Ik heb wel al wat R1 blokken gedaan, en das dezelfde (soort) bak natuurlijk

succes in ieder geval
 
jongens bedankt voor de info. de motor heeft 27500 gedraaid (staat op de teller)
en heb hem nog maar net. het gerammel had ik wel gehoord met de test rit. ik dacht ketting dat komt er nog nieuw op. maar toen bleek dat hij het alleen in de vierde deed,toen had ik hem al gekocht. Dus best wel balen ondanks de 6 maand garantie.
R1 van 98 ingeruild met 52000 km op het klokkie nooit wat mee gehad.
 
hallo lekker geslapen allemaal. nog een vraagje, hoelang zijn ze met z,n operatie
bezig. want ga over twee en een halve week een weekend naar de harz..
of kan ik er nog probleemloos meerijden :?
 
Da's lastig te zeggen hiervandaan........

Ik hoor vrijwel nooit over problemen met de versnellingsbak van de Fazert. Dat betekent dat er ook weinig info over zal zijn. Zoek hier eens:
FZ1OA Message Board - Powered by vBulletin

Als eerste verdachte komen uiteraard de schakelwals en de -vorken in aanmerking, maar dat weet je pas als ie open ligt......
Ik heb anders al verschillende R6, R1 en Fazer 1000's met een kapotte bak gerepareerd dus komt wel degelijk vaker voor bij Yamaha.
Vreemd is wel dat het in de 4e versnelling gebeurd, meestal is het de 2e versnelling.
Maar aan de andere kant is het zo dat het met een keer mis schakelen al stuk kan gaan.
 
Ik heb anders al verschillende R6, R1 en Fazer 1000's met een kapotte bak gerepareerd dus komt wel degelijk vaker voor bij Yamaha.
Vreemd is wel dat het in de 4e versnelling gebeurd, meestal is het de 2e versnelling.
Maar aan de andere kant is het zo dat het met een keer mis schakelen al stuk kan gaan.

Shiiiiiiit, dat heb ik dus ook in de 2e met mijn Fazer 1000 uit 2001... '(
Had nog hoop dat het de ketting was...

Dat wordt dus een open hart operatie :/
Weet er iemand een website met een handige Howto o.i.d. de winter is nog lang...
Zoiets bijv.: Pat's Motorcycle Page

Is het uberhaupt te doen voor een hobbyist?
Ik ben niet heel onhandig, heb wel al eens nieuwe kleppen in cilinderkop gezet (bij GPZ) en koppeling vervangen etc.

Ik weet nog uit mijn brommertijd dat ik dan altijd ringetjes overhield bij het weer monteren :$

Alle tips zijn welkom! (behalve breng hem dan maar naar de dealer of sloop) :+
 
Laatst bewerkt:
het is best wel zelf te doen, het is geen rocketscience.
blok eruit, alle deksels eraf carterpan loshalen, alle carterboutjes los en blok splitsen.
cilinder en kop kunnen blijven zitten.
dit is natuurlijk wel een heel erg beknopte beschrijving maar hij klopt wel.
en het is ook meer werk dan je altijd denkt.
wat wel helpt is alles wat je loshaalt, per groep op te bergen zodat de boel niet door elkaar raakt.
als je een beetje handig bent en een werkplaatsboek hebt is het te doen.
ben zo zelf ook ooit begonnen.
 
Laatst bewerkt:
het is best wel zelf te doen, het is geen rocketscience.
blok eruit, alle deksels eraf carterpan loshalen, alle carterboutjes los en blok splitsen.
cilinder en kop kunnen blijven zitten.
dit is natuurlijk wel een heel erg beknopte beschrijving maar hij klopt wel.
en het is ook meer werk dan je altijd denkt.
wat wel helpt is alles wat je loshaalt, per groep op te bergen zodat de boel niet door elkaar raakt.
als je een beetje handig bent en een werkplaatsboek hebt is het te doen.
ben zo zelf ook ooit begonnen.
Bedankt voor je reactie! dat geeft al wat meer moed! *O*
Ik denk dat hij er maar onder weg en op de werkbank gaat dit weekend.
 
Is goed te doen met wat gezond verstand en het juiste gereedschap, zelf heb ik er al enkele gemaakt.
Het is idd meestal de tweede versnelling
Blok open en alles heel goed nalopen.

Kijk naar aangelopen of kromme Schakelvorken

Kontroleer de schakelwals

Bekijk de dogs en de tandwielen

Kijk meteen naar de lagerspelingen

Rechtheid en werking schakelas


Vertrouw je iets niet vernieuw het dan, tandwielen altijd per paar vernieuwen


Marlboroman
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan