ff Voorstellen TinoGuzzi en meteen een vraag!

TinoGuzzi

Rookie
16 sep 2008
14
0
Eijsden
Hallo, via de MGCN ben ik hier terecht gekomen omdat ik daar een vraagje stelde over mijn zwaar sturende zijspan. Het betreft een Cal 2 met een EML 1,5 persoons ijzeren bak.
De bak is pas aangebouwd door Versteeghen (niet iedereen hier tevreden over, las ik al ergens).
Maar daar wil ik nu niet op ingaan.

Het span is aangebouwd dmv subframe, verder geen aanpassingen tot nu gedaan.
dus originele banden en vering.

Nu rij ik pas ongeveer een maand met het zijspan, maar wat me opvalt is dat het span constant naar links trekt. Lage snelheden alsook iets hogere snelheden. Rechterbochten zijn echt heel zwaar te nemen. Dit effect treedt nog eens erger op als ik met mijn vrouw achterop en 2 kids in de bak rijd. Het is de bedoeling dat ik echt regelmatig in die samenstelling ga rijden, en ook nog redelijk wat bagege in de kofferruimte.

Ik heb een zijspancursus gedaan en weet dus dat het zowiezo veel zwaarder stuurt als een solo guzzi, maar toch denk ik dat het veel lichter moet kunnen dan dat het span nu doet.

Aangezien er hier veel deskundigheid zit, en ik niet een onbeperkt budget heb om naar de bekende zijspanboeren te gaan, hoop ik dat er hier mensen rondlopen die me goede adviezen kunnen geven , hoe ik het zijspan beter aan het sturen kan krijgen.

Wat heeft in eerste instantie het meeste effect om een lichter stuurgedrag te verkrijgen.

Vering: zoja welk soort vering dan monteren?

Ed Pols platen: Wie kan me aan een degelijke maatvoering helpen, of zelfs maken?

De optie van schommelvoorvork met 15 icnch bandjes is buiten mijn budget, tenzij iemand natuurlijk nog iets heeft liggen om over te kopen!

Sorry veel vragen, maar ik vind het zijspan rijden zeer leuk, en wil zo snel mogelijk een goed sturend span ervan zien te maken.

Ik zal proberen om ook een foto van mijn span te plaatsen.

Ik hoop op vele nuttige tips!

hear You : TinoGuzzi
 
Welkom *O* *O* :W

Dat je span continue naar 1 zijde trekt lijkt me toch aan een foute afstelling te liggen.

Misschien ook doordat er 2 (zware?) volwassenen op de motor zitten t.o.v. twee (lichte?) kinderen in de bak.(no offence). In combinatie met standaard (te lichte) achtervering, hierdoor helt je fiets misschien te veel naar links, waardoor de combi naar links trekt.
Heb je er ook last van als je alleen op het span rijd? Dus zonder passagiers?

Pols platen zijn een mooie low-budget oplossing.
'Jozef' kan je hier wellicht goed in helpen. 'Halflive' heeft ze ook op zijn Guzzi gehad.
Ik zou willen dat ik er ruimte voor had, maar helaas.

Ohw, ja; Fotoooooo *D
 
Laatst bewerkt:
Hallo Dropje,

Ik heb er ook last van als ik er alleen op zit, alleen is het dan wel een stuk minder.
Ik zal in ieder geval eens proberen het toespoor en naloop te gaan meten.

Verder hoop ik dan maar dat "Jozef" en "halflife"zich dan ook nog gaan melden in deze topic?

Verder een advies wat de achtervering betreft??

Alvast bedankt Tino
 
Waar ik wel eens aan heb zitten denken om low-budget lichter te sturen,

is om aan de voorkant een 10% lager bandje te monteren en aan de achterkant een 10% hoger bandje. Hetzelfde effect kan bereikt worden met een heel eind voorpoten doorsteken, maar dat is vaak maar erg beperkt mogelijk. (heb ik zelf haast 3 cm, maar dat scheelt direkt voelbaar)



Verder zou ik de demping zo stug mogelijk zetten, voor zo weinig mogelijk 2CV (deuchevaux) gedrag in de bochten.

Veer-voor spanning gewoon instellen op halverwege de veerweg, in stilstand met balast. Knoertharde veer-voorspanning zorgt alleen maar voor gestuiter en 'dis-comfort', niet voor stuggere vering.





p.s. welkom hier :)
 
Laatst bewerkt:
ik heb een calli 1100i met ed pols platen en de wielen heb ik opnieuw laten spaken op 15 inch
nu stuurt ed pols platen altijd wat zwaarder maar ik heb geen last van dat naar links trekken
dus dat is denk ik toch echt een afstelling die niet goed staat.

wat betreft eventueel aanpassing van je veren zou ik je adviseren naar hyper pro in alphen aan de rijn te bellen daar doen ze voor relatief low budget de veren aanpassen.

succes met je span

groet Marc
 
hoi tino :W welkom.

een EML met een ijzeren bak? dat ken ik nog niet, ik ben heel benieuwd naar de foto's.
voor zover mijn kennis reikt heeft EML alleen polyester bakken gebouwd.

het trekken komt doordat de boel niet goed afgesteld is.
nu is het trekken met een brede bak natuurlijk erger als met een smal bakkie.

leg een lange lat parallel aan de wielen van de motor, een strak gespannen touwtje kan natuurlijk ook.
je voorwiel is wat smaller dus daar raakt de lat de band natuurlijk niet.
langs het zijspanwiel doe je hetzelfde.
net achter je motor moet de afstand tussen de latten 4 of 5 centimeter groter zijn als net voor je voorwiel.
dit is het toespoor.
dit stel je als eerste af door de onderste twee bevestigingen van je zijspan te verstellen.

vanaf de linker kant van je stuur laat je een schietlood neer.
(gewoon een moertje aan een touwtje)
de motor moet van het zijspan afhangen.
het schietlood moet bovenaan de vorkpoot 2,5 cm verder van de poot hangen als onderaan.
door alle dikteverschillen is dit moeilijk exact te meten, een beetje globaal is goed.
dit heet de vlucht.
je stelt het in door de schoorstangen te verlengen of te verkorten.

voor naloopverkorting kan ik je Pols platen van harte aanbevelen.
je verkort de naloop er een centimeter of 6 mee tot een acceptabele 4cm.
iemand hier heeft hele mooie laten frezen voor een redelijk bedrag, vraag me alleen niet wie :?
een tekening voor een guzzi met 35mm vorkpoten heb ik op mijn website staan, klik maar op mijn huisje.
het staat onder het kopje naloopverkorting.
volgens mij heb jij 41mm vorkpoten, dan moet je de maten dus aanpassen.

ook van een kleiner voorwiel krijg je minder naloop.
een 16" le mans voorwiel is dus ook een optie.

maar laat eerst maar eens zien waar we het eigenlijk over hebben.
 
Hallo Halflife,

Bedankt voor je uitgebreide uitleg voor het meten van de diverse afstellingsmaten.
Er is mij verteld dat het een van de eerste eml bakken zou moeten zijn. Ik ga vanvond nog een paar foto's maken en deze dan proberen te plaatsen hier op de site.

Ik zal morgen eens een poging wagen om alles na te meten.

Mijn vorkpoten zijn trouwens 35 mm (of iets minder, heb ik al ergens gelezen).

Verder hoop ik dat het je nog invalt wie die Ed Pols platen kan maken tegen dat redelijk bedrag!


Tot horens Tino
 
Tino, wat bedoel je met sub-frame? voor zover ik weet heeft een standaard guzzi (alle tonti-frames) geen sub-frame nodig.......

Zelf rij ik met een "onaangepaste" SPII waarvan eigelijk alleen de achtervering door EZS is aangepast (lineare, zwaardere veren).....

ja het stuurt redelijk zwaar, maar trekken naar 1 kant doet het niet, dus je zult zoals halflife al zegt de afstelling moeten controleren.......

verder raadt ik je aan om het span te ballasten als je met 2 volwassen op de motor en kinderen in de bak gaat rijden; dat heb ik ook gedaan omdat de combinatie anders te gevaarlijk is in de rechterbochten...............
 
inderdaat ik heb die ed pols platen laten vreezen door bart van het mgcn forum
nu had ik de mazzel dat hij dat voor mij wilde doen.
je zou het natuurlijk aan hem kunnen vragen of hij dat wilt doen voor je maar dan moet je er wel vanuit gaan dat het niet binnen een maand klaar is die platen en de prijs zul je met hem moeten bespreken.

oja een extra tip als je die ed pols platen laat maken laat dan ook gelijk een extra dikke voorpoot brug stabilisator maken. ik bedoel dus dat ding wat tussen de voor poten terhoogte van je spatbord zit.
succes er mee

groet marc aka mazzelaar marc op het mgcn forum
 
het schietlood moet bovenaan de vorkpoot 2,5 cm verder van de poot hangen als onderaan.

iemand hier heeft hele mooie laten frezen voor een redelijk bedrag, vraag me alleen niet wie :?

.

Is 2,5 cm niet een beetje erg veel?

Jozef heeft er ook wel eens laten frezen. Ik heb wel eens een tekening van hem doorgemaild gekregen, kan deze helaas niet meer vinden/heb hem niet meer. :?
 
Heee Tino, je hebt het Motor-Forum gevonden :) welkom *O*

Ik heb je mijn ideeën over Ed Pols platen al eens eerder geschreven, dat hoeft hier niet meer, bovendien heeft Halflive het allemaal prachtig verwoord :Y

Voor het gemakt plaats ik hier een paar plaatjes die je kunt beschouwen als illustratie bij Halflive's uitleg:

allereerst het uitmeten van het toespoor:

formule_bovenaanz_m.jpg


en dan het instellen van de vlucht:

formule_achteraanz_m.jpg


Overigens is ook de voorloop van het zijspanwiel van invloed op de handelbaarheid van het span:

formule_zijaanz_m.jpg


Eigenlijk moet je de voorloop als eerste instellen.

Hier vind je een vuistregel voor het instellen van als deze maten.

Het is beslist de moeite waard om ook vering en demping van voor- en achterwiel te verstevigen.

full
 
Laatst bewerkt:
Is 2,5 cm niet een beetje erg veel?

Jozef heeft er ook wel eens laten frezen. Ik heb wel eens een tekening van hem doorgemaild gekregen, kan deze helaas niet meer vinden/heb hem niet meer. :?

2,5cm is de klassieke maat.
dat is dus op motorbanden met grote wielen.
op autobanden is het meer een gevoelskwestie, er zijn mensen die menen dat je dan geen vlucht meer nodig hebt.

de tekening op mijn site is de originele van Ed Pols/moturist.
dat is voor een guzzi met 35mm poten, steek 195, dat zou in dit geval 1 op 1 toepasbaar zijn.
 
Hallo ,

Heb het een en ander nagemeten:

Voorloop 38 cm
Toeloop 10 cm

Aan het nameten van de vlucht ben ik nog niet toegekomen. Ook de foto's nog niet!

Tijdens het nameten bleek mijn stuurdemper tegen het zijspan aan te komen.

Heb nu ook een afspraak met de aanbouwer gemaakt om een en ander te controleren.
Volgende week Donderdag horen we hopelijk weer meer!


Groetjes Tino
 
Hallo ,

Heb het een en ander nagemeten:

Voorloop 38 cm
Toeloop 10 cm

Aan het nameten van de vlucht ben ik nog niet toegekomen. Ook de foto's nog niet!

Tijdens het nameten bleek mijn stuurdemper tegen het zijspan aan te komen.

Heb nu ook een afspraak met de aanbouwer gemaakt om een en ander te controleren.
Volgende week Donderdag horen we hopelijk weer meer!


Groetjes Tino

voorloop is goed , toespoor :N dat moet banden vreten...
 
Het Tino welkom!

Ja je zijspan wil door je motor heen.. Moet een cm of 4 zijn geloof ik.

Jongens, Ik ben sind gisteren eigenaar van een mooie nieuwe EZS Rally met mooie opties!
Nog ff 4 weekjes levertijd uitzitten maar dat komt wel goed.
 
Zoals beloofd een paar foto's!
full

full

full

full


Donderdag dus naar Versteeghen om een en ander te laten controleren!!
Info volgt dan weer zsm.

FF ander vraagje: lees dat sommigen Lineaire ipv progressieve vering hebben laten zetten. Wat is beter voor een zijspan?

Groetjes Tino
 
Laatst bewerkt:
Geinig bakkie, vind dat hoekige wel wat hebben

kan trouwens wel zien dat het toespoor veel te veel is.

wat voor achterbandje ligt erom?
 
Hahaha lichtinval zorgde voor het gepoetste uiterlijk!

Zal kijken naar het type bandje en afmetingen, maar weet dat een AVON "zijspan"bandje is. Veel dieper profiel en iets vierkanter dan normale achterband. Je zou er wel solo mee moeten kunnen rijden, zeggen ze!!

Greets
 
Terug
Bovenaan Onderaan