Fazerrijders - Hangplek - deel 15

Toerenbegrenzer heb ik ook wel eens te pakken gehad, maar kan mij niet heugen dat dit klappert.
Aan de andere kant, ik neem aan dat je niet in de toerenbegrenzer naar huis bent gereden. De rest van de rit geen gekke dingen gemerkt?
 
Wat voor soort klap?

Je zal wel stoppen met accelereren maar verder moet er niet veel geks gebeuren. Vol gas in de begrenzer rijden zonder terug te vallen moet gewoon kunnen (niet voor lange tijd uiteraard:9)
 
Toerenbegrenzer heb ik ook wel eens te pakken gehad, maar kan mij niet heugen dat dit klappert.
Aan de andere kant, ik neem aan dat je niet in de toerenbegrenzer naar huis bent gereden. De rest van de rit geen gekke dingen gemerkt?
Met klap bedoel ik meer dat de motor, toen ik in de toerenbegrenzer reed, opeens qua snelheid terugsloeg. Ja direct daarna was m’n uitlaat en m’n voorvork lek…
 
Wat voor soort klap?

Je zal wel stoppen met accelereren maar verder moet er niet veel geks gebeuren. Vol gas in de begrenzer rijden zonder terug te vallen moet gewoon kunnen (niet voor lange tijd uiteraard:9)
Ging de snelweg op in 1, ik dacht ff de boel goed smeren, dus zat al ff hoog in de toeren. Toen ik m echt even goed doortrok gebeurde het.
 
Ging de snelweg op in 1, ik dacht ff de boel goed smeren, dus zat al ff hoog in de toeren. Toen ik m echt even goed doortrok gebeurde het.
In de begrenzer rijden maakt ook niet zoveel uit, ding zit er niet voor niets op. Voorkomt juist toerentallen waarbij je zuiger de motor wil verlaten of zwevende kleppen en is vaak ook wel veilig afgesteld (bij racemotoren word na tuning de begrenzer wel is ingesteld op een wat hoger toerental). Je zult alleen ineens stoppen met versnellen, ontsteking word onderbroken. Als je echt terug valt in snelheid is er iets niet goed met de brandstof/lucht voorziening.
Met klap bedoel ik meer dat de motor, toen ik in de toerenbegrenzer reed, opeens qua snelheid terugsloeg. Ja direct daarna was m’n uitlaat en m’n voorvork lek…
Als dat komt door in de begrenzer te rijden was dat van te voren ook al niet goed ... :9
 
  • Leuk
Waarderingen: vino
In de begrenzer rijden maakt ook niet zoveel uit, ding zit er niet voor niets op. Voorkomt juist toerentallen waarbij je zuiger de motor wil verlaten of zwevende kleppen en is vaak ook wel veilig afgesteld (bij racemotoren word na tuning de begrenzer wel is ingesteld op een wat hoger toerental). Je zult alleen ineens stoppen met versnellen, ontsteking word onderbroken. Als je echt terug valt in snelheid is er iets niet goed met de brandstof/lucht voorziening.

Als dat komt door in de begrenzer te rijden was dat van te voren ook al niet goed ... :9
Ik dacht dat m’n voorvork mogelijk lek gegaan was doordat ie opeens zo terugsloeg qua snelheid. Maar eigenlijk is dat onzin bedenk ik me net want dan zou bij iedere noodstop je voorvork lek kunnen raken. De uitlaat was al behoorlijk roestig dus misschien roest eraf geblazen en het lek kwam te voorschijn..
 
Ik dacht dat m’n voorvork mogelijk lek gegaan was doordat ie opeens zo terugsloeg qua snelheid. Maar eigenlijk is dat onzin bedenk ik me net want dan zou bij iedere noodstop je voorvork lek kunnen raken. De uitlaat was al behoorlijk roestig dus misschien roest eraf geblazen en het lek kwam te voorschijn..
Uitlaat wil wel rotten bij Fazer 600, als die al dun was kan wat ploffen wel de druppel zijn.
 
Als die nog goed rijdt is er niks aan de hand:P.
Ja dat is ook wel zo. Maar met een oude motor weet je het nooit. Ik heb m net en wil liever nu alles lekker opknappen en onderhoud doen zodat ik komende seizoen heerlijk kan knallen. Vandaag m’n Renthal stuur erop gezet. Morgen komt mn uitlaat gelast terug dus die kan ik gaan spuiten en zijn mn voorvorken weer gefikst!😀 nog een vraagje aan de kenners hier: hij staat nu gestald in de schuur de komende twee maanden zeker. Weet iemand hoe je de carburateurs laat leeglopen zonder deze te demonteren? Als dat al mogelijk is..
 
Als je ze wilt laten leeglopen voor die 2 maanden zou ik het lekker laten zitten. Je kan beter een keer de motor starten na 4 weken en warm laten draaien. Zo snel vervuilen de carbs nu ook weer niet :).

Edit; en als je het wel wilt doen; Rode schroef open draaien onderop je carb, dan komt uit het gele gaatje de benzine totdat je vlotterbak leeg is.
en dat dan per carb, dus 4 keer.
1636544516810.png
 

Bijlagen

  • 1636544361678.png
    1636544361678.png
    258 KB · Weergaven: 14
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: JBi
Als je ze wilt laten leeglopen voor die 2 maanden zou ik het lekker laten zitten. Je kan beter een keer de motor starten na 4 weken en warm laten draaien. Zo snel vervuilen de carbs nu ook weer niet :).

Edit; en als je het wel wilt doen; Rode schroef open draaien onderop je carb, dan komt uit het gele gaatje de benzine totdat je vlotterbak leeg is.
en dat dan per carb, dus 4 keer.
Bekijk bijlage 1693763
:^

Zo snel vervuilt de boel niet, gewoon 98 erin gooien en klaar.
 
Als je ze wilt laten leeglopen voor die 2 maanden zou ik het lekker laten zitten. Je kan beter een keer de motor starten na 4 weken en warm laten draaien. Zo snel vervuilen de carbs nu ook weer niet :).

Edit; en als je het wel wilt doen; Rode schroef open draaien onderop je carb, dan komt uit het gele gaatje de benzine totdat je vlotterbak leeg is.
en dat dan per carb, dus 4 keer.
Bekijk bijlage 1693763
Ja het is een beetje afhankelijk van het weer. Hoe langer het slecht blijft, hoe langer dat kreng in de schuur blijft staan… dit jaar hadden we in februari nog sneeuw. Kan dus ook zomaar 4 maanden worden nu ik er over nadenk.
 
In het kader van mijn winter-onderhoudsbeurt heb ik nu het volgende aangetroffen. Roest op de zuigers van m’n remklauwen. De vraag is, moet ik ze vervangen, kan het kwaad? Heb het er met WD40 geprobeerd eraf te krijgen maar is behoorlijk hardnekkig.
 

Bijlagen

  • 53C33AFB-2844-489C-9914-0595E968DEDB.jpeg
    53C33AFB-2844-489C-9914-0595E968DEDB.jpeg
    166,7 KB · Weergaven: 14
Ik krabbel remzuigers altijd schoon met een glasfiber stift en/of een lichte schuurspons van de verfafdeling (Scotch Brite schuurlapje, niet te grof van bouwmarkt, lange smalle strips knippen, onderlangs halen en links/rechts heen en weer sjorren tot het schoon is..), dat werkt best okay.
Ik heb ook een "speciaal" metalen plaatje (stuk metaal van een oude dikke metalen scharnier..:9) die ik in de sleuf in het midden zet, dan komen de zuigers aan beide kanten ver tot het schone deel naar buiten, dan goed poetsen en weer terug drukken
Zolang de zuiger niet te ver terug naar binnen hoeft (nieuwe blokken ?) zal het prima blijven werken, zolang het deel binnen de seal maar schoon en onbeschadigd is..

Voorbeeld glasfiber stift : TOOLCRAFT TO-5864070 Glasvezel reinigingskwast / glasvezel-gumstift / Glazen gum diameter 4 mm Diameter 11 mm 12 stu | Conrad.nl
 

Bijlagen

  • plaatje.jpg
    plaatje.jpg
    67,4 KB · Weergaven: 14
Laatst bewerkt:
zolang het deel binnen de seal maar schoon en onbeschadigd is..
Daar kom ik natuurlijk alleen achter wanneer ik m demonteer maar daar heb ik net geen zin in. Nee geen nieuwe blokjes dus zullen waarschijnlijk niet helemaal naar binnen gaan. Zal het met zo’n scotch brite proberen eerst, die heb ik nog liggen. Dank voor je reactie!
 
Daar kom ik natuurlijk alleen achter wanneer ik m demonteer maar daar heb ik net geen zin in. Nee geen nieuwe blokjes dus zullen waarschijnlijk niet helemaal naar binnen gaan. Zal het met zo’n scotch brite proberen eerst, die heb ik nog liggen. Dank voor je reactie!
Als je de zuigers verder naar buiten pompt en opvangt in de midden zoals ik aangaf kun je ze voor een heel groot deel beoordelen (en schoonmaken, daarna met beetje schone remolie erop weer terugdrukken in klauw bij montage), ik heb nog nooit gezien/gehad dat het deel wat continue binnen de klauw/seal zit aangetast was, eigenlijk altijd alleen het deel van remzuiger wat al uitsteekt tussen seal/klauw en remblokken..
Zolang je het geroeste/aangetaste deel van je remzuigers niet terug langs de seal hoeft te duwen (door plaatsen van nieuwe remblokken bijvoorbeeld, dan moet je ze misschien wat verder terug in de klauw duwen) zou het ondanks dat het er iets minder fraai uitziet gewoon prima moeten functioneren en olie dicht moeten zijn.
Als je echt je klauwen goed schoon wil maken moet je de remzuigers eruit halen, ook de seals eruit halen (evt. vervangen) en ook de sleuf waar de seal in liggen helemaal netjes van evt. aangekoekte restjes vuil ontdoen, dan ook de remzuigers helemaal oppoetsen/polijsten (zonder echt materiaal weg te nemen, dit ivm de afdichting) en daarna weer netjes meteen beetje schone remolie monteren, natuurlijk inspecteer en polijst je dan ook de pinnen van de remblokken en vet die netjes in met een beetje remvet bij montage van de blokken..
 
Laatst bewerkt:
Hoi! Na ongeveer 6 jaar een FZS 600 te hebben gereden (tevens mijn eerste motor) heb ik een uitstapje gemaakt naar een Aprilia Falco. Daar rij ik nu bijna 2 jaar op maar merk dat ik toch weer een motor wil die iets meer rechtop zit. Daarnaast doet een 4-cilinder me toch meer qua geluid en emotie dan een 2-cilinder.

Dus ik ben weer op zoek naar iets anders. Nu zie ik een Fazer 1000 (2001) met rond de 40K km. De km-stand lijkt me geen probleem, mijn Fazer 600 heb ik verkocht met 72K en die liep ook nog steeds perfect. Zijn er zaken waar ik op moet letten bij een Fazer 1000 met deze km-stand. Ik lees op internet dat er rond de 40K een grote beurt met kleppenstellen aan zit te komen? En zijn er rijders die zowel de 600 als 1000 hebben gereden, en kunnen vertellen wat het grote verschil is naast uiteraard wat meer power. Ik vond de 600 soms wat aanvoelen als een grote brommer, vooral qua grootte (of eigenlijk klein) en zitpositie. Ik ben 1,83cm maar zat toch best met gebogen knieen op de motor. En het zadel was wat zacht waardoor ik na een tijdje toch last kreeg van mijn onderrug. Oja, en er zit een superbike stuur op de Fazer 1000, mensen daar ervaring mee en is dit een verbetering?

Edit: de verkoper geeft aan dat er sinds half 2017 geen noemenswaardig onderhoud is geweest en ook de olie nooit is ververst (alleen bijgevuld). Dus die kan ik maar beter laten staan denk ik... De vragen zijn nog wel relevant want een Fazer 1000 staat wel op mijn verlanglijstje.
 
Laatst bewerkt:
Hallo mensen
Wat vinden jullie van deze fazer. Vraag dit namens iemand anders die er interesse in heeft.
Ding ziet er nog als nieuw uit. Met zo'n kilometerstand wel op letten dat die een beetje recent onderhoud heeft gehad. Banden zullen hoogstwaarschijnlijk ook wel over de datum zijn.

Sticker voorop mist wel, kan natuurlijk verwijderd zijn vanwege optische redenen. Of schadefiets en sticker vergeten (wat alsnog niet per se slecht is).
 
Hoi! Na ongeveer 6 jaar een FZS 600 te hebben gereden (tevens mijn eerste motor) heb ik een uitstapje gemaakt naar een Aprilia Falco. Daar rij ik nu bijna 2 jaar op maar merk dat ik toch weer een motor wil die iets meer rechtop zit. Daarnaast doet een 4-cilinder me toch meer qua geluid en emotie dan een 2-cilinder.

Dus ik ben weer op zoek naar iets anders. Nu zie ik een Fazer 1000 (2001) met rond de 40K km. De km-stand lijkt me geen probleem, mijn Fazer 600 heb ik verkocht met 72K en die liep ook nog steeds perfect. Zijn er zaken waar ik op moet letten bij een Fazer 1000 met deze km-stand. Ik lees op internet dat er rond de 40K een grote beurt met kleppenstellen aan zit te komen? En zijn er rijders die zowel de 600 als 1000 hebben gereden, en kunnen vertellen wat het grote verschil is naast uiteraard wat meer power. Ik vond de 600 soms wat aanvoelen als een grote brommer, vooral qua grootte (of eigenlijk klein) en zitpositie. Ik ben 1,83cm maar zat toch best met gebogen knieen op de motor. En het zadel was wat zacht waardoor ik na een tijdje toch last kreeg van mijn onderrug. Oja, en er zit een superbike stuur op de Fazer 1000, mensen daar ervaring mee en is dit een verbetering?

Edit: de verkoper geeft aan dat er sinds half 2017 geen noemenswaardig onderhoud is geweest en ook de olie nooit is ververst (alleen bijgevuld). Dus die kan ik maar beter laten staan denk ik... De vragen zijn nog wel relevant want een Fazer 1000 staat wel op mijn verlanglijstje.
Exup klep kan vast gaan zitten, de toerenteller zal dit dan aangeven. Verder Japans betrouwbaar. Kleppen zijn idd om de 40k.

Qua rijden is de 1000 volwassener, heeft zo z'n voordelen als nadelen. 600 stuurt makkelijker/sneller. 1000 heeft power te over maar is voor het krappe snelle werk minder geschikt, je bent dan wat meer aan het werk dan op de 600. Rechtuit en bij wat langere bochten is de 1000 heer en meester, gewoon een stuk stabieler.

Qua comfort kan ik alleen maar zeggen dat ik beide heel goed vindt (ben ook 183), de 1000 is iets ruimer maar veel scheelt het niet. Op de 600 heb ik afgelopen zomer 1050km op één dag gedaan, op wat kontpijn na nergens last van gehad. Wel had ik op beide een SBK stuur, origineel vind ik waardeloos.
 
Ik ergerde mij al een tijdje aan het dashboard op mijn stuur, dus even aan de slag gegaan met de 3D printer. Nu lijkt het ietsje meer op een echt dashboard.
 

Bijlagen

  • PXL_20211108_161200658.jpg
    PXL_20211108_161200658.jpg
    85 KB · Weergaven: 31
  • IMG_20211101_193607.jpg
    IMG_20211101_193607.jpg
    132 KB · Weergaven: 34
  • IMG_20211118_145236.jpg
    IMG_20211118_145236.jpg
    155,6 KB · Weergaven: 30
Terug
Bovenaan Onderaan