Fazer 1000 VS YZF R1

R1 Freak

MF'er
8 nov 2001
189
0
ik ben op zoek naar een andere nieuwere motor
waarschijnlijk word het pas in het voorjaar maar als ik nu tegen een leuke goede aanloop dan kan ik hem nu natuurlijk niet laten staan

ik zit te twijfelen tussen een R1 of een fazer-1000 maar het wordt wel een zilveren van bouwjaar 2002...........
wie heeft er ervaring met deze motoren

ik dacht eerst aan een fazer 600 of de R6 maar ik bang dat ik snel ben uitgekeken op een van deze 2 motoren

ik ben een redelijk sportieve rijder die niet vies is van een beetje snelheid,
maar ik hoorde dat een R1 alleen maar snelheid heeft en je daar niet normaal mee in BV. de stad kunt rijden en te lange afstanden i.v.m. de zithouding....en dat dit met een fazer wel zou kunnen....maar wie heeft er ervaring
ik ben 1.81 meter dus qua lengte toch niet echt lang voor een R1

wie heeft er goede tips of zit ik hier in de verkeerde rubriek
 
fazer is leuk alleen veel minder fel, fazer 600 is veel feller dan de 1000.. maar is ook gelijk iets compacter.. r6 is ook iets feller als de r1...

maar ik zou gewoon op allebei een proefrit gaan maken zodat je merkt wat je het lekkerst vind..

r1 kan ik zelf niet goed op rijden, druk op polsen, druk op rug, maar anderen vinden dit heerlijk rijden..

fazer 1000 zit net niet rechtop, en ik vind dat zelf heerlijk, maar sommige mensen kunnen hier weer helemaal niet tegen..

dus proberen
 
Da's inderdaad een tikje flauwekulverhaal ja....Zowel de R1 als de Fazer 1000 trekt een 600 er uit in een sprint van 0-100. Daarna wordt het verschil alleen maar groter. Misschien bedoel je dat het "voelt" of een 600 sneller is. Zou kunnen, omdat die dingen nu eenmaal véél toeren moeten maken.

Ik heb zelf een Fazer 1000. Een allrounder met een R1 blok. Gaat overal en altijd, rijdt net zo makkelijk in de file als in de Eifel.

De R1 is simpelweg een motor die voor maar één doel gemaakt is: hard gaan.

Ik heb om diezelfde reden de Fazer gekozen. Makkelijker om hard mee te gaan op elke soort weg. Ook geschikt om ff rustig te toeren of iemand achterop te nemen. Maar de R1 rijdt de Fazer er zonder meer af op het circuit, er van uitgaande dat de bestuurders gelijkwaardig zijn.

Maar alles hangt van jezelf af. Met een R1 kun je heus wel de file in. Vraag is alleen of het leuk is om dat elke dag te moeten doen....
Doe een proefrit en test dan ook hoe de R1 JOU bevalt in de stad etc. Dan weet je alles......
 
Wat ik bedoel is dat de 600 categorie zenuwachtiger rijdt.. je moet meer schakelen, terwijl je met de 1000 veel langer in 1 versnelling kan rijden... hierdoor "lijkt" het of je motortje veel feller is

en ik weet ook wel dat de 1000's sneller zijn..

Maar 600 is toch meer smijt in verhouding met de 1000
 
Ach wat is hard :?

Alsof er continue is een file is waar je tussendoor moet rijden... O-) :P


Fazer is snel en comfertabel,maar blijft natuurlijk een "gewone" sport.

De R6 is snel,comfertabel en je hebt het gevoel echt aan het rijden te zijn qua bochten,schakelen,rijden...

De R1 dito ,maar is een "luie motor" ,je mist het speelgevoel van de R6,alles gaat sneller/soepeler.

Mijn beleving tussen de R6 en de R1 waren:

Snelheid: R1>R6
Bochten: R6>R1
Koppel: R1>R6 (maar met de R6 was het leuker)
Stunten: R1>R6
Met duo: R6>R1
Toeren: R1=R6
Topspeed: R1>R6
Echte race/accelereer gevoel: R6>R1

O.a. ... :)
 
ik heb hiervoor een ZXR-750 gehad en die was leuk maar niet zo snel
hij had 122 pk maar was vrij zwaar ik kreeg hem dan ook echt niet op het achterwiel.............

dus ik weet niet of ik deze motor met een R1 of R6 of een Fazer 600/1000 kan vergelijken

ik vind alleen van de Fazer 600 de neus niet mooi van een ouder bouwjaar hij word pas mooi vanaf 2003 die spitse neus
verder vind ik het jammer dat van de fazer 600 het blok zwart is en die van de fazer 1000 zilver want dat staat veel mooier

weet iemand ook of er nog in bepaalde bouwjaren problemen bekand zijn bij bovenstaande motoren

ik weet wel dat de fazer 1000 iets meer waardevastheid heeft dan de R1
terwijl ik op het internet echt heel veel fazer's 600 zie staan terwijl er weinig 1000cc motoren te koop staan
 
MV, ik rij/sta d'r wél elke dag in, die file. Moet er niet aan denken dat met een R1 te moeten doen.
Naar het werk is zo'n koffertje er op toch ook best handig.
's Winters is een allweatherpak toch wat warmer/comfortabeler. Staat niet écht op een R1.....

Maar heb je dat allemaal niet en gaat er ook niet vaak iemand achterop, dan is zo'n R1 een lékker ding, daar niet van.
 
In het tijdschrift Motorwereld( Oktober 2003) staat een uitgebreide vergelijkende
test tussen de Fazer1000 en de R1....
Hierin alvast geen slecht woord van de Fazer en de R1 behalve dat de Fazer door
de zeer korte gasrespons zich nerveuzer gedraagt in een file( traag verkeer )
dan de R1. Bij straatgebruik is het vermogen van het blok beter inzetbaar bij
de Fazer(bredere stuur, betere zithouding...)en hierdoor ga je bijgevolg nog
veel meer het beest uithangen op de Fazer :9

Mvg
 
ik zal het allemaal wel eens effe bekijken als ik dan een proefrit heb gemaakt
ik hoor in ieder geval hier ophet forum niemand over een Fazer 600 dus die zal dan wel afvallen want dat was ook mijn laatste keus
 
MV, ik rij/sta d'r wél elke dag in, die file. Moet er niet aan denken dat met een R1 te moeten doen.
Naar het werk is zo'n koffertje er op toch ook best handig.
's Winters is een allweatherpak toch wat warmer/comfortabeler. Staat niet écht op een R1.....

Maar heb je dat allemaal niet en gaat er ook niet vaak iemand achterop, dan is zo'n R1 een lékker ding, daar niet van.

Ik sta* ookdagelijks met de R1 in de file.. en geen problemen meehoor... :P

*Ik sta natuurlijk niet,maar cross er tussen door.. :+
 
Alsof er continue is een file is waar je tussendoor moet rijden... O-) :P


Fazer is snel en comfertabel,maar blijft natuurlijk een "gewone" sport.

De R6 is snel,comfertabel en je hebt het gevoel echt aan het rijden te zijn qua bochten,schakelen,rijden...

De R1 dito ,maar is een "luie motor" ,je mist het speelgevoel van de R6,alles gaat sneller/soepeler.

Mijn beleving tussen de R6 en de R1 waren:

Snelheid: R1>R6
Bochten: R6>R1
Koppel: R1>R6 (maar met de R6 was het leuker)
Stunten: R1>R6
Met duo: R6>R1
Toeren: R1=R6
Topspeed: R1>R6
Echte race/accelereer gevoel: R6>R1

O.a. ... :)
Je bent er één vergeten:

Bergritten: R1 > R6.

Is nml. niet te doen met een 600.
 
Je kan alles met de motor die je mooi vind, heb alles gedaan met me R1, zonder problemen.

vakantie met bagage, toeren, bergen, vlak, met en zonder duo, lange afstanden in 1 keer, file, kan allemaal, maakt geen klote uit.
 
ik weet alleen hoe de R1 rijdt en ik doe al het gene wat jij opnoemt gewoon met de R1 het is maar wat je gewent ben
 
ik zal het allemaal wel eens effe bekijken als ik dan een proefrit heb gemaakt
ik hoor in ieder geval hier ophet forum niemand over een Fazer 600 dus die zal dan wel afvallen want dat was ook mijn laatste keus
Je topic ging over de 1000 dus dan reageer ik daar niet op...

Anyways je spreekt over de wheeley's met je zxr750...

Met fazer 600 is dat een fluitje van een cent...
[me]Kaasszje heeft nu een fazer 600
[/me]


rijdt super, stuurt lekker... goed voor woon werk, goed voor te sporten, goed voor bochten... :)

alleen grondspeling had iets hoger gemogen
 
Ik heb zelf een Fazer 1000 en die bevalt me *D
Vakantie, fun, woon-werk, duo, file alles gaat lekker op dat ding!
Ik heb anderhalf jaar terug een proefrit gemaakt op de R1 maar dat was/is niks voor mij. Veel te sportieve zithouding.

Ik zou zeggen: ga op allebei een proefrit maken, dan merk je vanzelf wat de motor voor jou is!

>> Sport
 
Laatst bewerkt:
zal ik dat maar eens doen dan
weet iemand een motorzaak in de buurt van Enschede die een Fazer 1000 van 2002 en een R1 van 2002 hebben staan en dan het liefst ook een R6 van 2002
dan kan ik op die modellen direct achter elkaar rijden zodat ik het verschil goed en direct kan voelen.......
Ze hoeven niet perse een zilverkleur te hebben voor de proefrit
Safe Almelo en Boudrie in Oldenzaal hebben ze niet allemaal staan
Sfae heeft wel een fazer van 2002 maar geen R1 van 2002 alleen nieuwe en die rijden weer net iets anders
ook motorport in Hengelo heeft er niets staan

of misschien dat een iemand hier een fazer 1000 R6 of R1 uit 2002 heeft staan voor een proefrit en eventueel voor de verkoop maar dan moet hij dus wel zilver zijn
 
maar geen R1 van 2002 alleen nieuwe en die rijden weer net iets anders
Gek. ik heb me laten vertellen dat de 2002 en 2003 R1 exact gelijk waren, behalve het ontbreken van het lichtknopje en de toevoeging van alarmlichten op het 2003 model.
 
Terug
Bovenaan Onderaan