fietscomputer

Rob

Die hard MF'er
10 jan 2002
288
0
hoensbroek
Zo\'n fietscomputer op de motor lijkt me hartstikke geinig:
*D je hebt meteen een klokje,
*D gemiddelde snelheid tijdens een rit,
*D geheugen voor topsnelheid,
*D 2de en/of 3de tripmeter (voor benzine, etc.)

Wie heeft hier ervaring mee, en in het bijzonder: werken ze op een motor nauwkeurig, ook boven 100 en 200 km per uur? Ik heb een Cateye op de MTB en die is loepzuiver tot topsnelheid (+70 km/h).
 
Fietscomputers van het merk Sigma kunnen hogere snelheden aan (tot 270km/h geloof ik) Ik heb er op mijn supermono een gehad. Kan je zien welke snelheid je had op het rechte stuk ivm de gearing.
Sigma heeft ook een gemakkelijk montage systeem, vrij universeel.
 
op je velgen zitten zo\'n loodjes om je wiel in balans te houden,
breng je dan het wiel niet uit balans door het magneetje dat errond moet??

en bestaan er draadloze systemen zodat je niet met een kabeltje moet gaan sukkel??
 
Draadloze systemen worden dikwijls te fel gestoord op een motor. Magneetje monteer je op je remschijf en geeft geen storend effect ivm onbalans.

Magneetje natuurlijk wel niet op het remvlak monteren. ( Je weet maar nooit welke reakties je hier op het MF krijgt \') )
 
Laatst bewerkt:
Op vrijdag 18 januari 2002 22:28 schreef Gizzmo13 het volgende:En wat had je dan in gedachte??? :? :? :?
...

Hij grijpt in hoezo? hingen we in de ankers
springt eraf hmmm.., scheelt weer fl 4400,-
ontregeld je injectie systeem heb ik die..., wow

het is de Twilight zone niet. ;) duh...


ik durf je te beloven, dat als je met een dergelijke snelheid met je kop achter je ruitje ineens rode lampjes ziet knipperen, die er anders nooit zijn, dat je ff schrikt.
 
Het moet natuurlijk wel betrouwbaar werken, anders heb je er nog niets aan. Sommige fietscomputers op de fiets willen wel eens \'overspringen\' bij hoge snelheden (+80 km/h). Ze geven dan opeens 10 of 20- km/h te snel of te langzaam aan... Gebeurde dat ook wel eens met die Sigma computer, of was die altijd betrouwbaar en correct?
 
Sigma is goed, behalve als de opnemer ook tegen de remschijf gaat lopen :( . Ik heb dus nu alleen nog maar een klokje ;(
:^
Bij een goede montage blijft Sigma wel goed werken. Heb al eens een max registratie gehad van 248 Km/h

Of je kan ook een GSXR600 kopen, heb je 2 tripmeters, 1 ODO, klokje en temperatuur. O ja ook nog de actuele snelheid.
 
Laatst bewerkt:
op je velgen zitten zo\'n loodjes om je wiel in balans te houden,
breng je dan het wiel niet uit balans door het magneetje dat errond moet??

en bestaan er draadloze systemen zodat je niet met een kabeltje moet gaan sukkel??
die draadloze systemen werken soms al niet best op een fiets..... en een magneetje van een enkele gram die het wiel uit balans zou brengen?

kijk maar uit dat er geen duif op je wielen schijt....
 
\'k heb zelf een sigma op m\'n scooter :) (85km/h +) gehad (pre motor) en die werkte perfect *) ! Alleen even goed uitkijken met het monteren van de magneet en het instellen van het apparaat, maar verder werkte het fantastisch!! :}
 
Sigma werkt prima, tot 160 km/uur getest, netjes gelijk met de gewone teller. Ik heb alleen een veel sterker magneetje gebruikt, dan kan de opnemer gewoon zo\'n 2 tot 3 cm van de remschijf blijven. Geen risico van aanlopen dus. Het magneetje zit van zichzelf al vrij vast aan de remschijf en is enkel geborgd met een druppeltje secondenlijm. Zit al bijna een jaar vast.

Tom
 
Was op het net naar fietscomputers aan het zoeken, daar kwam ik een stukje tegen over het verlichten van de LCD. Gewoon met een 12V ledje en dan licht de complete LCD op. Ziet er wel handig uit.

http://www.geocities.com/MotorCity/Speedway/5080/bc700.htm

Op m\'n FJ had ik altijd een Sigmasport ding zitten vanwege de mijlenteller. Nu wil ik zo\'n Sigmasport Targa monteren, de tripmeter is gemakkelijk met toertochten (zet de dagteller van de motor na het tanken altijd op nul) en een klokje komt altijd van pas. Max speed is gewoon stoer.

Maar dat ledje zou ik bij het stadslicht aansluiten, de kabels daarvan liggen toch open en bloot achter de kuip (Kawa hè). En die arm moet ook een stuk compacter kunnen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan