Fazer FZS600 start niet meer na schoonmaak vuile carbs

marcel_str

Die hard MF'er
6 sep 2009
510
1
Haarlem
Hi,

Ik heb een Yamaha Fazer uit 2003 die sinds 2020 weinig tot niet gereden heeft. In 2020 heeft ie een jaar met te weinig benzine gestaan die is gaan vlokken en in de carb terecht is gekomen 🥴.

Carbs heb ik ergens juli 2021 ultrasoon laten reinigen en heb wat zaken vervangen omdat het eraan toe was of niet koosjer meer uit zag:
* vlotternaalden en keringen van de carbs,
* bougies,
* accu,
* luchtfilter,
* benzinepomp (zag nie koosjer)

3 weken geleden (I know, er kwam een hoop tussen...) weer een eerste "ritje" (hooguit 1 km) gemaakt met een tank 98 met forte toevoeging om bij iemand een carbtuner op te halen. Hij leek toen op 3 pitten te rijden en/of op een verkeerde mengverhouding. Gas geven leek hem te verzuipen, geen power, af en toe een plof uit de pijp.

Bij terugkomst zag ik dat 1van de carbs wat lekte, dus de carbs weer los gehaald en 2 kamers open gehad. Weinig geks gezien, sproeiers nog even doorgespoten met lucht en weer ingebouwd.

Starten doet hij nu alleen niet meer. Met carbtuner afstellen is geen probleem voor mijmaar dan moet ie wel draaien. Hoe ik hem startend krijg, dat weet ik nu even niet meer. Ik hoop dat jullie daarvoor wat tips voor me hebben.

Wat ik wel kan meegeven is:

TPS is defect, geeft code 3000rpm aan, maar dat heeft geen effect op het starten imho (klopt?).
Startmotor draait en ziet er intern ook prima uit. Dacht even dat ik die na wat langer doorstarten zag roken, maar dat leek dus mee te vallen.
Bougies geven vonken (iig kamer 4, dat was de lekkende kamer). Bougies zien er ook nog prima uit. Kan ook haast niet anders, ze hebben nog geen km gereden.
Accu moest wel recovered worden, maar is volledig vol geladen.
Startmotor slaat aan, maar ploft alleen, geen doorstart.
Mengverhouding is hoogstwaarschijnlijk compleet off. Heb die getracht te resetten door de stationairschroef volledig dicht te draaien en 2 slagen open te zette. Zover ik weet is dat de default, maar kan ook dat ik daar fout zit. Wrijf die maar in als dat zo is. 😉

Wat ik dus vermoed is dat ik het mengsel goed moet inregelen, maar weet niet hoe ik dat doe als hij niet start. Wat ik ook niet weet, is wat er verder stuk / niet goed afgesteld kan zijn aan de carbs of hoe ik verdere analyse kan doen daarop?

Hoop dat jullie tips hebben!

Edit: net even de tank open gezet en zag dat die iig geen verbinding heeft met de buitenlucht. Óf overdruk óf onderdruk in de tank. Flinke zucht toen ik de tankklep open deed. Die zal ik nog even checken. Met open tank wel iets meer richting starten, maar nog steeds vooral ploffen en zeker niet stagionair draaien.
 
Laatst bewerkt:
Na 2 jaar stilstaan kan je wel verwachten dat de carburateurs weer schoongemaakt moeten worden.
Geen roest in de tank?
En verse benzine is ook een dingetje
Tank was niet heel schoon, maar niet meer dan dat. Voor de zekerheid de tank destijds gereinigd met diesel en inwendig gecoat. Seal van de benzinekraan ook vervangen.
 
Wat bedoel je met “Accu moest wel recovered worden, maar is volledig vol geladen.” ?

Welk voltage meet je met een multimeter op je accu als je probeert te starten?
 
Luchtfilter eruit en wat remmenreiniger in de vrijgekomen ruimte spuiten tijdens een startpoging. Slaat de motor dan aan moet je toch aan de carburateurs gaan werken.
Je kunt ook dit even doornemen.
Checklist niet startende motor
Check, zal morgen nog een keer met remmenreiniger proberen met de tankdop op een kiertje. Laatste keer remmenreiniger wist ik niet dat de tank vacuum trekt. 👌
 
Wat bedoel je met “Accu moest wel recovered worden, maar is volledig vol geladen.” ?

Welk voltage meet je met een multimeter op je accu als je probeert te starten?
Accu stond lang stil en was onder 12v gezakt. Dan gaat de charger eerst recoveren (lage stroom laden). Zal morgen de accuspanning checken bij starten.
 
Laatst bewerkt:
Zo, remmenreiniger in de luchtinlaat zonder luchtfilter was een interessante ervaring. Een plof terug het luchtfilter in en een kortdurende vlam in de airbox.
Starten doet ie eigenlijk niet met remmenreiniger. Heel kort dat ie leek te gaan starten, maar dat kan je geen starten noemen
 
Ik zou eerst de TPS sensor vervangen en dan verder zoeken.
Wat doet die TPS dan met het verbrandingsproces? Gaat zeker vervangen worden, maar als de carb écht kapot is, is dit misschien wel een afschrijver. Dan heeft TPS vervangen ook niet echt nut meer. Tenzij die dus wél meer doet dan alleen info verzamelen voor op de cockpit
 
cylinders verzopen ?
bougies eruit en met perslucht verbrandingskamers droog blazen. dan proberen zonder benzine in de carbu's met remmenreiniger
Interessant. Die ga ik proberen. De eerste keer dat ik nog wel een kmtje heb gereden, waren de cilinders ook droog. En toen startte hij wel, dus daar zit logica in. Alleen even een compressor opsnorren...
 
Wat doet die TPS dan met het verbrandingsproces? Gaat zeker vervangen worden, maar als de carb écht kapot is, is dit misschien wel een afschrijver. Dan heeft TPS vervangen ook niet echt nut meer. Tenzij die dus wél meer doet dan alleen info verzamelen voor op de cockpit
De TPS bij deze modellen geeft de waardes door aan de ECU, waarop de ontsteking wordt bepaald. Een kapotte TPS merk voornamelijk bij het rijden onder de 3000 tpm, dan wordt het een rare bokkige motor terwijl deze normaal prima van 'onderuit' kan worden gereden.
 
Die TPS moet toch vervangen worden. Je hebt een storing aan je motor en een duidelijke foutcode op de TPS.. Dan is dat toch het eerste wat je vervangt voor je verder gaat.. :?
Zeker, maar als je niet zeler bent dat dat van invloed is op het start- / loop-gedrag, dan is het zeker relevant. Net als dat het geen nut zou hebben om je speed-sensor te vervangen. Moet zeker als je weer gaat rijden, maar voor starten maakt dat geen drol uit. Nu blijkt dat TPS wel van invloed is op het startgedrag, kan ik daar in komen. Then again, hij heeft ook gestart met een defecte TPS.
 
Terug
Bovenaan Onderaan