FF een vraagje aan de CBR rijders

IzZa

Die hard MF'er
8 mrt 2004
928
0
Alkmaar
Ik vraag mezelf het volgende af.

Ik heb al bijna 2 maanden geloof ik een CBR600F uit '99. Nou gebeurt het af en toe wel eens, op z'n minst 1 of 2 keer tijdens 1 rit, dat hij niet in zijn versnelling gaat...Dus bv van 2 naar 3 doet ie niet. Maar dan moet ik nog een keer versnellen en dan pas schiet hij in zijn 3. Ook heb ik soms moeite om 'm in z'n twee te krijgen. Hij gaat dan in zijn vrij namelijk.

Is dit normaal of moet ik mijn motor even laten nakijken. Er zit 7000 km op de teller.

Weet je heel zeker dat je je versnellings pook/pedaal wel ver genoeg omhoog en omlaag drukt?

dit gebeurt wel eens 9 van de 10 keer is dat ik niet hard genoeg duw......

P.s die van mij is 2000 dus hetzelfde

P.p.s heb je al gekeken op www.cbrclub.nl

Ja daar begin ik nou ook aan te twijfelen. Maar als ik lekker snel optrek dan concentreer ik mij niet zo op het versnellen. Wat me wel opvalt is dat wanneer ik rustig versnel, het geen enkel probleem oplevert.

Ja, ben ook lid van de cbrclub maar tegen de tijd dat je daar een reactie krijgt :z :z

Rij ondertussen een r6 maar mijn vorige was een cbr.
Cbr-en hebben slechts 1 minpunt. En dat is het schakelen. Ik ging ook regelmatig fout.

Had het in het begin ook, toen ik nog op de CBR van m'n hubbie reed.
Bij mij kwam het doordat ik na het terugschakelen m'n voet niet goed van het pookje afhaalde.
Daar op gaan letten en toen was het over.
Nooit geen problemen meer gehad.

hij schiet bij mij alleen in de vrij van de 1 naar de 2 als ik heel erg rustig de pook omhoog doe...

en voor de rest is alles perfect...dus denk dat jij iets verkeerds doe? (want dat doe ik ook als ik hem in de vrij trap :P )

Ja, ben ook lid van de cbrclub maar tegen de tijd dat je daar een reactie krijgt :z :z

Dat ligt er maar aan in welk topic je je vraag stelt, want ik persoonlijk kijk regelmatig in het topic "Technische praat" en als ik een vraag zie waar ik wellicht het antwoord op weet dan krijg je direct antwoord van me en samen met mij zijn er nog veel meer leden van de CBR Club Nederland.

Maarre, om even ontopic terug te komen; Het kan zijn dat je olie nog te nieuw is of dat je versnellingsbak nog niet goed is in gesleten waardoor het schakelen allemaal wat rottiger gaat/aanvoelt. Ik zag dat je nog maar 7000 km op de teller had staan en dat zouden een paar redenen kunnen zijn.

Uiteraard kan het ook met gevoel te maken hebben of de stand van je versnellingspookje aangezien je aangeeft dat het alleen voorkomt wanneer je volt doorrijdt. Bij rustig rijgedrag, schakel je ook rustiger en neem je waarschijnlijk meer tijd om te schakelen.

Ik hou het op het gevoel en een verkeerde stand van je versnellingshendel. Kijk daar eerst maar eens na, wellicht helpt het en is je probleem verholpen.

Mijne is al wat ouder ('88), maar ik heb alleen het probleem dat ik 'm nogal snel in z'n neutraal trap terwijl hij eigenlijk van 1 naar 2 moet. Kan er ook aan liggen dat het al een wat oudere motor is natuurlijk. Wel irritant als je snel wilt optrekken en doorschakelen, sta je ineens in de neutraal aan het gas te hengsten :+ :+
Wat bij mij helpt is gewoon flink kracht zetten met je voet. Verder wil het nog wel eens schelen (weet niet zo goed waarom :? ) als ik zonder koppeling opschakel.
Bij andere versnellingen geen probleem, en ook niet met terugschakelen.

Bedankt mensen voor de reacties. Ik zal proberen om er meer op te letten. Want het is bijna een nieuwe motor met zoveel kms op de teller. Ik hoop idd dat het dan aan mezelf ligt.

Van ze 1 naar ze 2 moet je gewoon flink dat pookje omhoog duwen. Daarna kun je normaal schakelen. Zo doe ik het tenminste... :]

goede laarzen kopen ,daarmee ram je hem wat harder in zijn versnelling.
had ik ook op dezelfde motor.

En ben het terugschakelen heb ik dat dus nooit.

Vreemd dat ik niet de enige ben die hier last van heeft. Dacht dat Honda degelijke machines maakte... |(

Lees het wat laat maar toch: Ik rij ook een '99-er 600F en heb er een paar keer last van gehad toen ik hem net had. Kwestie van wennen. Later ging het wel goed. Inmiddels schakel ik op zonder koppeling en is het probleem er zowieso niet meer.

je kan ook je versnellingpookje op je voet afstellen dat die wat meer naar beneden zit, dus dan hoef je niet als een gek dat ding omhoog te trappen,
ik heb het ook wel eens

Terug
Bovenaan Onderaan