Fazer FZ6 2005, TPS probleem?

sokhu

Rookie
24 okt 2009
3
0
Beste formleden,

Ik heb een Fazer FZ6 die niet stationair draait als er een kilometer of 50 mee is gereden. Het stationaire toerental zakt over die 50 KM van +-1200 naar 700rpm tot op een gegegeven moment stationair draaien niet meer mogelijk is zonder zelf gas bij te geven.

Als de motor onverhoopt afslaat en je start opnieuw slaat hij gelijk opnieuw af als je geen gas bij blijft geven. Als ik echter de motor geheel uit zet met de contact sleutel en vervolgens weer aan zet zit het toerental bij stationair weer gewoon op +-1200rpm.

Heeft iemand wat aanwijzingen waar ik dit in moet zoeken... De garage waar ik normaliter naar toe ga lijkt dit namelijk ook niet te kunnen vinden..
 
Bedankt voor de reacties... Kan elke motorzaak de foutcodes uitlezen of kun je daar het beste voor naar een Yamaha dealer gaan?

In principe kan iedereen de weet hoe het moet de foutcodes uitlezen, daar is geen speciale apparatuur voor nodig. persoonlijk zou ik wel even langs een yammie dealert gaan. die hebben namelijk wel vaker met dit soort bijltjes gehakt :P
 
Laatst bewerkt:
Bedankt heb inderdaad een recall service bulletin gevonden die mijn probleem beschrijft. Ik ga daar mee terug naar mijn dealer...

Kan iemand mij verwijzen naar een document waarin staat hoe de foutcodes uit te lezen heb wat ge-googled maar kan er niets van vinden, begin het nu wel interessant te vinden :)
 
ik heb hetzelfde probleem gehad idd kapotte gasklepsensor en wordt door yamaha vervangen indien het nog niet eerder is gedaan door hen.
ik heb een geimporteerde fazer en na wat aandringen bij yamaha nl werd die ook netjes vervangen bij termaat in nijmegen.
eerder al contact met vd heyden in den bosch gehad en die vertelden me dat ik maar terug moest gaan naar land van herkomst.
zo zie je maar de ene dealer is de andere ook weer niet

gr aryan
 
Bedankt heb inderdaad een recall service bulletin gevonden die mijn probleem beschrijft. Ik ga daar mee terug naar mijn dealer...

Kan iemand mij verwijzen naar een document waarin staat hoe de foutcodes uit te lezen heb wat ge-googled maar kan er niets van vinden, begin het nu wel interessant te vinden :)

Yamaha dealert.
 
Bedankt heb inderdaad een recall service bulletin gevonden die mijn probleem beschrijft. Ik ga daar mee terug naar mijn dealer...

Kan iemand mij verwijzen naar een document waarin staat hoe de foutcodes uit te lezen heb wat ge-googled maar kan er niets van vinden, begin het nu wel interessant te vinden :)

Ik mag dit helaas niet zeggen, op straffe van strafrechtelijke vervolging B|

Maar als je in de buurt woont kan ik wel even langskomen. :)
 
Haal de stekker eens van je TPS en ga eens een stukkie rijden.
Zonder TPS gaat de motor in "noodloop" maar zou heel goed te rijden moeten zijn.
Kijk dan gelijk of je engine light gaat knipperen tijdens starten.
Dat betekent foutcode.

Gr, J@SE
 
Ik mag dit helaas niet zeggen, op straffe van strafrechtelijke vervolging B|

Maar als je in de buurt woont kan ik wel even langskomen. :)

Hi hi, lijkt me sterk. Strafrecht gaat over wat de staat kan opleggen aan haar burgers. Gevangenisstraf en zo.

Ik denk dat je eerder bij een civielrechtelijke procedure uitkomt (schenden geheimhoudingsovereenkomst oid). Niettemin snapt iedereen wel wat je bedoelt.
 
Hi hi, lijkt me sterk. Strafrecht gaat over wat de staat kan opleggen aan haar burgers. Gevangenisstraf en zo.

Ik denk dat je eerder bij een civielrechtelijke procedure uitkomt (schenden geheimhoudingsovereenkomst oid). Niettemin snapt iedereen wel wat je bedoelt.

Inderdaad. :)
maar als TS nou eens reageerd zijn we al weer wat verder.
 
Laatst bewerkt:
Kan iemand mij verwijzen naar een document waarin staat hoe de foutcodes uit te lezen heb wat ge-googled maar kan er niets van vinden, begin het nu wel interessant te vinden :)

In principe geeft je toerenteller een foutcode aan als je TPS defect is, bedoel je die foutcodes? Staan gewoon in je handleiding.
 
Als je TPS nog niet helemaal dood is, dan is er niets te zien aan je toerenteller, alleen dat ie op een gegeven moment echt niet meer mooi loopt (kan ook slechts af en toe zijn, vaak als je contact afzet loopt ie weer normaal ... maar voor hoe lang). Vervangen is dan de enige optie die je hebt.

Mocht je de eerder vermelde symptomen hebben, zoek dan contact met Yamaha nederland met het verzoek om na te gaan of je TPS al vervangen is in de terugroepactie. Zo niet .. hup naar de dealert!
 
Ik heb een ander probleem, maar toch een beetje hetzelfde... Het is eigenlijk net andersom :P
Als ik net op mijn motor zit, wil hij wel eens afslaan als ik terug schakel bij het stoplicht of bij het optrekken naar zijn 2 doorschakel. Hij start meteen weer en daarna over het algemeen geen last meer van.
Toch maar eens langs de dealer dan om even te laten checken of mijn TPS al vervangen is (geldt dit ook voor modellen uit 2006?).
 
Laatst bewerkt:
Toch maar eens langs de dealer dan om even te laten checken of mijn TPS al vervangen is (geldt dit ook voor modellen uit 2006?).

er is een terugroepactie op de fazer geweest.
ff dealert bellen kenteken doorgeven en je weet zo of je in aanmerking komt.

gr aryan
 
terugroep actie zou alleen gelden voor de 2004 en 2005 modellen om het nog wat scherper te zetten tot produktiedatum 30 april 2005.

Tis wat Duo zegt ... dealer ff contact laten leggen met yamaha nederland, die weten of dit probleem bij jou ook kan spelen.

Mocht je het onderdeel willen vervangen op eigen kosten ... reken dan op minimaal 250 euro inclusief arbeidsloon
 
terugroep actie zou alleen gelden voor de 2004 en 2005 modellen om het nog wat scherper te zetten tot produktiedatum 30 april 2005.

Tis wat Duo zegt ... dealer ff contact laten leggen met yamaha nederland, die weten of dit probleem bij jou ook kan spelen.

Mocht je het onderdeel willen vervangen op eigen kosten ... reken dan op minimaal 250 euro inclusief arbeidsloon


om precies te zijn 166,- euri ex btw en montage (in den bosch dan).

gr
 
tel daar nog een uurtje of 3 a 4 voor het montage bij .... gaat dan al snel naar de 350 euro ..

Maar dat is het dubbel en dwars waard, want je motor gaat veel fijner op het gas reageren en de vage problemen van afslaan en slecht lopen zijn dan verleden tijd..... mits het natuurlijk de TPS is!
 
Terug
Bovenaan Onderaan