file ergernis..

Wat doen jullie bij 2 richtingsverkeer? gewoon erachter blijven of erlangs en telkens ertussen wurmen als er verkeer van andere kant aankomt?

Langs de middenstreep rijden zolang er geen tegenliggers zijn en invoegen in de rij zodra er wel tegenliggers zijn.
 
File is al een ergernis.
Maar als je lekker met de motor op pad gaat omdat je weet dat er files zijn lach je iedere koekblikkert uit..
Echter als er dan een collega motorrijder voor je rijdt die echt met een slakkengangetje door die file stuurt is de ergernis weer als vanouds.....
Wie heeft hier ook ervaring mee en wie weet wat we hier aan moeten doen....

Ach wat is een slakkengangetje. Volgens de gedoogregels mag je tien kilometer harder rijden dan de file zelf. Toegegeven: wil zelf liever ook wel harder tussendoor, maar hecht iets te veel aan mijn fiets en aan mezelf. Dus om dat risico dat je neemt nou nog groter te maken... nee dank je.

Bij tegenliggers inderdaad een kwestie van de gelegenheid afwachten.
 
Ach wat is een slakkengangetje. Volgens de gedoogregels mag je tien kilometer harder rijden dan de file zelf. Toegegeven: wil zelf liever ook wel harder tussendoor, maar hecht iets te veel aan mijn fiets en aan mezelf. Dus om dat risico dat je neemt nou nog groter te maken... nee dank je.

Bij tegenliggers inderdaad een kwestie van de gelegenheid afwachten.

Welke gedoogregels?
Er zijn geen gedoogregels.
Filerijden is niet verboden, en wordt daarom dus ook niet gedoogd.
Want iets wat mag, hoef je niet te gedogen.

Denk dat we een beetje tot de volgende conclusies komen:
Dat eenieder voor zichzelf moet weten OF hij/zij door de file rijdt, en hoe hard hij/zij dat doet.
Dat je prima kunt spiegelen tijdens het filerijden (wat sowieso noodzakelijk
is om de auto's om je heen in de gaten te houden), dus kun je achteropkomende
motorrijders ook aan zien komen.
Dat als je een achterligger hebt, je deze er bij gelegenheid langs laat als deze laat weten dat te willen.
 
Die jongen is moe, geef 'em een kussen:


PillowFormSquare.jpg
 
Vandaag in SBS6 Actienieuws: Motorrijders moeten beter opletten tijdens het rijden in de file enz, enz.
In het hele artikel wordt de verantwoordelijkheid bij de motorrijder gelegd.

Kon de verleiding niet weerstaan en heb het volgende mailtje naar de redactie gestuurd:

betreft: Actienieuws 07-10-2005 motorrijders rijden tussen de file door

Geachte heer, mevrouw

Met stijgende verbazing heb ik het onderwerp "motorrijders tussen de files door" gevolgd tijdens uw uitzending op 7 oktober.
Terecht wijst u op het gevaar voor de motorrijder als deze tussen de file doorrijd.
De verantwoording voor dergelijke ongevallen legt u volledig bij de motorrijder, zonder ook maar te reppen over de, in ieder geval bij motorrijders bekende, Motorrijders Actie Groep.
Deze organisatie heeft een speciale brochure met de spelregels voor motorrijder en automobilist.
Het juiste internet adres is: http://www.mag-nl.org/verkeer/file.htm

In het door u gepresenteerde artikel wordt met geen woord gerept over de automobilist(e) die zonder richting aan te geven van rijstrook wisselt! Ook dat is een grote oorzaak van ongevallen.
Het komt te vaak voor dat een automobilist zegt "Sorry, ik zag je niet"

De gemiddelde motorrijder weet drommels goed dat hij erg kwetsbaar is.

Het spijt me u te moeten zeggen maar dit vind ik erg dunne journalistiek.

Met vriendelijke groet,

HEt zal wel geen donder uitmaken maar toch......
 
Gisteren ben ik vanaf Gemert naar Waddinxveen (via A2 en A12) gereden.
Zowel s'morgens als 's-avonds het grootste gedeelte tussen de file doorgereden.

Wat was ik blij dat ik de motor genomen heb, maar nog blijer dat ik bij wijze van uitzondering die richting uitmoest. Je zou dit iedere dag mee moeten maken.
 
Vandaag in SBS6 Actienieuws: Motorrijders moeten beter opletten tijdens het rijden in de file enz, enz.
In het hele artikel wordt de verantwoordelijkheid bij de motorrijder gelegd.

Kon de verleiding niet weerstaan en heb het volgende mailtje naar de redactie gestuurd:

--knip--

HEt zal wel geen donder uitmaken maar toch......

De slagzin van actienieuws is volgens mij 'Over misdaad en criminaliteit'. Ik snap dus ook niet niet zo goed waarom ze dan een repo doen over motorrijders die door de file tuffen. Is het ook ergens online terug te kijken ofzo?
 
Welke gedoogregels?
Er zijn geen gedoogregels.
Filerijden is niet verboden, en wordt daarom dus ook niet gedoogd.
Want iets wat mag, hoef je niet te gedogen.

Nee, tussen de files doorrijden is niet verboden. Het is echter ook niet wettelijk vastgelegd, maar in een gedragscode. Als motorrijder heb je helemaal niets waaraan je kunt ontlenen dat het mag, behalve dat het in het dagelijks verkeer wordt toegestaan. Dat wordt met een normaal Nederlands woord ook wel eens "gedogen" genoemd.

"De gedragscode is een dringend advies en is geen wettelijke regeling. U kunt er geen rechten aan ontlenen. Houdt een partij zich niet aan de gedragscode, dan betekent dit niet dat deze partij automatisch aansprakelijk is bij een ongeval. De gedragscode bestaat uit spelregels voor de automobilist én voor de motorrijder (zonder zijspan) en is alleen bedoeld om toe te passen bij stilstaand of langzaam rijdend verkeer op de Nederlandse snelwegen"

Lees de code er op na wat wel en niet de bedoeling is voor je gaat spreken over wat je allemaal wel of niet MAG(.nl)
 
Nee, tussen de files doorrijden is niet verboden. Het is echter ook niet wettelijk vastgelegd, maar in een gedragscode. Als motorrijder heb je helemaal niets waaraan je kunt ontlenen dat het mag, behalve dat het in het dagelijks verkeer wordt toegestaan. Dat wordt met een normaal Nederlands woord ook wel eens "gedogen" genoemd.


Het is sinds 1991 wettelijke toegestaan, dus wat begrijp je hier niet aan?

Moet je alles wat je wel mag dan wettelijk vastleggen?
 
Tussen de file doorrijden is inderdaad wettelijk toegestaan.
Eén ding is so wie so helder. Als je tussen de file doorrijdt, ben je aan het INHALEN. Da's een bijzondere verrichting. Houdt ook meteen in, dat je al snel "het haasje bent" bij een aanrijding.
Inderdaad zijn er regels mbt de snelheid, daar wordt maximaal 10 a 20 km/u snelheidsverschil met de file voor aangehouden. Ik ken maar héél weinig motorrijders (ik ook niet) die zich daar aan houden.
Maar nóg is dat voor sommigen niet snel genoeg.....
 
Tussen de file doorrijden is inderdaad wettelijk toegestaan.
Eén ding is so wie so helder. Als je tussen de file doorrijdt, ben je aan het INHALEN. Da's een bijzondere verrichting. Houdt ook meteen in, dat je al snel "het haasje bent" bij een aanrijding.
Inderdaad zijn er regels mbt de snelheid, daar wordt maximaal 10 a 20 km/u snelheidsverschil met de file voor aangehouden. Ik ken maar héél weinig motorrijders (ik ook niet) die zich daar aan houden.
Maar nóg is dat voor sommigen niet snel genoeg.....




Tussen de file doorrijden is geen bijzondere verrichting of inhalen zoals het wettelijk omschreven staat. Daartegen is het wisselen van rijstrook wel een bijzondere verrichting.
 
**MIKE** schreef:

Nou zo is het dus nou net niet. Als ik met 50km/h door een file wil blazen laat me aub gaan, noem me asociaal of wat dan ook, maar het is mijn leven en het is mijn lol die ik er op dat moment aan beleef.

Nee ik laat je niet gaan, niet in een file...

En ja je bent asociaal ja....

En ja het is jouw leven ja, maar rij jezelf dan maar dood tegen een boom of vangrail ofzo, als er weinig verkeer op de weg rijdt, hoop dat je daar veel lol aan beleeft. Je nabestaanden en degenen die je dan vinden (hoofd los van het lichaam, reanimeren dan niet meer nodig) iig vast wel....

[moraalridderstatus]In de file kijk je gewoon uit, niemand heeft behoefte aan verongelukte motorrijders (inclusief jezelf) en getraumatiseerde omstanders [moraalridderstatus]

Zo....
 
Ook interessant, m.n. voor hardnekkige blikkers: blik op deg over filerichtlijn

en check deze nu.nl, bonus voor vermijden spits.... |(

He he, vroeg me al af waar je bleef 8-)

:+

Nee, tussen de files doorrijden is niet verboden. Het is echter ook niet wettelijk vastgelegd, maar in een gedragscode. Als motorrijder heb je helemaal niets waaraan je kunt ontlenen dat het mag, behalve dat het in het dagelijks verkeer wordt toegestaan. Dat wordt met een normaal Nederlands woord ook wel eens "gedogen" genoemd.

"De gedragscode is een dringend advies en is geen wettelijke regeling. U kunt er geen rechten aan ontlenen. Houdt een partij zich niet aan de gedragscode, dan betekent dit niet dat deze partij automatisch aansprakelijk is bij een ongeval. De gedragscode bestaat uit spelregels voor de automobilist én voor de motorrijder (zonder zijspan) en is alleen bedoeld om toe te passen bij stilstaand of langzaam rijdend verkeer op de Nederlandse snelwegen"

Lees de code er op na wat wel en niet de bedoeling is voor je gaat spreken over wat je allemaal wel of niet MAG(.nl)

In Nederland is in de wet vastgelegd wat niet mag,
in plaats van wat je allemaal wel mag.
En aangezien filerijden niet als verboden staat aangeduid,
mag dat gewoon.
De gedragsregels zijn ervoor om discussies zoals deze in te perken.

Ook al zou filerijden een bijzondere verrichting zijn,
van rijbaan wisselen is dat ook, dus heb je weer gelijke status.
En dan geldt: rechtdoor gaat voor.

Nog een linkje dan:
http://www.mag-nl.org/verkeer/afbeeldingen/advies.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan