Fijnstof IN koplamp Bandit 1200S (2002)

bertbandit

MF'er
9 apr 2008
216
0
Hoi!

Ik ben sinds kort overgestapt op een Bandit 1200S uit 2002. Dat is die met de wat "rondere" voorkuip.

Er komt (langzamerhand, over langere periode) heel fijn stof in de lamp-behuizing, deze slaat aan op de lenzen van de lamp en vormt daarmee een (stof) laagje waardoor lichtopbrengst erg afneemt. :(

Je zult begrijpen dat vocht verdampt, maar stof niet zomaar verdwijnt... het is dus haast ondoenlijk de lamp schoon te krijgen, en ik vroeg mij af of ik met dit euvel(tje) de enige ben...lijkt me van niet... :N

Als er meerdere zijn met dit euvel wordt het misschien tijd voor een briefje naar Nimag?
De enige manier om het nu een klein beetje schoner te krijgen is voor mij: uitbouwen koplamp, en schoonmaken met een doek om een stokje via de lampfitting. Het meerendeel van het stof blijft echter zitten. :(

Thanx voor de reacties.
 
Als er meerdere zijn met dit euvel wordt het misschien tijd voor een briefje naar Nimag?
De enige manier om het nu een klein beetje schoner te krijgen is voor mij: uitbouwen koplamp, en schoonmaken met een doek om een stokje via de lampfitting. Het meerendeel van het stof blijft echter zitten. :(

Thanx voor de reacties.

Als je eens een bus perslucht koopt en door het gat van de lamp het probeert te schoon te spuiten :?
 
Hmmm... ik heb een compressor met waterafscheider, dus zou ik eens kunnen proberen, maar vrees dat dat spul te "vastgeplakt" zit. het is net als stof op de kast, je kunt het eraf blazen, maar het onderste laagje blijft zitten...

Thankx voor het meedenken!
 
in 2002 hadden ze nog een roetfilters, dan krijg je zulke dingen :N







Ik zou gewoon de koplamp uit elkaar halen, ff soppie met lauw water, goed laten drogen en de boel weer in elkaar, hopelijk blijft hij dan schoon :)
 
Thanks... of ik in alle hoekjes kom is maar de vraag, maar vochtige doek heb ik nog niet geprobeerd...

MAAR:

Het geklooi is dus niet wat ik wil... Iedere keer de unit uitbouwen lijkt me geen optie...

Ik vraag me af of er ook meer mensen zijn die dit hebben, of die het nu (na even goed gekeken te hebben) opvalt.
ergens moet het door naar binnenkomen lijkt mij, of wellicht een trillende fitting die slijt en stof produceerd wat in de koplamp blijft ofzo... (dus vervuiling van binnenuit?)

Ben benieuwd of er meer Bandits zijn die dit hebben....
 
Mail de Nimag ff die weten precies hoe en wat;) Zonder gekheid meen ik serieus

of even langs een goede suzuki dealer in buurt..........

ik ken het probleem niet en heb het ook niet eerder voorbij zien komen in de bandit topic(s).

nb. ik heb ook nooit vocht in de koplamp gehad, terwijl mijn bandit 2,5 jaar lang in weer in wind buiten heeft gestaan onder een hoes. Als jij wel regelmatig vocht in de koplamp hebt vermoed ik toch ook iets van een losse rubber ofzo aan bijv. binnenzijde van de kuip. Plaats anders eens een fotootje van waar de stofvorming zit bij de lamp
 
Hoi!

Vocht heb ik ook nooit gehad in de lamp. Het is alleen stof.

Ik zal pogen er een foto van te maken (lastig... hoe fotografeer je stofdeeltjes in je lamp...;-)

En nimag bellen kan ik altijd eens proberen ja.

Verbaas me wel dat er niet 1 banditrijder is die dit herkent, maarja, misschien iemand die dit weekend dit topic leest, wie weet...

Thankx voor de reacties in ieder geval...
 
Lampen eruit halen. Dan de unit eruit halen.

Als je de losse unit in je handen hebt, vol laten lopen met water en beetje zeep.
Niet helemaal vol, maar voor de helft.

Nu het gat dichthouden en schudden.

Daarna het water eruit laten lopen. Misschien een keer naspoelen met water om alle zeeprestjes eruit te halen.

Hierna goed laten drogen. Draai tijdens het drogen ook enkele keren de unit op een andere zijde. of blaas met wat perslucht erin.

Na een dag of 2 is ie echt helemaal droog en monteer je alles weer in elkaar.
nu de lampen er weer in en je unit is schoon zonder em uit elkaar te slopen.
 
ok, prima plan, maar dan moet dus telkens de unit uit de kuip gebouwd worden...dat is natuurlijk geen permanente oplossing.

Ik ga hem binnenkort weer uitbouwen, en dan uiteraard op zoek naar de veroorzaker van het stof.

Het is niet anders... :-(
 
Ik heb er zelf ook een, ik heb er nog nooit van gehoord, lijkt me dat je kunststof door fijne trillingen aan het slijten is.

Ik had bij de rand van het kuipruitje en de kuip ook grijze poeder, bleek dat door resonanties het ruitje tegen het polyester aan trilde en sleet.

Stukje tape er tusse en klaar.

Misschien ook zoiets?
 
Hmmm, dara dacht ik ook aan, maar in de koplamp is dat wel erg irritant...

Ik ga op zoek naar de bron! wie weet lukt het me die te vinden en te "dempen"

Bedankt voor de tip!
 
Ik heb inmiddels de veroorzaker gevonden!

De (giet-alu) reflectoren zitten met 4 metalen schroefjes in een stalen houder vastgeschroefd, die op zijn beurt weer in de kunstof behuizing zit.

De behuizing kan niet open, maar ik kon wel zien dat er 1 schroefje was uitgetrild, waardoor de reflector in de stalen houder rammelde. het stof was dus gesleten giet-aluminium, wat een nasty troep achterliet. Ik heb het schroefje eruit geschud, en met locktite herplaatst (priegelwerk) en daarna met een in spiritus gedrenkt stukje handoek aan een vislijntje mijn koplampunit aan de binnenkant weer schoongemaakt (schudden & vaak een nieuw schoon stukje handoek aan een touwtje doen) lang genoeg volgehouden en nu zijn refelctor, en lenzen weer schoon!

Grtz.

BERT
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een zelfde kuip mn bandit 600. Heb net nog even goed nagezien of ik het ook had en heb het dus niet. Ook heb ik het binnen de bandit club nog nooit gehoord of gezien. ik denk dat je ergens een niet goed sluitend kiertje hebt.
 
helaas bleek na een poos het stof weer terug te keren...

de reflector is toch weer gaan rammelen, en omdat de hele unit gesloten is kun je geen alternatieve bevestigingsmethode gebruiken.

Toch maar het geheel eruit gehaald en een nieuwe gekocht. (AUW! :N )
 
Terug
Bovenaan Onderaan