Fazer houdt in tussen 3.5k en 6.5k toeren

motorgek!

MF veteraan
22 jan 2006
2.741
2
Hoi,
Ik heb een fazer uit 2001. Op de gashendel is deze begrensd tot 35kw. Dit betekent dat de gashendel niet volledig open kan.

Het euvel is het volgende: vanaf de 60 km/h houdt de motor in bij volgas accelereren tussen de 3500 en 6500 toeren. Daarnaast gaat de motor ook flink trillen.
Buiten dit bereik is de gasrespons veel beter en accelereert de motor beter.

De motor heeft lang stilgestaan, hierna deden maar drie cilinders het.
Carburateurs los gehaald en 1 vlotterbak was ontzettend vies. Alle 4 de vlotterbakken schoongemaakt en alle 8 sproeiers schoongemaakt, die zaten allemaal bijna dicht. Verder niks gedaan en de boel weer in elkaar gezet. Starten, lopen. Op 4 cilinders. Daarna natuurlijk flink lopen rijden maar ik merk echt dat de motor inhoudt.
Vandaag had ik het gevoel dat nadat ik getankt had en de snelweg weer opreed het erger was.
Hij hield echt in en opeens kwam er vermogen los.

Wie heeft er goede ideeen?

http://www.motor-forum.nl/forum/list_message/28693074#28693074 de fotos van de carbs
 
Laatst bewerkt:
Net klaar met carburateurs synchroniseren, vooral 4 liep compleet uit de maat. Nu zijn ze vrij gelijk. Hij klinkt ook een stuk soepeler en mooier. Straks even rijden, kijken of t dipje weg is
 
Laatst bewerkt:
zonder carbu's ;)
Nou die blijven er voorlopog opzitten.
T dipje is er nog wel maar heel lichtjes. Ik kan er mee leven. De ratel is weg, dat vind ik belangrijker. Hij rijdt heerlijk. Bedankt voor alle adviezen, ook voor degenen die ik in de wind heb geslagen. Volgende keer dat er iets mis is gaan er zeker revisiesetjes in.
Ik moet nog een oliewissel plus filter doen en áls ik woensdag mn A examen haal dan ook de begrenzer er af.
 
De gemeten waardes zijn dan relatief; de verschillen onderling zijn dan waardes waar je wat aan hebt, de absolute einddruk niet.

Heb het wel eens geprobeerd. Tussen gasklep geheel gesloten (zoals bij stationair) en iets open is een duidelijk verschil, maar de snelheid van de lucht is bij het cranken zo laag dat een grotere gasklepopening geen verschil meer maakt.
Het verschil tussen een nieuwe, volle en wat minder nieuwe/volle accu is groter dan verschil in compressie meting tussen half gas en volgas.
 
Gisteren met een bijrijder gereden, dan houdt ie tussen de 3k en 5k toeren toch echt wel in als ik t gas ver open trek. Voer ik t rustig op is er niks aan de hand. Beste korte termijnoplossing lijkt nu gewoon gas geven en niet onder de 5k toeren komen. Vind die fazer ook wel lekker
 
Dat inhouden duidt op brandstof te kort.

kan evengoed teveel brandstof zijn, en dat denk ik eerder.
door het gashendel ineens open te draaien onstaat er grote onderdruk onder de gasschuif waardoor er veel benzine wordt aangezogen (en daarom vind je op CV-carbu's nooit een acceleratiepomp, het wordt automatisch gedaan).Als een gasschuif dan niet snel genoeg omhoog gaat blijft het mengsel te lang te rijk. en dan zou ik eerder controleren of alle 4 de gasschuiven wel goed reageren. Daarna pas gaan spelen met sproeiers.
 
kan evengoed teveel brandstof zijn, en dat denk ik eerder.
door het gashendel ineens open te draaien onstaat er grote onderdruk onder de gasschuif waardoor er veel benzine wordt aangezogen (en daarom vind je op CV-carbu's nooit een acceleratiepomp, het wordt automatisch gedaan).Als een gasschuif dan niet snel genoeg omhoog gaat blijft het mengsel te lang te rijk. en dan zou ik eerder controleren of alle 4 de gasschuiven wel goed reageren. Daarna pas gaan spelen met sproeiers.
Even inhaken.

Rechtsonder acceleratiepompje, rechts van het midden onderin de aanzuigbuis de messing sproeibuis voor benzine.
85484d1261881024-cv-carb-100_1944.jpg


Maar dit gaat niet over de Fazer.
 
De carburateurs lekken wat benzine ook. De nieuwe rubbers heb ik al liggen. Nu zit ik alleen me af te vragen: of eerst gewoon de nieuwe rubbers plaatsen, dan kan ik ze er dezelfde dag nog weer terug opzetten of weer compleet loshalen en in de ultrasoon gooien en dan de rubbers vervangen maar dan dus een paar dagen niet kunnen rijden
 
yamaha-fzs600-1998-5dm1-denmark-285dm-300e3-carburetor_big3IMG01023190_5578.gif

Weet iemand waar ik 58 en 51 kan bestellen? Deze o-ringen zijn niet goed meer en hier langs lekken de carburateurs. Via cmsnl zijn ze vrij duur en de vorige keer dat ik daar iets bestelde moest ik echt veel te lang wachten.
Of gewoon met de o ringen langs Brezan rijden en vragen of ze m hebben liggen?
 
ZOu het idd proberen bij een automaterialen zaak, Brezan was bij mij de laatste optie in dat geval.

Waarom ? wij hebben hier 4 automaterialen zaken zitten en daarvan is Brezan de duurste met de minste voorraad en slechtste kennis, daarom
 
ZOu het idd proberen bij een automaterialen zaak, Brezan was bij mij de laatste optie in dat geval.

Waarom ? wij hebben hier 4 automaterialen zaken zitten en daarvan is Brezan de duurste met de minste voorraad en slechtste kennis, daarom

Wat een kutzaak inderdaad dat Brezan. Kom er aan voor 4 o-ringen. "Jaaa die hebben we wel" nou mooi. Ik even wachten. "We zijn de doos met o ringen kwijt. We kunnen je nu helaas niet verder helpen"
Had iemand de doos "opgeruimd" maar diegene werkte niet vandaag.
"Kan je m dan niet even bellen, vragen waar hij de doos gelaten heeft?" "Nee, nee dat kan echt niet."
Bij een andere zaak hadden ze wel wat ik zocht dus bij Brezan kom ik niet meer.
 
Goed.... hij lekt niet meer.
Hij rijdt wel helemaal ruk. Weer totaal geen vermogen.
Er zitten nu nieuwe o ringen tussen de carburateurs, nieuwe o ringen op de stationairsproeier en de hoofdsproeier, nieuwe vlotternaald en vlotternaaldbehuizing en een nieuwe pakking voor de vlotterkamer.
Toen ik m er weer helemaal op had zitten bedacht ik me dat ik het vlotterniveau niet had gecontroleerd. Ik vermoed dat ik nu te weinig benzine krijg.

Kan iemand me uitleggen hoe je motor zich gedraagt wanneer hij te veel of juist te weinig benzine krijgt?
 
Vlotterniveau gecontroleerd van de buitenste twee carburateurs en die zijn volgens mij prima. Van de week weer in de huiskamer parkeren en opnieuw uitelkaar...
 
Membramen heel en goed op hun plek?
Dit wordt ijnderdaad mn colgende punt van aandacht. Ik had ze al eens gecontroleerd op scheuren en niks gevonden. Nu voor een tweede keer controleren en de werking controleren met behulp van een compressor. Zag in een filmpje op youtube dat als je een druk verschil creeert de gasschuif omhoog moet gaan.
Op t moment gaan met de hand alle vier de schuiven even makkelijk en snel op en neer.
 
Laatst bewerkt:
Goed.... hij lekt niet meer.
Hij rijdt wel helemaal ruk. Weer totaal geen vermogen.
Er zitten nu nieuwe o ringen tussen de carburateurs, nieuwe o ringen op de stationairsproeier en de hoofdsproeier, nieuwe vlotternaald en vlotternaaldbehuizing en een nieuwe pakking voor de vlotterkamer.
Toen ik m er weer helemaal op had zitten bedacht ik me dat ik het vlotterniveau niet had gecontroleerd. Ik vermoed dat ik nu te weinig benzine krijg.

Kan iemand me uitleggen hoe je motor zich gedraagt wanneer hij te veel of juist te weinig benzine krijgt?

Heb je de carbs weer gesynchroniseerd nadat je ze los van elkaar gehad hebt?

Ergens heb ik gelezen dat als je het carb "blok" zo ver uit elkaar haalt dat je dan weer moet synchroniseren.
 
Terug
Bovenaan Onderaan