Fazer 600

Monomuis

MF dino
Donateur
11 jul 2001
24.517
2.095
Nederland
M\'n jongere broer had vandaag een Fazer 600 gehuurd, had er ff een paar kilometer op gereden, even gekeken hoe dat reed, maar moet zeggen dat zo\'n motor heel lekker rijd, zelfs 25kw. Ik rij zelf ook nog 25kw, volgend jaar mag ik eindelijk op wat zwaarders rijden, maar zit er aan te denken om bij het inruilen van m\'n huidige motor een Fazer600 te kopen, ze zien er niet supermooi uit met kuip, maar je kan wel meteen sleutelen, nu ben ik toch elke keer weer 15 tot 30 minuten bezig met de kuip er helemaal af te halen, best irritant :)

Maar weet iemand het verschil tussen een Fazer 600 en een Fazer 600S ? Op de site kon ik geen technische verschillen vinden, beiden 95pk enz.
 
DE \"S\" heeft een andere (Lazer) uitlaat, en de kleuren/striping is wat sportiever. En de prijs verschilt natuurlijk.

Voor de rest geen verschillen. Mocht je niet voor de kleuren en speciaal deze uitlaat gaan, zou ik de normale nemen. Kan je zelf beslissen wat je er aan hangt (Bos uitlaat is ook erg populair, klinkt wel lekker).
 
Fazer rules :9~

Ik ben een trotse Fazer bezitter en kan je vertellen dat het ding werkelijk goddelijk is. Hij gaat als een speer, remt als een idioot en snijdt door de bocht als een mes door de boter. :}

Voor meer info over de Fazer: kijk even in de Koopgids 2001 op www.moto73.nl
 
Er bestaat ook een heel aktieve Fazerclub met een eigen site:

www.fazer.nl

Is ook een forum bij waar je veel informatie over de Fazer (en de club) kan lezen (en vragen kan stellen).
 
Meer verschil is er inderdaad niet. En ik als Fazerrijder ben het absoluut eens met soeptablet: het rijd lekkerrrrrrrr!!!
 
je kan beter de s nemen
dat is de sportproductie }) remt en stuurt veel beter dan de normale versie(tussen je oren )

maar je krjgt er wel de uitlaat bij.
dan is er bijna geen prijsverschil meer(tenminste als je de laser z.o.z wil.)
en je rijd dan wel een echte S.

alleen die voetsteunen he
 
Hoezo?

Voetsteunen zitten wat lager dan bij een supersport, maar tegen de tijd dat ze aan de grond komen ben je toch al druk bezig de randen van je banden af te laten kalven.

Moet toch redelijk doorrijden om ze aan de gond te krijgen. Daarnaast geven ze wel de mogelijkheid om ook relaxed een stuk te rijden.

Bovendien worden ze toch steeds kleiner, dus de grondspeling neemt alleen maar toe.
 
...
Voetsteunen zitten wat lager dan bij een supersport, maar tegen de tijd dat ze aan de grond komen ben je toch al druk bezig de randen van je banden af te laten kalven.
...

Tegen de tijd dat je stepjes aan de grond zitten, rij je inderdaad op het randje (van je band wel te verstaan). De glimrandjes op mijn achterband zijn nog maar 5mm en nog steeds zitten de stepjes niet aan de grond \ '( maar dat zal niet lang meer duren })
 
Ik weet dat het lastig is (voor je hart en zo...) maar je moet gewoon doorduwen.

Nu heb ik zelf 13 jaar motorrijervaring: eerste ritje (vorig jaar) op de Fazer (niet de mijne) waren de bandjes rond, en bij het tweede ritje trok ik er vonken mee.

Een fazer is echt heel geschikt om goed mee te leren rijden. Zoek een mooie bocht (niet te ruim) met schoon asfalt, bijvoorbeeld op een industrieterrein. Na een paar rondjes krijg je het vertrouwen en ga je steeds harder. Voor je het weet hoor je een geluid wat je nog niet eerder gehoord hebt en dan weet je het... :9~

Als je eenmaal over die grens bent gaat het ineens veel gemakkelijker.

Hangt wel van de banden af, maar een combinatie BT010 (voor) en 020 (achter) doet het wel heel erg goed. Overigens kan je met vrijwel elke normale band je stepjes aan de grond rijden, maar sommige banden geven wat meer zekerheid.
 
Mmm, ik heb achter een BT57 zitten (voorkant is ook Bridgestone maar weet niet welke, het is in elk geval nog de originele). En tot nu toe gedragen de bandjes zich perfect. Je plakt als het ware aan het asfalt. De stepjes gaan zeer zeker binnenkort aan de grond komen. Momenteel hang ik dusdanig plat in de bocht dat ik vermoed dat een kneedown mogelijk moet zijn, maar ja: ik heb een textielen broek...

It\'s all between the ears...
 
Zonder protectie?

Dan eerst leer ozd! Voel je je toch wat safer (ik wel tenminste).

Hang je nu al naast je motor? Dan wordt het wat lastiger voor stepjesslijtage omdat hij dan wat rechter staat. Als je min-of-meer recht erop zit gaat het dan wat sneller. Kan je daarna alrjd gaan hangen want dan weet je tenminste wat je banden aankunnen.
 
Ik hang niet naast de motor, al moet ik bekennen dat wanneer ik zeer plat ga dat dan mijn bips zich vanzelf al een beetje verplaatst; noem het een neiging het hangen. Ik zou eens kunnen proberen om een kneedown te maken, maar aangezien ik geen zin heb om een nieuwe broek te kopen doe ik het maar niet. Ik zit er wel over te denken om een leren pak te kopen om naast mijn textielen pak te gebruiken: leer zit strakker, wappert dus minder en dan kan ik die kneedown ook eens gaan proberen :9
 
Anyway...uit het bovenstaande blijkt dat er in ieder geval lekker gestuurd kan worden met een Fazer. Voor een sportmotor is het niet zo heel veel vermogen, maar dat zorgt er wel voor dat je lekker aan het gas kan hangen zonder dat je bang hoeft te zijn dat de motor rare dingen gaat doen.

Juist omdat je zo \"onbeheerst\" tekeer kan gaan zorgt ervoor dat menig R1-rijder nog een zware (zo niet erger) dobber heeft aan een ervaren Fazerrijder.
 
Heb ook 2 dagen op een fazer (Lazer uitlaat, middenbok verwijderd (grondspeling), slijtbouten verwijderd (grondspeling) en Pirelli Evo\'s :} ) gereden en ik moet zeggen dat het een echt speelgoedje is, je smijt hem zo de bocht in en je snakt naar het bochtenwerk. Gewoonweg een ideale motor waarmee je snel plat kan gaan en toch nog voldoende vermogen. Maar langs de andere kant vind ik dat je zo weinig motor tussen je benen hebt zitten (lijkt zo fragiel) en toen ik terug op mijn eigen motor stapte vroeg ik me af of ik met die fazer nu echt zo snel en plat de bocht doorging als dat het leek te gaan. Het lijkt dus inderdaad sneller en platter met de fazer terwijl de werkelijke bochtensnelheid met mijn eigen motor hoger ligt terwijl ik niet het gevoel heb dat ik even plat en snel ga als met de fazer. De grenzen liggen gewoon minder ver (of je hebt die indruk toch) bij de fazer, wat hem natuurlijk \"veiliger\" en beter beheersbaar maakt.
 
Hoe weet je zo zeker dat je met je eigen motor sneller door de bocht gaat dan met de fazer??
Ik heb in de bocht meestal geen tijd om nog eens te koekeloeren hoe snel het eigenlijk wel niet gaat, of het moet een lange 200+ bocht zijn.
Ik denk dat je met een fazertje menig supersporter het snot voor de ogen kan rijden!
Groetjesz..
 
Elke dag zelfde weg naar het werk, met dezelfde gekende bochten, toen ik er met de fazer aan 80 inging had ik iets van, ja dat gaat hier fameus diep en snel, terwijl ik dat pas aan 100 heb met mijn eigen motor. En het is nu ook niet dat ik vertraag in een bocht ;) dus ik heb wel duidelijk een goed referentiepunt.
Ik heb het dan ook niet over een supersporter tot snot rijden, dat hangt van de rijder af, ik had het over de capaciteiten van de motor.
 
Ik snap ut :+
Wat ik eigenlijk bedoelde te zeggen:
Heel veel mensen kijken pas als ze UIT de bocht komen hoe hard ze rijden, en vertellen dan dat dat de bochtsnelheid was!
Als je dan nu met je fazer van 80??PK uit de bocht komt of met een kanon van 140PK das wel effen een verschilletje.
Dan kan het dus gebeuren dat je met de fazer sneller IN de bocht zit, en dat dat kanon toch voor je uit de bocht komt.
Groetjeszz.
 
het ligt bij een fazer meer aan de rijder dan aan de bike(is meestal zo).
ik rijd nu een kleine 4500 km fazer en hij bevalt me goed.
prima remmen
gunstig verbruik en aanschaf prijs
lekker wegligging.
en superlicht
wheely en stoppie proof
alleen ik melk hem een beetje uit
maar we hebben 2 jaar garantie.
ik denk trouwens dat die niet nodig zal zijn
blokje loopt nog zeer mooi en het zijn echte tropen kilometers bij mij.
enigste wat er aan veranderd is de voorvering
die komt van hyper pro af.iets dikkere olie en walla ik heb geen klagen
zou een twee cillinder mogen zijn met ducati op de tank
kwam een monster s4 tegen lekker ding
alleen de rijder niet ((was jantje)toine kent hem wel)

ps: toine mag ik de s4 ook eens mee nemen toine?
 
DE \"S\" heeft een andere (Lazer) uitlaat, en de kleuren/striping is wat sportiever. En de prijs verschilt natuurlijk.

Voor de rest geen verschillen. Mocht je niet voor de kleuren en speciaal deze uitlaat gaan, zou ik de normale nemen. Kan je zelf beslissen wat je er aan hangt (Bos uitlaat is ook erg populair, klinkt wel lekker).

Dan neem ik de gewone, die kleuren/striping is toch die rood/zwart/witte?! Ziet er niet echt uit, doe mij dan maar een normale zwarte ofzo, en dan gooi ik er waarschijnlijk wel een andere uitlaat op, aangezien de Fazer van gister veelste zacht klonk, misschien een db-killer erin ofzo ,maaruh van mij mag het best wat meer geluid geven.

Eerst even nog de normale Fazer van 95pk huren, om zeker te weten of ik wel echt deze motor wil hebben, en niet moet gaan voor een Ninja, FZR600R, GSXR of iets in die geest. Maarja, das allemaal met kuip, 1x op je bek gaan en je kuip is dan vaak naar de kl*te.

Voor zover ik op de Fazer heb gereden is het een fijne fiets waar je echt lekker de bochten mee ingaat, redelijk rechtop zit en je geen zorgen hoeft te maken in het verkeer (wat je met 25kw wel moet doen, omdat je niet even het gas open kan gooien om er vandoor te gaan met 34pk :( )

Hoe zit het overigens met de stepjes voor de passagier? Zitten deze te hoog ? De vriendin van m\'n broer had na 300km achterop zitten (in 1 dag) wat spierpijn in d\'r benen ;) :)
Verder las ik op http://www.motormaniacs.nl (www.motormaniacs.nl) nog dat ie rond de 6000tpm kon gaan trillen ofzo, alleen dat was op te lossen geloof ik ;)

Naja ik moet nog een jaartje wachten voor ik \'m kan kopen :(
 
Vandaag van Vught naar Houten gereden op de snelweg met de Fazer. Geef mij maar een Pannetje hoor, lekker relaxed op de snelweg. Vond het toch een stuk vermoeiender. Ik geloof niet dat ik ooit nog een motor koop met weinig bescherming (ja als tweede dan...Duc748 of zo).

En een Pan is toch ook geschikt voor leuke tochjes in de bergen en zo... Misschien wil ik er zelfs wel een keer meer het circuit op (VRO3). Lijt me lachen tussen al die buikschuivers. DE meeste zullen wme wel helemaal kortrijden, vooral op de rechte stukken, maar ik zal me wel vermaken met goed asfalt.
 
Overigens rijdt je rond de 120 met zo\'n 6000 toeren (in 6). Heb niet veel gemerkt van trillingen. Schijnt per motor te verschillen.

Zelfs dan pikt de Fazer nog soepel op, ondanks de hoge versnelling. Ik denk dat wheelies met een Fazer600 ook niet zo\'n probleem zullen zijn.

Stepjes van de oude Fazers zitten inderdaad hoog. Vanaf model 2000 is dit aangepast. Maar nog steeds niet echt geschikt voor langere mensen.
 
Laatst bewerkt:
Overigens rijdt je rond de 120 met zo\'n 6000 toeren (in 6). Heb niet veel gemerkt van trillingen. Schijnt per motor te verschillen.

Zelfs dan pikt de Fazer nog soepel op, ondanks de hoge versnelling. Ik denk dat wheelies met een Fazer600 ook niet zo\'n probleem zullen zijn.

Stepjes van de oude Fazers zitten inderdaad hoog. Vanaf model 2000 is dit aangepast. Maar nog steeds niet echt geschikt voor langere mensen.

Klopt, op MotorManiacs zeiden ze ook dat dat ongeveer 120km/u zou zijn. Wel mooi dat ie zelfs in z\'n 6 dan nog mooi oppakt, met 25kw kan je dat dus mooi vergeten :(

De stepjes maken voor mij niets uit, ben 1.80, m\'n vriendin is iets van 1,65 ofzo, naja ik neem d\'r als ik volgend jaar de fazer huur wel even mee achterop, dan kan ze even voelen hoe dat ding zit. Immers moet de motor wel vrouwvriendelijk zijn toch?! ;)
 
165 cm zal met de Fazer vanaf 2000 geen probleem zijn. Wel zijn de handgrepen ook aangepast, en die waren bij het oudere model weer een stuk beter (ruimer). Misschien dat ze ook wel op het oude model past met haar lengte. Voor de rest zat de buddy wel OK.
 
Terug
Bovenaan Onderaan