Ik hoop dat jullie het leuk vinden even mee te lezen en te denken. Ik ben bezig met de fijnafstelling van de Mikuni BS36SS CV carburateurs van mijn GR650 (staande twin).
Vorig jaar heb ik erg veel tijd een aandacht aan mijn Honda CB400f carbs gegeven en dat is super gelukt, dat blokje loopt echt fantastisch nu.
Nu is, na verbouwing tot caféracer, de GR650 aan de beurt.
Topic hier te vinden: Suzuki GR650 '83 op-/ombouw
Ik ben er bijna, en wil graag de laatste puntjes op de i zetten en gaandeweg weer meer kennis en ervaring opdoen met carbs afstellen. Dit is de eerste keer dat ik CV carbs onder handen heb.
Lang verhaal begint hier:
Ik heb het volgende gedaan:
- Benzinekraan gereviseerd.
- Carbs schoongemaakt en nieuwe vlotternaalden en O-ringen.
- Originele sproeiers teruggeplaatst (hoofd sproeier 130).
- Vlotterhoogte / benzineniveau afgesteld.
- Goede pod filters (merk DNA) ingeolied en gemonteerd (mensen die "originele airbox terugplaatsen" willen typen, kunnen nu op het kruisje klikken rechtsboven).
- Originele uitlaat voorzien van wat gaatjes achterin, maar het is zeker geen compleet open systeem.
- Carbs gesynchroniseerd (klokjes). Gaan rijden. Leek wat arm (niesen in de inlaat), logisch ook met open filters.
- 132,5 hoofdsproeier geplaatst en gaan rijden. Niesen is over. Plofte in de uitlaat bij gas dicht. Liep verder wel behoorlijk goed.
- 135 hoofdsproeier geplaatst en gaan rijden. Ploft nog steeds in de uitlaat bij gas dicht. Loopt eigenlijk iets minder goed dan met de 132,5. Rookt ook wat meer uit de uitlaat bij stationair en dan gas geven.
Zoals het nu is (HS 135):
Starten op de choke (is eigenlijk geen choke maar een startventiel) gaat goed, maar van choke naar geen choke is bij koude/opwarmende motor lastig te doseren. Je verwacht dat je de choke er langzaam wat af kunt halen om het toerental te regelen, maar dat werkt in dit geval niet echt.
Het is dus een beetje spelen met het gas om de boel uiteindelijk stabiel stationair te krijgen zonder choke. Ik begrijp ook niet helemaal wat het idee is van zo'n start circuit. Valt dat uberhaupt te doseren?
Motor loopt behoorlijk goed, afstel signalen zijn maar nuances:
Constant 70-80 km/u rijden krijg ik nu af en toe (zeg maar eens per 30 seconden) een hikje. Gas bij geeft wel meteen response. Harder rijden (constant 100-120 b.v.) geeft geen problemen.
Eenmaal warm loopt de motor overigens mooi stationair, valt ook snel terug van toeren naar stationair. Is de motor echt heet, dan is het precieze toerental afstellen wat lastig. Bij het ene stoplicht staat 'ie op 900-1000 (slaat bijna af) en corrigeer ik dat, dan is het bij het volgende stoplicht weer te hoog (1400-1500).
Ik realiseer me overigens dit (cut-away heeft deze cv carb niet):
Het effect van de hoofdsproeier zit 'em dus eigenlijk alleen bij accelereren, en dat doet de motor goed (beter met de 135 dan met de 132,5). Dus constant gas (1/4?) bij 70-80 zit ik vooral op de needle-jet + pilot. Die zijn origineel.
Wat is nu een logische volgende stap?
- Terug naar 132,5 omdat ik toen behoorlijk tevreden was, alleen bij flink gasgeven doet de 135 het beter...? Risico bij lang snelweg rijden dat het iets te arm staat?
- Naald hoger (heel gedoe met shimmetjes), i.v.m. de hik bij constant gas?
- Pilot schroef? Ik heb hier nog niet veel mee gespeeld, omdat ik nog niet definitief begrijp wat ik doe:
Is het bij deze carb nou uitdraaien = armer of uitdraaien = rijker?
Bij mijn oude Honda is het echt een luchtschroef, dus uit = meer lucht = armer.
Bij deze Mikuni is het een pilot circuit, dus ik ben geneigd te denken uit = meer pilot mengsel = rijker, maar "op het internet" vind ik weer dat het juist indraaien = rijker is bij de GR650. Wat is het nou?
Ik zou zelf zeggen dat ivm het wisselvallige stationair, de hele lichte hik bij constant gas en het ploffen bij gas dicht, ik misschien met de pilotschroef moet beginnen omdat die over het hele bereik wel 'wat' effect heeft, maar wat is een slimme aanpak hiervoor?
En zijn de signalen die ik krijg juist een teken dat het mengsel wat te arm of te rijk is?
Ben benieuwd naar advies, meningen en tips!
Vorig jaar heb ik erg veel tijd een aandacht aan mijn Honda CB400f carbs gegeven en dat is super gelukt, dat blokje loopt echt fantastisch nu.
Nu is, na verbouwing tot caféracer, de GR650 aan de beurt.
Topic hier te vinden: Suzuki GR650 '83 op-/ombouw
Ik ben er bijna, en wil graag de laatste puntjes op de i zetten en gaandeweg weer meer kennis en ervaring opdoen met carbs afstellen. Dit is de eerste keer dat ik CV carbs onder handen heb.
Lang verhaal begint hier:
Ik heb het volgende gedaan:
- Benzinekraan gereviseerd.
- Carbs schoongemaakt en nieuwe vlotternaalden en O-ringen.
- Originele sproeiers teruggeplaatst (hoofd sproeier 130).
- Vlotterhoogte / benzineniveau afgesteld.
- Goede pod filters (merk DNA) ingeolied en gemonteerd (mensen die "originele airbox terugplaatsen" willen typen, kunnen nu op het kruisje klikken rechtsboven).
- Originele uitlaat voorzien van wat gaatjes achterin, maar het is zeker geen compleet open systeem.
- Carbs gesynchroniseerd (klokjes). Gaan rijden. Leek wat arm (niesen in de inlaat), logisch ook met open filters.
- 132,5 hoofdsproeier geplaatst en gaan rijden. Niesen is over. Plofte in de uitlaat bij gas dicht. Liep verder wel behoorlijk goed.
- 135 hoofdsproeier geplaatst en gaan rijden. Ploft nog steeds in de uitlaat bij gas dicht. Loopt eigenlijk iets minder goed dan met de 132,5. Rookt ook wat meer uit de uitlaat bij stationair en dan gas geven.
Zoals het nu is (HS 135):
Starten op de choke (is eigenlijk geen choke maar een startventiel) gaat goed, maar van choke naar geen choke is bij koude/opwarmende motor lastig te doseren. Je verwacht dat je de choke er langzaam wat af kunt halen om het toerental te regelen, maar dat werkt in dit geval niet echt.
Het is dus een beetje spelen met het gas om de boel uiteindelijk stabiel stationair te krijgen zonder choke. Ik begrijp ook niet helemaal wat het idee is van zo'n start circuit. Valt dat uberhaupt te doseren?
Motor loopt behoorlijk goed, afstel signalen zijn maar nuances:
Constant 70-80 km/u rijden krijg ik nu af en toe (zeg maar eens per 30 seconden) een hikje. Gas bij geeft wel meteen response. Harder rijden (constant 100-120 b.v.) geeft geen problemen.
Eenmaal warm loopt de motor overigens mooi stationair, valt ook snel terug van toeren naar stationair. Is de motor echt heet, dan is het precieze toerental afstellen wat lastig. Bij het ene stoplicht staat 'ie op 900-1000 (slaat bijna af) en corrigeer ik dat, dan is het bij het volgende stoplicht weer te hoog (1400-1500).
Ik realiseer me overigens dit (cut-away heeft deze cv carb niet):
Het effect van de hoofdsproeier zit 'em dus eigenlijk alleen bij accelereren, en dat doet de motor goed (beter met de 135 dan met de 132,5). Dus constant gas (1/4?) bij 70-80 zit ik vooral op de needle-jet + pilot. Die zijn origineel.
Wat is nu een logische volgende stap?
- Terug naar 132,5 omdat ik toen behoorlijk tevreden was, alleen bij flink gasgeven doet de 135 het beter...? Risico bij lang snelweg rijden dat het iets te arm staat?
- Naald hoger (heel gedoe met shimmetjes), i.v.m. de hik bij constant gas?
- Pilot schroef? Ik heb hier nog niet veel mee gespeeld, omdat ik nog niet definitief begrijp wat ik doe:
Is het bij deze carb nou uitdraaien = armer of uitdraaien = rijker?
Bij mijn oude Honda is het echt een luchtschroef, dus uit = meer lucht = armer.
Bij deze Mikuni is het een pilot circuit, dus ik ben geneigd te denken uit = meer pilot mengsel = rijker, maar "op het internet" vind ik weer dat het juist indraaien = rijker is bij de GR650. Wat is het nou?
Ik zou zelf zeggen dat ivm het wisselvallige stationair, de hele lichte hik bij constant gas en het ploffen bij gas dicht, ik misschien met de pilotschroef moet beginnen omdat die over het hele bereik wel 'wat' effect heeft, maar wat is een slimme aanpak hiervoor?
En zijn de signalen die ik krijg juist een teken dat het mengsel wat te arm of te rijk is?
Ben benieuwd naar advies, meningen en tips!