Fazer reparaties

sircyv

Rookie
2 jul 2021
29
53
Hoogvliet
Het mooie weer is terug dus rijden! (althans dat dacht ik)

Helaas heeft door onbekende oorzaak vorige week de ketting het begeven tijdens het rijden, en de garage waar die nu staat komt met de conclusie, ketting is tegen de waterpomp aangeslagen waardoor deze vervangen moet worden. Verder is ook de koppelingsdrukpin afgebroken, al met al rond de 1000 euro om de motor op te laten knappen. (liep snel op door 350 euro waterpomp)

Nu schrok ik nogal erg van dat bedrag en overweeg om de motor zelf op te knappen, alleen was dit mijn eerste motor (vorig jaar Juni gekocht) met als insteek al doende gaan we leren. Verder dan koppeling afstellen en olie verversen was ik nog niet gekomen. Heynes handboek ligt (Yamaha fzs600 uit 1998) klaar maar mijn vraag is of dit aan te raden is om te doen als beginner ?

Alvast bedankt!
 
Geen idee welk bouwjaar de motor is maar geen 2e hands te koop op MP etc ?

Tip check altijd eerst voor een eerste rit je ketting banden etc .
Blijkbaar stond de ketting veel te slap of was sterk versleten wat erg gevaarlijk kan zijn (vastslaan )
 
Als de prijs vooral oploopt door de prijzen van de onderdelen schiet je weinig op door het zelf te doen of je moet inderdaad 2e hands onderdelen gaan zoeken.

Het is inderdaad wel een flink bedraag voor een motor van die leeftijd maar als deze verder goed is.

Wel dapper dat je het overweegt zelf te doen met je eerste motor :t
 
Bedankt voor je reactie, Het gaat om een yamaha fzs600 uit 1998 ;) twijfel inderdaad tussen opknappen of wegdoen en andere halen maarja prijzen vallen dan toch weer even tegen

Leeftijd van de ketting weet ik niet maar oogde mij nog prima, ketting spanning was augustus voor het laatst gechecked en was toen nog in orde :/ maar inderdaad geleerd om extra op de ketting te letten.

Als ik het zelf doe dan ga ik even verder zoeken naar een 2e hands waterpomp ;) zag al ergens op ebay voor 35 euro een staan. Garage had voor 2e hands pomp bij boonstra gekeken maar die verkochten hem alleen samen met een nieuw blok :/
 
Natuurlijk begint jouw klus met een WPHB! Die heb je dus kennelijk al van Haynes.

Het eerste waar ik aan dacht is om met 2e hands onderdelen te repareren. Bijv. zie sloop
Lijkt me sterk dat je niet voor een paar tientjes klaar kan zijn.
Anders kan je nog kijken hier op MF bij 2e-hands

Kettingsets even zoeken zoals bijv bij Jos Smit. zie kettingset
Setje voor de Fazer is €115

Verder onderdelen die je nodig hebt opzoeken bij cmsnl
Het fabieks-onderdeelnummer staat bij het onderdeel.
Dat nummer in google intikken en dan zoeken naar de goedkoopste. Ik heb zo wel eens onderdelen uit Thailand besteld. :t

Op deze manier ben je voor aanmerkelijk MINDER geld klaar. Succes!
 
Let wel als je besluit om een ketting set bij Jos te kopen, voor het klinkgereedschap erbij te bestellen dat is bij Jos dan voor een prikkie.
Op sjoetube staan filmpjes over het klinken van de ketting.
 
Terug
Bovenaan Onderaan