FAZERrit 8 november 2009, midden Nederland

Welke toertocht??

  • Optie 1

    Stemmen: 0 0,0%
  • Optie 2

    Stemmen: 6 100,0%
  • Optie 3

    Stemmen: 0 0,0%
  • Optie 4

    Stemmen: 0 0,0%
  • Optie 5

    Stemmen: 0 0,0%
  • Eigen suggestie

    Stemmen: 0 0,0%

  • Totaal aantal stemmers
    6
@ Paul, leuk dat ik onwetende je wat heb geholpen om je vertrouwen terug te krijgen. Gewoon veel rijden, en dat komt allemaal dik in orde hoor.

@ Ted, bedankt voor de foto's. Wat een snelle service allemaal!!!

Dyds (diversion's younger dirty sister, of kortweg de fazer) krijgt deze avond zijn poetsbeurt. Gisteren na het avondeten en het bad niet echt veel zin meer.
 
Nou, even online.

Paul en Ted bedankt voor de superrit. Vooral Paul, knap dat je de mooie route hebt uitgezet en kop hebt gereden. De meeste mensen onderschatten hoeveel inspanning dat kost.

Het was idd koud bij mijn laatste stop en rondom Utrecht was mistig, smog volgens mij.

Ketting geolied en nog niet gepoetst. Het ging net goed met de bevestiging van de schutting en mijn muur door de buurman. Enfin, het moet worden gerepareerd voordat mijn gevel verder wordt beschadigd.
 
Laatst bewerkt:
Ja ja ik leef nog hoor :W

Was echt super lekker dagje.. wel beetje koud :X
moet me motor nog steeds wassen... denk dat dat over paar dagen pas aan toe kom :+


@ Ted... Thnx voor het soeppie... volgende keer trakteer ik! ... vrouwtje had de portomonee leeg geplunderd B|
 
Ja ja ik leef nog hoor :W

Was echt super lekker dagje.. wel beetje koud :X
moet me motor nog steeds wassen... denk dat dat over paar dagen pas aan toe kom :+


@ Ted... Thnx voor het soeppie... volgende keer trakteer ik! ... vrouwtje had de portomonee leeg geplunderd B|

Hoi William,
Ik was je IRL naam even kwijt (gelukkig heb je nog een motorstek profiel :X )

Graag gedaan hoor, Ik heb ook een lekker dagje gehad en dan wil je best wel een keertje trakteren.
Volgende (Fazer) rit probeer ik er ook wel weer bij te zijn.

De rit terug naar huis was eigenlijk het koudst, maar dat was al weer om 17:30 uur.
Jij bent zeker ook nog een tijdje in de buurt van de Lek gebleven voordat je weer terug naar huis ging ?
 
ik was in culemborg en heb de rest van de dag niet gereden... behalve van culemborg naar amsterdam dan maar dat was omstreeks half 5.

ik ben jullie volgens mij net misgelopen op de A2 :+
 
Zo eerst eens even me nickname gewijzigd :9

@Damted:

kan jij nog een zevental foto's op picasaweb kwijt?

Misschien handig om ze bijelkaar te gooien..
Natuurlijk.

edit: ik heb je foto's al van je webspace afgehaald.
 
Laatst bewerkt:
Damn, jullie moeten een goede rit hebben. Goed weertje geregeld! Hoop alleen dat de zon zn werk zal doen en dat het niet glad is onderweg.

Ik heb mn vrijgekomen tijd nog eens in TT Rider navigatie tooltjes gestoken en kwam zodoende uit op het tooltje TYRE. Er zijn al een aantal topics over deze tool te vinden hier, maar lijkt me toch nuttig die hier nog eens aan te halen. TYRE maakt het mogelijk om routes aan te maken of bestaande routes te wijzigen mbv google maps. Routes worden opgeslagen in ITN format.

Aantal interresante features van TYRE:
  • houdt rekening met 48 waypoints TT Rider
  • Importeren vanuit o.a. .gpx, .gdb, .mps en .itn en meer
  • koppeling aan google maps mbt routes plannen/wijzigen (Je hebt geen mapsourcekaarten oid nodig en kan door de hele wereld plannen!)
  • directe koppeling aan TT Rider (o.a. routes direct op TT kopieren)
  • bruikbaar vanaf USB-stick (bijvoorbeeld voor routes downloaden in hotels)
  • beheer/download nuttige plaatsen

Even googlen naar: "tyre tomtom rider":
Google
TYRE gratis downloaden en lekker routes knutselen.

En dan met onderstaande tool de route converteren naar whatever format you want, kunnen we onze Garminvriendjes ook meenemen. ;)
http://www.verweijweb.nl/images/ITNConv1.63.zip

Succes!

Geweldig programma dat TYRE
ik kende het al omdat ik een TT One voor in de auto heb en deze wel eens naast mijn Quest heb gezet tijdens het navigeren naar vakantieplek in Zuid Frankrijk.
Wel verrassend als je beide GPSen soms keuzes ziet maken die soms bij de Garmin en soms bij de TT weer beter waren.

Op de terugweg kreeg ik alleen ruzie met de TT omdat ik een bepaald routepunt (uit het ITN bestand) gemist had, dan wil die je steeds terug sturen. (wist ik veel)

Nu wil ik toch wel eens een keertje mijn TT One op de motor monteren en eens wat routes rijden die ik met Mapsource heb gemaakt en dan met TYRE converteer naar TT.

Kwestie van een Rammountsteun kopen en een plastic zakje eroverheen voor de evt nattigheid. Ladertje (12V >5V) bouw ik zelf wel even
Als het bevalt, ga ik op zoek naar een TT met bluetooth en dan met headsetje voor de helm erbij voor de route instructies.

Nog tips?
 
@Ted
12Vdc naar 5Vdc is inderdaad geen probleem, heel makkelijk zelfs met een 7805 regelaartje. Maar het nadeel is dat deze niet iets van een cut-off heeft of iets waarmee de laadstroom stopt bij een volle accu. Of zit dit al in de Garmin zelf ingebouwd?
Als de cut-off niet uitmaakt en/of in de garmin zelf zit, dan is het heel makkelijk zelf te bouwen volgens mij. Zelf heb ik ook al naar kant en klare laders zitten kijken, maar die zijn veelal te groot, te log en te lomp of kunnen weer niet tegen water. Een spanningsregelaar op basis van een 7805 (TO-220 package) kan je vrij klein maken. Printje ingieten in kunststof/gietmassa, heatsinkje laten uitsteken en klaar.
Als je iets van een printplaatje nodig hebt, geef maar een gil ;) Zelf wil ik namelijk ook wel zoiets gaan bouwen, mitst het de kosten van een kant-en-klare niet te ver overstijgt.

Verder: iedereen bedankt voor de bedankjes :} Met plezier heb ik het gedaan *D

Foto's zijn ook leuk *O*
 
Kwestie van een Rammountsteun kopen en een plastic zakje eroverheen voor de evt nattigheid. Ladertje (12V >5V) bouw ik zelf wel even
Als het bevalt, ga ik op zoek naar een TT met bluetooth en dan met headsetje voor de helm erbij voor de route instructies.

Nog tips?

Is dit niet iets? http://www.navishop.nl/product_info.php/products_id/6717
Gebruik zelf de bike-to-bike teamset icm TT Rider omdat ik ook met mn vrouwtje wil kunnen babbelen en eventueel tijdens toertochtjes eenvoudig te kunnen communiceren met een ander, maar dat is voor alleen navigatie misschien wat overkill.
 
Laatst bewerkt:
Is dit niet iets? http://www.navishop.nl/product_info.php/products_id/6717
Gebruik zelf de bike-to-bike teamset icm TT Rider omdat ik ook met mn vrouwtje wil kunnen babbelen en eventueel tijdens toertochtjes eenvoudig te kunnen communiceren met een ander, maar dat is voor alleen navigatie misschien wat overkill.

Welke teamset heb je? Van Cardo toevallig, want daar zit ik over te denken om deze een te kopen in het voorjaar/zomer. Voor in de vakantie is dat wel zo gemakkelijk denk ik. Anders kan je heel de dag zo weinig praten :p
 
Jep Cardo scala bike-to-bike teamset XL. Hele mond vol en een hele portomonaie leeg, maar geweldig apparaatje! Goed te verstaan over 200 meter bij 120 km/u, radio werkt leuk, telefoon zal ook werken, maar wil ik niet gebruiken en icm navigatie (Tomtom Rider in mijn geval) is het echt super. Ik zet nu mn Tomtom aan, mn Cardo headset aan en ik hoor zonder iets in te stellen mn Tom tegen me kletsen. Helemaal zuper! Wat je ook wel leest in reviews op internet is dat er een vertraging is op het moment dat je navigatie iets tegen je wil zeggen. 0 probleem bij deze set. Je hoort alles vanaf de eerste letter.

Als ik een puntje van kritiek moet geven, dan is het alleen het wegstoppen van de microfoon in systeem/integraal helmen. Da's even frutten. Niet heel veel moeite, maar vanzelf gaat het ook niet (heb een Schubert C3 systeemhelm). Verder moet ik nog even spelen met en wennen aan communicatie naar de andere set. Heb soms het idee dat ik kan kletsen en blijkt dan toch dat de verbinding nog niet is gemaakt. Zou heel goed kunnen dat dat aan mij licht hoor. Moet misschien ook nog even de handleiding verder doorlezen. ;)

Lijkt bijna propaganda, maar ik zie geen reden om hem niet te kopen.
 
Gisteren nog even bezig geweest met TYRE pakket.
Je moet er wel een beetje snelle computer voor hebben, want het ding rekent zich helemaal suf.

Ik had een route van 70 km in de Taunus genomen die stond in Mapsource.
Deze in Mapsource geexporteerd naar een export format, ik dacht de .gpx extentie.
Vervolgens deze ingelezen in TYRE.
Wel de viapunten op de weg zetten, want soms staan ze er net naast.
Daarna opgeslagen voor TT (.itn extensie) en in de TT geladen.
Route lijkt het dan goed te doen.
Ook als je deze route weer als GPX opslaat en weer in Mapsource importeert krijg je wel waypoints terug ipv de via's maar dan werkt die route ook weer goed.
Je moet alleen zorgen dat je in je route niet meer dan 48 via's hebt staan.

Direct importeren van Mapsource formaat in TYRE levert teveel via punten op en ook een rare route die moeilijk berekent wordt etc.

Nu nog experimenteren met een route in de buurt en dan eens gaan kijken of de TT ook werkelijk de route dan goed rijdt. (kan ik zelfs met de auto uitproberen) :+
 
Laatst bewerkt:
Ik begrijp het overgrote deel niet waar jullie het allemaal over hebben.
Denk dat ik volgend jaar voor mezelf het simpel hou, een Garmin Zumo 550 met een speaker in me helm voor de route-instructies en een draadverbinding naar de helm toe. (geen bluetooth, daar ben ik nu eenmaal geen fan van)
Praten op de motor vind ik nog steeds niks, niet met passagier (dat doen wij met allerlei handgebaren en klopjes etc, vind ik veel romantischer) en met andere als ik rij ook alleen met handgebaren. Maar dat is natuurlijk ieder voor zich.
Bellen op de motor of muziek luisteren op de motor is voor mij absoluut uit den boze, geen optie, er is aangetoond dat een motorrijder gemiddeld een 5 keer hogere concentratie (nodig) heeft dan een automobilist, en wat dat betreft gaat veiligheid bij mij zeker voor moderne technische mogelijkheden.
 
Eens Vincent. Exact daarom ga ik mn telefoon niet koppelen. Rustige radio zacht aan wil ik nog wel eens doen, maar de nostalgie van windgeruis mag er ook wezen. Ben wel met je eens dat ook radio kan afleiden, al heb je dat met je nacvigatie ook. Als je routeinformatie krijgt of een belletje dat je te hard rijdt, ga je onherroepelijk naar je navigatie kijken. Die kan je ook op verschillende manieren instellen, maar toch.

Goed, het koppie erbij houden, tip van de dag!
 
Laatst bewerkt:
Een belletje wat betreft te hard rijden is het eerste wat ik uit zal zetten, anders is dat ding bij mij non stop aan het loeien....... ahum.....
 
Tja, dat is ook wel zo, maar goed ik neem bewust het risico op een bekeuring en hou me (bijna) altijd aan mijn eigen regel, niet meer dan 30 à 40 km/u te hard, afhankelijk van het type weg, omstandigheden etc etc etc..... Dan valt de ellende altijd nog enigzins mee.....
 
Gisteren nog even bezig geweest met TYRE pakket.
Je moet er wel een beetje snelle computer voor hebben, want het ding rekent zich helemaal suf.

Ik had een route van 70 km in de Taunus genomen die stond in Mapsource.
Deze in Mapsource geexporteerd naar een export format, ik dacht de .gpx extentie.
Vervolgens deze ingelezen in TYRE.
Wel de viapunten op de weg zetten, want soms staan ze er net naast.
Daarna opgeslagen voor TT (.itn extensie) en in de TT geladen.
Route lijkt het dan goed te doen.
Ook als je deze route weer als GPX opslaat en weer in Mapsource importeert krijg je wel waypoints terug ipv de via's maar dan werkt die route ook weer goed.
Je moet alleen zorgen dat je in je route niet meer dan 48 via's hebt staan.

Direct importeren van Mapsource formaat in TYRE levert teveel via punten op en ook een rare route die moeilijk berekent wordt etc.

Nu nog experimenteren met een route in de buurt en dan eens gaan kijken of de TT ook werkelijk de route dan goed rijdt. (kan ik zelfs met de auto uitproberen) :+

Ik heb dit dus een jaar geleden ook geprobeerd. Een Garmin bestand omgezet naar Tomtom bestand en toen rit gaan rijden. Maar ik kreeg meer dan een keer een wiswijzing. Puur omdat het tussenpunt een meter of 20 verderop lag dan dat de weg lag. Soms was dit geen probleem, maar nu lag er 2 keer een tussenpunt aan de rand van een woonwijk. Waardoor het navigatie systeem dwars door die woonwijk heen wilde. Dan moest ik eerst stoppen, tussenpunt verwijderen en dan pas weer verder rijden. Niet zo gemakkelijk dus.

Ik heb ergens gelezen dat vrij lastig is om Garmin naar Tomtom om te zetten omdat Garmin met 6 punten achter de komma werkt en Tomtom met 5. Zodoende kunnen tussenpunten een meter of 20 opgeschoven liggen en moet je een omweg maken...
 
Nog even een testje van direct linken naar een picasa album:
_DSCN2577.jpg
 
Ik heb dit dus een jaar geleden ook geprobeerd. Een Garmin bestand omgezet naar Tomtom bestand en toen rit gaan rijden. Maar ik kreeg meer dan een keer een wiswijzing. Puur omdat het tussenpunt een meter of 20 verderop lag dan dat de weg lag. Soms was dit geen probleem, maar nu lag er 2 keer een tussenpunt aan de rand van een woonwijk. Waardoor het navigatie systeem dwars door die woonwijk heen wilde. Dan moest ik eerst stoppen, tussenpunt verwijderen en dan pas weer verder rijden. Niet zo gemakkelijk dus.

Ik heb ergens gelezen dat vrij lastig is om Garmin naar Tomtom om te zetten omdat Garmin met 6 punten achter de komma werkt en Tomtom met 5. Zodoende kunnen tussenpunten een meter of 20 opgeschoven liggen en moet je een omweg maken...

Ik heb dus een kleine route in de buurt gemaakt in Mapsource.
Deze geexporteerd naar gpx formaat en toen in TYRE omgezet naar een ITN bestand.
Dit ITN bestand in mijn TT geladen en de route proberen te rijden.
Nu komt het grootste manco van de TT:
Hij wil je slechts van punt naar punt brengen en doet dat op zijn eigen manier.
Of je nu zegt via snelste route of b.v. beperkte snelheid dan kan de route telkens weer anders worden gereden dan je bv in Mapsource of TYRE bedacht c.q. gezien hebt.
Niet echt problematisch, maar kan wel heel verwarrend zijn als je met een groep rijdt, waar er zowel TT als Garmin gebruikt wordt.
Bovendien zoals je zelf ook al hebt gemerkt, moet je bij TT de tussenpunten werkelijk "bezocht" hebben, om ze als routepunt achter je te kunnen laten en dat wordt moeilijk als zo'n punt bv naast de weg is gekomen.

Mijn conclusie voorlopig:
Ik houd het op mijn Garmin, daar weet je van te voren precies hoe je gaat rijden en is het ook niet erg als je eens een via puntje mist, want hij pakt het gewoon weer op waar je de route weer gevonden hebt.
(heel soms is dat wel lastig als route b.v. 2 keer over hetzelfde weggetje gaat) :+
 
Terug
Bovenaan Onderaan