FAZERrit 8 november 2009, midden Nederland

Welke toertocht??

  • Optie 1

    Stemmen: 0 0,0%
  • Optie 2

    Stemmen: 6 100,0%
  • Optie 3

    Stemmen: 0 0,0%
  • Optie 4

    Stemmen: 0 0,0%
  • Optie 5

    Stemmen: 0 0,0%
  • Eigen suggestie

    Stemmen: 0 0,0%

  • Totaal aantal stemmers
    6
Even een opmerking aangaande de veiligheid, lijkt mij verstandig om een ervaren iemand (Ted...) voorop te laten rijden en vervolgens de minder ervaren voor in de groep en met helemaal achteraan ook weer een ervaren persoon.
 
@Blue Fazerin
Als de route helemaal klaar is, dan geef ik wel een belletje ;)

@vincefazer
Veiligheid is inderdaad iets om in het oog te houden. Gebeuren de laatste tijd al teveel ongelukken op het MF :( . Zelf had ik in m'n hoofd dat ik voor rij met de GPS, de rest er tussenin en dan Ted (Damted) als hekkensluiter (ook met GPS). En we kunnen ook nog ruilen uiteraard ;)
Mocht de groep onverhoopt uit elkaar vallen, door iets als een stoplicht, dan kan Ted de tweede groep gaan voorrijden. Totdat we weer bij elkaar zijn. En dan is het inderdaad wel handiger om mensen met minder ervaring meer naar voren te plaatsen in de groep, achteraan moet men namelijk toch vaak een stuk sneller rijden door het harmonica-effect.
Zelf ben ik (gelukkig) geen racer en mijn rijstijl is voor iedereen bij te houden. Zeker na die schuiver ben ik een stuk voorzichtiger geworden.

Ook nog handig om te hebben: oranje/geel hesje voor de zichtbaarheid. Als de voor/achterrijder iets van een hesje dragen is het ook een stuk makkelijker te controleren of we nog compleet zijn. Ted, heb jij nog hesjes of zal ik er eentje voor je meenemen?

Owja, de eerste stopplaats die ga ik ietsjes verplaatsen (paar honderd meter maar :+ ). Leersums Laarsje zit in het centrum van Leersum en ik ben bang dat dat lastig gaat worden met parkeren van de motoren. Daarom is er nog een mooi alternatief, namelijk 't Berghuis. Hier kunnen we ook naar hartelust pannenkoeken eten en koffie/thee/choco drinken. Berghuis zit in het bos aan een doodlopende weg en heeft een vrij grote parkeerplaats. Verder geen veranderingen ;)
 
Laatst bewerkt:
Paul daar ben ik het helemaal mee eens.
Ik denk dat veel van ons al rijden met een reflectie hesje.
 
@vincefazer
En toch draag ik zelf tijdens een normale rit nooit zo een hesje. Het is in mijn ogen alleen maar een vorm van schijnveiligheid. Je denkt dat koekblikkers je zo wel zien, maar dat is niet zo. Je mag er bij auto vanuit gaan dat ze je niet zien, totdat het tegendeel bewezen is. Zo zit ik zelf ook op de motor. Er vanuit gaan dat ze je altijd zien, dat is tegenwoordig haast vragen om problemen. Heeft iets met het frontale oppervlakte dat zichtbaar is te maken ofzo (met andere woorden: ze kijken niet goed genoeg).
Alleen voor een tour als dit draag ik dan zo een hesje, als herkenningspunt.

Zo en nu weer de studieboeken maar weer eens opzoeken :P

PS, ik vind die hesjes nog spuuglelijk ook :')
 
Laatst bewerkt:
Paul dat wordt een ellerlange discussie die we hier maar niet moeten gaan voeren, maar bij de VRO trainingen van de KNMV is men toch ook duidelijk dat met reflectie / fluor kleuren je beter te zien bent. Het gaat er niet om dat een automobilist ziet WAT er is, maar dat hij/zij ziet DAT er wat is om rekening mee te houden.

Maar net als met ABS, het is alleen maar een extra stap die je zet voor je eigen veiligheid, het mag natuurlijk NOOIT zo zijn dat je daar je rijgedrag op gaat aanpassen. Je gaat er altijd vanuit dat een auto jou niet ziet, je zorgt dat je nooit tegelijk met auto's op een kruispunt c.q. zijweg aan komt rijden etc etc etc.....
 
Ze kopen / aandoen om er mooier van te worden lijkt mij ook niet de reden. (Werd bij aanschaf zelfs uitgescholden voor agent :X ) Is nog lastig ook zo'n stretch apparaat met handschoenen en jas met voering uittrekken.

Maar, helemaal nu het om 18:00 uur al nacht is, maak ik mezelf gewoon wijs dat mn zichtbaarheid er in ieder geval niet slechter op wordt.
 
@vincefazer
Gaat een lange discussie worden ben ik bang :P Laten we 't maar bij de toertocht houden en met dit onderwerp wachten tot vrijdag :P

@marcel_str
Voor 's-nachts zitten er in m'n jas gelukkig van die reflecterende delen. Overdag zie je het niet, maar het lijkt wel iets van een membraan met daaronder fluoriserende delen. Mag ook wel, aangezien ik voor de rest volledig in het zwart gekleed ben.
 
@vincefazer
Gaat een lange discussie worden ben ik bang :P Laten we 't maar bij de toertocht houden en met dit onderwerp wachten tot vrijdag :P

Hebben we in ieder geval iets om de laatste 2 uur werk door te komen toch!?
Achja, lachen toch, als gele eendjes achter moeder gans aan. :)
 
@Blue Fazerin
Als de route helemaal klaar is, dan geef ik wel een belletje ;)

@vincefazer
Veiligheid is inderdaad iets om in het oog te houden. Gebeuren de laatste tijd al teveel ongelukken op het MF :( . Zelf had ik in m'n hoofd dat ik voor rij met de GPS, de rest er tussenin en dan Ted (Damted) als hekkensluiter (ook met GPS). En we kunnen ook nog ruilen uiteraard ;)
Mocht de groep onverhoopt uit elkaar vallen, door iets als een stoplicht, dan kan Ted de tweede groep gaan voorrijden. Totdat we weer bij elkaar zijn. En dan is het inderdaad wel handiger om mensen met minder ervaring meer naar voren te plaatsen in de groep, achteraan moet men namelijk toch vaak een stuk sneller rijden door het harmonica-effect.
Zelf ben ik (gelukkig) geen racer en mijn rijstijl is voor iedereen bij te houden. Zeker na die schuiver ben ik een stuk voorzichtiger geworden.

Ook nog handig om te hebben: oranje/geel hesje voor de zichtbaarheid. Als de voor/achterrijder iets van een hesje dragen is het ook een stuk makkelijker te controleren of we nog compleet zijn. Ted, heb jij nog hesjes of zal ik er eentje voor je meenemen?

Owja, de eerste stopplaats die ga ik ietsjes verplaatsen (paar honderd meter maar :+ ). Leersums Laarsje zit in het centrum van Leersum en ik ben bang dat dat lastig gaat worden met parkeren van de motoren. Daarom is er nog een mooi alternatief, namelijk 't Berghuis. Hier kunnen we ook naar hartelust pannenkoeken eten en koffie/thee/choco drinken. Berghuis zit in het bos aan een doodlopende weg en heeft een vrij grote parkeerplaats. Verder geen veranderingen ;)

Ik wil graag een hesje van je lenen of overnemen, ik heb alleen zo'n oranje hesje, maar die is voor pech met de auto en niet echt geschikt voor op de motor.

Als je mij achteraan zet is goed. Zeg maar "Bezemmotor"
Afspreken dat niemand elkaar gaat inhalen is ook een vereiste.
Gewoon op je plek blijven rijden en als je degene achter je niet meer ziet, graag eerst wat gas terug en als die niet meer komt gewoon een veilige plek zoeken om aan de kant te wachten.
Dus ook niet gaan keren, dat wordt de taak van de voorrijder of van de bezemmotor.

Nu nog de GPS route en mooi weer!
Ik heb er zin in!
 
Geschakeld rijden, niet inhalen en hesje mee... Wellicht suf/overbodig, maar zijn er nog meer nuttige alom bekende tips? Ik kan dan wel rijden, maar wordt mn eerste ritje op deze manier. Lijkt me nuttig om gekigheidjes maar beter te voorkomen.
 
Niet nog ff snel een kruispunt / stoplicht willen nemen omdat je bang bent de groep kwijt te raken.... En idd in baksteen formatie rijden, niet te veel afstand tussen elkaar maar wel weer zonder op elkaars achterwiel te rijden.
 
Ik kan helaas niet rijden vanwege een langdurige handblessure maar ik wens jullie veel plezier *D
 
@Damted
Bedankt voor de tips, ze staan nu in de startpost :) . Zelf heb ik nog wel een hesje voor eigen gebruik met een enigszins redelijke sluiting. Die ander, dat is ook zo een flutding met een slechte sluiting :( (waait direct open).

@marcel_str
Oké staat erin ;)

@vincefazer
Baksteen, tussenafstand en gevaarlijk weggedrag staan er ook bij ;)

@Spider
Jammer dat je er niet bij kan kan zijn :/


Is de startpost met de regeltjes/disclaimer naar wens of zijn er nog verbeterpuntjes en/of dingen die aangepast moeten/mogen/kunnen worden? Volgens mij zijn we aardig compleet ondertussen :)
 
@Damted
Bedankt voor de tips, ze staan nu in de startpost :) . Zelf heb ik nog wel een hesje voor eigen gebruik met een enigszins redelijke sluiting. Die ander, dat is ook zo een flutding met een slechte sluiting :( (waait direct open).

@marcel_str
Oké staat erin ;)

@vincefazer
Baksteen, tussenafstand en gevaarlijk weggedrag staan er ook bij ;)

@Spider
Jammer dat je er niet bij kan kan zijn :/


Is de startpost met de regeltjes/disclaimer naar wens of zijn er nog verbeterpuntjes en/of dingen die aangepast moeten/mogen/kunnen worden? Volgens mij zijn we aardig compleet ondertussen :)

Als je mooie bochten wilt rijden, moet je niet in baksteenformatie, maar juist allemaal als een lang lint achter elkaar.
Bochtentips:
Zo lang mogelijk de buitenkant van de bocht houden.
dus bij rechterbochten tegen de middenstreep aan.
bij linker bochten tegen de bermrand aan.
pas naar binnenkant bocht sturen als je de bocht door kunt kijken.
Goed door de bocht blijven kijken, soms het wegdek even scannen.
 
@Damted
Bochtjes willen we wel rijden inderdaad, aangepast ;)

@JWH
Verzamelen bij AC De Meern vanaf 10.00 uur
Begin toertocht 10:30-10:45 uur

@marcel_str
Bedankt :)
 
@Paul:

Goed bezig!
Nu weer verder met je studie hè :+

Ik neem wel een hesje mee, als ik er aan denk.

Het is nog wel geen zondag, maar als je de route af hebt, kan ik hem dan in de mail ontvangen?

Het mooie van in een lint rijden is dat als de voorrijder de juiste lijnen rijdt, de rest dat automatisch ook doet.
Bij de LCVM bergtraining deden we dit ook zo en dat werkt goed.
Zeker als je vlak achter de trainer zit :+

Afstand houden is vanzelfsprekend en nooit denken dat als je voorganger oversteekt, dat jij dat dan ook wel kan. Iedereen zelf goed de situatie beoordelen als of je alleen zou rijden en daarmee beslissen wat je zelf doet of laat.
Houdt altijd je voorganger goed in de gaten, want mocht die ineens voor je stil staan, dan zit je er tenminste niet bovenop. :/
 
Laatst bewerkt:
De informatie in de startpost is aangepast:
-Gewijzigde informatie over de route (afstanden eerste en tweede deel zijn veranderd, eerste stop is veranderd, dat is nu 't Boshuis)
-Andere screenshot van de route
-Detailbewerkingen in de tekst van de startpost
-Informatie/links klikbaar gemaakt in de startpost

Inmiddels heb ik de GDB file van Mapsource doorgestuurd naar Damted (Ted) ter controle. Als Ted zijn goedkeuring heeft gegeven, dan ik de route omzetten in zo veel mogelijk verschillende bestandsformaten en zal ik ook een PDF versie (tekst met afstanden erbij) voor de Routerol maken. Nog even geduld, het is allemaal onderweg :)


@Damted
Goede lijnen rijden is nog een kunst, al gaat het me wel steeds beter af gelukkig (heb m'n motor nog net geen 1500km :P ). De route zit in je mailbox als het goed is, met een klein stukje tekst erbij.
Dat 'gevaar van de tweede' was ook bekend bij het rijlessen. Ik vond 't ook altijd een stuk fijner om voorop te rijden. Anders heb je toch al snel/vaak de neiging om maar achter je voorganger aan te sukkelen.
 
Paul, in hoeverre is het mogelijk die route ook in itn aan te leveren? Weet niet of jij daar een mooi tooltje voor hebt/jouw tooltje dat kan, maar mijn Tommie zou je eeuwig dankbaar zijn. Begrijpt ie beter. ;)

Edit: Volgens mij heb ik het zelf al aan de praat. Kun je mij die .gdb file ook een sturen?
marcel_str @ hete meel.com
 
Laatst bewerkt:
Paul, in hoeverre is het mogelijk die route ook in itn aan te leveren? Weet niet of jij daar een mooi tooltje voor hebt/jouw tootlje dat kan, maar mijn Tommie zou je eeuwig dankbaar zijn. Begrijpt ie beter. ;)

Edit: Volgens mij heb ik het zelf al aan de praat. Kun je mij die .gdb file ook een sturen?
marcel_str @ hete meel.com
Mocht het lukken om .gdb bestanden om te zetten naar .itn bestanden. Laat het mij dan even weten. Ben nu al geruime tijd daar mee aan het spelen geweest, maar telkens niet werkend gekregen...

Heb zelf een Garmin Nuvi 510, maar paar kameraden hebben een TomTom Rider (V2) en dan kunnen we voortaan allemaal navigeren...
 
Bleek vrij simpel, of ik doe iets verkeerd, maar heb zojuist een gpx naar itn vertaalt en op mn rider zien werken. Je kunt er ook gdb-files mee inladen, maar die heb ik nog niet gedownload, dus niet geprobeert.

Download dit tooltje, open een (.gpx-)file en save as .itn. Copy-paste in je itn-dir op je rider en vraag de route op met de reisplanner. That's it.

http://www.verweijweb.nl/images/ITNConv1.63.zip

Succes!
 
Laatst bewerkt:
@marcel_str
Met Mapsource is het helaas niet mogelijk om te exporteren naar .itn.

Mapsource kan standaard exporteren naar:
GDB-versie2 (.gdb)
GDB-versie3 (.gdb)
MPS-bestand (.mps)
Tekst (.txt), hier krijg je alleen een waslijst met GPS coördinaten
.dxf
.gpx

Maar op internet heb ik nog een leuk tooltje gevonden waarmee het wel mogelijk is. Het is erg veel werk, het is omslachtig en onhandig. Maar het kan wel. Hier kan je RouteConverter downloaden: RouteConverter - Downloads. Let er wel op dat dit programma niet geblokkeerd wordt door een firewall of Windows zelf. Bij het opstarten krijg je wel eerst een error dat hij het bestand niet kan openen. Even op OK klikken en verder gaan. Vervolgens open je een bestand, bijvoorbeeld een GDB bestand van mij, door rechts bovenin naar 'bron' te gaan. In de GDB zitten drie routes ingepakt, klik nu op 'lijst met posities' en selecteer het eerste deel van de route. Nu komt er rechts in beeld een hele waslijst met punten te staan. Dit zijn iets van 150 punten, maar in een .itn kan je maximaal 48 punten opslaan. In die lijst zie je punten staan met alleen tekst (dat zijn er heel weinig) en je ziet punten staan met een nummer ervoor (dat zijn er heel veel). Die punten met een nummer kan/mag/moet je deleten. Wat je overhoudt zijn de punten zonder nummer en dat zijn ook de punten waarop ik de route op genavigeerd heb. Rechts onderin kan je nu de overgebleven punten opslaan in een .itn file (let wel op dat je TT5 en TT8 versies hebt!). Sla 'm dan wel op onder Fazerrit Deel1 om verwarring te voorkomen. En zo kan je ook deel 2 en deel 3 van de route doen.

Zoals ik al zei: het is omslachtig :P

EDIT, zie net dat je me voor was :+ Die ga ik ook maar eens proberen ;)
 
Laatst bewerkt:
Wil al geruime tijd zo'n reflecterend hesje halen. Weet iemand toevallig of ze bij Motozoom of een andere motorzaak in de buurt van Utrecht goede hesjes hebben die lekker strak om je jas zitten. Graag met rits en niet alleen met klitterband..

Het weer:

Teletekst 704 geeft 20% kans op zon. 20% kans op regen. Windkracht 3. Min/Max temp: 3/8. Mwaahhh heb al slechter weer meegemaakt deze week.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan