FI Lampje kawasaki Z1000 brandt

MennuZ1000

MF'er
22 apr 2009
62
0
Hoi,

Ik ben momenteel op vakantie in de Ardeche, Frankrijk. Het volgende gebeurde mij vandaag:

tijdens een rit ging inene het FI lampje branden, waarna de motor uitging. Ik dacht zelf dat misschien ,mijn tanktas ervoor zorgde dat de tank vacuum trok. dus deze weggehaald, tankdop open en daarna starten. alles leek het weer te doen dus verder. echter kwam dit probleem tot 4 keer terug. na de 4e keer startte de motor helemaal niet meer, je hoorde zelfs na het contact aanzetten de boordcomputer niet meer gaan. ANWB gebeld en na twee uur wachten was er nog niemand. dus toch maar weer pielen en toen startte alles weer. ANWB gebeld dat ik door ging, ik stond 10km voor Tour n Sol stil.

Geen enkel probleem meer gehad.

Heeft iemand een idee wat er aan de hand was / is ?
Vuil in de tank of oververhit? het was 38 graden vandaag...

Groeten,

Menno
 
F1 is je brandstofinspuitsysteem indicatielampje volgens mij, waarschijnlijk zit er een code achter die je uit moet laten lezen bij de garage .

Zou bv misschien vuil in je injectoren kunnen wezen, hoe schoon is de benzine in frankrijk ? Zou in ieder geval zo hoog mogelijk octaan tanken.
38 graden rij je zeker met je zwembroek aan :X
 
Laatst bewerkt:
Ja dat is hier ook de meest geopperde oorzaak. Nou vandaag maar even een garage zoeken om te laten kijken wat er aan de hand was.. geen zin om dadelijk weer stil te komen staan! en het wordt nog heter dan gister dus dan wil je idd niet stilstaan.. voor je het weet heb je je prive zwembad in je pak haha

ik laat nog wel even weten als deoorzaak bekend is
 
de FI waarschuwing betekent fault indicator, en geen fuel injection.
en het moet idd uitgelezen worden door de dealer.


Volgens mijn serviceboekje is het wel degelijk Fuel Injection melding. Wel een fault indicator maar specifiek voor de brandstof
Tis dan wel een CBR600FS Ik had het zaterdag toen ik mijn motor starte om naar huis te rijden. Kwam niet in de toeren op zijn choke. wel met gas bij . lampje bleef branden tijdens terugrit. thuis ff in serviceboekje gekeken. FI werd omschreven als brandstof injectie melding. Hier op forum las ik paar keer sleutel omdraaien en dan reset ie zichzelf. ondertussen weer 150 km gereden en geen melding meer gehad. Nu hopen dat melding wegblijft.
 
Laatst bewerkt:
Ik zit met een gelijksoortig probleem, echter..........

Komt mijn verhaal :
M'n Z1000 is geïmporteerd met een lage Kilometerstand ( < 6000km)
Om nu geen (extra) BTW te betalen aan de douane , is de teller
- vóór de keuring bij RDW - ff wat hoger gedraait (> 6000km).

Nu probeer ik die extra opgedraaide kilometers weer teniet te doen door de
stekker die onder de injectie en bovenin de versnellingsbak ingeplugd is,
los te koppelen.
Heb er ff zolang een TomTommeke opzitten, zodat ik toch kan zien hoe hard ik rij.

Maar na 'n bepaalde tijd gaat de FI - indicator bij mijn motor dus ook branden.
Steek ik 'm weer in, is het probleem weer weg.

Ik vraag me af of het kwaad kan, gedurende langere tijd zó met knipperende
indicator te blijven rijden?

Iemand ervaringen of anderzijds technische uitleg ?
 
Als ie die stekker los haalt geeft ie een foutcode en als hij de stekker weer aansluit is de code weg. Dan hoef je niet te gaan kijken wat die code is he O-)


Begrijp ik, alleen, wat gebeurt er dan als ie uitgetrokken is?

Ik ben kilometers zonder ingestoken stekker gereden, zonder dat er iets
te constateren valt.
Kan 't zijn dat de injectie beïnvloed wordt door 'n signaal dat door de
versnellingsbak gevoed wordt?
En zodoende een rijker of armer brandstofmengsel krijgt ?

Tis maar een idee.......l
 
Laatst bewerkt:
Als ie die stekker los haalt geeft ie een foutcode en als hij de stekker weer aansluit is de code weg. Dan hoef je niet te gaan kijken wat die code is he O-)
TS is MennuZ1000 en die had een probleem gepost, NitroN heeft het over het stekkertje en lift mee op dit topic (alleen heeft ie een totaal ander probleem).
 
Als je motor zomaar in één keer uitvalt en een foutcode in het geheugen zet van de ECU (computer van brandstofinspuiting) dan moet dat iets heel belangrijks zijn.
Daarom zou ik bij diagnose beginnen met de krukaspositiesensor (crankshaft position sensor) of de ongevalschakelaar (vehicle-down sensor).

Lees de foutcode's uit of laat deze uitlezen. Dat is de eerste stap.

Succes!!!
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan