Fietscomputer op motor

ApieVuist

Die hard MF'er
29 mrt 2007
309
0
Zeeland (Noord Brabant)
Ik wil graag een fietscomputer op mijn motor monteren. Ik zoek een fietscomputer welke minimaal tot 300km weer kan geven en een vMax functie heeft.

Ik weet bijna zeker dat er mensen hier op het board zijn die een dergelijke teller op de motor hebben. Ben nu al een tijdje opzoek en ben op verschillende sigma tellers gestuit, alleen wanneer ik goed naar de displays van deze tellers kijk zie ik dat deze tot max 199 kunnen (teriwjl er aangegeven wordt dat ze tot 300 kunnen meten ???) Dit is dus in ieder geval niet weer te geven op het scherm. zie hier:

sigma_bc-1606l.jpg


Wie o wie kan mijn vertellen welke teller wel weergeefbaar tot 300km/h kan meten *O*
 
Laatst bewerkt:

Waar heb je die info gevonden? Ik twijfel na het lezen van de gebruiksaanwijzingen op de site van sigmasport.
Uit de pdf gebruiksaanwijzing van de BC906 vind ik dit:

Speed Default Max Units 199,5 kmh/mph

In de pdf beschrijving van de BC506 staat niets over een maximum. Echter beide display kunnen max 199,5 weergeven. Wat geeft de BC506 aan als je 215 rijdt? 15?
Misschien doet de 906 dat dan ook wel. Nadeel van de 506 is dat ie geen Vmax functie heeft.

;)
 
Ik heb gisteren een sigma bc906 gemonteerd op mijn cbr 600. Hoe hard hij maximaal gaat heb ik niet uitgetest... Voor dagelijks gebruik is 200 natuurlijk ruim voldoende!

Foto's van de bevestiging van de sensor:
speedo2.jpg


en het magneetje:
speedo1.jpg
 
Werkt goed! Alleen heb ik het idee dat hoe harder ik ga, hoe meer de km/h gaat afwijken. Als ik bijv 80 rijdt heeft dat ding 78 aan...

Honda - Sigma
120km/h - 112km/h
130km/h - 120km/h
140km/h - 131km/h
150km/h - 140km/h
160km/h - 147km/h

Waarden zijn niet exact, had geen kladblok en pen bij toen ik aant rijden was.

Misschien een sterkere magneet nemen? Heb het idee dat als ik hard rijd, de senser per paar omwentelingen de magneet een paar keer mist... misschien.

mss een sterkere magneet?! Weet iemand waar je die magneetjes kan halen met een speciale naam... neo.. ? kan er ff niet op komen

Bij de bouwmarkt: van die "magneetsnappers" die je voor deurtjes gebruikt.

th_N-8375-Foto.gif


Daar het magneetje uit slopen, en klaar is keesAppie.
 
Bij de bouwmarkt: van die "magneetsnappers" die je voor deurtjes gebruikt.

[afbeelding]

Daar het magneetje uit slopen, en klaar is keesAppie.

Ik bedoel van de kleine knoopmagneetjes welke blank zijn van kleur (kleur van staal), deze zijn ontzettend sterk. Deze magneetjes hebben een speciale naam maar hier kan ik even nie top komen :(
 
Ik heb gisteren een sigma bc906 gemonteerd op mijn cbr 600. Hoe hard hij maximaal gaat heb ik niet uitgetest... Voor dagelijks gebruik is 200 natuurlijk ruim voldoende!

Foto's van de bevestiging van de sensor:
[afbeelding]

en het magneetje:
[afbeelding]

Ik heb gister ook een Sigma bc906 gekocht. Voor op m'n XJ900. Gezien de wielomtrek die ik in moet geven (2002), kan het apparaat maximaal 181,50 km/h aangeven. (Tenminste....volgens de demo-software die te vinden is op sigmasports.com. Erg leuke demo trouwens.) Het maximum wat deze fietscomputer aan kan geven is volgens mij 199,5 km/h.

Ik moet nog even puzzelen hoe ik het precies ga plaatsen. Van mij de vraag: moet het magneetje nog een bepaalde kant op staan om voor goed 'contact' te zorgen of maakt dit niet uit?
 
Als het magneetje maar dicht genoeg/zo dicht mogelijk bij de sensor is. Ik heb eerste het magneetje en sensor met tape vastgeplakt en dan eens aan het voorwiel gedraaid om te kijken of de kilometerteller iets registreert. Daarna heb ik gaatje geboord in het plastic aan het magneetje om het geheel met tie raps vast te kunnen maken. In de behuizing van de sensor heb ik 2 sleufjes gezaagd waar de tie raps in vast grijpen. Ik heb een blokje gereden, het werkte goed, moet nu nog een langer stuk rijden om te kijken of hij goed geijkt is.
 
ik was ook zo enthousiast en had zo'n sigma-met-touwtje voor mijn chopper gekocht....
zal goed werken met standaard vorken, maar met mijn 12" overstock kon ik de teller net aan op mijn onderste kroonplaat kwijt |(
heb nu maar zo'n echte motorteller gekocht, daarvan zijn de touwtjes wat makkelijker te verlengen
 
Werkt goed! Alleen heb ik het idee dat hoe harder ik ga, hoe meer de km/h gaat afwijken. Als ik bijv 80 rijdt heeft dat ding 78 aan...

Honda - Sigma
120km/h - 112km/h
130km/h - 120km/h
140km/h - 131km/h
150km/h - 140km/h
160km/h - 147km/h

Waarden zijn niet exact, had geen kladblok en pen bij toen ik aant rijden was.

Misschien een sterkere magneet nemen? Heb het idee dat als ik hard rijd, de senser per paar omwentelingen de magneet een paar keer mist... misschien.

mss een sterkere magneet?! Weet iemand waar je die magneetjes kan halen met een speciale naam... neo.. ? kan er ff niet op komen

Vogens mij is het de originele teller die afwijkt
lijkt mij ook!!
de sensor mist de magneet bij hogere snelheden echt niet hoor anders zou hij dit bij lagere snelheden ook moeten doen.
een sterkere magneet is wel handig omdat je dan de sensor minder dichtbij hoeft te plaatsen wat een stuk gemakkelijker kan zijn.

je kan hem ijken mbv hectometerpalen of mbv navigatie. niet doen mbv andere km-tellers aangezien die ook altijd een afwijking hebben.
 
Werkt goed! Alleen heb ik het idee dat hoe harder ik ga, hoe meer de km/h gaat afwijken. Als ik bijv 80 rijdt heeft dat ding 78 aan...
Met "hoe harder ik ga" bedoel je "hoe meer de snelheidsmeter aangeeft"...

Zoals meerdere mensen al schreven, de afwijking die jij meet ligt niet aan de fietscomputer want die is echt wel nauwkeurig; het is de afwijking van jouw standaard snelheidsmeter.
Precies hetzelfde zie je met een GPS....
 
Sinds een paar dagen aan het knutselen geweest om de BC906 op de motor te plaatsen.
Alles werkte perfect, maar het heeft het nog geen 1000 km vol gehouden.

Tijdens het invoegen op de snelweg is me het magneetje uit de hulsje gevlogen. Dus het tellertje geeft nu niet meer dan de klok en de geregistreerde km's :+
Nouja...morgen eens naar de bouwmarkt voor een nieuw magneetje.
 
heb probleem gevonden :D
het was mijn kilometriek die maar tot 60 ging :p
heb nu en ander die tot 80gaat denkk want kan het instellen in het begin op 20 of 40 of 60 of 80
dus denk ik dat dit topsnelheid mee bedoeld word
maar deze geeft geen tragere snelheid weer dan 30km (soms 12) maar er zit ook nog maar juist nieuwe battery in en heeft maand of 5 stilgelegen :p
kan het hieraan liggen :s

Ik heb er een paar op mn Off Road motor gehad en die gingen allemaal heel snel stuk...

dat was dan ook weer op een off road he:p
iets te veel schokken mss :d
maar ik denk dat hoofdzakelijk on road word bedoeld met ook max snelheid v 300km/u :p
kdenk niet dat je gemakkelijk meer dan 200 met crosser haalt hoor :p :D
 
Laatst bewerkt:
Waarom???????


Je hebt toch een km teller erop zitten. En ik vraag me af hoe acuraat zo'n apparaatje nog is bij die snelheden.
Je kunt hem zelf ijken, aan de hand van hectometerpaaltjes of een GPS. Je kunt hem echt zeer nauwkeurig afstellen. Enige probleempje is dat de bandomtrek wat varieert bij verschillende snelheden.
 
Heb op vrijwel al mijn motoren en (motor)scooters een fietsteller zitten. Ik rij veel klassieke en veteraan motoren die van origine geen teller hebben.
Meestal monteer ik een Sigma (o.a. BC800) of een Trelock. Mijn ervaring is dat de meegeleverde magneetjes zelden sterk genoeg zijn. Ik gebruik daarom altijd een Neodymium magneetje. Die zijn zo sterk dat ze haast zonder lijm al blijven zitten. Ik lijm ze vast met twee componenten lijm op de velg of remtrommel. Bij mijn motoren (veelal oldtimers) zijn ze erg accuraat (gecheckt met GPS) maar goed, die motoren lopen ook niet veel harder dan ca 130 km/u.

Groeten,
Erik
 
Terug
Bovenaan Onderaan