Fazer of toch een SV650s

iruoy

MF'er
8 dec 2007
35
0
Aalsmeer
Beste mede motor-forummer,

ik heb in de historie reeds een aantal antwoorden gevonden, maar deze waren toch redelijk gedateerd. Ik heb vandaag een proefrit gemaakt op een Fazer (FZR600) en dit vond ik werkelijk heerlijk.
Mijn gevoel:
+ Makkelijk in de omgang, soepel,
+ lekkere vermogensafgifte en >7000 monsterlijk
- veel rijwind door kleine kuipruitje
- spiegels staan zeer naar binnen en uitzicht opmijn ellebogen begon toch wel te vervelen.

Mede omdat ik net mijn rijbewijs heb gehaald is mijn beeld natuurlijk zeer beperkt. Nu ben ik door een collega op de advertentie van Nopster gewezen en aangegeven dat ik zeker ook naar de SV650s in het algemeen moest kijken. Nu is mijn vraag eigenlijk heel simpel (maar realiseer me dat het complex is om te beantwoorden):

Wat zijn de kernpunten in verschil (plus en min) tussen deze twee modellen. Ik heb het dan over een Fazer van bouwjaar >2002 en voor een SV650s idem.

Ik lees zo her en der dat een SV650s meer sport dan toermotor is en qua power zeker niet onderdoet voor zijn Fazer concurent. Over de fazer lees ik dat het gewoon een zeer goede allrounder is.

Nog een stukje achtergrond over mijn voorkeuren: Ik zoek een motor waarmee ik lekker kan toeren, maar ook af en toe even goed kan blazen. Zal hem niet primair voor woon-werk verkeer gebruiken, maar in de zomer uiteraard wel een paar keer per week ervoor gebruiken.
Vooral lekker optrekken zonder super te hard te rijden, maar wil zeker geen supersport motor. Op zich ben ik daarmee dus volgens mij op zoek naar een Fazer , maar hoor graag wat jullie mening (en dus ook het waarom) om voor de ene of voor de andere te kiezen.

tia
 
Allereerst DE tip: ga proefrijden. Iedereen kan schrijven wat 'ie wil, maar jij moet er op rijden.

Nou vooruit, toch nog ff mijn mening ;) : ik denk dat je het al aardig hebt omschreven wat de verschillen zijn. De SV650s lijkt meer een sportmotor (qua houding en kuipwerk) maar heeft minder vermogen. Verder is het een 2 cylinder, terwijl de Fazer een 4 cylinder is en daardoor is het motorkarakter anders.

Als ik je laatste alinea lees, ben je inderdaad op zoek naar een Fazer. Daar kun je 1. heel goed mee toeren en 2. lekker blazen (zie filmpje in mijn ondertitel :+ ).


Edit: oh ja, welkom :W

full
 
Laatst bewerkt:
tnx. ik hoop dat iemand anders ook nog even zijn mening geeft. Ik snap dat het persoonlijk is, maar extra info is uiteraard altijd handig
 
Welkom gij brutus..... :W

Effe uit eigen ervaring putten wat betreft de SV650. Ik heb zelf de SV1000S ( :} ) maar heb een aantal keer op de SV650 gereden. Laat ik je maar meteen uit de droom helpen wat betreft de spiegels: Ook hier kun je de kwaliteit van je ellebogen in controleren.

Wat betreft het kuipruitje: een kameraad heeft een aantal keer de fazer gehad, en hij liep vooral over het ruitje te klagen. Veel turbulentie rond de helm. Bij de SV lijkt deze ruit lager te zitten, maar dat zorgt er wel voor dat je geen turbulentie rond de helm hebt, en het het haalt een hoop druk van je borst.

En dan het blok he: V-twin roeleert!!!!

Maar vooral: ga proefrijden!!!. Probeer naast de fazer en de SV ook eens een DL650 of een bandit (of andere motoren)!!! Verruim je blik, en je komt een hoop te weten
 
Wat zijn de kernpunten in verschil (plus en min) tussen deze twee modellen. Ik heb het dan over een Fazer van bouwjaar >2002 en voor een SV650s idem.

Ik lees zo her en der dat een SV650s meer sport dan toermotor is en qua power zeker niet onderdoet voor zijn Fazer concurent. Over de fazer lees ik dat het gewoon een zeer goede allrounder is.

Nog een stukje achtergrond over mijn voorkeuren: Ik zoek een motor waarmee ik lekker kan toeren, maar ook af en toe even goed kan blazen. Zal hem niet primair voor woon-werk verkeer gebruiken, maar in de zomer uiteraard wel een paar keer per week ervoor gebruiken.
Vooral lekker optrekken zonder super te hard te rijden, maar wil zeker geen supersport motor. Op zich ben ik daarmee dus volgens mij op zoek naar een Fazer , maar hoor graag wat jullie mening (en dus ook het waarom) om voor de ene of voor de andere te kiezen.

tia

Oh ja, met ieder motor kun je hard. Als ik kijk naar jou geplande gebruik, dan zou ik voor de SV gaan. Maar ja, mijn mening is danook niet geheel objectief.

Mocht je in de toekomst ook nog lekker op motor vakantie willen, dan biedt de fazer wat meer mogelijkheden kwa koffers.

Nog een voordeel van de SV: bij laag toerental, relatie veel koppel (dus snel van z'n plek). Bij de fazer zal je 'm toch op toeren moeten houden.

Maar de SV is boven de 7000 echt top.

Succes met mijn subjectieve mening!!! :W
 
De Fazer is naar mijn mening de meer beschaafde van de twee. De SV biedt net ietsje meer. Scherpe lijnen, brute sound en ...... V-Twin blok ....I rest my case.
Foto-EDT7S7KU.jpg
 
Laatst bewerkt:
hoi Tia,

even ''onze ''ervaring.

omdat de oude cbr 1000 te log was voor de vrouw, proefrit gemaakt op de bandit en de sv.

natuurlijk is de bandit geen fazer, maar ze hebben wel overeenkomsten. :X

we waren beiden gelijk verkocht voor de sv, en hebben dan ook direct de knoop doorgehakt.

nu na 2 jaar om de beurt rijden, en bij elkaar 35000km op de teller te hebben gezet, zijn we nog steeds blij met de sv :)

leuke bijeenkomst is de oergezellige club, die steeds weer mooie ritten organiseerd :)

maar nogmaals DE tip; ga proefrijden ;)
 
Zoals al gezegt is, het beste blijft natuurlijk dat je gaat proefrijden.

Ik vind het nadeel van een 4 cylinder (600 cc) het gebrek aan koppel. Je rijdt al gauw te hard met een 600cc 4 cylinder om om over koppel te beschikken. Deze is goed aanwezig bij de SV, waarbij je nog een leuke extra kick krijgt bij 7000rpm.

Het rijden met de SV is ook minder nerveus vind ik zelf, maar natuurlijk kan je er ook zeer goed mee "doorrijden". Ik denk dan ook niet dat de SV zich onder doet aan de Fazer betreft het vermogen.

En tjah, het geluid van een twin :9~
 
Laatst bewerkt:
ik ben van een SV650s (2000) naar een fazer 600(98) gegaan en die fietsen zijn niet met elkaar te vergelijken.

De SV is een heerlijke fiets en ondanks dat ie maar 72pk heeft behoorlijk pittig, hij rijd goed, remt goed, zit goed en is behoorlijk degelijk.

De fazer heeft bijna 100pk en is dus wel sneller, alleen pas boven de 7000rpm. Dus daar waar de SV al bijna stopt begint de Fazer pas. Oftewel je moet de Fazer veel meer op toeren jagen voordat er wat gebeurd. Het motorkarakter van de fazer is vriendelijker dan die van de SV, maar dat komt doordat de SV een Vtwin is en de Fazer een 4 in lijn motor heeft.


beide zijn het prima fietsen en ik denk dat als ik geen blessure gehad had waardoor ik de zithouding van de SV niet meer kon hebben ik m niet weggedaan had.
 
Beste mede motor-forummer,Vooral lekker optrekken zonder super te hard te rijden, maar wil zeker geen supersport motor. Op zich ben ik daarmee dus volgens mij op zoek naar een Fazer , maar hoor graag wat jullie mening (en dus ook het waarom) om voor de ene of voor de andere te kiezen.

tia
Als je lekker wilt optrekken zonder hard te rijden, zoek je volgens mij een tweecilinder. Bij een viercilinder zit de kracht meer bovenin, en moet je dus voor lekker optrekken hoger in toeren rijden

( als beginner zul je een Fazer ook onderin wel lekker vlot vinden optrekken. Rij gewoon ook eens op een SV, dan merk je het verschil)
 
Allereerst DE tip: ga proefrijden. Iedereen kan schrijven wat 'ie wil, maar jij moet er op rijden.

Nou vooruit, toch nog ff mijn mening ;) : ik denk dat je het al aardig hebt omschreven wat de verschillen zijn. De SV650s lijkt meer een sportmotor (qua houding en kuipwerk) maar heeft minder vermogen. Verder is het een 2 cylinder, terwijl de Fazer een 4 cylinder is en daardoor is het motorkarakter anders.

Als ik je laatste alinea lees, ben je inderdaad op zoek naar een Fazer. Daar kun je 1. heel goed mee toeren en 2. lekker blazen (zie filmpje in mijn ondertitel :+ ).
:^ Proefritjes zeggen alles! En wat het aantal cilinders betreft: dat moet je toch ook echt zelf kiezen, dat is ook echt een kwestie van smaak: doe mij er maar 4 :)
 
Weet wel dat de SV geen partij is voor de Fazer. Hebben ze ooit eens naast elkaar vergeleken.
Een eerstte type sv650 tegen een fazer600 uit 1999. Op alle fronten wint de fazer het kwa acceleratie.

Verder geen idee hoe de Sv rijd en misschien is de beleving van een twin ook wel meer waard. :)
 
tnx allemaal. Ik ga morgen naar MP Hillegom. staat zowel een fazer als een SV. kan dus eerst even goed proberen op de SV om daarna misschien nog een half uurtje te fazeren.
 
Ik als SV rijder, kan geen objectieve mening hanteren. Ik kan je wel vertellen dat ik veel motoren heb geprobeerd en dat de SV mij prijs/kwaliteit het meest beviel.

+ Rijhouding...nooit last van rug of polsen
+ Geluid (mits Deeptone)
+ Gebruiksvriendelijkheid
+ Erg licht
+ Verbruik relatief zuinig met mijn rijstijl
+ Mooi (subjectief)
+ Onderhoud over het algemeen goedkoop en gebruiksvriendelijk (ik sleutel er soms aan en het is best gemakkelijk)
+ Goedkoop in aanschaf en prima kwaliteit)
+ Straft je niet bij fouten zoals een GSX-R zou doen. :)

- Geen supersport (die trekken jou uiteindelijk uit)
- Geen toermoter (die zitten toch iets fijner)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan