Fazerrijders - Hangplek - deel 15

Ik ga dit weekend de bougies vervangen van mijn FSZ600 uit 03. Zijn er nog tips of aandachtspunten die bij dit klusje komen kijken?
Ik heb de juiste plugs besteld, heb de originele gereedschapset dus daar moet de bougiesleutel ook inzitten en heb de manual van de motor waar het eea omschreven is over deze klus. Maar wellicht zijn er nog tips over wat juist wel te doen of niet te doen. Of om te controleren nu ik er toch mee bezig ben.
Reden van vervangen is km stand die is bijna 30k. En onderhoudhistorie is onbekend. Dus de komende tijd ga ik het eea vervangen en documenteren.
 
Ik ga dit weekend de bougies vervangen van mijn FSZ600 uit 03. Zijn er nog tips of aandachtspunten die bij dit klusje komen kijken?
Ik heb de juiste plugs besteld, heb de originele gereedschapset dus daar moet de bougiesleutel ook inzitten en heb de manual van de motor waar het eea omschreven is over deze klus. Maar wellicht zijn er nog tips over wat juist wel te doen of niet te doen. Of om te controleren nu ik er toch mee bezig ben.
Reden van vervangen is km stand die is bijna 30k. En onderhoudhistorie is onbekend. Dus de komende tijd ga ik het eea vervangen en documenteren.
FF alles goed schoonblazen voordat je eraan begint zodat er niet iets naar beneden kan vallen wat na het verwijderen van je bougie door het bougiegat je cilinder invalt..,
Het vervangen van de bougies viel mij niet mee, is echt een klusje voor formaat Japanse handjes.., misschien als je het bovenlangs doet (tank eraf) dat het makkelijker gaat ?, dat had ik iig niet gedaan..
Als ik me goed herrinner heb ik de radiatorschroeven deels opgelost voor wat extra bewegingsruimte..
 
En eerst de nieuwe bougies alleen met de hand indraaien, om er zeker van te zijn dat je de schroefdraad niet scheef en kapot draait.
Houd je ook aan de aandraaimomenten, want te vast kan fout aflopen.
Dat schoonblazen voordat je de bougiekappen verwijderd en ook erna nog een keer is een belangrijk dingetje.
Fazer wil nog wel wat vuil, zand en zelfs steentjes verzamelen in de ruimte rond de bougies.
Eventeel een slangetje van 8 tot 10mm en de stofzuiger erbij om leeg te zuigen, is ook een optie.
Zet de dop er ook goed recht op en zorg dat je hem goed ondersteunt, zodat je echt rechtstandig losdraait.
Hopelijk zit de boel niet vastgerot, anders eerst wat kruipolie er omheen spuiten en misschien nog een keertje warm laten draaien, om de olie te laten werken.
Of nachtje laten inweken.
 
@damted @Fazerman thanks voor de input. Ben vandaag begonnen met schoonblazen en zuigen van de ruimte. Even de caps eraf gehaald en alvast wat kruipolie gespoten, ga morgen bezig met de klus. De “moer” van de bougies zagen er wel bijzonder fris en nieuw uit, vraag me af of ze misschien niet onlangs al vernieuwd waren. Maar goed heb ze er morgen uit en dan zal ik ze vergelijken met nieuwe.
 
Ik ben van plan de voorpoten van mijn Fz1 weer op de originele positie te zetten. De vorige eigenaar had de voorkant een centimeter laten zakken.
Heeft iemand een foto voor mij hoever ze boven komen te zitten ? Verder is het de bouten losdraaien en voorpoten laten zakken .
Weet iemand of ik nog ergens op moet letten ? Loop ik risico dat het voorwiel scheef komt te staan als ik iets niet op de juiste manier doe ?
Graag jullie kennis gevraagd hierover.
 
Ik ben van plan de voorpoten van mijn Fz1 weer op de originele positie te zetten. De vorige eigenaar had de voorkant een centimeter laten zakken.
Heeft iemand een foto voor mij hoever ze boven komen te zitten ? Verder is het de bouten losdraaien en voorpoten laten zakken .
Weet iemand of ik nog ergens op moet letten ? Loop ik risico dat het voorwiel scheef komt te staan als ik iets niet op de juiste manier doe ?
Graag jullie kennis gevraagd hierover.
Je vind hem nu te nerveus?

Vorkpoten zijn origineel bij elke motor flush met de topmount, dop steekt er dan iets boven uit. Verder gewoon meten zodat ze precies dezelfde hoogte hebben, bovenste bouten vastdraaien, motor paar keer inveren met losse bouten (ook van de as) en alles weer vast draaien op moment of goed gevoel.
 
Ik ben van plan de voorpoten van mijn Fz1 weer op de originele positie te zetten. De vorige eigenaar had de voorkant een centimeter laten zakken.
Heeft iemand een foto voor mij hoever ze boven komen te zitten ? Verder is het de bouten losdraaien en voorpoten laten zakken .
Weet iemand of ik nog ergens op moet letten ? Loop ik risico dat het voorwiel scheef komt te staan als ik iets niet op de juiste manier doe ?
Graag jullie kennis gevraagd hierover.

Zo 😉
 

Bijlagen

  • 4E4178C8-65EB-46F2-8FE7-9A3C97B29787.jpeg
    4E4178C8-65EB-46F2-8FE7-9A3C97B29787.jpeg
    224,5 KB · Weergaven: 25
Je vind hem nu te nerveus?

Vorkpoten zijn origineel bij elke motor flush met de topmount, dop steekt er dan iets boven uit. Verder gewoon meten zodat ze precies dezelfde hoogte hebben, bovenste bouten vastdraaien, motor paar keer inveren met losse bouten (ook van de as) en alles weer vast draaien op moment of goed gevoel.
Nee nerveus niet. Wil alleen kijken of de zithouding verbeterd .
Bedankt voor de tips.
 
Je vind hem nu te nerveus?

Vorkpoten zijn origineel bij elke motor flush met de topmount, dop steekt er dan iets boven uit. Verder gewoon meten zodat ze precies dezelfde hoogte hebben, bovenste bouten vastdraaien, motor paar keer inveren met losse bouten (ook van de as) en alles weer vast draaien op moment of goed gevoel.
As . Bedoel je de as van het voorwiel ook wat lossen dus ?
 
Toevallig nog iemand ter verkoop nog een bestuurderszadel liggen ?

Had de vraag ook op MP uitgezet . Gisteren 3 reacties . Ze hebben me alle 3 proberen op te lichten. Ze maken een account aan ( of heel kort actief ).
Ze halen een plaatje van internet . Noemen een prijs. Ze willen alleen opsturen en als je zegt dat je wil komen kijken dan zitten ze echt in een uithoek van Nederland. Ze gaan dan nog proberen toch op te sturen door de prijs nog eens te laten zakken. Als je er toch op staat om te komen kijken dan houd het contact op of hebben ze vage smoesjes.

Wat een wereld B|
 
Nee nerveus niet. Wil alleen kijken of de zithouding verbeterd .
Bedankt voor de tips.
Je zithouding verander je er niet echt mee, de hele motor gaat tenslotte wat omhoog. Toen ik m'n FZS1000 10mm doorstak merkte ik er qua zithouding niks van. Toen ik de 20mm stuur risers eraf haalde merkte ik wel een aardig verschil.

As . Bedoel je de as van het voorwiel ook wat lossen dus ?
Ja, eigenlijk alles wat van structureel belang is en onder de bovenste vorkbouten zit lossen.
 
Vraagje aan mijn collega Fazer rijders,

Ik heb dus een Fazer 600, bouwjaar 2000. Ik ben er blij mee, het is een fijne fiets die wat mij betreft tussen mijn voormalige Diversion 900 en CBR600F in zit. Ideaal :)

Hoewel ik het verbruik niet heel belangrijk vindt, zie ik dat de Fazer o.a geroemd wordt vanwege een laag brandstofverbruik. Hier schommelt het verbruik tussen 1:16,7 en 1:18,6. Is dat een normaal verbruik voor dit model Fazer?
 
Vraagje aan mijn collega Fazer rijders,

Ik heb dus een Fazer 600, bouwjaar 2000. Ik ben er blij mee, het is een fijne fiets die wat mij betreft tussen mijn voormalige Diversion 900 en CBR600F in zit. Ideaal :)

Hoewel ik het verbruik niet heel belangrijk vindt, zie ik dat de Fazer o.a geroemd wordt vanwege een laag brandstofverbruik. Hier schommelt het verbruik tussen 1:16,7 en 1:18,6. Is dat een normaal verbruik voor dit model Fazer?
Ligt natuurlijk ook wel aan de rijstijl... ;)
Maar denk dat de mijne dan iets zuiniger loopt, constant rijden op snelweg aan legale snelheden of net erboven (140 constant) loopt ie meest wel boven de 1:20, touren met vrouwlief zakt ie meest net onder de 1:20
Het is normaal voor een FZ1 })
Als ie van een opa is.. :P Kolere wat zoop dat ding zeg :X
Denk dat het bijna 1:2 verschil was tussen de Fazer 600 en FZ1n, 1:2x vs 1:13..
Omdat ik ze naast elkaar reed ook raar om te zien dat de benzinemeter van de Fazer net begon te zakken en het rode lampje van de FZ1 alweer begon te knipperen..
 
Laatst bewerkt:
Ik heb zelf een fzs 600 uit 2003 en bij mij is het verbruik bij de laatste tank 1:16,5
Tevens de eerste keer dat ik het bijgehouden heb. Het is wel zo dat ik heel weinig snelweg kilometers maak, woon en werk in dezelfde stad.
 
Ligt natuurlijk ook wel aan de rijstijl... ;)
Maar denk dat de mijne dan iets zuiniger loopt, constant rijden op snelweg aan legale snelheden of net erboven (140 constant) loopt ie meest wel boven de 1:20, touren met vrouwlief zakt ie meest net onder de 1:20

Als ie van een opa is.. :P Kolere wat zoop dat ding zeg :X
Denk dat het bijna 1:2 verschil was tussen de Fazer 600 en FZ1n, 1:2x vs 1:13..
Omdat ik ze naast elkaar reed ook raar om te zien dat de benzinemeter van de Fazer net begon te zakken en het rode lampje van de FZ1 alweer begon te knipperen..

Mijn rijstijl, dat wisselt. Maar ik ben zeker geen Rossi wannabe. Wel trek ik regelmatig vlot op, wat natuurlijk niet helpt :P

Soms kan ik gewoon rustig met 60 in z'n 5 rond pruttelen, en soms krijgt-ie (met warme motor, uiteraard...) vaak de toerenbegrenzer te zien. Maar juist de ritten waarbij ik rustig van A naar B rijdt, zit ik rondom de 1:18. Ik klaag niet, maar ik vroeg me af wat voor verbruik anderen halen met eenzelfde motor :)
 
Ik deed meestal zo'n 1 op 20 geloof ik op de 600, is op sprit ook een beetje het gemiddelde Benzinverbrauch: Yamaha - FZS 600 - Spritmonitor.de

Op de 1000 wisselde het wel wat, veel (vlot) snelweg 1 op 22, beetje binnendoor gassen 1 op 15, gemiddeld over een paar tankbeurten zo'n 1 op 18 dacht ik. Vond hem wel lekker zuinig voor z'n vermogen, op de TDM850 hoefde ik niet echt veel moeite te doen voor 1 op 14 8)7
 
Ik heb vandaag mijn Yamaha FZS 600 uit 2003 weggebracht voor een kleine beurt (durf ik niet zelf).
Toen ik 'm terug kreeg vertelden ze mij dat de nokkenas kettingspanner eraan zit te komen omdat er een tikkend geluid uit het motorblok komt.

Mijn FZS 600 zit nu op zo'n 43.000 km, vorig jaar kocht ik 'm eind december met 36000 km en deze zomer is de motor nog ergens anders voor een grote beurt met kleppen controlleren/stellen weg geweest op bijna 41000 km.

Voor de nokkenas spanner en nokkenas ketting moeten zo te zien de tank en de carburateurs eraf gehaald worden en de inschatting was dat deze reparatie zo'n € 400,00 zou kosten.
Hebben jullie daar nog tips of ideeën over?
Kan ik nog ergens specifiek op letten?
 
Onderhoud is behoud, dus niet besparen. Het af en opbouwen, dus arbeidsuren, zal de hoofdpost zijn, dat is niet anders maar ze zullen blij zijn met het werk in deze tijd. Bouw een relatie op en dan kun je voor kleine wissewasjes ook terecht, zonder dat het je veel gaat kosten.
 
Iemand nog interesse voor een fazer Rizoma afdekplaatsjes
540.jpg

€ 60 euro

Nogmaals iemand nog de zitjes te koop ?
540.jpg
 
Ik heb plaatjes gekocht on de motor te verhogen . Nu is mijn vraag : kan ik de moeren ( rode stippen ) gewoon losmaken ?

360.jpg


Of moet ik het subframe ondersteunen ? En wat gebeurt er met de veer ?
Graag jullie reactie .
 
Ik ben net trotse eigenaar van een Fz1 Fazer uit 2008. Wat een heerlijke, veelzijdige machine.

Ik kan alleen niet langer meer kijken naar die steigerbuis die ze als stuur hebben geplaatst. Zit ook roestvorming op. Ik dacht aan Rizoma 42 mm risers en het MA006B stuur. Kom ik met dit formaat (niet te breed en te hoog stuur en iets kortere risers) uit met de bestaande kabels? Liefst zelfs zonder alles los te hoeven halen. Iemand ervaring met deze set up?

Bedankt!
 
  • Leuk
Waarderingen: vino
Terug
Bovenaan Onderaan