"Fietscomputers" voor de motor

Unstable

MF veteraan
5 jun 2001
1.864
0
Mijn fiets..:)
Ok, kwil dus zo\'n ding op m\'n R1....vooral boven de 200km/u wikt de gewone teller zo verschrikkelijk af, dat je niet weet of je nou echt boven de 200 zit :)

Kheb dus gehoord van Cateye, die schijnen errug goed te zijn. Dus hebbik even zo\'n Astrale aangeschaft om te kijken en te proberen. Denk toch dat ik iets anders moet hebben, want rondetijden kent zo\'n ding niet, en dat is eigenlijk wel een feature die erop moet zitten! Je hebt nog meer van dit zoort apparaten van cateye, kijk zelf maar ff CATEYE

Dan hebben we ook nog de vraag, Hoe zo\'n ding netjes te monteren....iemand misschien suggesties, en/of handige tips?

Wat ik dus graag wil weten is Welk merk jij gebruikt, welke funtcties \'t ding heeft....en waarom nou juist DIE de goede is voor jouw eisen!

kom maar op heren!! (en dames als die er een hebben)
 
Ik heb een goedkope HEMA ding, alleen geen 3 cijferige...dat is wel balen.
Maar voor de rest een goed ding.

Als je wat Bisontix op de randen smeert van je Cateye \"docking station\" past ie heel mooi op je balhoofd...draadjes kan je zelf wel mooi weg werken....en een magneetje van een hoordeur sluitertje oid, kan je op je velg plakken (2 componentenlijm) deze heeft wat meer kracht dan de standaard magneetje voor op een fiets.
Maar je kan van alles proberen.

Suc6

PS ik bebruik hem alleen voor een nauwkeuriger snelheids aanduiding en tripmeter...dus laptimes heb ik niet nodig.
 
dan kun je wel je exakte km/ph meten ja best goed plan alleen ja de montage das nowel een probleem dat magneetje moet in je voorwiel!! aar je hebt ze nu ook al met laser he heb je dat niet meer nodig vraag daar maar eens na bij halfords ofzo !!!
 
Heb er geen verstand van, weet wel dat mijn fietscomputer (die ik op fiets heb, niet op motor dus) snelheden tot 300 km/h kan meten, goed genoeg dus. :)

Die van mij kan helaas niet rondetijden meten (geen stopwatch functie)
 
Ik heb er een van SigmaSport 800, bij de meeste fietsen handels te krijgen voor +/- 40 gulden.
Of je besteld er een bij louis.nl heb je een goedkopere uitvoering voor 100 gulden :? :? (pas gezien op een motor gozer baalde wel)
Geeft de Snelheid aan. Dagteller/ Klok / totaal afstand / de tijd dat de motor rijdt,gereden heeft / de maximale snelheid die je gereden hebt / de gemiddelde snelheid die je gereden hebt / stopwatch.

Helaas zul je als je ronde tijden wilt meten je handen van het stuur moeten halen om op de stopwatch te stoppen, dit werkt dus niet echt voor rondetijden (die nemen wij wel op) *D .

Bevestigen kan met bijgeleverde materiaal op balhooft. kabels met trekbandjes en machneetje ook met trekbandjes NP.
 
Ik heb er een van SigmaSport 800, bij de meeste fietsen handels te krijgen voor +/- 40 gulden.
Of je besteld er een bij louis.nl heb je een goedkopere uitvoering voor 100 gulden :? :? (pas gezien op een motor gozer baalde wel)
Geeft de Snelheid aan. Dagteller/ Klok / totaal afstand / de tijd dat de motor rijdt,gereden heeft / de maximale snelheid die je gereden hebt / de gemiddelde snelheid die je gereden hebt / stopwatch.

Helaas zul je als je ronde tijden wilt meten je handen van het stuur moeten halen om op de stopwatch te stoppen, dit werkt dus niet echt voor rondetijden (die nemen wij wel op) *D .

Bevestigen kan met bijgeleverde materiaal op balhoofd. kabels met trekbandjes en magneetje ook met trekbandjes.

Kheb ongeveer hetzelfde alleen ik heb de 1200 serie. En ik heb een buisje aan mijn kuipframepje gemaakt ( ter hoogte van de spiegel.) en daar zit ie op. Kheb die op mijn FZR zitten omdat na de montage van een R1 voorkant ik geen kmteller aansluiting meer had. Werkt perfect en verdomd nauwkeurig.
 
unstable zoals je wist heb ik er een...bij louis.nl besteld...80 gld.

van cateye...werkt tot 300km/h.

handige montage...en goed geijkt...tis ook lekker als je een ritje maakt dat je gemiddelde kan zien...en hoeveel km je gereden hebt...

ik gebruik m bijvoorbeeld voor woon/werk om te kijken hoeveel ik rijd per week op de motor...
en dat is af en toe schrikken...

ze moeten een motor op diesel uit vinden...dat zou echt lekker zijn :)
 
Unstable ik denk dat je deze nodig heb.
zit aan je stuur dus je hoeft hem niet los te laten.

laptimer.jpg
 
Hmmmm... goed idee zo\'n Cateye ding op de motor. Vind het ook altijd behoorlijk irritant dat ik niet weet hoe laat het is. Heb wel een horloge om, maar om dan ergens stil te gaan staan om te gaan kijken hoe laat het is, nee dank je. Zit over het algemeen ook op zo\'n ding, dus ff een druk op de knop en voila... :}
 
Gevonden op http://www.transalpclub.nl/tcn.htm

Toch wel handig die all-road rijders niet? *D
veel plezier ermee! :]

BC800 montage

--------------------------------------------------------------------------------

Op een goede dag hield mijn kilometerteller ermee op. Enig speurwerk bracht aan het licht dat het plastic wormwiel in de vooras versleten was. Dus fluks een nieuwe besteld en na ontvangst (een week later) gemonteerd. Hoera, mijn kilometerteller deed het weer. Maar de vreugd was van korte duur. Twee weken later reed ik weer 0 kmpu op de snelweg, volgens mijn teller dus. Ik balen. Controleren, en ja hoor, het plastic wormwiel in de vooras opgevroten. Dus .... Nieuwe besteld en hup, in de vooras. Hij deed het weer.
Da\'s toch wel een vreende ervaring. Dat dat ding een keer kapot gaat, ok. Na 28000km, ... , mmmm. Mijn vorige Transalp had 50.000km zonder dat probleem. Maar een tweede kapot in twee weken ???

Maar goed, we gingen op vakantie naar Frankrijk en ik was met andere dingen bezig. Hij deed het toch ? 50 km onder Parijs, (het wordt saai), stopt de kilometerteller er mee. Tja, geen dealer in de buurt, dus blik op oneindig en doorrijden. Daarmee vervalt echter het inzicht in hoe hard je rijdt, hoeveel je hebt gereden en hoever je nog kunt. Onze eerste tank was er schrikbarend hard doorheen gegaan, maar tegenwind, twee personen en volle bepakking verklaren veel. Aan de hand van mijn horloge en de kilometerpaaltjes aan de kant van de weg kwam ik op 120kmpu bij 6000 tpm. En bij 5000tpm, 100kmpu. Maar dat terzijde. We zijn, vanwege de regen een week eerder naar huis gegaan dat jaar. Geen succes dus.

De kosten voor dat stomme plastikke wieltje liepen zo wel hoog op. Dus ik in overleg met mijn dealer. Hoe en Wat, meneer ? Nu zit er daar voorin ook een stalen tandwiel. Netjes in een huis, aangedreven door de vooras. Dat stalen wiel drijft het plastikke wiel aan, en dat draait de kabel naar je kilometerteller in de rondte. Duidelijk. Kort gezegd: mijn stalen wiel had bramen en vrat het plastikke op. OK. hoe komen die erop ? Geen idee ! Hoe komen ze eraf ? Nieuwe kopen ! Kost dat ? Waaat !!! Briljant idee: monteer een fietscomputer !

Zo gezegd, zo gedaan. Ik heb een paar fietsenwinkels bezocht, met mede-Transalpers gesproken en ook op Internet gezocht naar soortgelijke ervaringen. Ik heb uiteindelijk een Sigma BC800 gekocht. Deze is waterdicht, geeft snelheid samen met tripafstand, totale afstand, tijd, triptijd of gemiddelde snelheid aan en kost net geen 50 piek. Daar heb je dan meer voor dan voor dat stalen tandwiel in je vooras.

De montage gaat in grote lijnen als volgt: (1) zoek een geschikte plek voor de computer; (2) wurm het kabeltje langs je voorvork; (3) maak de opnemer ergens vast; (4) maak het magneetje aan je wiel vast; (5) stel de omtrek van je voorwiel in. Elke keer dat het magneetje langs de opnemer komt gaat er een elektrisch pulsje naar de computer. Omdat de computer weet hoe groot de omtrek van je wiel is, weet hij dat je op dat moment een bepaalde afstand hebt afgelegd. Omdat de computer ook een klok bijhoudt weet-ie hoelang dat geduurt heeft. En daaruit volgt je snelheid. En de rest van al die dingen.

Eerst heb ik de computer net rechts van mijn linkerspiegel bevestigd. Toen het snoertje naar beneden gewurmd, totdat bleek dat het snoertje te kort was. Want het is voor een fiets en fietsen hebben minder hoogteverschil. Het blijkt dat je zo\'n set kunt kopen met een kabel voor \'achterwielmontage\' en die is langer. Maar daar zit levertijd op want er is (bijna) geen fietser die dat ding op zijn achterwiel monteert. Dus heb ik zelf de kabel verlengt. Extra snoertje, knippen, strippen, solderen, isoleren.

De opnemer heb ik aan mijn kilometerkabel vastgemaakt met twee tie-wraps. Het magneetje zit om een spaak. Maar Transalp-spaken zijn dikker dan fietsspaken dus het gat/gleufje in de magneet moet groter geboord. Dat lukt het beste met een los boortje gewoon uit de hand. Alles gemonteerd en vastgezet. Het laatste onderdeel is het instellen van je voorwielomtrek. Dit is afhankelijk va je voorband en de bandenspanning. Markeer op je voorband en op straat je \'voorband middenonder positie\'. Duw je motor vervolgens, in een rechte lijn, twee voorwielomwentelingen vooruit, niet meer en niet minder. Markeer wederom op straat je \'voorband middenonder positie\'. Zet je motor weg, meet de afstand tussen de twee markeringen op straat op en deel dat door twee. Voor mijn Michelin Sirac kwam ik uit op 2130mm. En toen .... proefrit !!



Tot mijn verbazing werkte het. Tenminste, ik las bij mij in de straat -20kmpu af. \'Min\' ?? Ja, dat stond er toch echt. Mijn eerste gedachte was dat ik achteruit reed. Maar die gedachte verwierp ik al gauw. Toen ik iets harder ging rijden werd het + 30kmpu, dat was beter. Later begreep ik dat de \'-\' en \'+\' aangeven of je onder of boven de tot dan toe gereden gemiddelde snelheid rijdt. Handig toch, zo\'n handleiding ...

Na wat fijn-tunen werkte het niet meer. Logisch natuurlijk. Ik ben erachter gekomen dat de afstand tussen magneet en opnemer vrij nauw luistert. Iets te ver en de opnemer mist de magneet. Ook moet de magneet recht voor de opnemer langsgaan. Iets te hoog of te laag en de opnemer mist de magneet. Maar afgezien daarvan, heeft het al die tijd uitstekend gefunktioneert.

Alleen de plaats van de computer beviel me al snel niet meer. Als ik wilde kijken hoe hard ik reed moest ik vrij ver naar beneden, naar links kijken. Weg van de weg dus. En als je weg van de weg moet kijken, gaat het fout. Dus ik heb een andere plaats gezocht en gevonden. En wel direct boven je waarschuwingslampjes, op de bovenrand van mijn dashboard. Daar hoef ik mijn blik maar iets te laten zakken om mijn fietscomputer (\'tripmaster\' noem ik hem al ... ) af te lezen.
 
Toppertje Wagemaker!! Thnxs! Alleen zie ik dan zo\'n sigma weer niet zitten. Kheb nu een Cateye (duurdere uitvoering) en die heeft wat meer opties. Maar ben er nog steeds nie helemaal tevreden mee, want geen rondetijden. Dus de zoektocht gaat weer verder, totdat ik iets vind wat alles doet + nog iets meer :) , ja kweet het, ben erg makkelijk :+
 
DEZE HEB IK ...
[/url]

Voor fl 76

Hoe is deze fietscomputer bevestigd op de motor, met klitteband, of gewoon een klein houdertje ofzo (edit: het klokkie zelf op je cockpit/stuur, niet het magneetje ofzo :) ) ? Denk dat ik deze ook maar ga kopen, ten eerste omdat ik gewoon nu een klokje mis, en omdat ik het wel fijn vind om gewoon echte kilometers te zien ipv een analoge teller welke er altijd naast zit, en natuurlijk te weten hoe lang ik al heb gereden.. blah blah ;)

Maargoed, hoe issie bevestigd, en ik neem aan dat ie op een klein batterijtje werkt toch? :)
 
Laatst bewerkt:
clip-on-achtig dus :) Ben alleen benieuwd hoe dat zal werken op een offroadje, en als je door de blubber heen gaat rossen, of het magneetje dan niet supersmerig wordt, of misschien zelfs er vanaf vliegt.. naja ik neem aan dat de bevestiging erg goed is. als ik het zand in ga haal ik natuurlijk de fietscomputer zelf er wel vanaf... aangezien ie wel waterbestendig is, verwacht ik niet echt dat ie zandbestendig is. :)
 
Jongens jongens
koop geen dingen bij Louis Nederland !!! Louis Duitsland is veel goedkoper. Voor zover ik weet zijn alleen de verzendkosten IETS duurder. Ik ben er tot nu ZEER TEVREDEN mee :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan