Fijne wind, hoe op te lossen?

WATeenGEK

Die hard MF'er
4 okt 2007
740
1
uden
Hey allen,

Ik heb vandaag tijdens lessen de mergellandroute gereden en het waaide op zich al vrij hard, heb vandaag gereden op ee yamaha diversion met kleine voorkuip, dus zou je denken, die houd de wind wel enigszins tegen of stuurt em over je heen maar helaas...

Nou wil ik graag als ik mijn rijbewijs heb een naked bike kopen maar hoe zit het dan met de wind? nog erger? of zijn er oplossingen voor?

groeten WATeenGEK
 
Hey allen,

Ik heb vandaag tijdens lessen de mergellandroute gereden en het waaide op zich al vrij hard, heb vandaag gereden op ee yamaha diversion met kleine voorkuip, dus zou je denken, die houd de wind wel enigszins tegen of stuurt em over je heen maar helaas...

Nou wil ik graag als ik mijn rijbewijs heb een naked bike kopen maar hoe zit het dan met de wind? nog erger? of zijn er oplossingen voor?

groeten WATeenGEK

Bij wind kan je beter een naked bike rijden dan een motor met volle kuip, dat zijn nml. de echte windvangers :Y
 
ok, nou viel het mij op dat ik veel wind tegen mijn kop aan kreeg, kan het zo zijn dat dat door de kuip komt? ben zelf 1.92 lang dus kan goed zijn dat ik met mijn dikke kop boven de winddinges uit kom natuurlijk?
 
ok, nou viel het mij op dat ik veel wind tegen mijn kop aan kreeg, kan het zo zijn dat dat door de kuip komt? ben zelf 1.92 lang dus kan goed zijn dat ik met mijn dikke kop boven de winddinges uit kom natuurlijk?


een windscherm kan inderdaad vervelende turbulentie veroorzaken :Y
 
wen je wel aan
Heb nog nooit iets van windbescherming gemist in al die kilometers
En idd een klein schermpje kan het ook erger maken
 
Kan gebeuren dat je kuipje net te kort is waardoor de wind gedeflecteerd wordt tegen je bovenlichaam/hoofd. Soms helpt een groter kuipruitje wel.

Nakeds zijn bijna altijd windvangers. Je moet niet verwachten dat 160 een comfortabele cruise snelheid is. Lange snelwegritten vindt ik tevens niet echt prettig op een naked (iig streettriple, sv650n en een gsr).

Met de nieuwere racers is dat niet veel beter, met die kleine rotkuipjes :P

Maargoed als je het gewend bent is er ook niks aan de hand ;)
 
Laatst bewerkt:
Ik ben niets anders gewend dan mijn naked bike (GSR) en rijd door weer en wind (zelfs met die storm afgelopen maanden ;)) en het is wennen, je kan wat spierpijn krijgen nadat je 40minuten met 140-160 km/u rijd maar op zich is het wel goed te doen.

Rijd meestal niet 160km/u maar 130-140 cruise snelheid is goed te doen en eventjes ~200 red je ook nog wel op een naked.
 
Ach je bent nog aan het lessen, dan moet je gewoon nog nekspieren kweken joh. En als het echt ff wat te hard gaat voor je nek kruip ie gewoon een beetje platter op de tank; scheelt enorm. En dan is 200 idd zelfs op n naked wel te doen. })
 
Laatst bewerkt:
Zo'n windschermpje zorgt voor een soort luchtstroom.
Afhankelijk van t schermpje en je eigen zitpositie/lengte enz kan het wel eens zijn dat je juist precies in zo'n golf zit van " geconcentreerde" wind en juist precies in de heftigste luchtwervelingen zit ipv dat je ertegen beschermd word.

Ander schermpje of een stuk van je kop afhakken.
 
Ik heb laatst ook op een oude suzuki gereden met een toerkuip erop,ik vond het helemaal niks.
Wind precies tegen je helm aan en na een middagje sturen was ik blij dat ik weer thuis was.
Met mijn eigen naakte fiets ben ik vorig jaar naar spanje op en neer gegaan(5000km in 10 dagen) en dat ging prima.
En bij de pyreneeën kan het stevig waaien.
Natuurlijk raak je vermoeid op dit soort afstanden,maar dat heb je in de auto ook.
 
dus een voorkuip wil niet altijd zeggen dat je comfortabeler reist? hmm das wel goed om te weten eigenlijk voordat ik over een maand (hoop ik) mijn eerste motor ga kopen :)
 
Tenzij je een Gold Wing of iets dergelijks aanschaft.
 
Die wind maakt het rijden op een naked juist zo mooi. Geen plastic nodig hebben om je te beschermen, gewoon nekspieren kweken.
Op de meeste nakeds is 140 kruissnelheid echt geen probleem. Bovendien voel je met 160-180 de wind met een kuip ook wel. Zo lang je die voelt rij je in ieder geval, beter als zo'n koekblik. :]
 
cruisesnelheid 130 140 geen probleem met de nek, ook al waait het keihard.
boven de 150 a 160 begin je (als je het lang doet) je nek wel te voelen.

ben blij dat ik geen schermpje heb, dan rij ik alleen 200+ bij inhalen en dat soort acties, met een windschermpje zou ik nog harder gaan rijden...


maar ik denk dat het idd voornamelijk komt doordat je nekspieren er nog niet op zijn getraint.
 
Terug
Bovenaan Onderaan