Fijnafstelling Mikuni BS36SS (Suzuki GR650)

Erwin83

MF veteraan
8 okt 2007
1.818
1.328
Malden
Ik hoop dat jullie het leuk vinden even mee te lezen en te denken. Ik ben bezig met de fijnafstelling van de Mikuni BS36SS CV carburateurs van mijn GR650 (staande twin).

Vorig jaar heb ik erg veel tijd een aandacht aan mijn Honda CB400f carbs gegeven en dat is super gelukt, dat blokje loopt echt fantastisch nu.

Nu is, na verbouwing tot caféracer, de GR650 aan de beurt.
Topic hier te vinden: Suzuki GR650 '83 op-/ombouw

Ik ben er bijna, en wil graag de laatste puntjes op de i zetten en gaandeweg weer meer kennis en ervaring opdoen met carbs afstellen. Dit is de eerste keer dat ik CV carbs onder handen heb.


Lang verhaal begint hier:


Ik heb het volgende gedaan:
- Benzinekraan gereviseerd.
- Carbs schoongemaakt en nieuwe vlotternaalden en O-ringen.
- Originele sproeiers teruggeplaatst (hoofd sproeier 130).
- Vlotterhoogte / benzineniveau afgesteld.
- Goede pod filters (merk DNA) ingeolied en gemonteerd (mensen die "originele airbox terugplaatsen" willen typen, kunnen nu op het kruisje klikken rechtsboven).
- Originele uitlaat voorzien van wat gaatjes achterin, maar het is zeker geen compleet open systeem.

- Carbs gesynchroniseerd (klokjes). Gaan rijden. Leek wat arm (niesen in de inlaat), logisch ook met open filters.
- 132,5 hoofdsproeier geplaatst en gaan rijden. Niesen is over. Plofte in de uitlaat bij gas dicht. Liep verder wel behoorlijk goed.
- 135 hoofdsproeier geplaatst en gaan rijden. Ploft nog steeds in de uitlaat bij gas dicht. Loopt eigenlijk iets minder goed dan met de 132,5. Rookt ook wat meer uit de uitlaat bij stationair en dan gas geven.


Zoals het nu is (HS 135):

Starten op de choke (is eigenlijk geen choke maar een startventiel) gaat goed, maar van choke naar geen choke is bij koude/opwarmende motor lastig te doseren. Je verwacht dat je de choke er langzaam wat af kunt halen om het toerental te regelen, maar dat werkt in dit geval niet echt.
Het is dus een beetje spelen met het gas om de boel uiteindelijk stabiel stationair te krijgen zonder choke. Ik begrijp ook niet helemaal wat het idee is van zo'n start circuit. Valt dat uberhaupt te doseren?


Motor loopt behoorlijk goed, afstel signalen zijn maar nuances:

Constant 70-80 km/u rijden krijg ik nu af en toe (zeg maar eens per 30 seconden) een hikje. Gas bij geeft wel meteen response. Harder rijden (constant 100-120 b.v.) geeft geen problemen.

Eenmaal warm loopt de motor overigens mooi stationair, valt ook snel terug van toeren naar stationair. Is de motor echt heet, dan is het precieze toerental afstellen wat lastig. Bij het ene stoplicht staat 'ie op 900-1000 (slaat bijna af) en corrigeer ik dat, dan is het bij het volgende stoplicht weer te hoog (1400-1500).


Ik realiseer me overigens dit (cut-away heeft deze cv carb niet):
effects3.gif


Het effect van de hoofdsproeier zit 'em dus eigenlijk alleen bij accelereren, en dat doet de motor goed (beter met de 135 dan met de 132,5). Dus constant gas (1/4?) bij 70-80 zit ik vooral op de needle-jet + pilot. Die zijn origineel.


Wat is nu een logische volgende stap?

- Terug naar 132,5 omdat ik toen behoorlijk tevreden was, alleen bij flink gasgeven doet de 135 het beter...? Risico bij lang snelweg rijden dat het iets te arm staat?

- Naald hoger (heel gedoe met shimmetjes), i.v.m. de hik bij constant gas?

- Pilot schroef? Ik heb hier nog niet veel mee gespeeld, omdat ik nog niet definitief begrijp wat ik doe:
Is het bij deze carb nou uitdraaien = armer of uitdraaien = rijker?
Bij mijn oude Honda is het echt een luchtschroef, dus uit = meer lucht = armer.
Bij deze Mikuni is het een pilot circuit, dus ik ben geneigd te denken uit = meer pilot mengsel = rijker, maar "op het internet" vind ik weer dat het juist indraaien = rijker is bij de GR650. Wat is het nou?


Ik zou zelf zeggen dat ivm het wisselvallige stationair, de hele lichte hik bij constant gas en het ploffen bij gas dicht, ik misschien met de pilotschroef moet beginnen omdat die over het hele bereik wel 'wat' effect heeft, maar wat is een slimme aanpak hiervoor?
En zijn de signalen die ik krijg juist een teken dat het mengsel wat te arm of te rijk is?

Ben benieuwd naar advies, meningen en tips!
 
ik zou :
132.5 er weer in
1 rodelletje onder je naald (iets rijker halfgas), meer indien nodig.
mengschroef rijker (zit je aan de motorkant is uit rijker, zit ze aan de luchtfilterkant is in rijker)

dat diagram is trouwens van een carbu waarbij je zelf de gasschuif omhoog trekt, daarom die "cut-away"
 
ik zou :
132.5 er weer in
1 rodelletje onder je naald (iets rijker halfgas), meer indien nodig.
mengschroef rijker (zit je aan de motorkant is uit rijker, zit ze aan de luchtfilterkant is in rijker)

Dank voor je input.
Denk je niet dat volgas zo misschien wat arm komt te staan, of zou de naald en pilot dit compenseren?

Die stelregel over de mengselschroef heb ik eerder gelezen. Bij mijn CB (luchtfilterkant) is het inderdaad een luchtschroef, bij de Suzuki zit 'ie aan de blokzijde. Dus: uitdraaien = meer benzine = rijker.


dat diagram is trouwens van een carbu waarbij je zelf de gasschuif omhoog trekt, daarom die "cut-away"

Klopt, is van een carb zoals op mijn Honda. Op de cut-away na is de rest wel toepasbaar op een CV carb toch?
 
Een CV carb afstellen is wel wat uitgebreider. Soms moet je wat boorwerk verrichten in de gasschuif en / of een andere veer erboven plaatsen.
Raadpleeg een Dynojet specialist.
 
Een CV carb afstellen is wel wat uitgebreider. Soms moet je wat boorwerk verrichten in de gasschuif en / of een andere veer erboven plaatsen.
Raadpleeg een Dynojet specialist.


Ik wil het juist zelf leren en begrijpen, al zal dat soms beperkingen kennen ivm het ontbreken van uitlaatgas analyse e.d..

Interessant: een "Dynojet specialist" achtig bedrijf heeft voor deze motor een jet kit te koop: Suzuki GR 650 Tempter Jet Kit

Je kunt dan kiezen voor Stage 1,2,3 of 7.
Bij stage 7 wordt idd een boortje meegeleverd om de slide hole uit te boren, bij de lagere stages niet.

Zij gaan zelfs naar main jet 145 (met een open uitlaat, wat ik niet heb), en schrijven dat een ploppende uitlaat bij gas dicht duidt op een te arm mengsel... Gas dicht is toch alleen het pilot circuit, dus waarom zou je op basis van uitlaat ploppen je main en needle jets gaan veranderen...?
 
Heeft even geduurd, maar heb de hoofdsproeiers weer teruggezet naar 132,5 (1 maat boven standaard) en de naalden 1 groef verrijkt (naald omhoog, clip omlaag).

De naalden hebben dus toch "gewoon" 5 groeven en ik hoef niet met shimmetjes te werken. Blijkbaar is dat een amerikaanse spec carburateur. De pilotschroeven zijn dan ook met een alu plug onzihctbaar gemaakt.

Anyways. Klusje van niks, want de tank hoeft er niet eens af. Met de carbs uit de boots heb ik net genoeg wiebelruimte om de schuiven eruit te pulken.

Nu nog even een testrit en dan rapporteer ik weer terug.

360.jpg


360.jpg
 
Laatst bewerkt:
ik zou :
132.5 er weer in
1 rodelletje onder je naald (iets rijker halfgas), meer indien nodig.
mengschroef rijker (zit je aan de motorkant is uit rijker, zit ze aan de luchtfilterkant is in rijker)


wdxo6e.jpg


Pilot circuit heb ik nog niet aangezeten en kan nog wel wat beter om stationair perfect te krijgen, maar damn... Deze instelling is echt heeeel dichtbij perfect.

Dus:
DNA Pod filters (ingeolied)
Originele uitlaten met extra gaten in de achterkant

Hoofdsproeier: van 130 naar 132,5
Naalden: 1 stand omhoog
Pilot: NNB
 
[afbeelding]
Zijn de carbs ook goed schoon/kanalen goed open.

Je bedoelt ivm stationair?

De motor loopt 'gewoon' goed, dus ik ga ervan uit dat alles mooi schoon en gangbaar is.
Ik bedoelde te zeggen dat ik na het verstellen van de naaldpositie en het vervangen van de hoofdsproeier ik nog niet de moeite heb genomen om de pilotschroef te verdraaien. Daar is dus nog winst te behalen met afstellen.
 
Nog even als (voorlopige?) afsluiter:

Heb de pilotschroef een hele draai extra gegeven en daarmee is het wat onbestendige stationair ook opgelost. Motor loopt erg soepel nu.

Afstelling is geworden:

DNA Pod filters (ingeolied)
Originele uitlaten met extra gaten in de achterkant

Hoofdsproeier: van 130 naar 132,5
Naalden: 1 stand omhoog
Pilotschroef: 2,75 uit
 
OK, dan moet mij dat ook lukken bij een GS450S uit 1980. Dus gewoon de Pilot schroef iets verder open draaien en dan met de ronde knop tussen de carburateurs op nieuw inregelen zeg maar.

maar bedankt in ider geval.
 
OK, dan moet mij dat ook lukken bij een GS450S uit 1980. Dus gewoon de Pilot schroef iets verder open draaien en dan met de ronde knop tussen de carburateurs op nieuw inregelen zeg maar.

maar bedankt in ider geval.

Pilot voor je mengsel bij lage belasting (waardoor je stationair ook verandert) en de schroef tussen de carbs is inderdaad alleen voor het afstellen van stationair.
Of jouw pilot mengsel rijker of armer moet weet ik natuurlijk niet.

Succes.
 
Terug
Bovenaan Onderaan