Fazerrijders - Hangplek - deel 15

Goede morgen :-) Ik ben van plan, nadat ik mijn rijbewijs heb gehaald, te kijken naar een fz6 fazer (niet de naked) als eerste motor.
Vooral omdat ik het een mooi ding vind en als ik alles zo lees de eigenschappen die ik zoek. Een motor die geschikt is als eerste motor waarmee ik ook een weekendje weg kan met bagage. Ik ben van plan een tas voor achterop te kopen. Vanuit mijn andere hobby heb ik vrij lichte en compacte spullen waardoor ik niet bijzonder veel ruimte nodig heb dus ik verwacht dat het daarmee wel moet lukken.

Zijn er jaargangen of versies waarbij ik moet opletten? Of misschien het tegenovergestelde?
En is het de moeite waard om voorde s2 versie te gaan? Ik lees iets over verbeterde vering, maar is dit voor een beginner merkbaar?
 
Goede morgen :-) Ik ben van plan, nadat ik mijn rijbewijs heb gehaald, te kijken naar een fz6 fazer (niet de naked) als eerste motor.
Vooral omdat ik het een mooi ding vind en als ik alles zo lees de eigenschappen die ik zoek. Een motor die geschikt is als eerste motor waarmee ik ook een weekendje weg kan met bagage. Ik ben van plan een tas voor achterop te kopen. Vanuit mijn andere hobby heb ik vrij lichte en compacte spullen waardoor ik niet bijzonder veel ruimte nodig heb dus ik verwacht dat het daarmee wel moet lukken.

Zijn er jaargangen of versies waarbij ik moet opletten? Of misschien het tegenovergestelde?
En is het de moeite waard om voorde s2 versie te gaan? Ik lees iets over verbeterde vering, maar is dit voor een beginner merkbaar?

Het voordeel van de S2 is dat ze vaak geleverd zijn met ABS en laag in toeren wat vloeiender draaien de eerse FZ6 dit was mij al door een collega verteld en toen ik hem een weekend huurde kwam ik daar op een dijkje achter een auto sukkelend achter (kon er niet voorbij met nog geen 30 ).
Zelf heb ik na het internet rond speurend een FZ6 S2 gekocht met ABS scheelt niet veel met het vorige model FZ6.
 
Ik rij de 2004-2007 versie van de Fazer en met zowel lage toeren als slechte gasrespons heb ik geen last. Of de S2 beter is weet ik niet, maar ik kan met een gerust hart zeggen dat het geen slecht punt van de motor is. Een Honda is het niet, maar ik zou er zeker geen S1 voor laten staan. Belangrijker is de staat van onderhoud. ABS is wel een pré. Mijn eerstvolgende motor moet gewoon ABS hebben. Ik besef maar al te goed dat ABS levens kan redden ook al heb ik het al 6 jaar en ruim 1,5 ton aan rij-kilometers verder niet nodig gehad.
 
Dank @Sierra November en @Robert B Ik les nu ook op een motor met ABS, en met de noodstop proef heb ik hem ook ook wel eens 'gevoeld'. ABS heeft dan ook wel mijn voorkeur, het is alleen jammer dat sommige modellen daardoor net boven mijn budget komen ;-)
Ik zal eens zoeken op de gasrespons, dat punt ben ik nog niet tegen gekomen in de reviews volgens mij. Klinkt wel als een groot pluspunt voor een beginner.
Persoonlijk vind ik de display van de s2 een stuk mooier, maar om daarvoor nu een bepaalde motor te kopen gaat mij wat te ver ;-)
 
Ik heb er destijds ook naar gekeken maar kwam uiteindelijk bij de FZS uit omdat dit het laatste model met carburateur is, deze rijdt net wat soepeler, de injectie versie (zowel S1 als S2 dus) rijdt wat giftiger/feller op het gas wat bij rustig toeren of woon-werkverkeer met de FZS600 fijner is. Ik heb overigens op alle drie de modellen gereden dus het is niet van lezen.

Wat ik mij meen te herinneren van het verschil met S1 en S2 is vooral het verbruik, de S2 zou een stuk zuiniger zijn. En de achterbrug was net iets langer dacht ik wat hem een wat stabieler rijgedrag geeft (hoewel ik hier zelf niets van merkte).

Maar goed, beide fietsen zijn prima en de verbeterpuntjes zijn meer kleine dingen die je als beginner misschien niet eens merkt. Belangrijker is te kijken of de fiets goed onderhouden is, dan heb je met zowel de S1 als de S2 een prima motor.
 
Er is trouwens van de S1 versie ook een geknepen variant die maar iets van 70 pk heeft. Ik dacht die die geleverd werd op het moment dat de S2 uit kwam maar dat weet ik niet precies meer.
Klopt, wat ik heb is die tegelijk uitgekomen met de s2. Volgens mij is dat het oude model met een anders afgestelde motor. Ik snap persoonlijk die keuze niet helemaal. Mogelijk was het handig voor bepaalde landen/werelddelen? Al zie je nu ook weinig 600cc met zoveel pk's meer, was dit tijdsgebonden?
Je ziet ze ook niet veel op marktplaats voorbij komen volgens mij.
 
Aangezien ik toch graag een FZS1000 of CB900 wil kopen gaat de mijne in de verkoop. Voor wie geïnteresseerd is of iemand kent:

 
  • Leuk
Waarderingen: JBi
Aangezien ik toch graag een FZS1000 of CB900 wil kopen gaat de mijne in de verkoop. Voor wie geïnteresseerd is of iemand kent:

Als je zwaarder wil gaan rijden kun je beter voor de Fazer gaan, die heeft meer peeekaaas dan de Honda. :9

Heb zelf nu 1500km gemaakt met de Fazer en ben er nog steeds erg over te spreken. Heerlijk blokje, genoeg power onderin (vergelijkbaar met mijn vorige 2 cilinders maar dan soepeler) en bovenin ook nog een bak vermogen. Sprintjes in de 1ste vesnelling zijn wel enig zins verslavend. O-)*D

Heb er nu achteraf wel enigszins spijt van dat ik na de Fazer 600 niet gelijk door ben gegaan naar de 1000..
 
Als je zwaarder wil gaan rijden kun je beter voor de Fazer gaan, die heeft meer peeekaaas dan de Honda. :9

Heb zelf nu 1500km gemaakt met de Fazer en ben er nog steeds erg over te spreken. Heerlijk blokje, genoeg power onderin (vergelijkbaar met mijn vorige 2 cilinders maar dan soepeler) en bovenin ook nog een bak vermogen. Sprintjes in de 1ste vesnelling zijn wel enig zins verslavend. O-)*D

Heb er nu achteraf wel enigszins spijt van dat ik na de Fazer 600 niet gelijk door ben gegaan naar de 1000..

PK's vind ik eigenlijk niet zo belangrijk, meer het koppel om lekker lui te rijden
 
PK's vind ik eigenlijk niet zo belangrijk, meer het koppel om lekker lui te rijden
Dat snap ik :Y

Heb daarom nu ook 1000cc, met rustig/normaal tempo vind de motor (en ik) het geen enkel probleem om laag in de toeren te zitten. Trek meestal vlot op in de 1ste of 2de en dan shortshift ik naar de gewenste versnelling (i.p.v. in elke versnelling accelereren). In het low-end, midrange gebied zullen de Honda en de Yamaha elkaar vast niet veel schelen, maar die high end power van de Fazer is wel heel leuk voor die keren dat je er gebruik van maakt.
 
Beste medeforummer,

Onlangs heb ik, na lang niet te hebben gereden, een Fazer 600 uit 2002 gekocht. Natuurlijk meteen ff kijken op het MF om het enthousiasme te voelen bij anderen. Dat deel je immers met andere motorrijders:t:t. Zie ook hele Mooie machines voorbij komen. De mijne draait nog op carburateurs en ik moet daar ff aan wennen. De carbs zijn gereinigd en wellicht komt het daardoor maar bij koude start met choke vol open moet ik wel een paar keer starten voordat de motor aanslaat. Bij warme motor heb ik gemerkt dat bij het starten (uiteraard zonder choke) een Klein beetle gas moet worden gegeven, alleen op de startknop slaat hij niet aan. Normaal of doe ik iets niet correct? Hoor het graag en voor een ieder veilige km toegewenst.

Ik verneem graag.
 
  • Leuk
Waarderingen: JBi
Hier ook een nieuwe FZS600 rijder.

1386458


Beetje verwaarloost beestje. Deze is 2.5 jaar geleden door mijn neef gekocht. Toen was hij prima alleen liep hij bij lage toeren wat onregelmatig en sloeg stationair soms af wat ik wijt aan vuile carbs omdat hij daarvoor een jaar niet gereden had.

Echten mijn neef heeft dat ook nauwelijks en heeft hem 2 jaar buiten onder een zeiltje in een carport gestald....

Nu groeit er mos op, is hij ongelofelijk smerig, heeft wat roestproblemen en de accu is verrot. En nog een paar issues denk ik.

Bedoeling is om hem weer helemaal gezond te krijgen. Ik ben niet echt onervaren met motoren in het algemeen, en FZR-ren in het bijzonder dus dit blok is bekend voor me maar ik kan alle advies gebruiken..
 
  • Leuk
Waarderingen: JBi
Beste medeforummer,

Onlangs heb ik, na lang niet te hebben gereden, een Fazer 600 uit 2002 gekocht. Natuurlijk meteen ff kijken op het MF om het enthousiasme te voelen bij anderen. Dat deel je immers met andere motorrijders:t:t. Zie ook hele Mooie machines voorbij komen. De mijne draait nog op carburateurs en ik moet daar ff aan wennen. De carbs zijn gereinigd en wellicht komt het daardoor maar bij koude start met choke vol open moet ik wel een paar keer starten voordat de motor aanslaat. Bij warme motor heb ik gemerkt dat bij het starten (uiteraard zonder choke) een Klein beetle gas moet worden gegeven, alleen op de startknop slaat hij niet aan. Normaal of doe ik iets niet correct? Hoor het graag en voor een ieder veilige km toegewenst.

Ik verneem graag.
Welkom! *O*

De Fazer, zowel de 600 als de 1000 houd wel van choke bij het starten. Start zelf meestal met choke erop, koud volop en als die een tijdje staat een beetje choke of wat gas. 'T is geen Honda. :)

Je kunt nog wel kijken of je idle toerental klopt (circa 1200rpm warm).

Hier ook een nieuwe FZS600 rijder.

Bekijk bijlage 1386458

Beetje verwaarloost beestje. Deze is 2.5 jaar geleden door mijn neef gekocht. Toen was hij prima alleen liep hij bij lage toeren wat onregelmatig en sloeg stationair soms af wat ik wijt aan vuile carbs omdat hij daarvoor een jaar niet gereden had.

Echten mijn neef heeft dat ook nauwelijks en heeft hem 2 jaar buiten onder een zeiltje in een carport gestald....

Nu groeit er mos op, is hij ongelofelijk smerig, heeft wat roestproblemen en de accu is verrot. En nog een paar issues denk ik.

Bedoeling is om hem weer helemaal gezond te krijgen. Ik ben niet echt onervaren met motoren in het algemeen, en FZR-ren in het bijzonder dus dit blok is bekend voor me maar ik kan alle advies gebruiken..
Welkom! *O*
 
@FZRene, leuk om te zien dat je ook net in het bezit bent van een Fazer. Denk hetzelfde bouwjaar als de mijne of 2003 want ook met de spiste kuip. Al denk ik zo te horen dat je een stukkie handiger bent Dan ik:)

@JBi, bedankt voor jouw respons. Het zal er wel bijhoren. Ff wennen. Loopt 1000 rpm stationair. Ben een vrij rustige rijder maar vanmiddag toch eens weten hoe dat voelt aan de andere Kant van de 9000 rpm. Vergat spontaan in welke versnelling ik Zat.:$. Een 1000 is natuurlijk helemaal een verhaal apart. is jouw 1000 vande eerste generatie? Die vind ik mooier dan de fz1.

Ga de motor ook gebruiken voor kruipdoor, sluipdoor in Amsterdam. Ben benieuwd hoe dat gaat.

Heb trouwens een gele.
 
Laatst bewerkt:
Dat was wel de bedoeling. Heb al een paar jaar niet meer gereden en deze zomer wil ik niet missen.

Ik ga even beginnen met het standaard spul: nieuwe accu, bougies, olie, filter, kleppen stellen en de carbs gaan uit elkaar voor een ultrasoon badje.

Dan 's kijken of hij wil lopen, synchroniseren en weer fit maken.

Lukt dat dan zijn een paar banden, kettingset en een setje stalen remleidingen aan de beurt.

Ik wil hem helemaal mooi hebben en ook spuiten (alle delen hebben wel krassen of schade) maar eerst moet hij technisch goed zijn.
 
Dat was wel de bedoeling. Heb al een paar jaar niet meer gereden en deze zomer wil ik niet missen.

Ik ga even beginnen met het standaard spul: nieuwe accu, bougies, olie, filter, kleppen stellen en de carbs gaan uit elkaar voor een ultrasoon badje.

Dan 's kijken of hij wil lopen, synchroniseren en weer fit maken.

Lukt dat dan zijn een paar banden, kettingset en een setje stalen remleidingen aan de beurt.

Ik wil hem helemaal mooi hebben en ook spuiten (alle delen hebben wel krassen of schade) maar eerst moet hij technisch goed zijn.

dat moet veel voldoening geven wanneer gedaan.
 
@JBi, bedankt voor jouw respons. Het zal er wel bijhoren. Ff wennen. Loopt 1000 rpm stationair. Ben een vrij rustige rijder maar vanmiddag toch eens weten hoe dat voelt aan de andere Kant van de 9000 rpm. Vergat spontaan in welke versnelling ik Zat.:$. Een 1000 is natuurlijk helemaal een verhaal apart. is jouw 1000 vande eerste generatie? Die vind ik mooier dan de fz1.

Ga de motor ook gebruiken voor kruipdoor, sluipdoor in Amsterdam. Ben benieuwd hoe dat gaat.

Heb trouwens een gele.
Als dat warm is kun je beter de stationair schroef verstellen (grote plastic schroef links van de carbs), dat helpt ook met koud starten/lopen. :Y

Is altijd wel leuk voor de eerste keer kijken hoe snel je motor gaat, bij de 1000 wou ik dat eerst is proberen in de 2de versnelling, totdat ik door had dat je dan al behoorlijk illegaal bezig bent op een 80 weg. :+

Mijn Fazer is inderdaad van de eerste generatie, eerste bouwjaar. Ben er heel tevreden mee voor mijn doeleind, de 2de gen 1000 schijnt wel beter te sturen maar ook minder comfortabel en zal vast ook niet zo soepel op het gas reageren als de 1ste gen die nog carburateurs heeft. M'n WR250R heeft wel injectie maar die heeft ook maar 31pk en daar gaat gas geven ook meer op een binaire manier (aan/uit :9).
 
Goedenavond allemaal,

Ik heb een leuke storing aan mijn verlichting. Het volgende is er aan de hand:

Mijn groot licht werkt niet. Echter bij het gebruiken van de passeerknop (die aan de kant van je koppelingshevel zit) brandt deze wel. Ik heb de schakelaren allemaal al doorgemeten en meet daar de normale waardes.

Heeft iemand misschien een idee waar ik het beste kan kijken, voordat ik de hele motor demonteer en er achter kom dat het een stekkertje ergens verstopt onder de tank of zadel is.

Ik heb de zekeringen overigens al wel al gecheckt.

Groet,

Thijs
 
Schema erbij pakken en kijken waar het allemaal mis kan gaan

Werkt je dashboard lampje overigens wel als je flitst of grootlicht aanzet?
 
Schema erbij pakken en kijken waar het allemaal mis kan gaan

Werkt je dashboard lampje overigens wel als je flitst of grootlicht aanzet?

Het lampje gaat wel aan bij het flitsen en niet bij het aanzetten. Volgens het schema zouden er 2 relais moeten zitten voor de verlichting. Ik moet eerlijk zeggen dat ik die allebei niet hoor klikken dus ik weet niet of dat het kan zijn.
 
Het lampje gaat wel aan bij het flitsen en niet bij het aanzetten. Volgens het schema zouden er 2 relais moeten zitten voor de verlichting. Ik moet eerlijk zeggen dat ik die allebei niet hoor klikken dus ik weet niet of dat het kan zijn.
Welk relay? De koplamp heeft alleen een zekering.

Kan maar tot één conclusie komen als ik (als niet elektra expert) het schema bekijk en de rest allemaal werkt.
Zou je dim/grootlicht schakelaar en de bedrading daar omheen echt goed nakijken. :Y

1389327
 
Terug
Bovenaan Onderaan