Fietscomputers, GPS enz

UltraSub

MF veteraan
23 aug 2002
1.278
0
Yo,

Ik ben me dus eens wat gaan verdiepen in fietscomputers, en met een collega die fietsgek is, zie ik wel eens wat nieuw spul. De fietsers hebben van alles om hun rit te analyseren mbv een computer.
Is zoiets niet beschikbaar voor je brommert?? Dus na je rit ff je laptop inpluggen op je bike (of wireless :) ) en uitlezen wat je standaard ritje je vandaag opleverde.. Ik denk dat we dan wel richting GPS gaan, en misschien moet wat software in elkaar gesleuteld worden.
Misschien leuk projectje? Ik bedoel, het barst hier van de IT'ers :)
Interesse moet er toch zijn lijkt me...... :P
Goeie sites met info over GPS wanted dus.
 
gps.pagina.nl
doh! :)
Ga ik zo wel ff lezen, maar waar het om draait is een interface met een computer, en niet zo f0kking duur als die Garmin :)
Beetje DIY project zeg maar!
 
Laatst bewerkt:
Kijk bijvoorbeeld eens op http://gps.pagina.nl .
Het meest geschikte merk voor GPS op de motor schijnt GARMIN te zijn http://www.gps-garmin.nl Kun je ook goede software voor krijgen (heb ik begrepen, ik bezit er zelf helaas (nog) geen.
Zelf ben ik vandaag ook wezen informeren voor een GPS, mijn maat heeft de e-map van Garmin, maar de verkoper raadde me de Magellan Meridian aan.
De prijs van het toestel is vergelijkbaar maar de software is veel goedkoper, verder heeft de Magellan een groter scherm en is hij een stuk robuuster.
Ik heb der echter niet veel ervaring mee...dus klopt dit zo ongeveer of is Garmin echt wel beter?
 
We hebben er op onze website [spam]www.motorvision.nl[/spam] ooit een item aan gewijdt in ons e-zine. Het kleine onderzoekje (navragen bij o.a. de beheerder van gps.pagina.nl) wat we toen zelf hebben gedaan en rondsnuffelen op internet gaf aan dat Garmin het beste shockresistant was en het beste waterdicht, waardoor deze over het algemeen als het geschiktst voor op de motor worden gezien. Het is uiteraard maar net hoe je het ding wilt gaan gebruiken, hoe zwaar dit weegt. Een motormaatje van me heeft nu zo'n digitale agenda/mini computer (hoe noem je zo'n ding ook al weer), waar hij ook GPS software bij heeft gekocht. Binnenkort gaat hij het ook op zijn motor monteren. Als ik er aan denk zal ik posten hoe hij dat heeft gedaan, hoe het bevalt en wat het ongeveer heeft gekost.
 
Zelf ben ik vandaag ook wezen informeren voor een GPS, mijn maat heeft de e-map van Garmin, maar de verkoper raadde me de Magellan Meridian aan.
De prijs van het toestel is vergelijkbaar maar de software is veel goedkoper, verder heeft de Magellan een groter scherm en is hij een stuk robuuster.
Ik heb der echter niet veel ervaring mee...dus klopt dit zo ongeveer of is Garmin echt wel beter?

Magellan is gewoon goed. Onderdeel van de Thalesgroep (hoort ook Hollandse Signaal apparaten onder). Is wereldwijd groot leverancier van GPS en allerlei ander spullen voor zowel civiele industrie als wapenindustrie. Zelf heb ik een GPS uitbreiding van Magellan op mijn organiser (palm M500) en die werkt prima. Denk zelf dat Garmin en Magellan absoluut aan elkaar gewaagd zijn.
 
Ik gebruik een Compaq iPAQ 3970 met Tom Tom Navigator.
Omdat die iPAQ niet waterproof is, zit hij in een waterdichte
behuizing van 8 mm dik Lexan, waar ik in een oogwenk het deksel
van kan verwijderen om het ding te bedienen.
Die behuizing monteer ik op de kroonplaat en is demontabel.
Voor info zie www.tomtom.com

5054.jpg


5053.jpg


5052.jpg
 
organiser...dat woord zocht ik...

Soms zit een mens om een woord verlegen :+

aaa95 :} voor deze behuizing van je organiser. Je hebt me op ideeën gebracht... zodra ik mijn rbw heb en dus ook motor ;) weet ik wat ik moet doen. Van welk materiaal is trouwens die witte euh...vulling zal ik maar zeggen :?

[me]Snarfman heeft een magellan met Palm m500[/me]
 
Als ik nou zo'n Garmin GPSIII+ aanschaf. Heb ik dan ook alle functies die ik heb op een fietscomputer?
Zoals:
- gemiddelde snelheid
- hoogste snelheid
- tripmeter
- tijd gereden.

Wat kan ik met die pc link? Kan ik bovenstaande "fietscomputerinfo" downloaden, en op de een of andere manier met een script/programma (evt. zelf te schrijven) bewerken? Dit om bijvoorbeeld een database te vullen.
Of als de info niet direct op het display van de gps te toveren is, deze zelf eventueel berekenen met gedownloade data.
Zou wel cool zijn. :9 :9
 
Als ik nou zo'n Garmin GPSIII+ aanschaf. Heb ik dan ook alle functies die ik heb op een fietscomputer?
Zoals:
- gemiddelde snelheid
- hoogste snelheid
- tripmeter
- tijd gereden.

Wat kan ik met die pc link? Kan ik bovenstaande "fietscomputerinfo" downloaden, en op de een of andere manier met een script/programma (evt. zelf te schrijven) bewerken? Dit om bijvoorbeeld een database te vullen.
Of als de info niet direct op het display van de gps te toveren is, deze zelf eventueel berekenen met gedownloade data.
Zou wel cool zijn. :9 :9
Je hebt dan de volgende info:
- Hoogste snelheid
- Gem. snelheid
- afgelegde afstand (trip en totaal)
- Tijd gereden
- Tijd niet gereden.

Als je de route laat opslaan en deze uitleest met de software, heb je (als het goed is, heb nog niet gereden met mijn nieuwe GPS-V) ook nog het volgende:
- Gereden route
- Snelheid tijdens de route

Zoals gezegd, ik heb mijn GPS net, en heb nog niet alles kunnen uitproberen, maar het geeft veel meer info dan een fietscomputer. Of alles wat je met een GPS extra kan tov een fietscomputer het geld waard is, is natuurlijk een persoonlijke afweging. Als je naast de info uit een fietscomputer graag wilt weten waar je bent en waar je naar toe moet, en/of thuis lekker achter de pc leuke stuurweggetjes wilt vinden of een route wilt plannen om te rijden is het zeker interessant. Ik heb voor €650 de GPS-V gekocht (in de UK, spul is goedkoper daar; niet in de US bestellen watn dan heb je de verkeerde basemap!) omdat ik het ook wel makkelijk vind dat de GPS zelf routes kan berekenen. Handig als je afwijkt van een route, of als je volledig de weg kwijt bent of naarstig op zoek bent naar een benzinepomp (pompen, hotels ed worden naar de GPS geupload als je een gedetailleerde map upload) en zonder zoeken naar een bekend punt wilt.
 
Het probleem bij Garmin vind ik een eigenlijk dat je de software voor elk land afzonderlijk (dus Benelux, Frankrijk, Duitsland, zijn afzonderlijke CD-roms) moet bestellen a +/- 150 Euro/stuk terwijl je bij Magellan voor die prijs direct heel Europa hebt. Correct me if I'm wrong.
Dat hoeft natuurlijk geen probleem te zijn (ik kan er wel "aangeraken") maar geeft toch te denken. Verder is er van Magellan zelf een houder leverbaar voor bevestiging op je motor/fiets.
Blijft natuurlijk veel geld:
- toestel: 495,- (incl 16 MB SD-card)
- SD cards: 16,32,64 MB voor 50,75,145 Euro resp.
- CD-rom Wegenkaarten Europa: 141,-
- Fietsbevestigingssteun: 45,-

Specs:
- formaat (h*b*d): 16.5*7.36*3.30 cm
- gewicht: 227 g
- displayformaat(b*h): 120*160 pixels, grijsschaal.
- horizontale nauwkeurigheid: 3 meter, 95%
- voeding: 2AA batterijen (14 uur continu gebruik)
- antenne: Quadrifilar Helix
- Waterdichtheid: specificatie IEC-529 IPX7, drijvend.
- Inclusief handleiding en PC-kabel.
 
Ik gebruik een Compaq iPAQ 3970 met Tom Tom Navigator.
Omdat die iPAQ niet waterproof is, zit hij in een waterdichte
behuizing van 8 mm dik Lexan, waar ik in een oogwenk het deksel
van kan verwijderen om het ding te bedienen.
Die behuizing monteer ik op de kroonplaat en is demontabel.
Voor info zie www.tomtom.com

Ziet er mooi uit, maar lijkt me een beetje "lomp" op de motor... Wat zijn de afmetingen???
 
Wat ik me nu afvraag, als ik dit allemaal lees:
Wanneer gaan de politie die dingen uitlezen als ze je aanhouden.....
Ze kunnen dan precies zien hoe hard je waar reed.
En is dat dan rechtgeldig bewijs? :?
of breng ik nu iemand op verkeerde ideëen? :X
 
Wat ik me nu afvraag, als ik dit allemaal lees:
Wanneer gaan de politie die dingen uitlezen als ze je aanhouden.....
Ze kunnen dan precies zien hoe hard je waar reed.
En is dat dan rechtgeldig bewijs? :?
of breng ik nu iemand op verkeerde ideëen? :X
Ja je brengt nu mensen op verkeerde ideeën. :)
Volgens mij mogen ze die helemaal niet uitlezen. Simpelweg privacy. Anders kunnen ze mijn complete route tot op de meter nauwkeurig zien. Heb natuurlijk ook gewandeld met het ding en niet alleen gereden O-)
 
Op vrijdag 28 februari 2003 10:21 schreef afterburn het volgende:....
- Snelheid tijdens de route
....
Whoah! Je gaat me toch niet vertellen dat dat gekoppeld is aan iedere meter die ik heb gereden he! (Bochtsnelheden :) )
....
Zoals gezegd, ik heb mijn GPS net, en heb nog niet alles kunnen uitproberen, maar het geeft veel meer info dan een fietscomputer
....
Zou je eens willen kijken hoe het formaat is wat je uitleest met de computer? Of dat dat een formaat is dat alleen gelezen kan worden door de software. Er moeten nl. toch echt files over en weer worden gestuurd, als die te intercepten zijn, en te lezen/manipuleren, wordt het pas echt leuk :)

Het klinkt iig beter dan ik had verwacht.. Heb het altijd al leuk spul gevonden, maar misschien dat ik er nu maar eens aan moet geloven.
 
Ja je brengt nu mensen op verkeerde ideeën. :)
Volgens mij mogen ze die helemaal niet uitlezen. Simpelweg privacy. Anders kunnen ze mijn complete route tot op de meter nauwkeurig zien. Heb natuurlijk ook gewandeld met het ding en niet alleen gereden O-)

:^

Daarnaast is een GPS niet een geijkt meetinstrument voor snelheidsovertredingen. en verder kan je alleen zien wat je maximale snelheid was en hoe hard je op een bepaald moment rijdt. Ook al staat er 200 als vmax op je GPS dan nog kunnen ze niet aantonen waar je die snelheid reed (b.v. een paar dagen daarvoor in Duitsland).
 
Ja je brengt nu mensen op verkeerde ideeën. :)
Volgens mij mogen ze die helemaal niet uitlezen. Simpelweg privacy. Anders kunnen ze mijn complete route tot op de meter nauwkeurig zien. Heb natuurlijk ook gewandeld met het ding en niet alleen gereden O-)
Ach ja, en net toen je er mee wandelde kwam je boven die 200 km/u uit O-)
Dat heb ik nu ook altijd.
 
Garmin komt nu met een nieuw speeltje, een PDA met ingebouwde GPS-ontvanger. Zal wel wat gaan kosten:

iQue3600Big.jpg


Als ze hem nou ook nog waterdicht maken....
 
Het probleem bij Garmin vind ik een eigenlijk dat je de software voor elk land afzonderlijk (dus Benelux, Frankrijk, Duitsland, zijn afzonderlijke CD-roms) moet bestellen a +/- 150 Euro/stuk terwijl je bij Magellan voor die prijs direct heel Europa hebt. Correct me if I'm wrong.
Consider yourself corrected! :)

Mijn GPS-V Deluxe kwam standaard met een CitySelect Europa CD + een unlockcode voor heel Europa.
 
Op vrijdag 28 februari 2003 13:56 schreef UltraSub het volgende:Whoah! Je gaat me toch niet vertellen dat dat gekoppeld is aan iedere meter die ik heb gereden he! (Bochtsnelheden :) )Zou je eens willen kijken hoe het formaat is wat je uitleest met de computer? Of dat dat een formaat is dat alleen gelezen kan worden door de software. Er moeten nl. toch echt files over en weer worden gestuurd, als die te intercepten zijn, en te lezen/manipuleren, wordt het pas echt leuk :)

Het klinkt iig beter dan ik had verwacht.. Heb het altijd al leuk spul gevonden, maar misschien dat ik er nu maar eens aan moet geloven.
Let op. :)

gps.gif


Dit krijg je dus te zien als je de datalog uit de gps download en er dan op klikt in de map. (de gps zet elke xx seconden een trackpoint). Erg grappig. Op de map krijg je dus precies te zien welke wegen en route je hebt gereden, en je kan op elk trackpoint dus zien wat je heading, snelheid enz is.
 
Op vrijdag 28 februari 2003 10:21 schreef afterburn het volgende:...<knip> Ik heb voor €650 de GPS-V gekocht (in de UK, spul is goedkoper daar; niet in de US bestellen watn dan heb je de verkeerde basemap!) <knip>...
Mag ik vragen waar je hem in de UK gekocht hebt ? Bij die GPS shop in Notter vragen ze er €800 voor en in de VS kost ie slechts $500. Das bijna het dubbele :X
 
Consider yourself corrected! :)

Mijn GPS-V Deluxe kwam standaard met een CitySelect Europa CD + een unlockcode voor heel Europa.
Zitten daar dan alle kouterbaantjes bij? Dus je hebt dan voor iets van een 150,- elk boerenwegeltje in Europa?
Een kennis met zijn Garmin e-map moet toch elk land afzonderlijk kopen hoor...
en in de winkel zeiden ze me dat ook...
 
Terug
Bovenaan Onderaan