ff vraagje over R1 bouwjaar 2000

R1-robbie

MF'er
14 jun 2004
233
0
Ik heb dus een R1 gekocht van bwj 2000, nu heb ik een paar keer meegemaakt, als ik een bocht in ga in de 2e versnelling en trek hem daarna door tot ongeveer 60, de motor overslaat.

Ik ben al terug gegaan naar motorzaak, en uiteraard doet hij het dan niet.

Nu was ik eens aan het denken:
zou het iets te maken kunnen hebben met olieniveau in versnellingsbak. Hij springt niet uit de versnelling, maar slaat gewoon even over en pakt hem dan weer op.
 
Misschien rijdt je wel veels te laag in toeren ?

Als je een bocht ingaat in z'n 2e versnelling en na de bocht trek je door naar de 60 kmh., ga je volgens mij stationair door de bocht !!

Het kan met de afstelling van je carburateurs te maken hebben, maar probeer eens wat meer toeren te houden.

Probeer in het vervolg zo'n bocht gewoon in de 1e versnelling te nemen.
 
Als het goed is zit bovenop de versnellingsbak een soort schakelaartje met een enkel draadje eruit.
Trek die eens los en probeer het dan nog een keer...

PS. als het vrijstandlapmje het dan niet meer doet heb je de verkeerde schakelaar te pakken
 
Misschien rijdt je wel veels te laag in toeren ?

Als je een bocht ingaat in z'n 2e versnelling en na de bocht trek je door naar de 60 kmh., ga je volgens mij stationair door de bocht !!

Het kan met de afstelling van je carburateurs te maken hebben, maar probeer eens wat meer toeren te houden.

Probeer in het vervolg zo'n bocht gewoon in de 1e versnelling te nemen.
:^ 'T is geen diesel. ;)
 
Misschien rijdt je wel veels te laag in toeren ?

Als je een bocht ingaat in z'n 2e versnelling en na de bocht trek je door naar de 60 kmh., ga je volgens mij stationair door de bocht !!

Het kan met de afstelling van je carburateurs te maken hebben, maar probeer eens wat meer toeren te houden.

Probeer in het vervolg zo'n bocht gewoon in de 1e versnelling te nemen.


:^ 60 in zijn 2 met een r1 :?
 
:? :? tja dat krijg je he, een tijdje XJR gereden, optrekken vanuit praktisch elke versnelling etc. Kga een even proberen, maar even over dat kabeltje lostrekken, waar is dat voor dan???
 
60 in 2 is niet zo erg, draait ie net 4000 toeren ofzo, het is geen 600, heeft zo'n fiets voldoende koppel voor, niks aantrekken ervan ;) Wordt ie ook niet zo nerveus om te rijden.
Maar wat het probleem kan zijn..... heb ik eerlijk gezegd ff geen antwoord op.
Edit: heb je misschien synthetische olie?
 
:? :? tja dat krijg je he, een tijdje XJR gereden, optrekken vanuit praktisch elke versnelling etc. Kga een even proberen, maar even over dat kabeltje lostrekken, waar is dat voor dan???
Dat was bedoeld voor de geluidsmeting. Die wordt gedaan in de 2e en 3e versnelling ca. 3000 tpm. Daarvoor moet de ontsteking rond dat toerental ontregeld worden, maar liefst alleen in 2 en 3.
De sensor daar geeft aan dat de motor in één van die versnellingen zit. Als je de stekker daarvan los trekt heb je geen last meer van dat ontregelen.

Later heeft Yamaha daar iets anders op bedacht, maar ik weet niet zeker of dat al in 2000 of pas in 2002 was.
 
60 in 2 is niet zo erg, draait ie net 4000 toeren ofzo, het is geen 600, heeft zo'n fiets voldoende koppel voor, niks aantrekken ervan ;) Wordt ie ook niet zo nerveus om te rijden.
Maar wat het probleem kan zijn..... heb ik eerlijk gezegd ff geen antwoord op.
Edit: heb je misschien synthetische olie?
Hij trekt 'm dóór naar de 60, dus rijdt nog langzamer. 40 :?
Wat zou volsynth daar aan kunnen bijdragen? Heb laatst op 2 verschillende '01 R1's gereden, beiden met volsynth er in (Shell en Motul) en niets vreemds gemerkt.
 
Ehmm... zou het kunnen dat TS misschien een normale haakse bocht bedoeld ?
Sorry hoor, maar dan is 40 km toch echt wel normaal. Ik mag aannemen dat ie geen klaverbladbocht induikt met 60 dus geef liever advies wat er mis zou kunnen zijn in plaats van zeiken hoe hard iemand een bocht neemt ;)



heerlijk, zo'n ochtendhumeurtje :+
 
ik heb nu gemarkt dat ie vanonderuit met acceleren dit probleem vertoont in de 2e versnelling, zaterdag eens even het probleem voorleggen aan mijn monteur, ben benieuwd

@erik, kweet niet met welke snelheid jij bochten neemt in de bebouwde kom, maar hier in limburg mag je 50 en soms alleen maar 30 :] :W
 
ik heb nu gemarkt dat ie vanonderuit met acceleren dit probleem vertoont in de 2e versnelling, zaterdag eens even het probleem voorleggen aan mijn monteur, ben benieuwd

@erik, kweet niet met welke snelheid jij bochten neemt in de bebouwde kom, maar hier in limburg mag je 50 en soms alleen maar 30 :] :W
Vreselijk boeiend, die plaatselijke wetten. :+

Ehmm... zou het kunnen dat TS misschien een normale haakse bocht bedoeld ?
Sorry hoor, maar dan is 40 km toch echt wel normaal. Ik mag aannemen dat ie geen klaverbladbocht induikt met 60 dus geef liever advies wat er mis zou kunnen zijn in plaats van zeiken hoe hard iemand een bocht neemt ;)



heerlijk, zo'n ochtendhumeurtje :+
:? Heb zelfs geen idee over wat voor bocht de TS het heeft. Volgens mij gaat 't hier gewoon over een combinatie van snelheid en in welke versnelling er wordt gereden. Van mijn part rijdt 'ie in z'n zes op een woonerf. En nogmaals: probeer het eens in z'n eerste versnelling!
 
Terug
Bovenaan Onderaan