Fazer 600 met meer dan 100k aan km

Nicky91

Rookie
18 aug 2017
10
0
Spijkenisse
Hallo allemaal,

Ik heb geprobeerd te zoeken, maar helaas kon ik er niks over vinden.

Ik ben op t moment aan t zoeken naar een eerste motor, maandag geslaagd en gister mn rijbewijs opgehaald.

Nu heb ik een Fazer op t oog(uit 98 als ik t goed heb onthouden), deze heeft meer dan 100k aan km gelopen. Wel netjes onderhoud boekjes etc erbij en ook groot onderhoud gehad.

Maar ik kan nergens op internet vinden of het wel of niet verstandig is om een motor met een hoge km stand aan te schaffen?

Er zijn veel mensen die zeggen kan geen kwaad indien netjes onderhouden, zijn ook mensen die zeggen ja maar de cilinders slijten sneller dus ik zou het niet doen.

Nu hoop ik dat jullie mij hier een beetje wegwijs in kunnen maken.

Dankjewel alvast!
Nicky
 
Juist. Gemiddeld zullen motoren met 40.000 veel betrouwbaarder zijn dan die met 100.000.

Maar die zijn dan ook wel weer duurder meestal...

Ikzelf zou liever niet voor een fiets gaan met zulke km standen, tenzij ik ze er zelf opgezet heb....

Maar als je budget niet anders toe laat os het niet anders,en het hoeft niet persee/altijd een wrak te zijn.....
 
Ik woon in zuid holland, onder rotterdam..

Zelf had ik meer een budget tot aan 1500 eur voor een motor waar ik gewoon km mee kan maken en ervaring op kan doen.
Dit staat op de advertentie:
"Te koop: Echt uitstekend onderhouden Fazer in de mooie rode kleur. BJ 1999,
125.000 km, net grote beurt gehad, nieuwe accu, nieuwe banden, prima ketting en tandwielen. Extra's: Hyperpro's voor en achter, belly-pan, RVS uitlaatbochten. Onderhoudshistorie aanwezig. Kleine gebruikssporen. Reden verkoop: aankoop van zijn grote broer. "

Vraag prijs is 1250. hij komt uit 99

Mijn vriend gaat met mij mee.

Oke, dat is wel fijn, op zich heb ik in mijn omgeving genoeg vrienden die motor rijden en een aantal die ook zelf sleutelen/repareren etc. en 1 ook zelf een fazer heeft gehad.

dat van die distributie ketting is een goede, die heb ik opgeschreven om morgen even te vragen.

Volgens mij ken ik deze motor, en is deze van een collega van mij. Heeft hem altijd netjes onderhouden, ziet er nog heel netjes uit voor zijn leeftijd en heeft al menig ritje door Duitsland doorstaan. Afgeragd is hij in ieder geval niet, en voor zo ver ik weet heeft hij ook nooit problemen er mee gehad. Ik hoop dat hij je bevalt, het is een mooie motor!
 
Weliswaar geen fazer, maar wel een yamaha (XJ900 diversion)
Die van mijn pa had bijna 200.000 gelopen waarvan hij er +/- 140.000 op heeft gezet, probleemloos.

Kan misschien zijn aan de hoeveelheid die wij rijden, maar hoge standen letten wij niet zo op.
20-30k per jaar is vrij normaal voor ons namelijk.

Rijd zelf een fazer 1000, nu een jaartje
Wel een rustig jaartje, want binnen dat jaar maar ongeveer 15k erop gezet, tot op heden probleemloos.

Zolang er normaal mee is gereden, kan zo een blok verdomd lang mee.
 
Juist. Gemiddeld zullen motoren met 40.000 veel betrouwbaarder zijn dan die met 100.000.

Als jij denkt dat kilometerstanden eerlijk zijn dan heb je duidelijk niet goed opgelet.

We nemen een greep uit de Marktplaats motoren over de ton:

Aprilia: Nul stuks. Er is geen Aprilia die meer dan een ton heeft gelopen. Bedrijf bestaat pas 75 jaar ofzo.

BMW: 163 stuks. Vanaf 750cc (K75) tot 1,6 liter. Soms in vier jaar naar een ton gereden.

Buell: Nul.

Cagiva: Nul.

Ducati: Nul. Bedrijf is ouder dan Honda.

Harley Davidson: 17

Honda: 83 Merendeel toer, Sport-toer, of dual-sport. Een verdwaalde CBR600 met een misplaatste komma.

Hugsvarna: Nul.

Hyosung: Nul.

Kawasaki: 8. GTR1000, GTR1400, ZZR1100, Z1000...

KTM: één 990 Adventure.

Moto Guzzi: 5 stuks, 1 stelvio, drie california's en wéér iemand die het versxhil tussen een tellerstand en telefoonnummer niet begrijpt.

MV Agusta: Nul. Maken ook pas 80 jaar motorfietsen.

Oldtimers: Twaalf: HondaHondaHondaBMWHondaHondaBMWBMWHonda
En één Triumph.

Piaggio: één Beverly met anderhalve ton door een autobedrijf. Die snappen het spelletje nog niet.

Schademotoren: Zie: Oltimers, plus een Suzuki en een Harley Davidson.

Suzuki: Drie stuks

Triumph: Twee stuks.

Yamaha, 19 stuks, waarvan twee misplaatste komma's. FJR, FJ, XJ, TDM.

Zijspan: Twee stuks. BMW met zijspan en een Goldwing (Honda).

Overige merken: Nul.


Dus ja man, blijf gerust die fietsen uit 1995 met 35.000 op de teller kopen. De rest van de wereld is gewoon gek lalalala.

Ik zag laatst nog iemand een Buell met 99.999 kilometer bij het grof vuil zetten. Hij was op. Gewoon. Tjah zo gaat dat.

Aprillia en Ducati en zijn geen collector's items. Wordt geen geld aan gespendeerd. Een veertig jaar oude MV Agusta? Pfff,Weg dat hok.
 
Laatst bewerkt:
Begin dit jaar een nette '98 Fazer verkocht met iets van 50.000 km's voor €1200,-. De motor waar jij naar gaat kijken met meer dan een ton zou daar echt een stuk onder moeten zitten qua vraagprijs m.i. Zeker wanneer de Hyperpro's alleen de veren betreft en geen schokbreker achter (met aantoonbare revisie elke 40.000km).
 
Als jij denkt dat kilometerstanden eerlijk zijn dan heb je duidelijk niet goed opgelet.

We nemen een greep uit de Marktplaats motoren over de ton:

Aprilia: Nul stuks. Er is geen Aprilia die meer dan een ton heeft gelopen. Bedrijf bestaat pas 75 jaar ofzo.

BMW: 163 stuks. Vanaf 750cc (K75) tot 1,6 liter. Soms in vier jaar naar een ton gereden.

Buell: Nul.

Cagiva: Nul.

Ducati: Nul. Bedrijf is ouder dan Honda.

Harley Davidson: 17

Honda: 83 Merendeel toer, Sport-toer, of dual-sport. Een verdwaalde CBR600 met een misplaatste komma.

Hugsvarna: Nul.

Hyosung: Nul.

Kawasaki: 8. GTR1000, GTR1400, ZZR1100, Z1000...

KTM: één 990 Adventure.

Moto Guzzi: 5 stuks, 1 stelvio, drie california's en wéér iemand die het versxhil tussen een tellerstand en telefoonnummer niet begrijpt.

MV Agusta: Nul. Maken ook pas 80 jaar motorfietsen.

Oldtimers: Twaalf: HondaHondaHondaBMWHondaHondaBMWBMWHonda
En één Triumph.

Piaggio: één Beverly met anderhalve ton door een autobedrijf. Die snappen het spelletje nog niet.

Schademotoren: Zie: Oltimers, plus een Suzuki en een Harley Davidson.

Suzuki: Drie stuks

Triumph: Twee stuks.

Yamaha, 19 stuks, waarvan twee misplaatste komma's. FJR, FJ, XJ, TDM.

Zijspan: Twee stuks. BMW met zijspan en een Goldwing (Honda).

Overige merken: Nul.


Dus ja man, blijf gerust die fietsen uit 1995 met 35.000 op de teller kopen. De rest van de wereld is gewoon gek lalalala.

Ik zag laatst nog iemand een Buell met 99.999 kilometer bij het grof vuil zetten. Hij was op. Gewoon. Tjah zo gaat dat.

Aprillia en Ducati en zijn geen collector's items. Wordt geen geld aan gespendeerd. Een veertig jaar oude MV Agusta? Pfff,Weg dat hok.

Ik snap je punt ........

Maar.......

Een motor die 100.000 gedraaid heeft die heeft er dan in werkelijkheid 200.000km opzitten :t
 
Ach, je moet ook gewoon mazzel hebben bij een aankoop.

De laatste aankopen, virago xv750 uit "91 met 20k.op de teller. Ik werd de tweede eigenaar. Wel aangekocht bij een bevriende motordealer en ik had de geschiedenis van de motor.

De andere is mijn huidige motor, een zzr1100c uit "92 met 63k op de teller.
Deze heb ik van een maatje gekocht. En nee de laatste heeft geen big-end problemen.

Ik trouwens alleen maar motoren van 15 jaar en ouder gekocht en altijd gelijk een grote beurt gegeven. Zodat ik weet dat het daar niet aan kan liggen.

Al met al kan het wel, maar je moet wel weten waar je mee bezig bent.
 
Laatst bewerkt:
KLopt met dat mazzel hebben. :t
Het allerbelangsrijkste is dat de motor het goed doet.Je een motor koopt waar onderhoud aan gepleegd is wat je ook kunt zien.Banden ketting + olie en filter en met wat rekeningen.
 
Laatst bewerkt:
Ik durf geeneens een gebruikte motor te kopen.

Hoezo, ik koop ook met een zekere regelmaat een andere 2ehands auto en dan weet ik ook niet hoe men de auto heeft behandeld. Ik kijk naar de uiterlijke kenmerken, is er een geschiedenis aanwezig, is er sluts oid in de de vulopening van de olie, geeft ie rookpluimen bij het starten of bij gas loslaten etc.
Op het internet staat meestal wel wat de zwakke plek van een auto of motor vermeldt. Je moet wel je huiswerk doen.
Daar houdt je dan rekening mee.
Maar ook hier geef ik het ding een grote beurt.
 
Laatst bewerkt:
Weliswaar geen fazer, maar wel een yamaha (XJ900 diversion)
Die van mijn pa had bijna 200.000 gelopen waarvan hij er +/- 140.000 op heeft gezet, probleemloos.

Ik kocht mijn Diversion 900 een paar jaar terug met 30.000 op de teller, dat zijn er inmiddels 165.000. Bij 60.000 zijn de kleppen gesteld, daarna is het blok niet meer open geweest. Dat is dus nu ruim 100k terug. Blok loopt als een zonnetje en verbruikt op de 10.000km nog geen 2 liter olie. Dat soort blokken kunnen bijna niet kapot.
 
Ze kunnen het hebben. Mijn Fazert 600 1999 gekocht met 32 dkm staat nu op 115 dkm. Gewoon onderhoud gehad.

Ondertussen voorschrijven en achterschijf vervangen.
Wiellagers zijn ondertussen voor en achter vervangen.

Verder de remleidingen voor vervangen ivm leeftijd.
Inlaatrubbers vervangen ivm scheurtjes (meer uiterlijk dan fysieke noodzaak).

Verder voorbochten laten vervangen (waren aan het lekraken door roest, rij ook met pekel).

Wat een beter weggedrag oplevert zijn andere voorvorkveren ( heb ik zelf gedaan).

Voor de rest natuurlijk gewoon onderhoud (lees tijdig vervangen van olie, kleppen laten stellen/controleren 1 x 42 dkm).

Voor de rest er bestaat de Fazer club. Je kan door ook eens vragen (www.fazer.nl).

Anders gezegd beter een exemplaar met bewezen onderhoud met de nodige kilometers dan een exemplaar met weinig waar je niets van weet, maar waar je wel het nodige gelijk aan moet doen. Bijv. Remleidingen laten vervangen, oude banden vervangen (let op de dot-code).
Want dat komt dan op de aankoopprijs.
 
Ik heb ook een Fazer600 met >100.000 km gehad. Uiteindelijk was de koppelingskorf versleten en waren de remschijven aan de beurt. Oh ja, ook kwam de 120.000 beurt met het controleren van de klepspeling aan de beurt. Bij elkaar zo'n €1.500...

Dat heeft me doen besluiten om een exemplaar met wat minder km aan te schaffen. Maar als ik die reparaties had gedaan denk ik dat ik zo weer 50.000 verder had gekund zonder al te veel gekke zaken.
 
Ik heb ook een Fazer600 met >100.000 km gehad. Uiteindelijk was de koppelingskorf versleten en waren de remschijven aan de beurt. Oh ja, ook kwam de 120.000 beurt met het controleren van de klepspeling aan de beurt. Bij elkaar zo'n €1.500...

Dat heeft me doen besluiten om een exemplaar met wat minder km aan te schaffen. Maar als ik die reparaties had gedaan denk ik dat ik zo weer 50.000 verder had gekund zonder al te veel gekke zaken.

Klinkt vrij prijzig
 
Klepspeling heb je niet alleen bij 1 ton. Koppelingskorf is bij een 600 waarschijnlijk eerder slechte rijstijl (vorige eigenaar) dan een standaard ding.

Remschijven wel, en die zijn idd prijzig.
 
Klepspeling heb je niet alleen bij 1 ton. Koppelingskorf is bij een 600 waarschijnlijk eerder slechte rijstijl (vorige eigenaar) dan een standaard ding.

Remschijven wel, en die zijn idd prijzig.

Maar dan nog, €1500?
€129 voor achter remschijven
Niet goedkoop, maar alles bij elkaar nog steeds geen €1500 denk ik toch

*edit die korf is gewoon tering duur
 
Laatst bewerkt:
Maar dan nog, €1500?
€129 voor achter remschijven
Niet goedkoop, maar alles bij elkaar nog steeds geen €1500 denk ik toch

*edit die korf is gewoon tering duur

Die korf was iets van 500,- Ik dacht dat een remschijf €230,- per stuk was, daar heb je er twee van nodig aan de voorkant. En een grote beurt inclusief klepspelingcontrole, synchroniseren en vloeistoffen gaat ook richting de €500,-
Maar schijven en de beurt kan natuurlijk ook een stuk voordelig met een beetje creativiteit.
 
Klepspeling heb je niet alleen bij 1 ton. Koppelingskorf is bij een 600 waarschijnlijk eerder slechte rijstijl (vorige eigenaar) dan een standaard ding.

Remschijven wel, en die zijn idd prijzig.

Ik weet ook niet zeker of er maar een ton op stond. Ik had het ding met wat 'kuipschade' bij Jager uit Hoogeveen gekocht. Maar het bleek al snel dat er ook aan het blok gelast was, of de km stand dus klopte toen ik hem kocht is voor mij niet echt een heel hard gegeven.

Ik had de korf bij 60.000 al een beetje bewerkt met een zoet vijltje omdat er zulke kuilen inzaten dat de platen niet meer langs de vingers wilde glijden. Maar ja, dan krijg je natuurlijk nog meer ruimte. Bij de 120.000 was het echt wel een beetje einde verhaal.

Maar inderdaad, ik heb nu een TDM met 70.000 en een FJR1300 met 60.000 (een ex-kmar beestje die waarschijnlijk flink op z'n lazer heeft gehad), daar heb ik helemaal niks van zulke symptomen. Die korf is dus waarschijnlijk gewoon een gevalletje van dikke pech
 
Die korf was iets van 500,- Ik dacht dat een remschijf €230,- per stuk was, daar heb je er twee van nodig aan de voorkant. En een grote beurt inclusief klepspelingcontrole, synchroniseren en vloeistoffen gaat ook richting de €500,-
Maar schijven en de beurt kan natuurlijk ook een stuk voordelig met een beetje creativiteit.

beetje zoeken voor betere prijzen hè
Maar alles bij elkaar toch vrij duur
Maar goed, als het resultaat er maar naar is
 
Terug
Bovenaan Onderaan