Fazer 1000 start/rijdt slecht en knalt.

JasonM

MF'er
11 nov 2018
178
60
Appelscha
Goedenavond, het gaat om een
Yamaha fazer 1000 uit 2003 met Carburateurs.

Vanmiddag zou ik een rondje gaan rijden maar de motor wilde niet starten, motor gaat wel rond en aan de benzinelucht te ruiken krijgt hij daar voldoende van. Na heel veel startpogingen kwam er een oorverdovende knal inclusief vuurwerk uit de uitlaat maar hij startte niet. Na nog een aantal pogingen startte hij dan toch en liep hij alsof er niets gebeurt was. Geen vreemde geluiden, geen overmatige rook, gewoon zoals het hoort. Ik blij en dacht lekker te kunnen rijden. Echter begon hij na ongeveer 10-15 minuten rijden nogal te bokken en in te houden met zo nu en dan weer zo'n oerknal. Hij sloeg meerdere keren af waarna ik hem al rollend weer aan de praat kreeg, dit heeft zich meerdere keren herhaald tot hij helemaal niet meer startte.
Het lijkt mij dat het probleem met de ontsteking te maken heeft maar ik heb de bougies en bobines getest en heb op alle 4 de bougies een vonk.
Hebben jullie enig idee waar ik het zoeken moet?
 
Moet de brandstof pomp elke keer pompen ook bij korte stilstand? Grote kans dat er iets met je vlotternaald of zitting is waardoor de motor verzuipt. Het moeten bij pompen komt omdat je vlotterkamers leeg lopen. Volgas loopt hij dan goed en stationair gaat het dan mis. Long shot maar zou kunnen.
 
Moet de brandstof pomp elke keer pompen ook bij korte stilstand? Grote kans dat er iets met je vlotternaald of zitting is waardoor de motor verzuipt. Het moeten bij pompen komt omdat je vlotterkamers leeg lopen. Volgas loopt hij dan goed en stationair gaat het dan mis. Long shot maar zou kunnen.
Ik hoor wanneer ik hem echt koud op contact zet de brandstofpomp "ratelen". Als ik hem vervolgens van contact afhaal en iets later weer op contact zet hoor ik de brandstofpomp nagenoeg niet.
 
Het gaat van kwaad tot erger..
Op dit yamaha blok zitten 2 koelpijpjes tussen de nokkenassen en 1 daarvan is gatenkaas en de andere oogt ook niet fris. Ik dacht ze dan maar nieuw te bestellen en de oude vast te demonteren. Nu ging nr 1 prima maar het lijkt of een vorige monteur bij nr 2 een deel van zijn imbussleutel is verloren.
 

Bijlagen

  • 1614615588653333888380290770667.jpg
    1614615588653333888380290770667.jpg
    325,3 KB · Weergaven: 14
  • 16146156512591908646937975922415.jpg
    16146156512591908646937975922415.jpg
    81,7 KB · Weergaven: 12
Het gaat van kwaad tot erger..
Op dit yamaha blok zitten 2 koelpijpjes tussen de nokkenassen en 1 daarvan is gatenkaas en de andere oogt ook niet fris. Ik dacht ze dan maar nieuw te bestellen en de oude vast te demonteren. Nu ging nr 1 prima maar het lijkt of een vorige monteur bij nr 2 een deel van zijn imbussleutel is verloren.
Ook dit kan je oplossen met een tapeje... -O-
 
Ik heb ondanks jouw advies Rob toch besloten de kop eraf te halen. Eigenlijk puur omdat daar zoveel rommel in was gevallen en dat toch schoon gemaakt moest worden.
Nu moet mijn vriendin zo naar haar werk en heb ik weleens wat gelezen over een cilinderkop in de vaatwasser.. maar kan ik hem daar volledig inclusief kleppen enz in wassen of moet hij dan eerst uit elkaar?
 
Ik heb ondanks jouw advies Rob toch besloten de kop eraf te halen. Eigenlijk puur omdat daar zoveel rommel in was gevallen en dat toch schoon gemaakt moest worden.
Nu moet mijn vriendin zo naar haar werk en heb ik weleens wat gelezen over een cilinderkop in de vaatwasser.. maar kan ik hem daar volledig inclusief kleppen enz in wassen of moet hij dan eerst uit elkaar?
opzekop, maar neem m eerst mee onder de douche met een afwaskwast en zeeppoeder.

Je moet na je actie wel de vaatwasser 2 keer leeg en heet draaien, alles ruikt naar techniek wat er daarna uitkomt :r
 
Kan deze oxidatie om het schroefgat veel kwaad? Of zal het meevallen. De afdichting van het koelvloeistofpijpje zit als het ware in het gat dmv een o-ring.
 

Bijlagen

  • 20210303_212752.jpg
    20210303_212752.jpg
    174,3 KB · Weergaven: 7
  • IMG-20210303-WA0012.jpeg
    IMG-20210303-WA0012.jpeg
    129 KB · Weergaven: 6
Goedenavond,
Heb afgelopen woesdag eindelijk mijn bestelde onderdelen opgehaald en ben vervolgens donderdag en vrijdagavond bezig geweest om de fazer weer in elkaar te zetten. Vanochtend heb ik hem gestart en dat ging eigenlijk prima maar op het moment dat de motor stationair draait en ik een beetje gas geef, lopen na het gas geven de toeren heel langzaam terug en soms liepen ze zelfs verder op. Beetje alsof de gaskabel blijft hangen maar dit is zeker niet het geval. Ik heb vervolgens het stationair toerental verlaagd maar het probleem bleef zich voordoen.
Ik ben op een gegeven moment maar een stukje gaan rijden en het probleem werd eigenlijk alleen maar erger. Het was zelfs zo dat ik door het hoge stationair toerental de motor niet eens van bijvoorbeeld de 2e naar de 1e versnelling kreeg. Uiteindelijk heb ik weer het stationair toerental verlaagd en dat heeft wel iets geholpen maar het probleem is nog niet verholpen.

Heeft iemand een idee wat het kan zijn?
 
Terug
Bovenaan Onderaan