Fazer 600 met meer dan 100k aan km

Nicky91

Rookie
18 aug 2017
10
0
Spijkenisse
Hallo allemaal,

Ik heb geprobeerd te zoeken, maar helaas kon ik er niks over vinden.

Ik ben op t moment aan t zoeken naar een eerste motor, maandag geslaagd en gister mn rijbewijs opgehaald.

Nu heb ik een Fazer op t oog(uit 98 als ik t goed heb onthouden), deze heeft meer dan 100k aan km gelopen. Wel netjes onderhoud boekjes etc erbij en ook groot onderhoud gehad.

Maar ik kan nergens op internet vinden of het wel of niet verstandig is om een motor met een hoge km stand aan te schaffen?

Er zijn veel mensen die zeggen kan geen kwaad indien netjes onderhouden, zijn ook mensen die zeggen ja maar de cilinders slijten sneller dus ik zou het niet doen.

Nu hoop ik dat jullie mij hier een beetje wegwijs in kunnen maken.

Dankjewel alvast!
Nicky
 
Ja dat zeggen de meeste die ik er naar gevraagd heb ook, maar omdat andere dan weer zeggen dat het wel een hoop km zijn ivm de cilinders.

Zijn er specifieke dingen waar ik dan evt op kan letten omdat die zoveel km heeft gemaakt?
 
Is de onderhoud aantoonbaar? Als je zelf geen/weinig verstand van motoren hebt neem iemand die dat wel heeft mee of een aankoopkeuring laten doen.
Het kan je een hoop geld en ellende besparen.
 
De teller van deze fiets is waarschijnlijk minder vaak teruggedraaid.
Dat terugdraaien wordt vaak gedaan omdat de waarde van een motor met veel kilometers op de teller erg laag is. De prijs van dit exemplaar dient dus duidelijk onder het gemiddelde te liggen.
Neem bij bezichtiging iemand mee die er meer verstand van heeft. Slijtage van diverse onderdelen is wel te verwachten.
 
De teller van deze fiets is waarschijnlijk minder vaak teruggedraaid.
Dat terugdraaien wordt vaak gedaan omdat de waarde van een motor met veel kilometers op de teller erg laag is. De prijs van dit exemplaar dient dus duidelijk onder het gemiddelde te liggen.
Neem bij bezichtiging iemand mee die er meer verstand van heeft. Slijtage van diverse onderdelen is wel te verwachten.

Oke, gebeurd dit vaak dan met motoren?

In dit geval zitten de boeken er bij etc. dus aantoonbaar dat die onderhouden is.

En de prijs hangt dit er niet aan dan dat die goed is onderhouden dat de prijs daardoor hoger is ?
De prijs is nogal verschillend. Soms zie ik fazers voorbij komen die om en nabij de zelfde km stand hebben en de 1 vraagt er 1800 voor en de ander 1200...
 
Oke, gebeurd dit vaak dan met motoren?

In dit geval zitten de boeken er bij etc. dus aantoonbaar dat die onderhouden is.

En de prijs hangt dit er niet aan dan dat die goed is onderhouden dat de prijs daardoor hoger is ?
De prijs is nogal verschillend. Soms zie ik fazers voorbij komen die om en nabij de zelfde km stand hebben en de 1 vraagt er 1800 voor en de ander 1200...
Vraagprijzen zijn altijd verschillend. Bij motoren zonder sluitende onderhoudsgeschiedenis is de kilometerstand minder betrouwbaar.
Een motor met veel kilometers heeft nu eenmaal het grootste deel van zijn leven erop zitten. Vergelijk het met trouwen met een oudere man, maar dan zonder de erfenis. :+
 
Laatst bewerkt:
Vraagprijzen zijn altijd verschillend. Bij motoren zonder sluitende onderhoudsgeschiedenis is de kilometerstand minder betrouwbaar.
Een motor met veel kilometers heeft nu eenmaal het grootste deel van zijn leven erop zitten. Vergelijk het met trouwen met een oudere man, maar dan zonder de erfenis. :+

Oke dus in dit geval is de km stand betrouwbaar.

en als ik naar jullie advies luister, kan ik beter een motor nemen waarvan de onderhoud aantoonbaar is, ook al heeft deze een hogere km stand?

wat zijn punten die belangrijk zijn om naar te kijken ook in het onderhoud boekje?
 
Oke dus in dit geval is de km stand betrouwbaar.

en als ik naar jullie advies luister, kan ik beter een motor nemen waarvan de onderhoud aantoonbaar is, ook al heeft deze een hogere km stand?

wat zijn punten die belangrijk zijn om naar te kijken ook in het onderhoud boekje?

Bij deze kmstand kan er veel versleten zijn,echt veel.Niets mis mee als de vraagprijs er naar is no problem.
 
IN welk deel van het land woon je?
Laatst een Fazer600 gezien, klein beetje schade, vraagprijs €2000 ongeveer.
Heb hem niet zelf gezien, maar heb een maat van mij geholpen (via telefoon).

Banden zijn wat oud en de ketting en tandwielen zou ik sowieso vervangen.
Dus eigenlijk ook gelijk de olie en filters, bougies ed.
Maar wel een schappelijke prijs.
Is uit 2005.

Motoren | Korteland Motoren
 
Laatst bewerkt:
Heb zelf ooit een FZR1000 gekocht (niet te verwarren met een Fazer waar jij het over hebt).
Had 94k op de teller staan. Heeft het goed gedaan. Dus wat dat betreft zegt km stand niet direct alles over een motor natuurlijk.
Ik zou sowieso wel iemand meenemen met verstand van zaken.
Via een forum kunnen een hoop mooie tips komen, maar je gaat dat zelf niet goed kunnen zien als je niet de ervaring en kennis hebt.
Maar ook kennis en ervaring kunnen niet alles uitsluiten. Maar dat kan ook niet met een motor met minder km's.

Niemand in je omgeving die veel van motoren weet?
 
Hallo Nicky,

Heb zelf 2 Fazers gehad.

De eerst was een 2000 model, die ik verkocht heb met 180.000 km op de teller.
Het originele blok heb ik bij 135.000 km, ivm olie verbruik, vervangen door een jong schadeblok.

De 2e uit 2003, heb ik verkocht met ca 130.000 op de teller. Ook hier zat op dat moment een 2e blok in. Het originele blok was nog prima maar toch vervangen, omdat het voortandwiel een keer was losgelopen (daarna gelast).

Het motorblok kan dus, bij normaal onderhoud, hoge km standen aan.
Let bij de '98 modellen wel op problemen met de 1e en 2e versnelling.
Verder heeft een Fazer geen echte structurele problemen.

Hoge km stand en prijs blijft bij motoren een heikel punt.
De motoren kunnen het wel, maar de meeste kopers willen het niet.
Mijn 2003 fazer heb ik voorjaar 2015 verkocht voor ca 1500 euro.
Kan je zelf inschatten wat een '98 met >100.000 kosten mag.
 
ik heb laats klepspeling gecontrleerd van een fzs600 '98 met 138.000 km op de klok. Was nog nooit gedaan en stonden nog goed. Die blokken zijn goed!!!!
 
Ik woon in zuid holland, onder rotterdam..

Zelf had ik meer een budget tot aan 1500 eur voor een motor waar ik gewoon km mee kan maken en ervaring op kan doen.
Dit staat op de advertentie:
"Te koop: Echt uitstekend onderhouden Fazer in de mooie rode kleur. BJ 1999,
125.000 km, net grote beurt gehad, nieuwe accu, nieuwe banden, prima ketting en tandwielen. Extra's: Hyperpro's voor en achter, belly-pan, RVS uitlaatbochten. Onderhoudshistorie aanwezig. Kleine gebruikssporen. Reden verkoop: aankoop van zijn grote broer. "

Vraag prijs is 1250. hij komt uit 99

Mijn vriend gaat met mij mee.

Oke, dat is wel fijn, op zich heb ik in mijn omgeving genoeg vrienden die motor rijden en een aantal die ook zelf sleutelen/repareren etc. en 1 ook zelf een fazer heeft gehad.

dat van die distributie ketting is een goede, die heb ik opgeschreven om morgen even te vragen.
 
Ik ben ook wel benieuwd naar de afloop.

Ik heb zelf zo'n 8 jaar op 3 verschillende FZS600 gereden.
Zie de link onder mijn post naar mijn website.

Ik heb er een gehad die ik va 0k tot 60k zelf heb gereden en daarna verkocht.
Zelf bij 42k de klepspeling gecheckt en nog helemaal binnen fabrieksmarge.
Ik heb er ook ooit eens 2de hands overgenomen bij 55k, daar zelf 10k bij gereden en toen weer verkocht.

Nooit problemen gehad, maar ben ook een redelijk rustige rijder en dat maakt veel uit.
Bekende problemen:
spanner van de distributieketting wil wel eens haperen en dan gaat de ketting wat herrie maken.
Roestvorming op de uilaatbochten (geen RVS)
Vastzittende achterremklauw (is goed te reviseren)
Roestvorming onder in de tank (condenswater blijft op laagste punt)
Uitgedroogde inlaatrubbers (meestal niet doorgescheurd) is vervangbaar!

De verkoper heeft nogal wat aan zijn FZS600 gepimpt, hyperpro vering is bv al een teken dat hij mogelijk wat sportiever met zijn motor is omgegaan, hopelijk niet te sportief!
Bekijk de motor kritisch en niet gelijk verliefd worden.
Voor een motor van 20 jaar oud en >100k mag de vraagprijs niet echt veel boven de 1200 liggen.
Grote onderhoudsbeurt waarbij veel slijtageonderdelen moeten worden vervangen, waar bv ook remschijven / kettingset / banden tikken aardig aan.

Kijk dus ook of die netjes loopt en hoe bv de ketting eraan is en de banden en de remschijven.
Check op val / schuifschade.
Zitten er nog grote schaamrandjes op de banden dan zegt dat wat over de sportiviteit van de bestuurder.

Laat maar weten.
 
Hyperpro zegt ook niks.. heb ik ook op mijn dl1000 zitten, ik rij altijd rustig en de motor word goed onderhouden.

Mijn advies zou vooral zijn om alle checklists op internet even te bekijken en zeker ook af te drukken en mee te nemen.
Enige technische kennis is altijd goed.

En als laatste: erg mooi en leuk dat je je rijbewijs hebt en begrijpelijk dat je snel wil rijden, maar maak geen overhaaste beslissingen. Je kan beter nog even doorsparen en een motor kopen waar je een goed gevoel bij hebt incl. de complete onderhoudsgeschiedenis.

Ik zeg nu niet dat dit dus niks is, maar denk er goed over na. Straks komt de winterperiode er weer aan, vaak dalen de prijzen dan licht, maar dat i.c.m. enkele maanden doorsparen en een leuke motor tegenkomen is een mooie combi.

Ik heb in mijn enthousiasme ook al enkele keren een verkeerde aankoop gedaan... da's echt zonde van je geld!
 
Laatst bewerkt:
Ik heb er zelf 1 gehad en probleemloos 72000km mee gereden (inclusief enkele circuitdagen). Enige minpunt: achterrem zat vast. Uiteindelijk verkocht na een valpartij (enige vervoermiddel) maar vlak voor de valpartij was alles nog perfect.
 
Hoi Nicky91 , meiske luister niet naar die zwets kroegpraatjes dat een motor 600cc met 100.000km betrouwbaarder is al eentje met 40.000km op de klok. _O- _O- _O-

Neem iemand mee koop vertrouwd ,het liefste een motor waar veel rekeningen bij zitten met km standen.

Succes........... :t
 
Laatst bewerkt:
Hoi Nicky91 , meiske luister niet naar die zwets kroegpraatjes dat een motor 600cc met 100.000km betrouwbaarder is al eentje met 40.000km op de klok. _O- _O- _O-

Neem iemand mee koop vertrouwd ,het liefste een motor waar veel rekeningen bij zitten met km standen.

Succes........... :t

Juist. Gemiddeld zullen motoren met 40.000 veel betrouwbaarder zijn dan die met 100.000.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan