ff schrikken kosten 20.000 km beurt Burgman 400

FZR1000 Naked

MF veteraan
25 apr 2003
1.208
70
Rotterdam
Was vanmorgen ff schrikken toen ik af moest rekenen voor de 20.000 km beurt van m'n scooter.

Ik heb totaal niet de bedoeling om m'n dealer zwart te maken oid. dus ik zal ook niet zeggen wie dat is.

Maar het feit blijft dat ik +/- €600,- voor een 20.000 km beurt nog tijdens de garantie periode behoorlijk veel geld vind.

Ik rij juist op deze motorscooter wegens economische redenen en dat ik niet in de file sta.

Het schijnt dat bij iedere 20.000 km. de variomatic riem en rollen vernieuwd dienen te worden en ook de kleppen gecontroleerd/gesteld moeten worden.
Evenals de normale dingen zoals filters en olie vernieuwen.

Waarom moet het onderhoud van een motorschooter(of motorfiets) zoveel duurder zijn dan van een auto ?
Dan bedoel ik eigenlijk, waarom moeten er zoveel onderdelen met betrekkelijk weinig kilometers al vernieuwd worden ?
 
Nou, auto-onderhoud is anders ook niet goedkoop. Elk jaar was het weer +/- 600 euro aftikken en in de auto reed ik maar 10.000km per jaar. Altijd wel iets....

En een riem gaat gewoon net als een ketting niet bijster lang mee. Wil je wat zuinigers, dan moet je iets rijden met cardan.

Of zelf gewoon onderhoud uit gaan voeren, zodra hij uit de garantie is. Daarnaast weet ik niet hoeveel kappen er los moeten om overal bij te kunnen, maar je zou misschien wel thuis al wat kunnen verwijderen. Scheelt weer arbeidsloon. Zo heb ik het wel eens gedaan met een sportmotor van me. De kuip eraf op de topkuip na en hup naar de dealer.

Wat betreft de klepspeling controleren, als dat om de 20k is, is dat nog best netjes. Goed, bij een R1 moet het om de 42.000km ofzo, maar bij 125cc motortjes is dat vaak om de 4000km. Bij een Suzuki GS500 zelfs om de 6000km, het latere blok 12000km.

Maar al met al is 600 euro natuurlijk een hoop geld. Heb je wel van te voren gevraagd wat ie dacht dat het zou gaan kosten?
 
Een vriendin van me heeft 3 jaar geleden een nieuwe Suzuki Auto gekocht en die is met het onderhoud toch een stuk voordeliger uit.

1 x per jaar een beurtje van een paar tientjes (Olie is dan de grootste kostenpost)
Ik weet dat een auto niet echt met een motor(scooter) is te vergelijken, maar waarom eigenlijk niet !

Ik ben zo stom en naief geweest om niet van tevoren te vragen wat zo'n beurt gaat kosten.
Normaal ben ik wel zo dat ik van tevoren exact wil weten wat de aderlating is.
Maar aangezien de scoot nog in de garantie zit en ik deze niet wilde verspelen, is de beurt een verplichting.

Trouwens, volgens mij hoeven er geen kappen afgehaald te worden om onderhoud te kunnen plegen.
Er zit een luik onder het zadel en de rest kan volgens mij vanaf onderen.
 
dat is wel erg veel al zat er nu ook nog een achterband bij dan zou ik zeggen nog veel 600 euro.
ik had een nieuwe auto gekocht en bij 10000 km eerste beurt 125 euro nieuwe olie met filter
bij 20000 nieuwe olie zelf gedaan 15 euro 30000 km nieuwe olie goeie kwaliteit 15 euro.
allles volgens het boekje gedaan , hoeft bijna niks aan te gebeuren.
olie filter haal ik er nooit meer uit kan volgens deskundige 10 auto levens mee.
 
ik qoute m hier even, anders blijf je switchen tussen 2 topics:P

Arbeidsloon € 216,-
Olie €9,83
Em Fairing ?€4,98
Oliefilter € 6,26
Klepdeksel pakking € 11,31
Luchtfilter €23.98
Bougie € 5,89
Aandrijfriem € 99,87
Rollen € 59,98

Ook nog een achterbandje van €62,25

Moet nog wel bij vermeld worden dat nadat ik vanmorgen weer op adem gekomen was ik het wel voor elkaar gekregen heb dat ik 10 % korting over deze faktuur gekregen heb.
(er is bij m'n dealer een soort aktie gaande waar ik nog niet voor ingeschreven was)

Maar zonder deze bedongen korting was het dus +/- € 600,- zonder achterband


60 euro voor een set rollen vind ik wel aan de hele erge dure kant als ik eerlijk ben.
 
ik qoute m hier even, anders blijf je switchen tussen 2 topics:P60 euro voor een set rollen vind ik wel aan de hele erge dure kant als ik eerlijk ben.
Edterr... voormalig Scooter-Freaks-ganger? The name rings a bell... dikke Vespa motorscooter-sprinter? :P

Vind 60 euro ook wel veel... maar op een 50cc scooter slijten je rollen ook wel wat sneller dan 20k kilometer... maar toch... 60 ballen voor een paar stukkies plastic -O-

Ook vind ik 100 pleuros voor een Vsnaar nou ook niet echt onder de noemer goeikoop vallen... :N
 
Was vanmorgen ff schrikken toen ik af moest rekenen voor de 20.000 km beurt van m'n scooter.

Ik heb totaal niet de bedoeling om m'n dealer zwart te maken oid. dus ik zal ook niet zeggen wie dat is.

Maar het feit blijft dat ik +/- €600,- voor een 20.000 km beurt nog tijdens de garantie periode behoorlijk veel geld vind.

Ik rij juist op deze motorscooter wegens economische redenen en dat ik niet in de file sta.

Het schijnt dat bij iedere 20.000 km. de variomatic riem en rollen vernieuwd dienen te worden en ook de kleppen gecontroleerd/gesteld moeten worden.
Evenals de normale dingen zoals filters en olie vernieuwen.

Waarom moet het onderhoud van een motorschooter(of motorfiets) zoveel duurder zijn dan van een auto ?
Dan bedoel ik eigenlijk, waarom moeten er zoveel onderdelen met betrekkelijk weinig kilometers al vernieuwd worden ?

hi fzr

als ik je verhaal goed zie gaat het toch over een burgman 400..
kijk in je manual als je die erbij hebt gehad...
mijn k8

de aandrijf riem b400 is pas bij 24000 km
klepspeling controleren bij 24000 km
bougie vervangen bij 24000km
vertragingstandwielolie bij 24000km
motorolie bij 24000km

over rollen of varioschijven wordt helemaal niet gesproken in zgn. onderhoudsschema in het boekje ...(vreemd eigenlijk)
de onderhouds intervallen zijn 6000km dus ...
1000km
6000km
12000km
18000km
24000km

tegen de 24k verkopen :)

om kleppen te contr. /stellen dat gaat niet vanonder het zadel vandaan er moet meer kapwerk voor af denk ik dan hoor...(heb het nog niet gedaan)..
het is wel raadzaam de varioschijven in de gaten te houden gezien de groeven eventueel erin en de ervaringen hier in het forum ...stradje / chopper en anderen hebben hier veelvuldig over gepost...

bij die prijzen kan je jezelf dus afvragen of je nog wel scooter/motor wilt rijden ..
de comercie drukt wel heel erg op de zwaardere motorscooters...
het is lastig dat die nog in de garantie zat anders deed je het zelf als je dat kunt..

groet smokey :W
 
Zo dat is een behoorlijk pittig bedrag ja. Maar goed hij zit nog in de garantie, dus je hebt een goede keus gemaakt door de dealer het onderhoud te laten doen.

Vraag van te voren wat het gaat kosten en wat ze allemaal gaan doen. Tegenwoordig rekenen ze al 70 euro ex btw per uur, belachelijk natuurlijk als ze 3 uurtjes werken ben je al ruim 2,5 meier kwijt.

Als hij uit de garantie komt zou ik lekker zelf een aantal dingen onderhouden m.b.v. een werkplaatshandboek dan spaar je elke keer een honderdtal euro's uit.

gr
 
Het enigste wat wel errug duur is, zijn de rollen,je zou eens een andere dealer moeten navragen voor de prijs ervan,verder kom ik maar op € 500 euro(correct me if i'm wrong)bij elkaar opgeteld,
ja, en dan een achterbandje erbij kom je hier helaas al snel aan,maar ik vind het redelijk gezien de werkzaamheden,volgende week ben je het weer vergeten en geniet je weer van je scooter.
 
Dat was ik ook kwijt voor mijn cube. En dat hadden ze van te voren ook al aangegeven. Hoop geld, ja dat wel.
 
Grootste kostenpost is gewoon het arbeidsloon... en omdat er eigenlijk best weinig motorscooters rondrijden in Nederland, denk ik dat de gemiddelde monteur er dan ook langer over doet dan bij een 'bekende' motor zoals bijv. een CBR, R6, Bandit enz.
Dit is in het nadeel van jou, de dealer zal nooit zeggen "Sorry, we kenden het model niet zo goed dus we waren er langer mee bezig, laten we het afronden op X uren aan werk".

Waarom jouw motorscoot meer onderhoud nodig heeft dan een Alto.. misschien omdat de motorscooter 'heftiger' wordt bereden, je trekt sneller op, rijd er vaak harder op (ook binnendoor).. probeer eens heel truttig te rijden en je redelijk aan de snelheid te houden. Ik denk als je met die Alto van je vriendin overal als een'gek' gaat rijden dat de bandjes ook vlotter vervangen moeten worden en het blokje ook meer onderhoud nodig heeft.

Maar het blijft een berg geld, maar trek er eens 257 euro van de totaalprijs af, dan kom je op 343 euro en is je motor weer helemaal klaar voor de komende tijd. Alleen in de garantieperiode heb je daar weinig aan natuurlijk.
Wil je echt goedkoop rijden, dan moet je een YBR125 of CBR125 ofzo gaan rijden, maar dan heb je ook geen vermogen...
 
Op zich zijn de prijzen van de onderdelen niet abnormaal(behalve de rollen weet ik niet), luchtfilter, oliefilter en aandrijfriem zijn normaal, voor de SH betaal ik hier meer voor(behalve de riem a 95 euro). Ik betaal 56 euro per uur(incl btw).

Ik vraag me wel af of je er goed naar gekeken hebt, op mijn rekening lijkt het ook of de onderdelen/maakloon excl btw is maar het is incl btw, misschien verkijk je je wel.

Zelf ben ik ook na de winter aan de beurt om kleppen te laten stellen(24.000km) en ben benieuwd wat me dat gaat kosten. Op zicht zijn ze namelijk bij de SH erg makkelijk toegankelijk er hoeft maar een kap af bij de motor en nog een kapje bij het luchtfilter om de zaak uit te richten. Het zal me benieuwen.

Wel heb je gelijk dat het onderhoud van een motor/scooter en zeker de zwaardere jongens erg duur is. Dit is de reden dat mijn vader me altijd adviseerde dat ik beter niet te zwaar kon gaan rijden, kosten bepalen immers ook een deel hoeveel plezier je in iets beleeft. Ik heb dan ook sterk het vermoeden dat er veel mensen zijn die een zware motor/motorscooter kopen en hem dan na een tijd verkopen, puur omdat ze afknappen op de prijzen van het onderhoud/reparatie's.
 
Laatst bewerkt:
@FZR: zou je de dealer willen vragen om een specificatie van de kosten? Ik vermoed nl dat hij onderhoud heeft uitgevoerd die (nog) niet nodig is. Volgens mij hoeft de riem op zijn vroegst bij 24k. En de rollen vervangen vind ik helemaal een apart verhaal, want ik zie daarvan niks terug in het onderhoudsschema (even uit mijn hoofd). Zou je de specificatie hier willen posten? Kunnen we het vergelijken.
 
Het kan zijn dat de riem zodanig versleten was dat de dealer 'm uit voorzorg eerder heeft vervangen .Nieuwe riem is ook vaak nieuwe rollers erop,maar dat is mijn ervaring.
Ik heb het zelf al 2 keer meegemaakt dat mijn riem onderweg kapot sprong en elke keer was dat rond de 25000km, de laatste keer had mijn Honda net een onderhoudsbeurt gehad en een week later knapte de riem.
 
Prijzen zijn Ex. BTW

Arbeidsloon € 216,-
Olie €9,83
Em Fairing ?€4,98
Oliefilter € 6,26
Klepdeksel pakking € 11,31
Luchtfilter €23.98
Bougie € 5,89
Aandrijfriem € 99,87
Rollen € 59,98

Ook nog een achterbandje van €62,25

Moet nog wel bij vermeld worden dat nadat ik vanmorgen weer op adem gekomen was ik het wel voor elkaar gekregen heb dat ik 10 % korting over deze faktuur gekregen heb.
(er is bij m'n dealer een soort aktie gaande waar ik nog niet voor ingeschreven was)

Maar zonder deze bedongen korting was het dus +/- € 600,- zonder achterband

De eerlijkheid gebied mij wel om te zeggen dat ik bij aanschaf bedongen heb dat de beurten niet om de 6.000 km, maar om de 10.000 km uitgevoerd hoefden te worden !
Maar het was natuurlijk nooit mijn intentie om de grote beurten juist sneller op elkaar te laten volgen.
Normaal was deze beurt pas nodig bij 24.000 en daarna bij 48.000.
Nu is het dus gedaan bij 20.000 en zal de volgende in principe al bij 40.000 uitgevoerd moeten worden.

Ergens snap ik wel waarom ze nu al deze beurt uitgevoerd hebben, want in principe zou ik pas terugkomen bij 30.000 km.
Maar op deze manier gaat het financieelle voordeel van minder frequent de beurten uit laten voeren weg door de toilletpot
 
De eerlijkheid gebied mij wel om te zeggen dat ik bij aanschaf bedongen heb dat de beurten niet om de 6.000 km, maar om de 10.000 km uitgevoerd hoefden te worden !
Maar het was natuurlijk nooit mijn intentie om de grote beurten juist sneller op elkaar te laten volgen.
Normaal was deze beurt pas nodig bij 24.000 en daarna bij 48.000.
Nu is het dus gedaan bij 20.000 en zal de volgende in principe al bij 40.000 uitgevoerd moeten worden.

Ergens snap ik wel waarom ze nu al deze beurt uitgevoerd hebben, want in principe zou ik pas terugkomen bij 30.000 km.
Maar op deze manier gaat het financieelle voordeel van minder frequent de beurten uit laten voeren weg door de toilletpot
Zie het zo bij de 30K ben je pas 3x bij de dealer geweest, anders 30K : 6K = 5x bij de dealer, scheelt je sowieso 2x arbeidsloon om de kappen de-monteren.
Zie voor een vergelijking de Topic Burgman AN 400 K7 daar heeft o.a. Lyonel - ook een kilometervreter - tot nu toe al z'n onderhoudskosten vermeld; 1K beurt, 12K beurt, 24K beurt, Totaal

Op de Franse http://www.pieces-suz.com/suzuki-recherche-bike-pieces-23-665-FIG20.html (Suzuki onderdelen site) staat vermeld dat de rollers à €8,90 zijn, tevens als je de prijzen van alle onderdelen van de OEM variator optelt, kom je rond de prijs van een JCosta uit. Bij vervanging van alleen de gewichtjes is de JCosta voordeliger.
 
Laatst bewerkt:
Je kunt natuurlijk als je een goede verstandhouding met je dealer hebt hem de onderhoudsboekjes laten afstempelen en het onderhoud lekker zelf doen.
Of zeg ik nu iets stoms? :$ :X
 
Laatst bewerkt:
Je kunt natuurlijk als je een goede verstandhouding met je dealer hebt hem de onderhoudsboekjes laten afstempelen en het onderhoud lekker zelf doen.
Of zeg ik nu iets stoms? :$ :X


Hmmm, denk niet dat een dealer die zichzelf een beetje serieus is hier op ingaat. Schiet ie zich twee keer in de voet.... 1ste keer als ie geld mistloopt voor elk beurtje, 2de keer als de fiets verkocht wordt en kaduk gaat.... zullen de beurtjes wel slecht zijn uitgevoerd....

Wat zou jij doen als je dealer was....???
 
Ik heb laatst bij Holland Motorsport een setje JCosta gewichtjes bestelt voor 33 Euro incl. verzending. Aardige mensen trouwens daar!

Meerdere hier op de MF hebben daar de JCosta gekocht en geen klachten over de toko gelezen. Tevens is bij hen de betere info - de door je geplaatste Power Point bestand -
over de JCosta te vinden, beter dan bij JCosta zelf of bij een van de andere Europese distributeurs.

De in eerste instantie besproken duurdere stiften van de JCosta blijken nu mede doordat bij FZR1000_Naked zijn rollers zijn vervangen, toch wel voordelig te zijn.

Ben benieuwd of bij andere Burg's, die de OEM variator erin hebben, ook bij de 24K beurt de rollers worden vervangen. In beginsel staat hier niets in de wphb of onderhoudsschema, alleen deze te controleren en vervangen wanneer de minimale grenswaarde is bereikt.

@FZR1000_Naked, weet niet of het zinvol is, mss in overleg met de dealer een onderhoudsschema te maken, die afgestemd is op een 10K(normaal) & 20K(groot) intervals.
 
€600 is aan de hoge kant, maar ik weet niet hoe lang ze bezig zijn geweest; tenslotte zijn de arbeidsuren het duurst.
Volgens mijn berekening/ervaring zou je op €450 uit moeten komen [dealerprijs], dus het was wel iets te duur.
 
Terug
Bovenaan Onderaan