Fietscomputer van Sigma. Hoe te monteren?

Skoezie

MF veteraan
21 mei 2001
7.367
1
Assen
Heb dus zo'n fietscomputer van Sigma gekocht. heb ik tenminste altijd de tijd tot m'n beschikking en vind zo'n digitale km-teller wel stoer :) Maar hoe zou ik dit ding het makkelijkst kunnen monteren? Normaal zet je hem natuurlijk gewoon op je fietsstuur met de bijgeleverde rubberen ringetjes, maar gaat op de CBR niet lukken. Iemand een ander goed idee?
 
misc.php


Knutselsmurf is in da house :)
 
Op woensdag 13 maart 2002 01:20 schreef EdwinO het volgende:... Ter controle kun je de snelheid van de km teller vergelijken met de waarde die de computer aangeeft en als het nodig is de ingestelde waarde iets groter of kleiner maken....

Controle op je 'echte' snelheidsmeter is onbetrouwbaar. Deze kan nl behoorlijk afwijken. Beste methode voor ijken:
-Zoek een lange redelijk rechte weg op met hectometerbordjes.
-stel je SIGMA(c) on op ongeveer de juiste omtrek
-start bij een Hm-bordje en rij minstens 10 km
-lees de afstand die je SIGMA(c) aangeeft af en pas de volgende formule toe:

NO = OO * (WA/GA)

NO = Nieuwe Omtrek
OO = Oude Omtrek
WA = Werkelijke Afstand
GA = Gemeten Afstand

Als je geen geschikt stuk weg vindt, kun je ook redelijk op de stand van je kilometerteller af gaan. Deze is naukeuriger dan vergelijken met je snelheid. En natuurlijk hoe meer afstand je voor het ijken aflegd, hoe nauwkeuriger.

Heb het zelf ook zo gedaan en de Snelheid komt nu exact overeen met die van mijn GPS. In luzemburg langs een 'snelheidsmeter' gereden die 200m verder je snelheid op een display langs de weg laat zien en dit klopte ook precies.

Afwijking met de 'gewone' teller bij mij ca. 10% !

SUC6
 
Realiseer je wel dat snelheid en bandenslijtage invloed hebben op de aangegeven waarden.
Bij het ijken moet je dus ook je 'normale' snelheid rijden, die je gewend bent, want anders wijkt de bike-computer later toch weer af.
Om afwijking van je bandenslijtage te ondervangen moet je het ijken tijdens de lifecycle van je band een paar keer herhalen.
 
Ik heb gister een Sigma BC1400 besteld met de draadloze uitbreidings-set. Dat betekent dus als het goed is, dat ik geen kabel hoeft te verlengen en te leggen van de sensor naar de display!

Heeft iemand ervaring met het draadloos gebruik? (werkt dit eigenlijk wel storingsloos :? )

Verder een tipje ... op de site van sigma sport
www.sigmasport.de zijn van alle producten de handleidingen als PDF file te bekijken
 
Ja , heb ervaring. Nee werkt niet op de motor.

De afstelling van de 2 transmitters moet dusdanig nauwkeurig zijn dat het onmogelijk is om dit op een motor voor elkaar te krijgen. Die 2 dingen moeten exact boven elkaar geplaatst worden. Bovendie mag er niets van metaal of stevig plastic tussen de transmitters zitten.

Niet te doen dus op de motor, tenzij je een heeel heeel erg Naked-bike hebt.
 
Welke adviseren jullie nou voor bijvoorbeeld een Rf600R ;)

ik heb deze gezien bij halfords op de site
Sigma BC-401
Fietscomputer met 4 functies
-snelheid
-dagafstand
-totaalafstand
-klok
ArtikelNr: 608105
€ 15.95

lijkt mij toch meer als genoeg volgens de sigma site is ie waterdicht dus heb ik meteen een waterdicht klokje op me fiets zitten want die zijn ook niet te verkrijgen. allemaal spatwaterdicht en dat houdt ie ongeveer 10 minuten in de spatregen uit :(
ja of suzuki origineel 50 euro voor een klokje van 1 bij 2 bij 1 cm :(
dus ik zie het zo een gratis digitale km teller erbij :D
 
Hmm heb er net een gekocht voor 20,95
Sigma BC800
ar_1016_PIC.jpg

ze hadden er ook van VDO ( dezelfde organistaite als VDO Dayton ) en die zagen er NOG mooier uit maar geen opgegeven max snelheid :(
Nou de nieuwe motor nog :(
 
Zo ik heb m'n camera weer terug. Meteen maar ff een piccie van hoe ik de sensor van de sigma teller gemonteerd heb.

misc.php


De sensor zit met de originele o-ring en het originele bracket op een nok van de remklauw. Het magneetje (zie detail) is een vrij sterke magneet van een sensorfabrikant (via m'n werk). En is met 2 componenten Loctite epoxyhars op de binnenkrans van de remschijf gelijmd. Zit er alweer 3500 km op en werkt naar behoren.

Bijlage: sigma.jpg
 
Heb ook net zo'n Sigma teller gemonteerd maar hij gaat blijkbaar veel sneller dan ik feitelijk ga

Is ingesteld: gemeten van center naaf tot rand van de band 29cm x 2= 58cm x3.14 = 182.12 is 185 ingegeven

Heb ik wat fout gedaan???
 
Eh, wat voor sigma heb je? BC800 en hoger moeten in mm's ingsteld worden.

Maar als hij teveel aangeeft, moet er een kleinere wielomtrek ingesteld worden. Probeer het is met 180 cm.

Geloof dat ik bij de mijne 1810 mm ingesteld heb.
 
Moet in CM ingegeven worden
mischien mindere kwaliteit van pjoetertje?? is de Sigma 400 (wou eigenlijk enkel klokkie) voor 12 Euro

Morgen mischien toch de 900 halen (registreerd hoogste snelheid }) }) }) )
 
gaat bij mij goed totdat mijn bc800 het op zijn heupen krijgt en allerlei snelheden gaat aangeven, varieerend van 16 tot 140 km/h als ik 140 rijd, geeft nooit te veel aan, zou het een bijna lege batterij zijn??
 
Laatst bewerkt:
Bouwmeester
dat probleem heb ik ook
mijn batterij was na een week of drie vier al helemaal op dacht kan nooit want die moesten twee jaar meegaan.
toch maar nieuwe gehaald en sindsdien ( met de nieuwe matterij dus )
krijg ik ook vaak of geen snelheid of wisselend terwijl mijn gewone teller en mijn gevoelsmeter AKA de huid wel dezelfde snelheid waarnemen.
ik zit er nu over te denken om hem er toch maar af te halen want dit werkt niet echt :(

weet iemand een waterdicht ( niet te duur ) digitaal klokje ?
 
Bouwmeester
dat probleem heb ik ook
mijn batterij was na een week of drie vier al helemaal op dacht kan nooit want die moesten twee jaar meegaan.
toch maar nieuwe gehaald en sindsdien ( met de nieuwe matterij dus )
krijg ik ook vaak of geen snelheid of wisselend terwijl mijn gewone teller en mijn gevoelsmeter AKA de huid wel dezelfde snelheid waarnemen.
ik zit er nu over te denken om hem er toch maar af te halen want dit werkt niet echt :(

weet iemand een waterdicht ( niet te duur ) digitaal klokje ?

louis/motozoom heeft wel wat keus in klokjes voor niet al teveel geld, maar je kan toch ook je digitale km teller op klok zetten :? :?
 
Als dat ding wisselende snelheden aan gaat geven, dan zou ik proberen om de sensor toch nog wat dichter bij de magneet te plaatsen. Had dit probleem nl. ook en het was na het dichter op elkaar plaatsen verholpen. :)
 
Bouwmeester
dat probleem heb ik ook
mijn batterij was na een week of drie vier al helemaal op dacht kan nooit want die moesten twee jaar meegaan.
toch maar nieuwe gehaald en sindsdien ( met de nieuwe matterij dus )
krijg ik ook vaak of geen snelheid of wisselend terwijl mijn gewone teller en mijn gevoelsmeter AKA de huid wel dezelfde snelheid waarnemen.
ik zit er nu over te denken om hem er toch maar af te halen want dit werkt niet echt :(

weet iemand een waterdicht ( niet te duur ) digitaal klokje ?
He Harley,

Show ff een piccie hoe je metertje in je RF gemonteerd hebt. Iemand anders mag natuurlijk ook een piccie laten zien hoe het metertje gemoteerd is / wordt
 
louis/motozoom heeft wel wat keus in klokjes voor niet al teveel geld, maar je kan toch ook je digitale km teller op klok zetten :? :?
dat kan maar als ik continu verkeerde km's aangegeven krijg word ik helemala gek en gooi ik hem eraf en dan moet er dus toch een klok op komen.

De magneet heb ik nu dichterbij geplaatst maar weet iemand een andere methode om die magneet aan je remschijf te monteren ? Ik heb de magneet met tape door een gat in de remschijf vestgeplakt en dat zit redelijk maar ziet er niet uit.
de houder heb ik met twee tywraps vastgemaakt an de vorkpoot en het kabeltje met enkele tywraps door naar boven door de kuip vastgemaakt.
ik heb wel een digicam maar kan de plaatjes nog niet uploaden :( ( kabeltje is kwijt
 
Terug
Bovenaan Onderaan